Meetsoftware + mic aanschaffen

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Meetsoftware + mic aanschaffen

Bericht door diyBylie »

Hoi,

Het is weeral een hele tijd geleden dat ik nog eens tijd gehad heb om bezig te zijn met het diyen. Momenteel staan m'n zelfbouwluidsprekertjes te spelen. Maar spijtig genoeg nog niet naar alle tevredenheid... Zoals ik al verwachtte is het maken van een "goed" filter niet iets wat je direct onder de knie hebt.

Het probleem is eigenlijk een beetje raar, de meeste "goed" opgenomen/gemasterde albums (2 Meter Sessies ed) klinken over het algemeen goed/uitstekend terwijl de wat populairdere albums (bv Keane - Hopes And Fears schiet me ff te binnen) nergens naar klinken. Op laag niveau kan ik die albums nog wel uitstaan maar wanneer er iets luider gespeeld moet worden lijkt het één en al distortion en een geluidsbrei en moet ik met geknepen ogen en oren luisteren. Dit zou volgens mij toch niet mogen, wel? Oké ik kan begrijpen dat deze albums veel meer compressed en hot opgenomen/gemastered zijn maar dan moet het op iets luider niveau toch nog wel te doen zijn denk ik dan zo. Correct me if I'm wrong.

Nu wou ik dus mijn filter eens herbekijken door dit nog eens door te meten. Een tijdje geleden heb ik hier op het forum de meetsoftware ARTA leren kennen wat me wel aanstaat. Ik heb het programmaatje al eens een testritje gegeven met mijn crappy sb microfoontje en er rolden toch al een paar herkenbare FR en CSD grafieken uit. Er is wel te zien dat dit microfoontje helemaal niet lineair is maar toch, voor een eerste kennismaking met de software was het al niet slecht. Nu zou ik natuurlijk een betere (lineaire) mic willen aanschaffen waarmee ik zinvolle metingen kan doen. Mijn eerste filter heb ik, zo goed als mogelijk, kunnen maken door de meetsoftware Kirchner ATB-PC van iemand te lenen. Dit heeft me al een heel eind op weg geholpen maar was uiteindelijk toch aan de beperkte kant (geen CSD,Fase of impedantie metingen mogelijk).

Om een lang verhaal kort te maken was ik dus nu van plan om de pro versie van dit pakket (Kirchner ATB-PC Pro) aan te schaffen waarmee wel impedantie en fase metingen mogelijk zijn. Het mooie hiervan is dat hier dan ook al meteen een (goede?) meetmic bijzit die ik ook kan gebruiken in ARTA waardoor ik mijn mogelijkheden dus serieus uitbreid.

Klinkt dit allemaal doenbaar of ben ik nog ergens nog iets vergeten?
Ik vraag me wel af of die meetmic bij dat pakket even goed is als de meeste behringer, monacor mics die hier aangeraden worden (waarbij je dan wel weer een fantoomvoeding en mic preamp bij moet voorzien)?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Kirchner ATB-PC
Kost dat?

Vind de website er nogal zooïg uitzien en volgens mij voegt het weinig of niets toe aan ARTA op de hardware na dan.
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Pjotr schreef:
Kirchner ATB-PC
Kost dat?

Vind de website er nogal zooïg uitzien en volgens mij voegt het weinig of niets toe aan ARTA op de hardware na dan.
De pro versie kost ongeveer 150€ en de normale versie 100€. Voor dat geld heb je dan wel een meetmic die zonder extra fantoomvoeding + mic preamp werkt (moet volgens mij wel op de mic in ipv de line in) + een 2de softwarepakket waarmee je uiteindelijlk weer meer verificatiemogelijheden krijgt. Volgens mij is ARTA ook uitgebreider en nauwkeuriger hoor maar een extra pakket is altijd mooi meegenomen al is het maar om af en toe eens een sanitycheck te kunnen doen.

Waarom hebben die meeste andere meetmics eigenlijk een fantoomvoeding + mic preamp nodig terwijl deze dat niet nodig heeft, zit hier ergens een addertje onder het gras waar ik over kijk? Is deze meetmic wel bruikbaar in andere software zoals ARTA? Als dit niet het geval zou zijn heeft het natuurlijk geen nut dat ik dit pakket aanschaf.

PS De website mag er dan wel rommelig uitzien maar met hun software is vlot te werken. Ik heb al wel eens andere gedrochten van software gezien (audiotester anyone?) die hun job doen maar er verder ook niet uitzien. (imho off course) Don't judge a book by it's cover ;).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Bylie,

De mic ingang van veel geluidskaarten is meestal niet zo best (veel ruis en/of te weinig gain) en op de betere kaarten ontbreekt ie meestal. Zelf geef ik de voorkeur aan een goede losse mic versterker met instelbare versterking op de lijningang. Dat heb je voor 100 - 125 eu samen met een degelijke Supelux meetmicrofoon incl. een 10 meter XLR microfoonkabel. Zie de andere topics daarover, daar staat overigens ook een zelfbouwkitje uit Denemarken voor een mic versterker vermeld.

Overigens vind ik Audiotester een goed progje voor het geld waar je snel mee kunt werken. Alleen de watervalplotjes zijn buggie en eigenlijk onbruikbaar. Maar ARTA is ordes beter,
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Pjotr schreef:
Hoi Bylie,

De mic ingang van veel geluidskaarten is meestal niet zo best (veel ruis en/of te weinig gain) en op de betere kaarten ontbreekt ie meestal. Zelf geef ik de voorkeur aan een goede losse mic versterker met instelbare versterking op de lijningang. Dat heb je voor 100 - 125 eu samen met een degelijke Supelux meetmicrofoon incl. een 10 meter XLR microfoonkabel. Zie de andere topics daarover, daar staat overigens ook een zelfbouwkitje uit Denemarken voor een mic versterker vermeld.

Overigens vind ik Audiotester een goed progje voor het geld waar je snel mee kunt werken. Alleen de watervalplotjes zijn buggie en eigenlijk onbruikbaar. Maar ARTA is ordes beter,
Audiotester doet inderdaad zijn werk zoals het moet maar imho is de gebruikersinterface niet de mooiste ;).

Dus eigenlijk heb ik twee mogelijkheden :

Het pakket Kirchner ATB-PC Pro aanschaffen waadoor ik wel volledig afhankelijk word van de kwaliteit van de soundcard's micingang/amp (ik heb op dit moment een Terratec aureon 7.1 space, SB Live, SB Audigy en onboard N-Force ter beschikking). Deze oplossing zou me ongeveer 150€ kosten.

OF

Alles apart bestellen, maar wat heb ik dan allemaal nodig eigenlijk? (zie het bos door de bomen niet meer op deze manier)
- Een mic (duh :)) : Behringer ECM-8000 of Superlux ECM-999 zouden de beste prijs/kwaliteit leveren heb ik begrepen.
- Een mic preamp? Welke? Een los menpaneel? Zit hier dan ook al een fantoomvoeding in of moet die ook apart? Dit stuk is het meest onduidelijke voor mij, veel te veel keuzes en ik ben er helemaal niet in thuis om aan de hand van specs te oordelen of iets goed is of niet.
- Een XLR kabel voor de mic naar de mic preamp/menpaneel?

Kan je op deze laatste manier ook handig een impedantie meting doen of moet daar ook weer iets apart voor gekocht/gemaakt worden?

Zoals je al wel zult merken sta ik open voor beide oplossingen maar heb ik bij de tweede oplossing alleen een beetje schrik om vanalles te kopen wat dan nadien toch weer niet zo goed lijkt te werken oid.
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Om een idee te krijgen van metingen die ik gedaan heb van mijn luidsprekers met behulp van ATB-PC (niet de pro dus!) plaats ik hier een meetresultaat. Op deze foto is zowel een onaxis (onderste) en een 30° offaxis (bovenste) meting te zien waarbij ook telkens de tweeter omgekeerd werd aangesloten om te zien hoe het met de fase zat op het xoverpunt (aangezien ik geen mogelijkheid had om fasemetingen te doen gaf dit toch al een indicatie). Bij deze meting werd de mic op ongeveer 1 meter afstand tussen woofer en tweeter gepositioneerd.

Afbeelding
Plaats reactie