wat is dit?????

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

wat is dit?????

Bericht door Wim P »

bijgevoegd een plaatje van een meting SPL en Phase


als ik nu bij het overname punt van de tweeter kijk(rond de 2500Khz) dan schiet de tweeter ineens omhoog althans de curve

meting dichtbij.jpg
houd dit in dat de tweeter omgepoold moet worden??????????????

of is dit normaal bij een meting


meting gemaakt met de microfoon op hoogte tussen de woofer en tweeter.

en op 25cm afstand van de conus


gr

Wim
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: wat is dit?????

Bericht door pappaleo »

Nee hoor, niks mis. De fase kan maximaal 180° draaien. Draait ie verder, dan is het minder dan 180° de andere kant op.

Dat is precies wat je in de grafiek ziet. Op het punt dat de fase de -180° lijn bereikt springt de grafiek naar de 180° om daar rustig verder te kabbelen. Even verderop gebeurt hetzelfde de andere kant uit.

Het is overigens een minmumfase karakteristiek, zo te zien.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: wat is dit?????

Bericht door Wim P »

Het is overigens een minmumfase karakteristiek, zo te zien


een watte Leo???????????????????????

dit zal wel een technische kreet zijn?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: wat is dit?????

Bericht door Gerrit »

Zo te zien moet je even de optie 'excess phase' (misschien ook 'phase') uitvinken zodat 'min phase' overblijft. De verticale schaal is veel te ruim om iets aan te hebben, het SPL bereik moet zo'n 50-60dB zijn. De schaal voor de fase moet van -180 naar 180 gaan, of kleiner.

Gerrit
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: wat is dit?????

Bericht door Wim P »

de excess phase optie kan ik niet uitvinken deze zijn lichtgrijs en niet bedienbaar
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: wat is dit?????

Bericht door ds23man »

Die kun je waarschijnlijk achteraf na meting niet selecteren.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: wat is dit?????

Bericht door Wim P »

hier een meting dichtbij op 2 cm afstand van de kast.

hoogte microfoon tussen de woofer en tweeter.

heb de beide optie uit gevinkt dit keer

zijn er hier nog bijzonderheden manco's aan te zien??
meting dichtbij.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: wat is dit?????

Bericht door ds23man »

Ik zie geen manco's. Die verspringing wordt veroorzaak door de offset van de twee drivers.
Plaats reactie