Usb ruisvloer perikelen
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 17:31
Usb is niet gemaakt voor kwalitatief hoogwaardige geluidsoverdracht.
Ondertussen zijn er wat wonder(?)middeltjes op de markt die eea recht moeten trekken. Denk daarbij aan enkele Ifi producten en bijvoorbeeld de jitterbug.
Of bovenstaande werken, geen idee, een hoop geld kost het iig wel.
Zoals Pjotr in andere draadjes al eens heeft uitgelegd is het vrij zinloos om zomaar een lineaire voeding aan je pc, of in mijn geval RPI, te hangen. De huidige pc's zitten nu eenmaal vol met ienieminnie smps-en. Het schone signaal is zomaar weer vuil, en je haalt het vuil daarna er niet meer uit.
Bij de RPI's en aanverwanten wordt e.e.a. echter ook nog eens gevoed via de Usb. De Dac die erbovenop zit krijgt dat "prachte" signaal ook binnen. Een schone Smps is dus van belang? Gebruik een goed stekkervoedinkje en je bent al veel ruis kwijt is de gedachte. Maar dat werkt dus niet, cq ik hoor geen verschil, zoals te verwachten na Pjotr 's uitleg. (Heb even de voeding van de iPad gebruikt ipv de standaard meegeleverde voeding)
Voor velen is dat dus niet genoeg en die hangen dan netjes 5v lineair de dac in, en voeden daarmee en passant de RPI. Volgens mij is dit water naar de zee dragen. De RPI en de Dac dienen volgens mij onafhankelijk van elkaar gevoed te worden. De Dac zal genoegen nemen met een sapje van 40mA, veel hoeft dat niet te kosten. Zelf denk ik aan dit product. Waarbij eventueel het onderliggende schema kan worden opgewaardeerd tot het schema van circuitsonline. Op de site vd fabrikant wordt gemeld dat de ruisvloer van deze schakeling 50 mV is. Zou leuk zijn als we dat nog verder naar beneden krijgen.
De dac kan ontkoppelt worden door een sms weerstandje (r14) te verwijderen. Op de Dac (Hifiberry Dac + pro alleen versie V2.2) is het mogelijk de laatste C van het voeding schema op de Dac te solderen, 10uF/16V lijkt mij afdoende. (Correct me if I'm wrong please)
Om eea zichtbaar en overzichtelijk te maken heb ik foto's van de V2.2 Dac+pro en schema's bij gevoegd.
Ondertussen zijn er wat wonder(?)middeltjes op de markt die eea recht moeten trekken. Denk daarbij aan enkele Ifi producten en bijvoorbeeld de jitterbug.
Of bovenstaande werken, geen idee, een hoop geld kost het iig wel.
Zoals Pjotr in andere draadjes al eens heeft uitgelegd is het vrij zinloos om zomaar een lineaire voeding aan je pc, of in mijn geval RPI, te hangen. De huidige pc's zitten nu eenmaal vol met ienieminnie smps-en. Het schone signaal is zomaar weer vuil, en je haalt het vuil daarna er niet meer uit.
Bij de RPI's en aanverwanten wordt e.e.a. echter ook nog eens gevoed via de Usb. De Dac die erbovenop zit krijgt dat "prachte" signaal ook binnen. Een schone Smps is dus van belang? Gebruik een goed stekkervoedinkje en je bent al veel ruis kwijt is de gedachte. Maar dat werkt dus niet, cq ik hoor geen verschil, zoals te verwachten na Pjotr 's uitleg. (Heb even de voeding van de iPad gebruikt ipv de standaard meegeleverde voeding)
Voor velen is dat dus niet genoeg en die hangen dan netjes 5v lineair de dac in, en voeden daarmee en passant de RPI. Volgens mij is dit water naar de zee dragen. De RPI en de Dac dienen volgens mij onafhankelijk van elkaar gevoed te worden. De Dac zal genoegen nemen met een sapje van 40mA, veel hoeft dat niet te kosten. Zelf denk ik aan dit product. Waarbij eventueel het onderliggende schema kan worden opgewaardeerd tot het schema van circuitsonline. Op de site vd fabrikant wordt gemeld dat de ruisvloer van deze schakeling 50 mV is. Zou leuk zijn als we dat nog verder naar beneden krijgen.
De dac kan ontkoppelt worden door een sms weerstandje (r14) te verwijderen. Op de Dac (Hifiberry Dac + pro alleen versie V2.2) is het mogelijk de laatste C van het voeding schema op de Dac te solderen, 10uF/16V lijkt mij afdoende. (Correct me if I'm wrong please)
Om eea zichtbaar en overzichtelijk te maken heb ik foto's van de V2.2 Dac+pro en schema's bij gevoegd.