Pagina 1 van 4

vifa basis 2.0

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 2:12
door brian
goede avond allemaal

ben sinds vandaag lid op dit forum omdat ik met een probleempje zit

ik ben de gelukkige eigenaar van de vifa basis 1ste versie met de dubbele 25wn250 bassspeakers bas gleuf aan de voorzeide
ik heb de speakers 1 week geleden gekocht en zagen er redelijk uit
echter was er 1 basspeaker opgeblazen die boven in zat ( van de 2 basspeakers )
de andere kast fuctioneert wel zoals het hoort maar ik zie een verschil kwa uitslag van de 2 bas woofers
de baswoofer in de bovenste compartiment slaat verder uit als de onderste nou heb ik zitten twijfel of dit aan het filter ligt
of aan de ene basspeaker? of komt het door dat de boveste woofer in een kleinere kamer zit als de onderste? maar dan zou je toch denken
dat die 2 op elkar zijn aangepast dat ze kwa uitslag even ver uitslaan of zie ik dat verkeert?

ik ben zelf best thuis is het bouwen van luidspreakers en filters maar hier kom ik zelf niet uit
ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee en wil gelijk een oproep doen om te vragen of iemand zelf nog een vifa 25wn250 heeft liggen voor me want ik heb er 1 nodig of u kent een adres die hem kan maken

hoop gouw te horen van hoe en wat de kasten staan nu te droger bij de spuiter

met vriendelijke groet brian

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 23:02
door markbakk
Die WN komt soms wel voorbij op MP. Je kunt 'm trouwens probleemloos uitwisselen met de WP die in de Vivace zat, dat verdubbelt je kansen. Maar als de bovenste WN de geest heeft gegeven moet je ook even kijken naar hoe de 17WP's eraan toe zijn. Nog los van dat de rolrand van die units kan zijn uitgehard, meen ik dat die units vaak de geest gaven wanneer deze speakers werden overbelast.

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 23:11
door Henkjan
Ha die Brian, welkom hier :bakkie:

Een kleinere kast zorgt voor een wat kleinere uitslag, maar dan zou je het bij allebei moeten zien.
De makkelijkste test of het aan de woofers ligt is de bovenste en onderste van plek verwisselen, maar dat is wat lastig zo zonder kast... je kan ze ook los even aansluiten aan je versterker en goed zien en luisteren hoe dat gaat..

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 1:12
door brian
henkjan

bedankt voor je bericht
het zou dus aan de units kunnen liggen dat er 1 tussen zit of meerdere die op hun donder heeft gekregen ivm de uitslag van de speaker?
het is juist raar dat de speaker in de kleinere ruimte meer uitslaat dan de onderste dat klopt al niet

ik ga even kijken of ik de speakers morgen apart kan testen en kijken hoe dat gaat
de filters kan het niet aan liggen die zijn zoals ze moeten zijn of er is een condesator niet lekker meer doordat 1 speaker sws al is opgeblazen

hoor het graag

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 1:17
door brian
mark

bedankt voor je bericht
de 17wp 200 de bovenste mid speakers die zijn allebei nog goed net zoals de rest
ik vind het alleen heel erg raar van de basspeakers dat 1 basspeaker meer uitslaat dan de andere

want achter de basspeaker ( de bovenste die dus in een kleinere kamer zit ) heeft wel 7 gaten erachter zodat tie ze druk kwijt kan naar de andere speaker
dus ik vind het een beetje raar

hoop van u te horen

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 7:24
door e46eclipse
[quote="brian"

want achter de basspeaker ( de bovenste die dus in een kleinere kamer zit ) heeft wel 7 gaten erachter zodat tie ze druk kwijt kan naar de andere speaker
dus ik vind het een beetje raar

hoop van u te horen[/quote]

Dat is ook wat ik zie op tekening :
lijkt mij gewoon bracing,dus zien beide woofers hetzelfde volume.

Ron

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 8:36
door ds23man
Er waren toch diverse filteringen in omloop voor de Basis? Staat mij bij dat de 2.0 verschillend gefilterde woofers hebben.

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 10:13
door ray5150
Dat roept dus om zoveel mogelijk :foto:

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 10:16
door ds23man
Als er een losse zware trafokernspoel in zit, dan heb je apart gefilterde woofers.

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 20:16
door markbakk
Klopt. De 2.0 had een forse trafospoel voor de onderste WN. Dat verklaart ook deels het verschil in conusuitslag. Verder zat er achter de bovenste een zg. Briggs-filter dat ook nog effect zal hebben op de uitslag.

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: di 01 mar 2016, 0:54
door brian
goedeavond allemaal bedankt voor de reacties
het klopt inderdaad dat 1 speakers ( de onderste dus ) gevoed wordt met een kerntrafospoel met een condesator en de bovenste basspeaker
met een grote spoel en een condesator
zou dat het verschil kunnen zijn in uitslag want de onderste basspeaker wordt gevoed door de trafokern en slaat niet zo ver uit als de bovenste woofer

zoals te zien op de foto het bassfilter voor beide woofers je kan zien dat 1 speaker op de trafo staat en de andere via de spoel
maar hoe kan ik er voor zorgen dat beide woofers even ver uitslaan ik moet ook zeggen de bovenste woofer klinkt harder dan de onderste

mijn vader heeft het nieuwe type vifa met de 25cf300 basspeakers erin die ook trafo aangestuurd zijn maar slaan wel allebei even ver uit
kasten zijn terug van de spuiterij en zien er prachtig uit
wie o wie kan me helpen

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: di 01 mar 2016, 12:41
door Henkjan
als de woofers verschillend gefilterd worden is het niet vreemd dat ze verschillen in luidheid, uitslag of ander gedrag hebben

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: di 01 mar 2016, 15:01
door Ouwebok

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: di 01 mar 2016, 15:02
door markbakk
Het hoort ook zo. De opzet was dat de onderste alleen het sublaag produceert. Omdat dat redelijk dicht bij de afstemfrequentie van de BR zit, is de uitslag van deze woofer lager, de BR remt immers de conus flink af. De bovenste doet ook een frequentiegebied duidelijk boven de afstemfrequentie en daarom zie je die 'wapperen'. Maar neem maar van mij aan dat je de zaak te hard hebt staan wanneer je die bovenste WN tegen z'n Xmech hebt.

Iets anders is dat je de boel weer heel moet hebben. Is de unit elektrisch kapot, is de rolrand naar z'n grootje of is er wat anders aan de hand? Ofwel, wat is 'opgeblazen'? En je hebt die MP-advertentie voor die Vivace 83-s gezien?

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: di 01 mar 2016, 19:45
door brian
bedankt voor jullie reactie allemaal
hoe kan ik er voor zorgen dat ik beide woofers even hard en even verre uitslag kan laten werken?
moet ik dan wat op het filter aanpassen?
me vader heeft de vifa basis met de 25cf300 basspeakers die ook op een trafo staan aangesloten
alleen zit er achterop de speaker zelf een condesator van 35 volt 100uf en voor de rest zit er niks tussen geen trafo niks kan ik dat ook op die van mij toepassen?

en wie kan me vertellen of ik het bas gedeelte kan update
er liggen nu 2 condesatoren tussen van 40 volt 100uf kan ik die vervangen voor bij voorbeeld 35volt 100uf die dus gebruikt worden in de nieuwere type vifa basis die me vader ook heeft?

ik vind het best wel vervelend en een door in me oog hoe die speakers ( basspeakers ) zich gedragen

mark hierbij foto,s van de woofer dan kunt u zien wat er aan mankeert
enig idee wie dit kan maken ?

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: di 01 mar 2016, 19:54
door ds23man
Kliko, einde oefening, enkele reis Noordzee......

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: di 01 mar 2016, 19:55
door pappaleo
brian schreef:
hoe kan ik er voor zorgen dat ik beide woofers even hard en even verre uitslag kan laten werken?
moet ik dan wat op het filter aanpassen?
Het antwoord is al gegeven:
markbakk schreef:
Het hoort ook zo. De opzet was dat de onderste alleen het sublaag produceert. Omdat dat redelijk dicht bij de afstemfrequentie van de BR zit, is de uitslag van deze woofer lager, de BR remt immers de conus flink af. De bovenste doet ook een frequentiegebied duidelijk boven de afstemfrequentie en daarom zie je die 'wapperen'.
Enne..... Waar is je spreekspoel?
Die is rijp voor de schroothoop.

Is dat niet de reden dat je hem zag 'wapperen'?

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: di 01 mar 2016, 20:08
door brian
dit was niet de reden dat ik hem zag wapperen
want dat is een andere speaker die nog wel werkt alleen niet weet hoe die er aan toe is inwendig

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: di 01 mar 2016, 20:12
door pappaleo
brian schreef:
want dat is een andere speaker die nog wel werkt
In dezelfde kast of in de andere kast?

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: di 01 mar 2016, 20:17
door brian
weet ik niet meer heb sinds gister de speakers erweer in gezet behalve dus die op de foto want die is stuk
dus weet niet meer welke basspeaker is welke kast heeft gezeten en of boven of onder

groet brian

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: di 01 mar 2016, 20:43
door ds23man
Als die woofer er al zo uit ziet, vrees ik voor de rest van de speakers. Zal wel een knallend feestje geweest zijn.

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: di 01 mar 2016, 20:49
door brian
dus als ik het goed begrijp kan ik er niks aan veranderen?
kwa filtering op de speakers?
want stoor me er goed aan eigelijk

apart bedacht door vifa #-o

kan ik ze kwa filtering upgrade?
heb eventueel nog een foto van het hoog en mid gedeelte misschien dat daar nog wat aanpassingen aan kunnen gebeuren
graag jullie mening wat jullie zouden doen
groeten brian

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: di 01 mar 2016, 20:51
door brian
zo heb ik ze gekocht met die speaker aan vlarden

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: di 01 mar 2016, 21:01
door pappaleo
brian schreef:
dus als ik het goed begrijp kan ik er niks aan veranderen?
kwa filtering op de speakers?
want stoor me er goed aan eigelijk

apart bedacht door vifa #-o
Ik denk eerder: Apart gesloopt door de vorige eigenaar. :roll:

Re: vifa basis 2.0

Geplaatst: di 01 mar 2016, 21:03
door ray5150
ds23man schreef:
Zal wel een knallend feestje geweest zijn.
Hardstyle, maakt meer kapot dan drank kan repareren. :mrgreen: