Pagina 1 van 1
wat is dit?????
Geplaatst: wo 27 jan 2016, 17:45
door Wim P
bijgevoegd een plaatje van een meting SPL en Phase
als ik nu bij het overname punt van de tweeter kijk(rond de 2500Khz) dan schiet de tweeter ineens omhoog althans de curve
houd dit in dat de tweeter omgepoold moet worden??????????????
of is dit normaal bij een meting
meting gemaakt met de microfoon op hoogte tussen de woofer en tweeter.
en op 25cm afstand van de conus
gr
Wim
Re: wat is dit?????
Geplaatst: wo 27 jan 2016, 17:58
door pappaleo
Nee hoor, niks mis. De fase kan maximaal 180° draaien. Draait ie verder, dan is het minder dan 180° de andere kant op.
Dat is precies wat je in de grafiek ziet. Op het punt dat de fase de -180° lijn bereikt springt de grafiek naar de 180° om daar rustig verder te kabbelen. Even verderop gebeurt hetzelfde de andere kant uit.
Het is overigens een minmumfase karakteristiek, zo te zien.
Re: wat is dit?????
Geplaatst: wo 27 jan 2016, 18:35
door Wim P
Het is overigens een minmumfase karakteristiek, zo te zien
een watte Leo???????????????????????
dit zal wel een technische kreet zijn?
Re: wat is dit?????
Geplaatst: wo 27 jan 2016, 18:36
door Gerrit
Zo te zien moet je even de optie 'excess phase' (misschien ook 'phase') uitvinken zodat 'min phase' overblijft. De verticale schaal is veel te ruim om iets aan te hebben, het SPL bereik moet zo'n 50-60dB zijn. De schaal voor de fase moet van -180 naar 180 gaan, of kleiner.
Gerrit
Re: wat is dit?????
Geplaatst: wo 27 jan 2016, 19:56
door Wim P
de excess phase optie kan ik niet uitvinken deze zijn lichtgrijs en niet bedienbaar
Re: wat is dit?????
Geplaatst: wo 27 jan 2016, 20:01
door ds23man
Die kun je waarschijnlijk achteraf na meting niet selecteren.
Re: wat is dit?????
Geplaatst: wo 27 jan 2016, 20:28
door Wim P
hier een meting dichtbij op 2 cm afstand van de kast.
hoogte microfoon tussen de woofer en tweeter.
heb de beide optie uit gevinkt dit keer
zijn er hier nog bijzonderheden manco's aan te zien??
Re: wat is dit?????
Geplaatst: wo 27 jan 2016, 20:43
door ds23man
Ik zie geen manco's. Die verspringing wordt veroorzaak door de offset van de twee drivers.