Pagina 1 van 1
Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: di 29 mar 2016, 13:49
door toetertje
Zoals de titel al zegt, draai ik muziek met de rpi2 en een audiophonics dac, i.c.m. Moode audioplayer.
De Pi krijgt zijn voeding via een accu met een stepdown convertertje naar 5 volt.
De Dac krijgt zijn voeding via de i2s connector van de Pi.
Nu vroeg ik mij af, of er nog winst te behalen valt door de dac zijn eigen 5 volt voeding te geven?
En moet ik dan de voeding van de i2s onderbreken?
En heeft het zin om de condensatortjes op de dac te vervangen? Heb daar hier op het forum wel
eens een fotootje van gezien.
Niet dat er iets te klagen valt over het geluid, dat is gewoon meer dan dik in orde.
Maar door nogal veel te lezen op dit forum, wil ik in 1 keer overal met mijn vingertjes in wroeten.

Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: di 29 mar 2016, 17:37
door toetertje
nog even een toevoeging en vraagje,
Het lijkt erop dat het onderste rijtje condensators alleen mee doet op die aparte 5 volt voeding.
Ik kan over dit dac bordje geen informatie vinden. Maar zou dit een aparte aansturing zijn voor
het analoge gedeelte? En nu de hamvraag, kan ik er dan gewoon een extra voeding opzetten zonder
aanpassingen?
Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: di 29 mar 2016, 20:27
door Barry2001
Een Rpi op accu? Waarom, of heb je geen andere voeding voorhanden?
Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: di 29 mar 2016, 20:36
door toetertje
Tsja, we doen allemaal wel eens gekke dingen toch?
Ik heb een tijdje volledig op 12volt gedraaid. Dit om netvervuiling e.d. uit te sluiten.
En aangezien de accu toch in mijn audio meubel is weggewerkt heb ik de Pi daar maar
aan laten zitten.
Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: wo 30 mar 2016, 13:47
door Bas Horneman
En nu de hamvraag, kan ik er dan gewoon een extra voeding opzetten zonder
aanpassingen?
Het kan. Maar dat lijkt me niet goed. Dus eigenlijk niet.
Als je je dacje voedt met 5 volt...lever je ook stroom en spanning aan je rpi. Dit is goed...mits het een goede voeding is.
Er is niets mis persé om van een accu te voeden...het staat of valt met wat je er achter heb zitten. Als dat een nette voeding is ..dan goed. Indien het zo een goedkope schakelende voeding betreft dan...niet goed.
Nu vroeg ik mij af, of er nog winst te behalen valt door de dac zijn eigen 5 volt voeding te geven? En moet ik dan de voeding van de i2s onderbreken?
Zie bovenstaand. Geef de dac zijn eigen voeding...en laat deze voeding dan ook de RPI voeden.
En heeft het zin om de condensatortjes op de dac te vervangen? Heb daar hier op het forum wel eens een fotootje van gezien.
Denk dat hier niet veel winst te behalen is...
De Pi krijgt zijn voeding via een accu met een stepdown convertertje naar 5 volt.
Wat voor converterje is dat?
Samenvattend zou je dus het beste achter de accu een goede 5v voeding/regelaar moeten hangen en hiermee het bordje voeden...waardoor de rpi ook gevoed wordt. Dus iets dat 1A of meer kan leveren.
Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: wo 30 mar 2016, 17:25
door toetertje
1 ampere is te waarschijnlijk te weinig.
Het convertertje is 2 Ampere. achter het convertertje hangt nog een 10.000 microfahrad condensator.
De converter zou van zichzelf al een lage rimpel hebben. het is een lm2596 regelaar.
Maar als er een betere optie is, sta ik daar natuurlijk voor open.
Het moet dus van 12 volt naar 5 volt. En 2, en liever nog iets meer ampere.
Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: wo 30 mar 2016, 22:48
door Bas Horneman
Een vette condensator er achter helpt natuurlijk om het kabaal dat ze produceren er uit te filteren.
Ik heb ze ook al eens gebruikt die dingen. Een tiental van die dingen gekocht voor en stuiver. Ik gebruik ze niet meer voor mijn raspberry audio projecten.
Ik meende te horen (in mijn opstelling) dat die lm2596 het geluid niet ten goede kwam. Er zijn gerust goede schakelende voedingen. Maar daarvan kost de regelaar alleen al iets van 15 euro.
Er zitten op de pi ook schakelende voedingen...maar daar ontkomt je helaas niet aan voor die prijs.
Probeer het eens met een lineaire regelaar van de LT1085 stal of zo. En vergelijken zou ik zeggen.
Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: wo 30 mar 2016, 23:09
door toetertje
ik heb even naar die lt1085 gekeken. Maar ik zie niet hoe ik dan van 12v naar 5 v kan gaan.
spanningsverschil tussen in en uit is 1v. dus dan zou ik een 6v accu moeten hebben. en die heb ik niet.
Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: wo 30 mar 2016, 23:25
door ray5150
Dan heb je niet goed gekeken.
Een LT1085 is een low-drop stabilisator die al met een spanningsverschil van 1 volt tussen in en uitgang zijn werk goed kan doen.
Vandaar de term low drop... in tegenstelling tot standaard regelaars als de 78xx en LM317 die minimaal 3 volt verschil nodig hebben.
Wat dus wil zeggen dat je niet verplicht bent om er 6 Volt in te proppen. mag ook 7, of 8 zijn.
Maar ook 12...

Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: wo 30 mar 2016, 23:46
door matjans
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2596.pdf
pagina 8, scope foto's bovenaan de pagina's. Op ~150kHz dus.
Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: do 31 mar 2016, 0:14
door toetertje
zo das een boel informatie, zoveel dat ik er eigenlijk niet wijzer van wordt.
Met behulp van een schema een paar componenten met elkaar verbinden
dat lukt me nog wel, maar de hele technische achtergrond wordt mij te gek.
Ik weet nu dus niet of de lt1085 beter is dan de lm2596 is.
dit zal uiteraard ook afhangen van de rest van de schakeling.

Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: do 31 mar 2016, 7:46
door Barry2001
Kijk hier eens, een aantal mensen gebruikt dit als Rpi voeding:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=20360
Loeki de Leeuw

Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: do 31 mar 2016, 8:09
door pappaleo
Barry2001 schreef:Loeki de Leeuw

Schaam je

Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: do 31 mar 2016, 12:10
door toetertje
En had Loeki toevallig nog een opgebouwde liggen voor 5 volt.
En omdat ik toch eerst nog op accu draai kan ik dan de spanning
er na de diodes aan prikken? Ik wil de diodes dan wel laten zitten
omdat het plan is, om de pi straks in te bouwen in een kast samen
met een gainclone amp.
Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: do 31 mar 2016, 13:30
door Bas Horneman
En had Loeki toevallig nog een opgebouwde liggen voor 5 volt
Er zit een zelfde soort instellingsmogelijkheid als op je schakelende print waarmee je de spanning regeld. Je hebt dus een multimeter nodig om te kijken wat de spanning is..voordat je em aansluit.
Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: do 31 mar 2016, 20:26
door toetertje
Nu, lees ik ook goede dingen over de Ifi ipower.
Met een rimpel van minder dan 1 uf zal dat ook wel een deftige voeding zijn.
Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: do 31 mar 2016, 20:35
door Barry2001
toetertje schreef:
En had Loeki toevallig nog een opgebouwde liggen voor 5 volt.
En omdat ik toch eerst nog op accu draai kan ik dan de spanning
er na de diodes aan prikken? Ik wil de diodes dan wel laten zitten
omdat het plan is, om de pi straks in te bouwen in een kast samen
met een gainclone amp.
Even gekeken, dit heb ik nog liggen:
Alle 4 met een LM1084 low drop regulator, en Schottky diodes. De eerste 3 hebben een wat groter koelbloek en een 6800uF elco, de 4e heeft een kleiner koelblok en een 1800uF elco. Het meest handige is denk ik gewoon een trafo ervoor te plaatsen: als je er voor zorgt dat de secundaire spanning van de trafo minimaal 1 volt hoger is dan wat je aan DC nodig hebt gaat het goed. Maw in jou geval een trafo met secundair 6V of hoger.
Als je perse met een accu wil blijven werken kan het wel en zal het wel werken, maar dan kun je net zo goed een 'eenvoudige' 7805 regulator gan gebruiken, ipv een low drop regulator waar je ook nog eens de uitgangsspanning van kunt aanpassen. Ik wil niemands audiofiele inspiraties in de weg staan, maar ik geloof niet dat je het hoort als je een processorbordje met een adc door een accu gaat voeden...... maar eigen keus uiteraard.
Laat maar horen als je interesse hebt in een bordje (pb).
Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: vr 01 apr 2016, 12:41
door Bas Horneman
Vanavond ga ik maar even R14 verwijderen:
https://support.hifiberry.com/hc/en-us/ ... wer-supply
Zodat ik de hifiberry analoge kant apart ga voeden. De digitale voeding blijft gedeeld tussen de pi en berry.
Het zal allemaal niet zoveel uitmaken qua verbetering van het geluid..maar ik kan het niet laten.
Re: Rpi 2 met audiophonics ess 9023 dac
Geplaatst: vr 01 apr 2016, 18:36
door toetertje
Ik laat het nog even weten of ik dat voedingsbordje van je overneem,
ik heb nu even te veel opties om een keus te kunnen maken.
Bas, laat even weten of en hoe het werkt.
een maatje van mij wil het zelfde doen met zijn hifiberry.