Pagina 1 van 8
Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: zo 03 jan 2016, 12:13
door Barry2001
Weer eens aan de nixies, niet audio gerelateerd, misschien wel aardig om te laten zien. Moest wat komen voor een jubilaris, natuurlijk ruim op tijd begonnen zodat er alle tijd was
Heb een bestaand schema gebruikt:
http://www.electricstuff.co.uk/nixcct.pdf
Ja het gaat met een microcontroller eenvoudiger, en ja drivers zoals bv een 74141 gebruiken had het ook wat compacter gemaakt, maar heb een grote zak MPSA42's liggen zodat die ook eens gebruikt worden.....
Moet iets worden waar een inscriptie op kan, aan de voorkant. Heb gekozen voor IN-12 nixies direct aan de voorkant die uit de behuizing steken, zodat íe straks rechtop kan staan.
Schema:
PCB layout:
Printjes besteld bij de afhaalchinees:
Componentjes erop:
En sap erop. Voor de veiligheid aan de variac, er wordt direct uit het lichtnet gelijkgericht wat 'm zo open bloot op de labtafel een beetje tricky maakt. In de behuizing straks zal het iig goed geisoleerd zijn.
Staat nu een 24 uur aan, zal 'm de komende tijd ook aan laten zien of het op tijd blijft lopen. Een dcf ontvanger is nog optioneel in elk geval, even zien of ik dat op tijd afkrijg.
Edit 01-03-16: (beter leesbaar) schema als pdf toegevoegd .
Edit 29-05-16: BOM toegevoegd.
Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: zo 03 jan 2016, 12:24
door ray5150
Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: zo 03 jan 2016, 12:51
door Ah!buis
Wel mooi zo, bijna net als buizen
Op het lichtnet is de 50Hz gemiddeld meestal erg goed.Maar als de stroom uitvalt

.
Meest linkse nixie is wel erg onderbesteed, alleen de 1

.Kon 't geen 24uurs wezen
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: zo 03 jan 2016, 13:35
door Barry2001
Ah!buis schreef:Wel mooi zo, bijna net als buizen
Op het lichtnet is de 50Hz gemiddeld meestal erg goed.Maar als de stroom uitvalt

.
Meest linkse nixie is wel erg onderbesteed, alleen de 1

.Kon 't geen 24uurs wezen
Anne
Als de stroom uitvalt en weer opkomt zie je de waarde waar íe gebleven was. Als dit geen dagen duurt

Heeft ook voordelen, kun je zien hoe lang íe uitgevallen is. Je zou ook een supercap oid kunnen gebruiken om dit op te vangen.
Het is 12 uurs notatie, vind ik ook niet zo spannend. Je moet wel aardig van de wereld zijn om niet meer te beseffen of het AM of PM is
Ik heb trouwens een iets aangepast schema gebruikt, zal het nog even in de openingspost zetten voor de volledigheid (tussen U1A en U3). Had geen 4V7 zener liggen, zit 3V5 in, ken net met de 4017/4013, die willen minimaal 3V zien. Wil er nog wel een 4V7 in zetten, beetje veiligheidsmarge.
Zag ook dat de anode spanning van de nixies iets aan de lage kant is met de 47k die er nu in zit (120V), volgens de datasheet zien die het liefst 145V. Zal het nog even proberen straks, denk dat 33k het 'm wel doet.
Wat het op tijd lopen betreft, heb wel hoop: heb nog 2 andere zelfbouwklokjes, 1 met een eigen oscillator en 1 die op de 50Hz van het lichtnet draait. Die lichtnet variant hoef ik nooit bij te stellen, die andere om de paar maand wel.
Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: zo 03 jan 2016, 14:26
door Ah!buis
Barry2001 schreef:Het is 12 uurs notatie, vind ik ook niet zo spannend. Je moet wel aardig van de wereld zijn om niet meer te beseffen of het AM of PM is
't Is meer, een nixie van 0...9 om enkel een 1 te zien
Had geen 4V7 zener liggen, zit 3V5 in, ken net met de 4017/4013, die willen minimaal 3V zien. Wil er nog wel een 4V7 in zetten, beetje veiligheidsmarge.
Houdt ie 't ook wat langer vol zonder stroom en de sturing van de transistors is dan ook wat beter.
Zag ook dat de anode spanning van de nixies iets aan de lage kant is met de 47k die er nu in zit (120V), volgens de datasheet zien die het liefst 145V. Zal het nog even proberen straks, denk dat 33k het 'm wel doet.
Dus niet voor de slaapkamer

.
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: zo 03 jan 2016, 16:36
door Barry2001
Tjsa. Is het 1 of 11 uur, dat is dan wel weer handig om te weten he. Maar inderdaad, alleen de '1' van de eerste nixie hoeft in actie te komen, de rest is met pensioen.
Maar wat weet jij van mijn slaapkamer

Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: zo 03 jan 2016, 16:51
door Pjotr
Ah!buis schreef:Barry2001 schreef:Het is 12 uurs notatie, vind ik ook niet zo spannend. Je moet wel aardig van de wereld zijn om niet meer te beseffen of het AM of PM is
't Is meer, een nixie van 0...9 om enkel een 1 te zien
Anne
Ja erg hè. Er zit daarvoor ook veel te veel plastic om de IC's

Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: zo 03 jan 2016, 17:05
door AatV
Er is ook niet veel veranderd, nog steeds een klokje voor een jubilaris of een pensionering..
groet,
Aat
Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: zo 03 jan 2016, 17:06
door Barry2001
Pjotr schreef:Ah!buis schreef:Barry2001 schreef:Het is 12 uurs notatie, vind ik ook niet zo spannend. Je moet wel aardig van de wereld zijn om niet meer te beseffen of het AM of PM is
't Is meer, een nixie van 0...9 om enkel een 1 te zien
Anne
Ja erg hè. Er zit daarvoor ook veel te veel plastic om de IC's

Jahaaa, er was haast. Petertje

Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: zo 03 jan 2016, 17:07
door Barry2001
AatV schreef:Er is ook niet veel veranderd, nog steeds een klokje voor een jubilaris of een pensionering..
groet,
Aat
Die waren bij een jubileum vroeger dan nog van goud. Verguld. Of zoiets. We moeten allemaal een stapje terug

Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: zo 03 jan 2016, 17:15
door Pjotr
Barry2001 schreef:
Jahaaa, er was haast. Petertje

Je snapt het antwoord aan Anne geloof ik niet...
AatV schreef:Er is ook niet veel veranderd, nog steeds een klokje voor een jubilaris of een pensionering..
groet,
Aat
Toen professor Verhagen met emiraat ging in de jaren '80 in Delft kreeg hij ook zo'n klok. Maar die was tenminste eerlijk, die gaf aan: "ongeveer kwart over twaalf" of "ruim voor tweeën". Verhage was n.l. nooit op tijd als hij college moest geven

Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: zo 03 jan 2016, 18:04
door Ah!buis
Pjotr schreef:Ja erg hè. Er zit daarvoor ook veel te veel plastic om de IC's

Ja,ik weet het, je zweert bij smd wegens een turfallergie

.
Zit ook nog steeds (te)veel verpakking om, begin maar 's met chips en draadjes ultrasoon lassen.Maar ja, dan moet er weer een kwak siliconen over om af te sluiten, 't is ook altijd wat
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: zo 03 jan 2016, 18:32
door Pjotr
Ah!buis schreef:weet het, je zweert bij smd wegens een turfallergie

.
Anne
En dat heeft er nou helemaal niets mee te maken. Jij
wil het niet snappen, zeurt liever over eentjes

Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: zo 03 jan 2016, 18:43
door ds23man
Pjotr schreef:
Toen professor Verhagen met emiraat ging in de jaren '80 in Delft krijg hij ook zo'n klok. Maar die was tenminste eerlijk, die gaf aan: "ongeveer kwart over twaalf" of "ruim voor tweeën". Verhage was n.l. nooit op tijd als hij college moest geven

Dat heet gewoon een academische kwartiertje.....
Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: zo 03 jan 2016, 19:05
door Barry2001
Een compacte smd variant komt er ook nog wel een keer als ik me verveel. En tijd heb. Maar dan kan ik ook nog wel andere nixies bedenken

Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: di 16 feb 2016, 21:53
door Barry2001
Af, zal 'm bij deze nog even 'afmelden'. De behuizing is een stuk alu profiel, even netjes schuren en spuiten.
De voorkant wordt erop gelijmd (geen schroeven zichtbaar he

), het printje met de nixies wordt samen met de net entree en schakelaars om de tijd te verzetten met afstandbusjes op de achterkant geschroefd. In het alu profile heb i k8 x M2 draad getapt, zodat daar de achterkant op geschroefd kan worden.
Zodat vervolgens alles in elkaar geschroefd kan worden.
Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: di 16 feb 2016, 22:00
door FR_Aad
Het lukt jou ook niet om eens iets afzichtelijk lelijks te maken he?
Mooi Barry!!!

Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: wo 17 feb 2016, 0:20
door hannesie
FR_Aad schreef:Het lukt jou ook niet om eens iets afzichtelijk lelijks te maken he?
Mooi Barry!!!

Inderdaad de klok van het jaar.

Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: wo 17 feb 2016, 6:50
door SARK
Mwah, 't is meer de klok van 't jaar 1018

Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: wo 17 feb 2016, 7:50
door Barry2001
Professor Barabas teletijdmachine
Maar, heb printen over uit dit project, iemand interesse

Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: wo 17 feb 2016, 7:55
door knuisje
Mist nog wel de inscriptie aan de voorkant. Misschien "Winnaar luidspreker wedstrijd 2016"?

Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: wo 17 feb 2016, 8:05
door Barry2001
Probleem is dat die niet bekend is. En de verliezer krijgt
geen prijs
Deze is voor mezelf, een kopie van deze met inscriptie staat inmiddels bij de jubilaris.
Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: wo 17 feb 2016, 8:17
door Leeuwarden
Mooi hoor!
FR_Aad schreef:Het lukt jou ook niet om eens iets afzichtelijk lelijks te maken he?
Mooi Barry!!!

Proef ik hieruit een uitdaging voor Barry?

Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: wo 17 feb 2016, 12:13
door Ah!buis
Heel mooi klokje

, maar hij loopt wel voor
Je bericht is van voor tienen en de klok staat erover
Nog een bezorgde vraag, wat gebeurt er als ie voorover valt op een hard oppervlak ?
Anne
Re: Nixie IN-12 klokje
Geplaatst: wo 17 feb 2016, 12:25
door Pjotr
Ziet er weer fraai uit Barry
Ah!buis schreef:Heel mooi klokje

, maar hij loopt wel voor
Anne
Er is maar 1 soort klokken die exact goed staan Anne, en dat is zijn klokken die stil staan. Staat 2x per dag exact gelijk. Dus kom om 18 over tien nog eens kijken
