Welke PIC programmer?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
AntonZ

Welke PIC programmer?

Bericht door AntonZ »

Ik heb een leuke multimeter onderweg (Uni-T UT61E), met enkele kleine onhebbelijkheden. Zaken die de gebruikte chip wel kan maar die door Uni-T niet geïmplementeerd zijn in deze meter. Backlight aan/uit zetten, RS232/USB communicatie aan/uit zetten (lijkt nutteloos, maar scheelt veel in de levensduur van de batterij), dat soort dingetjes. Een handige knutselaar heeft een mod bedacht waarbij een PIC microcontroller deze ontbrekende functies met de bestaande knoppen toegankelijk maakt. Om dit in te kunnen bouwen, moet ik een PIC16F688 kunnen programmeren.

Lange inleiding, mijn vraag: wat heb ik nodig om een stukje programma in een PIC te schieten? Is zoiets als een PicKit 2 of PicKit 3 daarvoor bruikbaar? Ik wil redelijk vlot de multimeter kunnen aanpassen, maar heb geen tijd om uitgebreide studie van microcontrollers te maken wegens combi werk, deeltijd studie en gezin. Er blijft op het moment weinig knutseltijd over.
rjmulder
Contacteer:

Re: Welke PIC programmer?

Bericht door rjmulder »

Lijkt me gek dat die met een PicKit 2 of 3 niet te programmeren, het is wel een programmer om de processor te programmeren in de schakeling.
Een PicKit2 clone heb ik liggen alleen als jaren niet meer gebruikt de software heb ik dus ook niet meer op een pc staan zodat ik dat kan controleren.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

PicKit2 gaat dat klusje gegarandeerd klaren, wel handmatig selecteren in de Microchip software.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

OK, bedankt voor de info. Ik ga kijken of ik een PicKit kan vinden, en wat voor software je nodig hebt om er mee te werken.

Edit: PicKit 2 is besteld. Rustig afwachten, de multimeter is er ook nog niet.
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik wil redelijk vlot de multimeter kunnen aanpassen, maar heb geen tijd om uitgebreide studie van microcontrollers te maken wegens combi werk, deeltijd studie en gezin. Er blijft op het moment weinig knutseltijd over.
Als je het zo druk hebt, waarom heb je dan niet een multimeter gekocht die je gewenste functionaliteiten al heeft? Nu moet je een mooie nieuwe meter voorzien van een hoop draadjes en geknutsel.. Die PICKit is ook niet gratis..
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Om dezelfde reden waarom ik hier kom en niet alle audio spul bij de Mediamarkt vandaan haal. Ondanks beperkte tijd vind ik knutselen ook gewoon erg leuk, en ben ik nieuwsgierig naar het programmeren van een PIC. Voor mij een leuk nieuw stukje techniek waar ik in geinteresseerd ben.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Inmiddels is de multimeter gearriveerd. Ik ben aangenaam verrast, het is een mooi ding. Fijne snoertjes ook voor een budget meter. De Pickit is er nog niet, dus verbouwen kan nog wel even duren.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Korte update. Chronisch tijdgebrek betekent dat ik er nog niet aan toegekomen ben de Uni-T meter te verbouwen. Het is standaard al een fijne meter. Op het werk gebruik ik sinds een tijdje een Brymen BM257s multimeter, ook een heel fijn ding. Wat minder counts dan de Uni-T, wel zeer degelijk geconstrueerd, compact, prettig in de hand, rubberen omhulling zorgt dat hij niet snel verschuift, goede snoeren.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”