Pagina 1 van 1

Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: vr 19 feb 2016, 23:09
door Joost1975
Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste (serieuze) versterker. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=23466

Nu zoek ik nog draad voor naar de rca aansluitingen...massief, soepel, zilver, koper, afgeschermd of niet. Er is zoveel te krijgen.......

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: vr 19 feb 2016, 23:14
door ray5150
Afgeschermde kabel gebruiken is toch wel een noodzaak, met name in een versterker waar ook diverse wisselspanningen lopen.
Goede kwaliteit hoeft niet duur te zijn :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=5613

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 11:26
door Kappa7
En toch gebruik ik zelf eigenlijk nooit een afgeschermde kabel in mijn projecten.
Zelfs niet in de phono trap waar het signaal het gevoeligst is voor het op pikken van brom.
Gewoon goed opletten dat je uit de buurt blijft van trafo's en andere bronnen van 50Hz.

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 11:35
door Barry2001
Draad twisten gaat trouwens ook prima.

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 11:50
door Joost1975
Ja, nu is het duidelijk :think: Getwiste, afgeschermde kabel die niet in de buurt mag liggen van aan trafo..........

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 12:04
door Barry2001
Pcies. Wat is je vraag nog eigenlijk? Als je wilt weten welke afgeschermde kabel je moet gaan gebruiken, hetzelfde als de vraag welke koppelcondensator moet je gaan gebruiken, 1001 meningen en antwoorden. De kabel die Ray noemde kun je prima gebruiken, en inderdaad bij trafo's vandaan houden. That's it :D

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 12:19
door Joost1975
Het moeilijke is dat er zoveel te krijgen is en iedereen zijn ideeën en voorkeuren heeft. Dit maakt het niet makkelijk voor een beginnend bouwer. Ik heb mijn printen klaar en kan gaan beginnen met aansluiten (nog wel een kast bestellen). En dan loop je gewoon tegen vragen aan, die voor de meeste van jullie vanzelfsprekend zijn. Maar niet voor mij dus..... :(

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 12:31
door Barry2001
Gewoon proberen. Er is geen man overboord als blijkt dat de kabel wat brom oppikt, dan verleg je 'm, of in geval van niet afgeschermd ga je alsnog afgeschermd gebruiken. Wees niet bang te experimenteren, met kabel experimenten heeft nog nooit iemand een versterker opgeblazen.
Als je niks hebt liggen zou je het eerst niet afgeschermd kunnen proberen. Pikt íe brom zou je 'm kunnen twisten met een massa kabel, of je zou een stukje afgeschermd kunnen bestellen. Persoonlijk gebruik ik altijd afgeschermd, domweg nooit geprobeerd om het niet afgeschermd te doen.

Ik vroeg me af wat de onduidelijkheid nog was, omdat een paar opties als antwoord letterlijk waren gegeven, op die fiets. Er is geen 1 duidig antwoord op dus :D Niets is raar om te vragen, gewoon blijven doen :goedzo:

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 13:30
door ray5150
Plaatjes kijken van bouwtopics op het forum hier kan ook heel leerzaam zijn, Joost.
Wat ook goed helpt is nadenken de lay-out / het grondplan.
Daar bedoel ik dus mee dat je dan de netspanning zover mogelijk van de signaal voerende bedrading houd, én dat alle bedrading zo kort mogelijk gehouden word. dat kan soms nog een hele opgave zijn.
Een hulpmiddel hiervoor is een vel papier of karton met de verschillende componenten uitknippen en daar wat mee gaan schuiven
(trasnsformator, eindtrap, voeding)

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 14:18
door Joost1975
Ik heb al wat zitten denken zou het een goede optie om de trafo's tegen het voorpaneel aan te monteren en de voeding door het midden te laten gaan. En de printen zover mogelijk tegen de achterwand en dan links en rechts op het achterpaneel de rca en luidsprekeraansluiting te monteren? De voeding komt dan wel in het midden te zitten.

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 14:19
door cool
Als je nog een stuk antenne coax hebt liggen kun je dit ook prima gebruiken Joost. Wel een beetje stug en dik meestal..

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 14:34
door Barry2001
Joost1975 schreef:
Ik heb al wat zitten denken zou het een goede optie om de trafo's tegen het voorpaneel aan te monteren en de voeding door het midden te laten gaan. En de printen zover mogelijk tegen de achterwand en dan links en rechts op het achterpaneel de rca en luidsprekeraansluiting te monteren? De voeding komt dan wel in het midden te zitten.
Kan prima. Ivm het puzzelen, met name de ingangen zijn gevoelig om brom op te pakken, uitgangen minder. Voeding in het midden is wel mooi eigenlijk, heb je een symmetrische opbouw met links en rechts. Trafo's op het voorpaneel houdt wel in dat je de dikke schroefkop van de rinkerntrafo's ziet op je voorkant. Red je dat met de ruimte niet als je ze op de bodemplaat schroeft?

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 14:50
door Joost1975
Nee ze komen ook op de onderplaat. Maar aan de voorzijde van de versterker.

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 19:05
door Barry2001
Ok. Nou lijkt me prima, waar je dan op moet letten is de 230V naar de trafo's toe, die moet dan wel naar voren, evt schakelaar als je die voorin wilt hebben. Als je die dan aan de zijkant van de kast legt mag dat geen probleem zijn.

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 19:42
door Joost1975
Ik wil de eindversterker inschakelen met de voorversterker. Ik heb dus alleen 230V naar de trafo's toe.Totaal 4 draden.
Moeten ook deze draden weer getwist worden ? En zo ja, per 2 of per 4 ?
Er komt ook een softstart in , noet deze zo dicht mogelijk bij de input of zo dicht mogelijk bij de trafo's?

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 19:47
door Barry2001
De draden naar de trafo's toe twisten per 2, alle wisselspanning voerende draden. En dan goed strak, met de accuboormachine bijvoorbeeld. Dus 1 kant in de bankschroef, en de andere kant aandraaien met de boormachine. Het idee is dat de wisselende velden elkaar opheffen.
De softstart dan bij de trafo's plaatsen, zomin mogelijk wisselspanning heen en weer door je kast.

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 20:18
door Joost1975
Dan zou het zoiets moeten worden? Ff snel iin paint getekend :( Dus niet erg professioneel, maar hopelijk welduidelijk
Naamloos.png

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 20:28
door ray5150
Ziet er niet verkeerd uit.

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 20:45
door Joost1975
En dan getwist.........maar dat tekent zo lastig :-)

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: zo 21 feb 2016, 21:03
door Barry2001
Prima!

Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: di 23 feb 2016, 14:43
door John P
Hier is een leerzaam filmpje over getwiste versus afgeschermde kabel tussen bron en versterker.


Re: Afgeschermd of niet?????

Geplaatst: di 23 feb 2016, 16:47
door SARK
Ik vind wel dat hij in het filmpje juist het deel hoe het inverteren van de kanalen er voor zorgt dat de "vervuiling" wordt weggefilterd, niet helemaal duidelijk uitlegt .... misschien dat onderstaand plaatje dit beter doet: