Pagina 1 van 3

(Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 15:06
door RNacoustics
Heel, heel lang geleden had een audio maatje wilden plannen om een top luidspreker te bouwen en had mij toen gevraagd om mee te denken met het ontwerp.
Wij waren zeer gecharmeerd van het Avalon Eidolon model. Dat werd dan ook ons uitgangspunt. Vol goede moed werd gestart met het kast ontwerp.
Op http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... #msg661180 kun je het begin van ons avontuur er nog op naslaan.
Door privé omstandigheden werd door mijn audio maatje het hele project in de koelkast gezet en werd de peperdure spullen voor jaren opgeslagen.

Nu wordt er eindelijk weer nieuw leven in geblazen. Maar nu door mijn andere audio vriend, Jan. Hij heeft de spullen overgenomen. Wederom ben ik gevraagd voor technische ondersteuning. Waar ik graag aan wil bijdragen.

Tijdens afgelopen ZBA luisterdag in Alphen hebben we al een tipje van de sluier laten zien.

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 15:15
door RNacoustics
Voordat ik ga meten, heb ik eerst d.m.v. van een simpel scheidingsfilter de units een paar weken in laten spelen. Vooral de Eton woofer heeft een lange inspeeltijd nodig.
Daarna heb ik met een CLIO meetsysteem een MLS en impedantie meting van de luidspreker units gemaakt.
De Units heb ik hiervoor zonder demping in de kast gemonteerd. Daarna heb ik de metingen geëxporteerd naar FRD en ZMA files.

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 15:32
door ray5150
Ik heb de kast zien staan in Alphen.
Is inderdaad heel erg degelijk gebouwd. :shock:
Leuk om te gaan zien dat deze nu word afgebouwd. :goedzo:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 16:33
door Shadow
Ik zie zo'n soort speaker ook altijd op marktplaats voorbij komen, iets van jullie?

Edit; da's wat anders met een misleidend plaatje van een Avalon erbij...

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 18:02
door ray5150
Ik vermoed haast dat je deze bedoelt :
http://link.marktplaats.nl/a1005971568

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 18:26
door RNacoustics
Shadow schreef:
Ik zie zo'n soort speaker ook altijd op marktplaats voorbij komen, iets van jullie?

Edit; da's wat anders met een misleidend plaatje van een Avalon erbij...
Nee, onze luidspreker heeft alleen vergelijkbaar uiterlijk van een Avalon, maar voor de rest is het geheel eigen ontwerp.

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 20:13
door Shadow
ray5150 schreef:
Ik vermoed haast dat je deze bedoelt :
http://link.marktplaats.nl/a1005971568
Correctemundo O:)
Ronkende marketing en vaag gedoe over drivers :shock:
RNacoustics schreef:
Shadow schreef:
Ik zie zo'n soort speaker ook altijd op marktplaats voorbij komen, iets van jullie?

Edit; da's wat anders met een misleidend plaatje van een Avalon erbij...
Nee, onze luidspreker heeft alleen vergelijkbaar uiterlijk van een Avalon, maar voor de rest is het geheel eigen ontwerp.
Ik zie het, had mezelf al gecorrigeerd :goeie:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 20:22
door RNacoustics
Hier voor de hongerige onder ons, hier de eerste metingen. :yeah:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 21:41
door MarcoSQ
Dat beeldscherm, geweldig =D> ! Ik zou zweren dat ik daar vroeger, in Haarlem, nog met mn vingertjes aangezeten heb. Kan dat kloppen ?

Mooie drivers en kast waar je mee mag werken, hoor !

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 22:00
door RNacoustics
MarcoSQ schreef:
Dat beeldscherm, geweldig =D> ! Ik zou zweren dat ik daar vroeger, in Haarlem, nog met mn vingertjes aangezeten heb. Kan dat kloppen ?
Van waar Haarlem :?:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 22:18
door MarcoSQ
Kennelijk niet, dus :). Bij S&C draaide vroeger net zo'n CLIO versie...en zoveel zijn daar niet van in Nederland. En zeker niet in die regio :).
Dacht dat je hem misschien had overgenomen...

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: zo 17 jan 2016, 22:28
door RNacoustics
MarcoSQ schreef:
Kennelijk niet, dus :). Bij S&C draaide vroeger net zo'n CLIO versie...en zoveel zijn daar niet van in Nederland. En zeker niet in die regio :).
Dacht dat je hem misschien had overgenomen...
Nee, komt niet bij S&C vandaan.

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: ma 18 jan 2016, 9:37
door leonidas
Ga dit zeker volgen.
Heb zelf ook een Avalon Eidolon clone gehad.
(Voor zover ik weet was deze ge XO ed door Tony Gee)
Toen besloten om een versie te bouwen voor mijn dochter.
We hebben erg veel tweeters en mids geprobeerd.

Denk dat jullie keuze om een 7 inch te gebruiken heel verstandig is.
Ben erg benieuwd naar jullie resultaat.

Wij kwamen uiteindelijk op een versie uit die gehoormatig in ieder geval lekkerder klonk.

En , heel misschien , heb je nog iets aan onze ervaringen.

Jammer genoeg heb je aan mijn metingen niet veel ; doe 25% meten en de rest met mijn/onze oren.

Veel succes !

mvgr. Leon.

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: zo 07 feb 2016, 20:12
door RNacoustics
Na weken van inspelen, komen de luidsprekerunits eindelijk los.
De luidsprekers staan nu in een proefopstelling in mijn huiskamer.
Het geluidsbeeld is nu al heel verrassend. De Accuton's units klinken mooi open en laten elk detail horen.
Door de gesloten kast klinkt het laag lekker strak en komt natuurlijk over.
Nu breekt de tijd aan om een optimaal scheidingsfilter te ontwerpen.

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: zo 07 feb 2016, 20:34
door ray5150
Da's een best stukkie marmer dat onder die luidsprekers ligt. :shock:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: zo 07 feb 2016, 20:55
door RNacoustics
ray5150 schreef:
Da's een best stukkie marmer dat onder die luidsprekers ligt. :shock:
Ja, zijn normaliter de oorspronkelijke voetstukken van mijn eigen luidsprekers.
Scheelt best wel op zo'n houten vloer.

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: do 18 feb 2016, 11:53
door RNacoustics
Niet te geloven, het ontwerp en idee komt bij mij vandaan :cry:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... undorf+amt
Pas gisteren van JeroenD vernomen.

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: vr 19 feb 2016, 7:05
door SARK
RNacoustics schreef:
Niet te geloven, het ontwerp en idee komt bij mij vandaan :cry:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... undorf+amt
Pas gisteren van JeroenD vernomen.
Ik begrijp even niet wat je nu duidelijk wil maken met je opmerking :-k

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: vr 19 feb 2016, 8:46
door Jag
Ik ook totaal niet. Ben wel benieuwd wat je nou bedoelt :).

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: vr 19 feb 2016, 9:49
door ray5150
Inderdaad. Enige duiding zou nuttig zijn.

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: vr 19 feb 2016, 13:24
door wouter
Zou hij de oorspronkelijke bouwer op dit idee gebracht hebben :wink:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: vr 19 feb 2016, 13:26
door ds23man
Als we Wouter niet hadden!

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: vr 19 feb 2016, 18:03
door dre
Ik denk dat ie het voor deze prijs graag had over genomen. :mrgreen:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: vr 19 feb 2016, 19:47
door RNacoustics
Hele tijd niets meer vernomen van de man die mij benaderd had voor ondersteuning en advies bij het ontwerpen van deze luidspreker.
Moet ik via Jeroen horen dat hij de boel verkocht heeft.
Zie ik op deze forum dat de boel voor een appel en een ei verkocht is.
Daar was ik zo over verbaast.

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Geplaatst: vr 19 feb 2016, 23:53
door wouter
dre schreef:
Ik denk dat ie het voor deze prijs graag had over genomen. :mrgreen:
Voordat Erik (hifi goeroe) het kocht kon ik het kopen, maar ik heb het laten lopen. Erik kocht versterkers bij degene die ze te koop had, maar dit project was nog flink wat werk. En ik zou dan niet deze prijs hebben betaald :mrgreen: