Pagina 1 van 2

baspoort

Geplaatst: di 29 mar 2016, 21:39
door Wim P
ik ben met Winisd een kast aan het simuleren

heb de T-S parameters ingevoerd.

nu ben ik bezig om de afstem frequentie te bepalen voor de Baspijp


even als voorbeeld een kast van 40liter heeft een baspijp van 26cm nodig in de berekening rond 7cm

maar als ik 2 poorten invoer dan verdubbelt de lengte

maar met mijn boeren fluitjes verstand zou ik toch zeggen dat ik die 26cm door 2 mag delen bij gebruik van 2-poorten???


wie kan er wat licht in mijn wellicht benevelde denkwijze schijnen??

Re: baspoort

Geplaatst: di 29 mar 2016, 22:01
door michelp
Je vergroot je oppervlakte (x2). Dus lengte wordt dan ook x2
Simpel gezegd gaat het dus om de verhouding oppervlakte/lengte. Maar er zit vast iemand hier die er een betere uitleg over kan geven

Re: baspoort

Geplaatst: di 29 mar 2016, 23:25
door John P
De verhouding doorsnede/lengte bepaalt de afstemfrequentie in combinatie met de inhoud van de kast. De absolute grootte van de doorsnede wordt bepaald door de stroomsnelheid van de lucht, als deze te hoog wordt, dan moet je de oppervlakte vergroten.

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 0:11
door bas focal m180
John P schreef:
De verhouding doorsnede/lengte bepaalt de afstemfrequentie in combinatie met de inhoud van de kast. De absolute grootte van de doorsnede wordt bepaald door de stroomsnelheid van de lucht, als deze te hoog wordt, dan moet je de oppervlakte vergroten.
De driver bepaald alles. :mrgreen:
De grote van de kast en de poort afmetingen.

Poort diameter en lengte vormen een lucht massa.
Poort diameter x2 lengte ook x2.
Poort diameter moet groter als stroomings snelheid lucht te groot word, maar word de poort te lang word bv 60 70 cm dan krijg je een neven effect bij een frequentie gebied +- 250-300hz.
Voor een subwoofer geen probleem als je steil filtert bij max 80hz.
Anders is een passiv membraam de oplossing.

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 8:14
door Wim P
Ik wil een subwoofer gaan uitrekenen/ bouwen

In de T-S parameters staat een volume van 94,9 liter

Is dit dan een vereiste voor de inhoud?
Lijkt me een vrij forse kast te worden

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 8:17
door Walt
Nee, Vas = 94,4 liter zegt alleen iets over de stijfheid van de luidspreker/konus.

Groetjes Walter

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 9:22
door Wim P
Bedankt Walter,

Ik wil een SUB maken die de 20hz kan weergeven
Nu zal dat in een gesloten variant niet gaan, dus ben ik aan het stoeien om een BR te maken.

De driver is een scanspeak 26W4558T00

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 10:21
door Henkjan
de WinISD handleiding http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1508081 al gelezen?

over de poortlengte: deze is afhankelijk van 3 dingen:
  • het kastvolume: hoe groter de kast, hoe korter de poort
  • de afstemfrequentie: hoe lager de afstemming, hoe langer de poort
  • de poort diameter: hoe groter de diameter, hoe langer de poort
in formulevorm:

CODE: Selecteer alles

        23562.5*Dp*Dp*Np
Lp =   ───────────────    - k*Dp
            Fb*Fb*Vb
Dp = diameter van een poort (cm)
Fb = box afstem frequentie (Hz)
Vb = box volume (liter)
Lp = lengte van een poort (cm)
Np = aantal poorten
k = eind correctie (normaal 0.732)

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 19:24
door Wim P
ik zal proberen me in te lezen.
maar ben bang dat het te technisch word voor me

maar proberen kan geen kwaad

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 20:00
door Henkjan
Wim P schreef:
ik zal proberen me in te lezen.
maar ben bang dat het te technisch word voor me

maar proberen kan geen kwaad
:goedzo:


dat is dan weer t voordeel van simulatie programma's, dat je ook zonder formules zelf uit te rekenen kan zien wat er gebeurt. begrijpen wat er gebeurt moet je nog steeds (alleen het lastige rekenwerk wordt voor je gedaan) en daarvoor is die theorie dan wel de beste route

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 20:45
door Wim P
nou hier komt dan iets.................


ik heb als voorbeeld de drivers van mijn ultimo ingevoerd althans de TS parameters.

alleen ik wil zeg maar de een halve Ultimo, als surround speaker

dus ik hou dan inwendig 21 liter over


maar dan krijg ik een lengte van 50cm baspijp rond50mm ?????????????????
dan moeten er heel wat bochten in die baspijp komen anders past het niet
simulatie.jpg
Geel is de originele ultimo
Grijs is de gehalveerde ultimo

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 20:47
door Henkjan
een iets dunner buisje mss?

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 20:52
door Wim P
:roll:

gullie zijn echt goed.................


inderdaad een smaller buisje, ik heb nu 35mm ingevoerd en dan heb ik maar 24cm nodig, dat past beter.


maar is dat minder voor de zogenaamde poortruis??

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 20:54
door Henkjan
ja, het is dus kiezen, balanceren, polderen tussen zo groot mogelijk wegens minste ruis en zo klein dat het niet te lang wordt

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 21:12
door Wim P
oke


ik heb dan een poort nodig van 24cm
maar de langste bij Speaker en co is 12,3cm
http://shop.speakerenco.nl/hp-35-1

mag ik inwendig dit aanlengen met bv, een stukje pvc buis???

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 21:31
door Henkjan
ja hoor, of je neemt er 2 van die en plakt ze met ducttape aan elkaar :bakkie:

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 21:34
door Wim P
o dat mag ook

maar ik zie dat ze tabs lopen, maar dat is dan geen bezwaar, dat als ik ze over elkaar schuif, de lucht tegen de kraag van de eerste poort aanbotst?

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 21:42
door Henkjan
gewoon stomp tegen elkaar zetten :
2brs.jpg
2brs.jpg (3.22 KiB) 1684 keer bekeken
en dan ducttape er om heen

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 21:57
door Tom Magchielse
Hoe werkt een basreflexkast eigenlijk? Dat valt nog niet zo mee, om dat uit te leggen. :(
We beginnen met de kastresonantie.
De basreflex kast werkt als een Helmholtz resonator.
Een gesloten volume, de kast, is aangesloten op een zuiger. Stel dat de zuiger naar binnen beweegt. Het kastvolume zal daarbij kleiner worden. Als gevolg daarvan neemt de druk in de kast toe, en wel evenredig met de volumeverandering.
De kracht op de zuiger is de druk x het oppervlak. De kracht op de zuiger is dus evenredig met zijn oppervlak en met de volumeverandering. En die volumeverandering is weer de verplaatsing (X) van de zuiger x zijn oppervlak. In totaal werkt op de zuiger dus een kracht die evenredig is met de verplaatsing (X) en met het kwadraat van zijn oppervlak. De op de zuiger werkende stijfheid is nu kracht gedeeld door verplaatsing, en dus evenredig met het kwadraat van het oppervlak.
Nu is die "zuiger" een buis, gevuld met een prop lucht, de reflexpoort. (Met "prop" wordt bedoeld dat dit luchtvolume zó klein is, dat het effectief onsamendrukbaar is). De luchtprop gaat weer naar binnen over een afstand (X) en verplaatst daarbij een hoeveelheid lucht
(X) x O.
Precies als bij de zuiger ondervindt de luchtprop een stijfheid (S) die evenredig is met het kwadraat van zijn oppervlak.
De massa van de bewegende lucht in de buis (M) is evenredig met de lengte van de buis, en met zijn doorsnede (oppervlak).
Die massa resoneert nu met de stijfheid van de kast, als een massa/veer systeem, op een frequentie die evenredig is met de wortel uit S/M.
Deze grootheid S/M is dus evenredig met O
We zien dat de resonantiefrequentie evenredig is met de wortel uit O
Dus: als we de doorsnede van de pijp bij voorbeeld vergroten, vergroten we de effectieve stijfheid ( met O^2), maar tegelijk vergroten we de poortmassa (met O). Het totaal is een stijging van de resonantiefrequentie met wortel O. Die moeten we compenseren door de massa van de lucht in de pijp, en dus de lengte van de pijp te vergroten.
Dat was een lang verhaal voor zoiets eenvoudigs. Als iemand het korter kan uitleggen, houd ik me aanbevolen.
vriendelijke groet,
Tom M.

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 22:08
door Tom Magchielse
De eindcorrectie is een bron van moeilijk rekenwerk. Is het kastfront verwaarloosbaar klein t.o.v. de golflengte bij resonantie, dan is 0.6133 r een goede waarde (Impedantie van een membraan zonder schermplaat volgens Levine & Schwinger)
Is het kastfront groot t.o.v. de golflengte bij resonantie, dan geldt 0.849 r (r is de straal vd pijp)
De hierboven gegeven waarde is dus een compromis, of misschien beter gezegd een tussenwaarde.
vr groet,
Tom

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 22:35
door Tom Magchielse
Henkjan schreef:
de WinISD handleiding http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1508081 al gelezen?

over de poortlengte: deze is afhankelijk van 3 dingen:
  • het kastvolume: hoe groter de kast, hoe korter de poort
  • de afstemfrequentie: hoe lager de afstemming, hoe langer de poort
  • de poort diameter: hoe groter de diameter, hoe langer de poort
in formulevorm:

CODE: Selecteer alles

        23562.5*Dp*Dp*Np
Lp =   ───────────────    - k*Dp
            Fb*Fb*Vb
Dp = diameter van een poort (cm)
Fb = box afstem frequentie (Hz)
Vb = box volume (liter)
Lp = lengte van een poort (cm)
Np = aantal poorten
k = eind correctie (normaal 0.732)
De formule voor de eindcorrectie zou moeten zijn : k*Rp als Rp de straal van de poort is en niet k*Dp . Neem je toch k*Dp dan zou k de helft worden!
(Rayleigh, the Theory of sound, blz 181)
Er geldt :
k=0.613 voor een zeer klein klankbord, k=0.849 voor een zeer groot klankbord, k=0.732 ertussenin.
vr gr. Tom

Re: baspoort

Geplaatst: wo 30 mar 2016, 23:12
door Henkjan
bedankt voor de correctie

Re: baspoort

Geplaatst: do 31 mar 2016, 21:20
door Tom Magchielse
Wim P schreef:
even als voorbeeld een kast van 40liter heeft een baspijp van 26cm nodig in de berekening rond 7cm

maar als ik 2 poorten invoer dan verdubbelt de lengte

maar met mijn boeren fluitjes verstand zou ik toch zeggen dat ik die 26cm door 2 mag delen bij gebruik van 2-poorten???


wie kan er wat licht in mijn wellicht benevelde denkwijze schijnen??
Hoi,
Ik heb al geprobeerd dit een beetje volledig uit te leggen, maar je kan het ook wat intuïtiever benaderen en minder wijdlopig :oops:

Denk aan de driver in de kast. Zou je die om wat voor reden dan ook een veel grotere conus willen geven, dan weten we dat dat fout gaat. Die grotere conus leidt tot een grotere Vas, de grotere luidspreker heeft eenvoudig een grotere kast nodig.
Hoe komt dat? De grotere conus is a.h.w. vaster aan het kastvolume gekoppeld. De beweging ervan levert in de kast grotere drukvariaties op, en dus werkt er een grotere tegenkracht. Het is alsof de grotere conus tegen een stijvere veer in moet werken dan de kleine moest. De grote conus ervaart een grotere mechanische stijfheid van het kastvolume.
Als gevolg daarvan zal de resonantiefrequentie van de driver te veel stijgen. Wat kun je daar aan doen? De kast vergroten, of de conusmassa vergroten. :sure:
De situatie is bij een poort precies hetzelfde. Een poort met een grotere doorsnede veroorzaakt ook grotere drukvariaties, en ervaart dus meer tegendruk uit de kast dan een kleinere poort. De op de poort werkende stijfheid is dus hoger; de poortresonantie van de grotere poort zal bij een hogere frequentie liggen. Wat kun je doen? De poortmassa verhogen. Die poortmassa is de massa van de lucht in de poort. dus verhogen betekent een langere poort. :goeie:
Hopelijk is dit iets begrijpelijker en leesbaarder?
vr groet,
Tom

Re: baspoort

Geplaatst: do 31 mar 2016, 21:47
door ief
Als ik even mag inhaken,

het netto volume van de kast is redelijk belangrijk in deze, ik heb begrepen dat het poort volume, net als de driver, bracing etc. van het bruto volume afgehaald moet worden.

Mogen we aannemen dat winisd dit netjes voor ons doet?

Verder had ik begrepen dat je de tuningsfrequentie in je meting zou moeten kunnen terugzien als dip in de spl als je close range meet (daar de output daar door de port gelevert word met minimale uitslag van de woofer) op de e.o.a. manier werkt dat niet. Wat zijn mogelijke valkuilen? Werkt niet als je binnen meet afhankelijk van hoe groot die ruimte is?

Re: baspoort

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 6:34
door Walt
Nee, WINISD kan namelijk niet weten hoeveel bracing jij gebruikt en het programma weet ook niet het volume van de driver en de wandikte van de reflexpoort.

Tuning frequentie kan je makkelijk met een impedantie meeting bepalen, de frequentie ligt op het punt van de laagste impedantie, tussen de twee grote pieken in.

Groetjes Walter