Pagina 1 van 3

Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: do 24 dec 2015, 12:58
door Gerrit
Lang geleden ben ik begonnen met Steinberg Pro24, dat werd later Cubase, op de Atari MegaST. Toen was het alleen Midi en geen audio maar het was wel helemaal stil. :D Op een gegeven moment ben ik overgestapt op de Mac met Opcode Vision en later Studio Vision. Vanaf toen kon de software ook met audio omgaan en was er dus al sprake van een DAW, maar toen zat je dus ook met de herrie van ventilatoren. :( Dat viel met de MacIIcx op zich nog wel mee, maar met de stilte was het gedaan. Op dit moment gebruik in Logic op een MacBook Pro, die is wel lekker stil maar ik loop tegen beperkingen aan als ik externe hardware wil 'inserten'. Ik wil dus upgraden naar een snellere machine. Echter, ik heb het behoorlijk gehad met het beleid van Apple en ben dus van plan de overstap te maken naar Cubase op de PC.
Waar Apple op dit moment echt te weinig opties biedt voor DAW gebruik is de keuze in PC land enorm en als we dan toch alle keuze hebben dan graag ook meteen een systeem dat helemaal stil is :D
Er zijn wel wat passief gekoelde HTPC behuizingen beschikbaar:
Streacom
HDPlex
Maar die zijn eigenlijk niet echt bedoeld voor een TDP boven 65W en het ook niet echt duidelijk of een M2 SSD en PCIe kaarten passen en/of samengaan.
Er zijn ook passief gekoelde tower cases:
CS-80 Fanless
PC Silentium
Hier heb ik toch het idee dat je de Apple prijs betaald met 'Van Sneuhuizen & Triestmans' design.
Ik had het volgende bedacht aan basis componenten:
pc.png
Suggesties voor verbetering zijn welkom. Ter vergelijking, als je een iMac zo wilt optuigen (en dan haal je denk ik niet dezelfde performance) dan moet je een 27" versie nemen en kom je uit op €3400, het scherm wat daar in zit kost bij Dell zo'n €1400 dus er blijft €2000 over voor de componenten en de behuizing. Dat moet toch voor minder kunnen zou je denken.
Al zoekende kwam ik het volgende artikel tegen:
Fanless Heatpipe CPU Cooling System by FMAH
Nu ik heb nog een koelprofiel liggen wat erg geschikt zou kunnen zijn voor deze toepassing, het is 30cm x 30cm x 4cm met een thermische weerstand van 0,3K/W. Dit zou toch voldoende moeten zijn om de max 90W van een i7 6700K weg te douwen.
Heatpipes en andere onderdelen kwam ik hier tegen:
IT-Tech
Staat niet bij bij het ook voor 1151 is, maar daar is achter te komen. Kost in ieder geval geen vermogen.

Wat denken jullie? Haalbare kaart om zo'n systeem te bouwen? Alternatieven?

Gerrit

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: do 24 dec 2015, 13:45
door hannesie
Nog even wat andere informatie, gebruik je ook muziek van anderen of samenwerken met andere mensen die ook software gebruiken om de muziek te ontwikkelen en registreren?

Ik vraag mij namelijk af of je zo een zware jongen nodig hebt.
Een poosje teug was er ook iemand die beweerde dat je voor DSD toch wel een i7 nodig had, terwijl ik dat even later kon aantonen dat het ook met een Raspberry Pi kon.

Is er ook een overzicht of minimale vereisten van hardware.

De Linux jongens zijn ook wel redelijk bezig.
http://wiki.linuxaudio.org/apps/daw_apps nog een andere link.

En bij Bax willen ze ook niet zo graag hun handen branden.

Ubuntu met een speciale versie voor DAW.

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: do 24 dec 2015, 14:01
door ray5150
Interessant vraagstuk. is niet echt iets waarbij de reguliere computerzaak je mee kan helpen.
Steek je licht eens op bij https://www.ikbenstil.nl/ zijn echte specialisten.

Ik kwam een jaar of 15 terug nog wel eens over de vloer bij Feedback Rotterdam.
Toendertijd hadden ze een samenwerkingsverband met een computerzaak alwaar tesamen stille en stabiele DAW's gebouwd en verkocht werden. geen idee of dat nu nog zo is.
http://www.keymusic.com/nl/rotterdam

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: do 24 dec 2015, 14:29
door MarcoSQ
Is het uberhaupt wel echt nodig om volledig fanloos te gaan ?
Mijn eigen DAW PC hoor ik absoluut niet boven de ruisvloer van mijn huis (mechanische huisventilate e.d., die echt niet luidruchtig is). Ik kan onmogelijk horen, of mijn PC aan of uit staat. En ik zit er nog geen 30cm van af.

Enkel alle 4 fannetjes zijn vervangen door groot (120mm) en zeer goed gelagerd, en bijna een kilo aan koelblok op de processor. Fannetjes doen bijna niets (400rpm), en de boel wordt niet erg warm...Een minimale luchtstroom doet wonderen voor koeling.

Er zit ook een HDD in dat systeem. Die bevat enkel backups, en staat normaal uit. Als je die aanzet...ja, dan hoor je hem luid en duidelijk ja.

PS - Mijn processor heeft een TDP van 65W. Dat verschil lijkt me niet onoverkomelijk groot... :hide:

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: do 24 dec 2015, 15:35
door Gerrit
hannesie schreef:
Nog even wat andere informatie, gebruik je ook muziek van anderen of samenwerken met andere mensen die ook software gebruiken om de muziek te ontwikkelen en registreren?

Ik vraag mij namelijk af of je zo een zware jongen nodig hebt.
Een poosje teug was er ook iemand die beweerde dat je voor DSD toch wel een i7 nodig had, terwijl ik dat even later kon aantonen dat het ook met een Raspberry Pi kon.

Is er ook een overzicht of minimale vereisten van hardware.

De Linux jongens zijn ook wel redelijk bezig.
http://wiki.linuxaudio.org/apps/daw_apps nog een andere link.
RME heeft geen Linux drivers voor hun spullen en dan houdt het wat mij betreft op, anders was het misschien nog een optie geweest. De i7 is er om veel plugins te kunnen gebruiken terwijl alles op 96kHz werkt. Ik gebruik veel external instruments en dan is het van belang om de latency zo laag mogelijk te houden.
Er komt ook geen gewone audio kaart in of interface aan, maar een RME HDPSe MADI of MADI FX met losse MADI AD/DA omzetters onder het motto nooit meer te weinig kanalen.
MarcoSQ schreef:
Is het uberhaupt wel echt nodig om volledig fanloos te gaan ?
Mijn eigen DAW PC hoor ik absoluut niet boven de ruisvloer van mijn huis (mechanische huisventilate e.d., die echt niet luidruchtig is). Ik kan onmogelijk horen, of mijn PC aan of uit staat. En ik zit er nog geen 30cm van af.

Enkel alle 4 fannetjes zijn vervangen door groot (120mm) en zeer goed gelagerd, en bijna een kilo aan koelblok op de processor. Fannetjes doen bijna niets (400rpm), en de boel wordt niet erg warm...Een minimale luchtstroom doet wonderen voor koeling.

Er zit ook een HDD in dat systeem. Die bevat enkel backups, en staat normaal uit. Als je die aanzet...ja, dan hoor je hem luid en duidelijk ja.

PS - Mijn processor heeft een TDP van 65W. Dat verschil lijkt me niet onoverkomelijk groot... :hide:
Zou ook nog kunnen, maar het lijkt me zo leuk om het absoluut stil te krijgen. Het wordt ook helemaal geen ingewikkeld ding, een gewone disk of optische drive hoeft er niet in dus drive bays zijn niet nodig. Het is ook vooral omdat ik dat massieve koelblok heb liggen dat ik aan zelfbouw van de behuizing zit te denken en we zitten hier tenslotte ook op een zelfbouw forum :wink:

Gerrit

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: do 24 dec 2015, 16:16
door hannesie
Tja, dat RME kom je nu mee, dat is dus dan wel belangrijk, zoals blijkt. :hide:

Ik ben benieuwd wat je allemaal overhoop haalt met muziek, kan mij er nog geen voorstelling van/mee maken.

Filmmuziek, Disco?? :lol: Tiesto uit het zuiden?

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: do 24 dec 2015, 16:38
door Gerrit
hannesie schreef:
Tja, dat RME kom je nu mee, dat is dus dan wel belangrijk, zoals blijkt. :hide:

Ik ben benieuwd wat je allemaal overhoop haalt met muziek, kan mij er nog geen voorstelling van/mee maken.

Filmmuziek, Disco?? :lol: Tiesto uit het zuiden?
Om een idee te geven:
Stukje wat nog niet af is
Het is niet voor niets nog niet af, ben er nog niet tevreden mee. Maar zoiets dus.

Gerrit

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 12:30
door Gerrit
Kwam dit tegen:

Flat Cool Pipes
flatcool.~png.jpg
Dat ziet er wel handig uit, lijkt me een stuk makkelijker om goed aan de cpu en het koelprofiel te koppelen dan ronde heatpipes. Maar eens kijken of daar aan te komen is en wat zoiets moet kosten.

Gerrit

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 13:29
door Leon
Thermalright HR22 koeler, Silverstone Nightjar voeding en je bent een heel erg groot eind op weg naar een passief gekoelde PC.

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 13:42
door ds23man
Je kunt de PC ook buiten je werkruimte plaatsen.

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 13:57
door hannesie
Zo zwaar zijn de eisen ook weer niet voor Cubase.
CU.JPG

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 15:16
door Mtraxx
Mijn huidige setup bestaat uit(2 jaar oud alweer) :

DAW Software Steinberg Cubase 8.5
RME Audio Fireface 800

PC:
ASUS Maximus V Formula
Intel Core i7 3770 / 3.4 GHz - 4 cores - 8 threads - 8 MB cache
Corsair Vengeance - 16 GB : 4 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V
Scythe Shuriken Rev.B SCSK-1100
Sea Sonic Platinum Series P-460 - Voeding ( passief ) - ATX12V 2.31 - 460 Watt - actieve PFC
ASUS GTX660-DC2O-2GD5 - Grafische kaart - GF GTX 660 - 2 GB GDDR5 - PCI Express 3.0 x16 - 2 x DVI, HDMI, DisplayPort
OCZ Vector Series - Solid state drive - 256 GB - intern - 2.5" - SATA-600
Dell UltraSharp U2713HM - LED-monitor - 27"

Dit alles in een 19 inch pc case(voorbeeld: http://www.prodaw.nl/Prodaw-19-inch-pro ... k-computer)

Ik ben er erg tevreden mee, de CPU kooler hoor je bijna niet.
Maar ik heb wel een case koeler meelopen om de airflow op gang te houden want de case heeft dat van nature niet zo goed.. zeker met passive gekoelde psu!

Dit om je enige idee te geven.
Mijn inziens is voor een DAW de keuze met een stabiel moederbord icm veel geheugen belangrijken dan heel veel cpu rekenkracht.
Windows 10 durf ik nog niet aan.. ivm kleine video probleemjes van Cubase (* 8.5 is wel sterk verbeterd daarin)
En de RME Audio driver is al jaren bewezen stabiel te noemen! :P

Als je zou willen test draaien kunnen we altijd iets afspreken via PB.

Grt Gerjan

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 17:05
door Marp
hannesie schreef:
Zo zwaar zijn de eisen ook weer niet voor Cubase.
Richt je een DAW in om veel VST-instrumenten gelijktijdig (uiteraard) te kunnen gebruiken, dan vereist dat een krachtige CPU en veel RAM. Zelfs wanneer de plugins niet van onderstaand caliber zijn.
System Requirements

For smaller projects, e.g., users of the Vienna Special Editions:
- PC Intel i7-Quad CPU or better, with Windows 7/8/10 (latest update) 64-bit
- Mac Intel i7-Quad CPU or better, OS X 10.8 or higher
- 12 GB RAM

For larger projects:
- PC Dual Intel Quad Core XEON 5520 or better, with Windows 7/8/10 (latest update) 64-bit
- Mac Pro 8-Core Xeon 5520 “Gainstown” or better, with OS X 10.8 or higher
- 24 GB RAM

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 17:20
door Pjotr
Gerrit schreef:
Kwam dit tegen:

Flat Cool Pipes
flatcool.~png.jpg
Dat ziet er wel handig uit, lijkt me een stuk makkelijker om goed aan de cpu en het koelprofiel te koppelen dan ronde heatpipes. Maar eens kijken of daar aan te komen is en wat zoiets moet kosten.

Gerrit
Ja, grappig spul is dat. Oorspronkelijk bedoeld voor LED koeling. Hou er wel rekening mee dat ze horizontaal aanzienlijk minder warmte kunnen transporteren dan verticaal (tot wel een factor 5). Heb je met koperen ronde minder of geen last mee, afhankelijk van de opbouw.

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 17:51
door Gerrit
ds23man schreef:
Je kunt de PC ook buiten je werkruimte plaatsen.
Gaat niet werken want dan staat ie in de badkamer of bij de buren :lol:
Mtraxx schreef:
Mijn huidige setup bestaat uit(2 jaar oud alweer) :

DAW Software Steinberg Cubase 8.5
RME Audio Fireface 800

PC:
ASUS Maximus V Formula
Intel Core i7 3770 / 3.4 GHz - 4 cores - 8 threads - 8 MB cache
Corsair Vengeance - 16 GB : 4 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V
Scythe Shuriken Rev.B SCSK-1100
Sea Sonic Platinum Series P-460 - Voeding ( passief ) - ATX12V 2.31 - 460 Watt - actieve PFC
ASUS GTX660-DC2O-2GD5 - Grafische kaart - GF GTX 660 - 2 GB GDDR5 - PCI Express 3.0 x16 - 2 x DVI, HDMI, DisplayPort
OCZ Vector Series - Solid state drive - 256 GB - intern - 2.5" - SATA-600
Dell UltraSharp U2713HM - LED-monitor - 27"

Dit alles in een 19 inch pc case(voorbeeld: http://www.prodaw.nl/Prodaw-19-inch-pro ... k-computer)

Ik ben er erg tevreden mee, de CPU kooler hoor je bijna niet.
Maar ik heb wel een case koeler meelopen om de airflow op gang te houden want de case heeft dat van nature niet zo goed.. zeker met passive gekoelde psu!

Dit om je enige idee te geven.
Mijn inziens is voor een DAW de keuze met een stabiel moederbord icm veel geheugen belangrijken dan heel veel cpu rekenkracht.
Windows 10 durf ik nog niet aan.. ivm kleine video probleemjes van Cubase (* 8.5 is wel sterk verbeterd daarin)
En de RME Audio driver is al jaren bewezen stabiel te noemen! :P

Als je zou willen test draaien kunnen we altijd iets afspreken via PB.

Grt Gerjan
Wat voor buffer setting heb je met deze setup?
Marp schreef:
hannesie schreef:
Zo zwaar zijn de eisen ook weer niet voor Cubase.
Richt je een DAW in om veel VST-instrumenten gelijktijdig (uiteraard) te kunnen gebruiken, dan vereist dat een krachtige CPU en veel RAM. Zelfs wanneer de plugins niet van onderstaand caliber zijn.
System Requirements

For smaller projects, e.g., users of the Vienna Special Editions:
- PC Intel i7-Quad CPU or better, with Windows 7/8/10 (latest update) 64-bit
- Mac Intel i7-Quad CPU or better, OS X 10.8 or higher
- 12 GB RAM

For larger projects:
- PC Dual Intel Quad Core XEON 5520 or better, with Windows 7/8/10 (latest update) 64-bit
- Mac Pro 8-Core Xeon 5520 “Gainstown” or better, with OS X 10.8 or higher
- 24 GB RAM
De Vienna symphonic library is wel een extreem voorbeeld wat sampling aangaat. Een xeon lijkt mij niet nodig, de Skylake gaat al best wel erg rap.
Pjotr schreef:
Gerrit schreef:
Kwam dit tegen:

Flat Cool Pipes
flatcool.~png.jpg
Dat ziet er wel handig uit, lijkt me een stuk makkelijker om goed aan de cpu en het koelprofiel te koppelen dan ronde heatpipes. Maar eens kijken of daar aan te komen is en wat zoiets moet kosten.

Gerrit
Ja, grappig spul is dat. Oorspronkelijk bedoeld voor LED koeling. Hou er wel rekening mee dat ze horizontaal aanzienlijk minder warmte kunnen transporteren dan verticaal (tot wel een factor 5). Heb je met koperen ronde minder of geen last mee, afhankelijk van de opbouw.
Ik zag het, nu was dat ook wel de bedoeling maar het is zeker iets om rekening mee te houden. Ronde heatpipes zijn in verschillende maten ook gewoon bij RS te koop, de blokjes heb ik echter nog niet gevonden.

Gerrit

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 18:03
door Pjotr
Gerrit schreef:
Ik zag het, nu was dat ook wel de bedoeling maar het is zeker iets om rekening mee te houden. Ronde heatpipes zijn in verschillende maten ook gewoon bij RS te koop, de blokjes heb ik echter nog niet gevonden.

Gerrit
Mwah, als je zulke mooie ribbon frames kunt frezen kun je toch ook wel een paar blokjes zelf maken? B.t.w. die platte levert Farnell.

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 18:40
door Gerrit
Pjotr schreef:
Gerrit schreef:
Ik zag het, nu was dat ook wel de bedoeling maar het is zeker iets om rekening mee te houden. Ronde heatpipes zijn in verschillende maten ook gewoon bij RS te koop, de blokjes heb ik echter nog niet gevonden.

Gerrit
Mwah, als je zulke mooie ribbon frames kunt frezen kun je toch ook wel een paar blokjes zelf maken? B.t.w. die platte levert Farnell.
Die stalen frames heb ik niet zelf gemaakt, daar heb ik het gereedschap niet voor.

De prijs, een tientje of zo, valt best wel mee. Nu nog bedenken hoe dit allemaal samen te voegen. Zou je die platte heat pipe direct op de cpu kunnen drukken? Als dat kan lijkt het mij wel beter voor de warmteoverdracht dan als er nog iets tussen zit. Zou je een 50mm brede, dus iets overmaat, nemen i.v.m. de hogere transport capaciteit of een passende van 40mm?

Gerrit

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 18:51
door Pjotr
Er zit een maximum vermogen aan wat je er doorheen kunt sturen. Boven een bepaalde waarde doen ze het niet meer. Zou die platte niet doen, daar geven ze een maximum op van 45W horizontaal. Ronde van 6mm zitten rond dezelfde waarde maar daar kun je er meer van parallel nemen. Zit niet voor niets zo bij standaard CPU koelers. En ja, je hebt wel een blokje nodig. Je moet uit het kleine oppervlak van de CPU erg veel warmte weg sjouwen. Die thermisch interface komt erg kritisch.

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 19:31
door Gerrit
Pjotr schreef:
Er zit een maximum vermogen aan wat je er doorheen kunt sturen. Boven een bepaalde waarde doen ze het niet meer. Zou die platte niet doen, daar geven ze een maximum op van 45W horizontaal. Ronde van 6mm zitten rond dezelfde waarde maar daar kun je er meer van parallel nemen. Zit niet voor niets zo bij standaard CPU koelers. En ja, je hebt wel een blokje nodig. Je moet uit het kleine oppervlak van de CPU erg veel warmte weg sjouwen. Die thermisch interface komt erg kritisch.
Ah, da's weer nuttig advies.
Dus dan zo'n soort constructie:
hpcoolertestfit1.jpg
Maar dan met meer heat pipes, dus zo'n blokje:
6-x-6mm-o-heatpipe-intel-h2-1150-1155-silent-fanless-passive-htpc-cpu-cooling-core.jpg
Een hoop moederborden hebben wel wat koeling zitten waar de heat pipes in het voorbeeld lopen, dat moet ook nog uitgezocht.
Het lijkt me overigens lastig om dit goed uit te lijnen als ik zie hoe de heat pipes op een koelprofiel gedrukt worden:
heatpipe-set.jpg
Of zou je daar ook zo'n blokje (of twee) kunnen nemen en dan gewoon recht laten lopen?

Gerrit

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 19:46
door ds23man
Vergeet je niet dat de spanningsregelaars op het moederbord enige luchtstroom nodig hebben?

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 20:04
door Gerrit
ds23man schreef:
Vergeet je niet dat de spanningsregelaars op het moederbord enige luchtstroom nodig hebben?
Vandaar mijn voorkeur om het bord verticaal te monteren. Het idee is om de behuizing onder en boven van gaas te voorzien zodat de lucht er mooi doorheen kan stromen. Het geheel wordt dan minimaal een centimeter of tien van grond aan de keyboard standaard of aan een 19"rack bevestigd, op die manier zou er toch voldoende convectie moeten zijn.

Gerrit

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 20:15
door ray5150
Wat voor voeding wil je erbij gaan gebruiken ?

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 20:37
door Gerrit
ray5150 schreef:
Wat voor voeding wil je erbij gaan gebruiken ?
Goeie vraag, zoiets?:
Silent Night 500 Platinum, past ook wel mooi met deze dagen :lol:

Gerrit

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 20:41
door ds23man
Gerrit schreef:
ds23man schreef:
Vergeet je niet dat de spanningsregelaars op het moederbord enige luchtstroom nodig hebben?
Vandaar mijn voorkeur om het bord verticaal te monteren. Het idee is om de behuizing onder en boven van gaas te voorzien zodat de lucht er mooi doorheen kan stromen. Het geheel wordt dan minimaal een centimeter of tien van grond aan de keyboard standaard of aan een 19"rack bevestigd, op die manier zou er toch voldoende convectie moeten zijn.

Gerrit
Bijna alle moederborden zijn er op ontworpen dat de spanningsregelaars gekoeld worden door de luchtstroom van de processorkoeling. Passief koelen vermindert de levensduur behoorlijk.

Re: Zelfbouw volledig passief gekoelde Skylake DAW PC?

Geplaatst: za 26 dec 2015, 12:18
door jago
Is een bak gemaakt van koelprofiel met mineraleolie misschien iets?