Pagina 1 van 3
Conus behandelen?
Geplaatst: do 07 jan 2016, 20:58
door knubbe
Is het mogelijk om de conus van een driver een andere kleur te geven?
Ik heb ook wel eens gelezen over een bepaalde coating welke een driver beter zou moeten maken namelijk.
Zou het natuurlijk kunnen proberen met bijvoorbeeld Plastidip zodat het nog terug te draaien is maar hoor graag de meningen hier.
Ik praat hier over een Seas Excel unit, dus een conus van Magnesium.
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: do 07 jan 2016, 21:04
door dre
Misschien gewoon zwart spuiten?
Dat heb ik wel een voorbij zien komen.
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: do 07 jan 2016, 21:09
door knubbe
Ja? Ik heb het nog niet echt terug kunnen vinden.
En daarmee verkloot ik niet definitief de driver?

Re: Conus behandelen?
Geplaatst: do 07 jan 2016, 21:28
door dre
Hij is in ieder geval niet meer te reinigen.
Maar om welke reden eigenlijk.

Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 9:27
door knubbe
De reden om hem te reinigen?
De reden voor mij om ze een andere kleur te geven is puur esthetisch

Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 9:58
door SSassen
knubbe schreef:De reden om hem te reinigen?
De reden voor mij om ze een andere kleur te geven is puur esthetisch

Niet doen dus, je verandert definitief de eigenschappen van de driver.
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 11:49
door beijert
Als ik zo maar een spuitverf pak met een rendement van 250 gram per vierkante meter (50um laagdikte) kom ik bij een 18 cm excel woofer uit op 3 gram toegevoegd gewicht. Dat is al gauw 20%.
Zelf zou ik voor hitte bestendige verf gaan, als het goed is kan dat zonder primer.
Je ontwerp kan dan wel de prullenbak in denk ik....
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 12:07
door ds23man
De resonantiefrequentie zal iets naar beneden gaan. Hoeveel zou je even in een T&S calculator moeten narekenen.
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 12:31
door knubbe
Interessante reply's, bedankt
Ik geloof niet dat het ontwerp dermate gedetailleerd is dat dit een hele grote invloed zou hebben eigenlijk.
Buiten met de inhoud is er naar mijn weten weinig rekening gehouden met andere parameters.
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 12:54
door Henkjan
t rendement gaat ook omlaag, dus een eventueel al ontworpen filter moet in elk geval wat getweakt worden. en als er delen in t filter zitten die de gewone conus resonanties moeten onderdrukken zullen die ook waarschijnlijk wel moeten worden aangepast
btw: die excel drivers hebben toch een phase plug? dan wordt verven helemaal een hachelijke onderneming, voor je t weet komt er verf in je spreekspoel
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 13:04
door beijert
Als je een ringetje maakt van stevig papier welke in de ruimte tussen phase plug en spoel past met daaromheen (aan de bovenste helft) een karton geplakt die op zijn beurt weer leunt op het uitstekende deel van de spreekspoel zou het veilig moeten kunnen.
Dunne laagjes spuiten in ieder geval.
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 13:08
door knubbe
Er wordt gebruik gemaakt van een aktief filter, dus deze is prima aan te passen.
Begrijp ik het goed dat een laklaag vooral impact zou hebben op het filter en omdat ik aktief filter ik hier wellicht mee weg kom?
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 13:12
door Zweitse
Gaat het om deze
speakers?
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 13:20
door Mtraxx
Vroeger wel oude Phillips en Grundig speakers met Visaton vloeistof behandeld.
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... lts50.html
FS zakt dan een beetje, parameters veranderen een beetje..
De stijfheid van de conus veranderd en de demping daarmee ook.
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 16:01
door Jerommel
Met printer-inkt of van die dunne schoenenverf kan je met nauwlijks massa-toename een papieren conus netjes opzwarten.
Het gelijkmatig aanbrengen zonder de conus meteen te doorweken is het moeilijke, als je geen airbrush spullen hebt (al was het maar zo'n mond-geblazen gevalletje)
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 16:42
door bas focal m180
Topic starter
Ik praat hier over een Seas Excel unit, dus een conus van Magnesium.
Dus ja
Seas excel conussen
verven verprutsen.
Na het
verven verprutsen zijn de units in mijn ogen niets meer waard.
En dan vraag ik me af hoe dat houd verf op magnesium over een tijd.
Units zijn in hun werk gebied zo dood als een pier kwa resonanties.
En de resonanties die ver buiten hun werkgebied liggen verminder je er met een dun laagje verf volgens mij nauwelijks.
Op ebay staan ook geverfde units, echt wat een lelijke dingen.
Zodra ik lees conus geverfd, of voorzien van een of andere lak hoef ik die units echt niet meer, zelfs niet gratis.
Even lullig gezegd, als jij ze verft kom je bij mij in de boeken als no1 in het verneuken van units.
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 16:53
door pappaleo
Waarschijnlijk een WAF kwestie?
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 16:55
door ds23man
Gewoon een frontje ervoor plempen, probleem opgelost.
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 16:59
door Zweitse
bas focal m180 schreef:
Topic starter
Ik praat hier over een Seas Excel unit, dus een conus van Magnesium.
Dus ja
Even lullig gezegd, als jij ze verft kom je bij mij in de boeken als no1 in het verneuken van units.
+1

Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 17:22
door knubbe
Dat de drivers niks meer waard zullen zijn of dat ik in bas zn boekje kom boeien me beide niet/nauwelijks.
Het gaat mij om of ik enkel eigenschappen aanpas welke ik op kan vangen met het filter ofdat ik de driver definitief verpruts.
Het is geen WAF kwestie. Ben zelf een stuk kritischer dan mn W..
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 17:28
door ds23man
Wat is het probleem nou eigenlijk? Blijkbaar niet de kleur. Een magnesium membraam zal qua breakup niet veel veranderen als je ze spuit. Het enige is de verandering van de T&S parameters door de verhoging van het gewicht.
Re: Conus mishandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 17:45
door pappaleo
ds23man schreef:Wat is het probleem nou eigenlijk? Blijkbaar niet de kleur.
Blijkbaar wel....

Re: Conus mishandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 17:58
door Zweitse
pappaleo schreef:ds23man schreef:Wat is het probleem nou eigenlijk? Blijkbaar niet de kleur.
Blijkbaar wel....

Gewoon vervangen door Seas Nextel units, probleem opgelost.
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 18:02
door dre
Ik durf het wel aan met een mat zwarte spuitbus.
Re: Conus behandelen?
Geplaatst: vr 08 jan 2016, 18:07
door bas focal m180

- foei.jpg (10.77 KiB) 1180 keer bekeken