Pagina 1 van 2
SQ kist maken.
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 13:25
door Ginovrijn
Hallo leden,
Ik ben nieuw op dit forum.
Mijn naam is gino van rijn.
Ik wil graag een subwoofer kist maken voor me audio system hx 10 sq. Het moet een gesloten kist worden die strak en beetje laag moet spelen. De sub is 350 wRMS.
De sub komt op een audio system f2-190 twister 320wRMS. Standaard geeft audio system 22L op, kan ik dit aan houden? Ik heb via winisd geprobeerd maar kom er zelf niet uit.. Kan iemand me hierbij helpen?
Hierbij de link van alle gevens van de sub:
http://www.audio-system.de/dokumente/bd ... mplett.pdf
Alvast bedankt!
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 14:27
door Henkjan
Hoi Gino, welkom hier.
ik heb ff snel gecheckt met
http://www.mh-audio.nl/ClosedBoxCalculator.asp en die 22 liter zijn al erg netjes voor een strakke bas (Qbox onder de 0.7), wat groter mag maar hoeft zeker niet. t voordeel is dat het bij gesloten niet zo precies uitkomt. hoe groot kan je kwijt?
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 14:51
door Ginovrijn
Bedankt voor je snelle antwoord!
Grote maakt niet zo veel uit voor mij, kan ook 50l kwijt. ik denk dat ik dan maar op die 22L uit ga, en flink wat verstevigingen erin maak en schapenwol. Of heeft u nog wat tips voor mijn?
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 15:00
door Henkjan
verstevigingen is idd het belangrijkste voor een sub.
en wol kan je zuinig mee zijn, een klein beetje tegen "galm" is wel voldoende
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 15:04
door Ginovrijn
Wat voor wol raad u me aan?
Zat zelf aan schapen wol te denken of engelen haar.
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 15:07
door Henkjan
voor een sub is t al vrij snel goed, wat je hebt liggen. Engelenhaar (dat gele twaron bedoel je?) is erg fijn spul, dus als je dat hebt zou ik dat er in doen. wol kan gaan zakken, dus in een wat grotere kist zit dat na een tijdje op een hoopje onderin. je kan ook wat dun steenwol op de wanden doen, dat dempt ook erg goed
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 15:10
door Ginovrijn
Ik heb nog niks liggen van demping bitumen wel.
Is noppenschuim iets of is engelen haar of wol toch beter?
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 15:13
door Henkjan
noppenschuim is prima; wel van de open soort, dus dat je er doorheen kan blazen.
bitumen zijn meer voor ontdreunen van deuren, voor een subkist heb je meer aan verstevigingen.
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 15:16
door Ginovrijn
Oke dankjewel voor je snelle antwoorden.
Van de week naar de winkel materiaal halen en klussen maar

Re: SQ kist maken.
Geplaatst: zo 14 feb 2016, 10:59
door Ginovrijn
Kist nu gemaakt klinkt super! Zit helemaal vol schapen wol, ik snap eigelijk niet dat het word afgeraden om veel demping te gebruiken?
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: zo 14 feb 2016, 14:56
door ray5150
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: ma 15 feb 2016, 18:46
door Ginovrijn
?
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: ma 15 feb 2016, 19:01
door ray5150
Dat we graag wat foto's willen zien van hetgeen je zelf gebouwd hebt...
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: wo 17 feb 2016, 18:08
door Ginovrijn
Hierbij de foto's deel van de kist is nep voor wegwerking van de versterkers
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: wo 17 feb 2016, 18:12
door Ginovrijn
Achterkant ziet een beetje sloordig uit. Komt omdat er veel lijm is geknoeid
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: za 20 feb 2016, 11:55
door Ginovrijn
Ik wil nog een kist maken. Ik berekende eerst me kist met de rockford fosgate app.
Alleen heb nu geen iphone meer, voor android bestaat deze app niet. Met welke progamma op de pc kun je de kist berekenen incl dikte van het hout etc. Alvast bedankt
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: ma 22 feb 2016, 0:28
door teacher
winisd is je vriend

Re: SQ kist maken.
Geplaatst: ma 22 feb 2016, 10:01
door Henkjan
teacher schreef:winisd is je vriend
dat geeft dan de netto inhoud. Op de site van forumlid Bertje staat een calculator waar je op basis van die netto inhoud de kist zelf uitrekent
http://12vhifi.nl/index.php/calculators ... -behuizing
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: ma 22 feb 2016, 19:10
door Ginovrijn
Hartelijk dank!
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: za 19 mar 2016, 13:57
door Ginovrijn
Ik heb van alles met winisd geprobeert alleen op me laptop werkt deze progamma niet zo goed.
Ik wil voor zelfde subwoofer een 40hz bassreflex kist maken. Kan iemand mijn helpen?
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: za 19 mar 2016, 16:48
door teacher
Waar loop je vast met winisd?
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: za 19 mar 2016, 17:02
door Ginovrijn
Als ik me parameters invul geeft winisd fout melding. En heb toen meerdere parameters van andere subwoofers ingetoetst om te kijken of winisd het dan wel deed maar dat werkte ook niet.
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: za 19 mar 2016, 19:48
door michelp
Dan vul je waarschijnlijk te veel in. Er zijn parameters die WinISD zelf berekent via andere parameters. Als je deze toch zelf invult geeft ie een foutmelding
Ik heb het net zelf geprobeerd, en hier werkt ie gewoon

Afstemmen of 40hz geeft wel een piek van bijna 5db op 45hz
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: za 19 mar 2016, 20:27
door Bertje
Met een beetje goede wil kan je 'm heel compact houden en de poort laag afgestemd op 32Hz, dan speelt ie erg diep.
Bijvoorbeeld een 22L netto (zonder poort en woofer) met een slotpoort (rechthoekig) van 25cm x 2,2cm en lengte 55cm.
Die moet je dan wel in een hoek laten lopen tegen onderkant en achterkant bijvoorbeeld. Anders past het niet.
De gegevens van de sub zijn inderdaad niet coherent opgegeven, vul de BL en Sd maar niet in die worden vanuit de andere parameters dan wel bepaald.
Re: SQ kist maken.
Geplaatst: zo 20 mar 2016, 9:08
door Ginovrijn
ik ben nog een beginner hier in. Ik moet nog veel leren! Hartelijk dank voor het helpen
