(Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

(Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

Heel, heel lang geleden had een audio maatje wilden plannen om een top luidspreker te bouwen en had mij toen gevraagd om mee te denken met het ontwerp.
Wij waren zeer gecharmeerd van het Avalon Eidolon model. Dat werd dan ook ons uitgangspunt. Vol goede moed werd gestart met het kast ontwerp.
Op http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... #msg661180 kun je het begin van ons avontuur er nog op naslaan.
Door privé omstandigheden werd door mijn audio maatje het hele project in de koelkast gezet en werd de peperdure spullen voor jaren opgeslagen.

Nu wordt er eindelijk weer nieuw leven in geblazen. Maar nu door mijn andere audio vriend, Jan. Hij heeft de spullen overgenomen. Wederom ben ik gevraagd voor technische ondersteuning. Waar ik graag aan wil bijdragen.

Tijdens afgelopen ZBA luisterdag in Alphen hebben we al een tipje van de sluier laten zien.
Bijlagen
ZBA Alphen 2015_1.php.jpeg
ZBA Alphen 2015_2.php.jpeg
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

Voordat ik ga meten, heb ik eerst d.m.v. van een simpel scheidingsfilter de units een paar weken in laten spelen. Vooral de Eton woofer heeft een lange inspeeltijd nodig.
Daarna heb ik met een CLIO meetsysteem een MLS en impedantie meting van de luidspreker units gemaakt.
De Units heb ik hiervoor zonder demping in de kast gemonteerd. Daarna heb ik de metingen geëxporteerd naar FRD en ZMA files.
Bijlagen
IMG_1016.jpg
IMG_1017.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door ray5150 »

Ik heb de kast zien staan in Alphen.
Is inderdaad heel erg degelijk gebouwd. :shock:
Leuk om te gaan zien dat deze nu word afgebouwd. :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door Shadow »

Ik zie zo'n soort speaker ook altijd op marktplaats voorbij komen, iets van jullie?

Edit; da's wat anders met een misleidend plaatje van een Avalon erbij...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door ray5150 »

Ik vermoed haast dat je deze bedoelt :
http://link.marktplaats.nl/a1005971568
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

Shadow schreef:
Ik zie zo'n soort speaker ook altijd op marktplaats voorbij komen, iets van jullie?

Edit; da's wat anders met een misleidend plaatje van een Avalon erbij...
Nee, onze luidspreker heeft alleen vergelijkbaar uiterlijk van een Avalon, maar voor de rest is het geheel eigen ontwerp.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
Ik vermoed haast dat je deze bedoelt :
http://link.marktplaats.nl/a1005971568
Correctemundo O:)
Ronkende marketing en vaag gedoe over drivers :shock:
RNacoustics schreef:
Shadow schreef:
Ik zie zo'n soort speaker ook altijd op marktplaats voorbij komen, iets van jullie?

Edit; da's wat anders met een misleidend plaatje van een Avalon erbij...
Nee, onze luidspreker heeft alleen vergelijkbaar uiterlijk van een Avalon, maar voor de rest is het geheel eigen ontwerp.
Ik zie het, had mezelf al gecorrigeerd :goeie:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

Hier voor de hongerige onder ons, hier de eerste metingen. :yeah:
Bijlagen
IMG_1089.jpg
IMG_1090.jpg
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door MarcoSQ »

Dat beeldscherm, geweldig =D> ! Ik zou zweren dat ik daar vroeger, in Haarlem, nog met mn vingertjes aangezeten heb. Kan dat kloppen ?

Mooie drivers en kast waar je mee mag werken, hoor !
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

MarcoSQ schreef:
Dat beeldscherm, geweldig =D> ! Ik zou zweren dat ik daar vroeger, in Haarlem, nog met mn vingertjes aangezeten heb. Kan dat kloppen ?
Van waar Haarlem :?:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door MarcoSQ »

Kennelijk niet, dus :). Bij S&C draaide vroeger net zo'n CLIO versie...en zoveel zijn daar niet van in Nederland. En zeker niet in die regio :).
Dacht dat je hem misschien had overgenomen...
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

MarcoSQ schreef:
Kennelijk niet, dus :). Bij S&C draaide vroeger net zo'n CLIO versie...en zoveel zijn daar niet van in Nederland. En zeker niet in die regio :).
Dacht dat je hem misschien had overgenomen...
Nee, komt niet bij S&C vandaan.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door leonidas »

Ga dit zeker volgen.
Heb zelf ook een Avalon Eidolon clone gehad.
(Voor zover ik weet was deze ge XO ed door Tony Gee)
Toen besloten om een versie te bouwen voor mijn dochter.
We hebben erg veel tweeters en mids geprobeerd.

Denk dat jullie keuze om een 7 inch te gebruiken heel verstandig is.
Ben erg benieuwd naar jullie resultaat.

Wij kwamen uiteindelijk op een versie uit die gehoormatig in ieder geval lekkerder klonk.

En , heel misschien , heb je nog iets aan onze ervaringen.

Jammer genoeg heb je aan mijn metingen niet veel ; doe 25% meten en de rest met mijn/onze oren.

Veel succes !

mvgr. Leon.
Bijlagen
P1010592.JPG
P1010471.JPG
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

Na weken van inspelen, komen de luidsprekerunits eindelijk los.
De luidsprekers staan nu in een proefopstelling in mijn huiskamer.
Het geluidsbeeld is nu al heel verrassend. De Accuton's units klinken mooi open en laten elk detail horen.
Door de gesloten kast klinkt het laag lekker strak en komt natuurlijk over.
Nu breekt de tijd aan om een optimaal scheidingsfilter te ontwerpen.
Bijlagen
maestoso_1.jpg
maestoso_2.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door ray5150 »

Da's een best stukkie marmer dat onder die luidsprekers ligt. :shock:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

ray5150 schreef:
Da's een best stukkie marmer dat onder die luidsprekers ligt. :shock:
Ja, zijn normaliter de oorspronkelijke voetstukken van mijn eigen luidsprekers.
Scheelt best wel op zo'n houten vloer.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

Niet te geloven, het ontwerp en idee komt bij mij vandaan :cry:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... undorf+amt
Pas gisteren van JeroenD vernomen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door SARK »

RNacoustics schreef:
Niet te geloven, het ontwerp en idee komt bij mij vandaan :cry:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... undorf+amt
Pas gisteren van JeroenD vernomen.
Ik begrijp even niet wat je nu duidelijk wil maken met je opmerking :-k
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door Jag »

Ik ook totaal niet. Ben wel benieuwd wat je nou bedoelt :).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door ray5150 »

Inderdaad. Enige duiding zou nuttig zijn.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door wouter »

Zou hij de oorspronkelijke bouwer op dit idee gebracht hebben :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door ds23man »

Als we Wouter niet hadden!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door dre »

Ik denk dat ie het voor deze prijs graag had over genomen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

Hele tijd niets meer vernomen van de man die mij benaderd had voor ondersteuning en advies bij het ontwerpen van deze luidspreker.
Moet ik via Jeroen horen dat hij de boel verkocht heeft.
Zie ik op deze forum dat de boel voor een appel en een ei verkocht is.
Daar was ik zo over verbaast.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door wouter »

dre schreef:
Ik denk dat ie het voor deze prijs graag had over genomen. :mrgreen:
Voordat Erik (hifi goeroe) het kocht kon ik het kopen, maar ik heb het laten lopen. Erik kocht versterkers bij degene die ze te koop had, maar dit project was nog flink wat werk. En ik zou dan niet deze prijs hebben betaald :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”