DIY vs off-the-shelf

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
brecht

DIY vs off-the-shelf

Bericht door brecht »

Simpele vragen, moeilijkere antwoorden vrees ik. Misschien al regelmatig de revue gepasseerd maar ik vind er niet onmiddellijk iets over terug.

Ik gebruik een stereoversterker (Yamaha A-S700) en zou liefst blijven binnen het 2 kanaals-gegeven; als het écht moet 2.1. Graag zou ik betere boekenplankluidsprekers hebben dan dewelke ik nu heb. Ik ben in de winkel eens gaan luisteren en iets als een KEF Q300, Dali Zensor 3 en B&W 685 kan mij wel bekoren. Afmetingen mogen max. ca. 500x300x400 (HxBxD) zijn.

Aangezien ik graag zelf wat doe, zou ik dus het liefst iets zelf willen maken. Ik heb ondertussen al eens gesnuisterd bij Troels, Zaph, Tony G, diyaudio.com enzo. Maar nu komt de grootste vraag: hoe verhouden deze DIY-oplossingen zich eigenlijk tot wat er in de handel beschikbaar is?

En wat met de prijs? Krijg ik waar voor mijn geld?
markbakk

Re: DIY vs off-the-shelf

Bericht door markbakk »

Je geeft zelf het antwoord al: je doet graag iets zelf. Dussss.... Je bouwt in die prijsklasse ongeveer hetzelfde aan kwaliteit als wat je in de winkel kunt kopen, gegeven een goed ontwerp ook gewoon beter omdat je veel arbeidsloon weg kunt strepen op de kast.

Veel zelfbouwontwerpen zijn van de hand van mensen die het prima zouden doen op een R&D-afdeling van een speakerfabrikant, sterker nog, er zijn genoeg ontwerpen van (ex)professionals. Dus je mogelijke angst dat het zou mislukken hangt hooguit samen met je vertrouwen in je eigen bouwkwaliteiten.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Wat mij betreft heeft zelfbouw onder de 600,- euro weinig zin, puur economisch gezien.
De merken en types die je noemt zijn relatief goedkoop, vanwege het productievolume kan het voor 300,- per stuk de winkel uit.

Als je een KEF 300 coax driver bekijkt lijkt het me een driver in de categorie 100 euro +
B&W heeft in die serie mooie nautilus tweeters, keurige filtering met 1,2mm dikke spoelen en niet minder dan MKP in de signaalweg van de tweeter.

Je kunt voor hetzelfde bedrag wel klaar zijn, en een ietsiepietsie hoger niveau is denkbaar. Echter, op de dag dat je speakers klaar zijn, zijn ze minder waard dan het fabriekssetje over 5 jaar. Dus, bedenk je goed of je er ook wat langer mee wilt doen. Is dat zo, en ben je zorgvuldig, dan kan zelfbouwen echt lonen. En dan bedoel ik qua genieten van het bouwen en het luisteren, elke dag zo lang als je ze hebt. Zelfbouw doet iets met je beleving \:D/
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

En dat is precies de reden dat ik een setje speakers ga maken naar beproefd ontwerp voor mijn zusjes, goede bang for buck en het plezier/leer moment voor mij van het bouwen :D
satefan

Bericht door satefan »

wouter schreef:
Zelfbouw doet iets met je beleving \:D/
Helemaal eens. De helft van de grijns op je gezicht tijdens het luisteren komt toch ook echt van het ZBA effect :yeah:

Stefan
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Ik sluit me helemaal aan bij Wouter :

Je kunt niet voor een dubbeltje eerste rang zitten......
Maar misschien wel voor een Euro !!

Onder een bepaald bedrag is het meer het plezier en leren van het zelf bouwen.

gr. Leon
rikpost

Bericht door rikpost »

zelfbouw dat is nu precies waar het om gaat .
zelfbouw is een stukje bezieling ,ik had voor het geld wat ik in mijn luidsprekers heb gestoken ook een paar fabriek high end luidsprekers kunnen kopen.
als je voor zo min mogelijk geld de hoogste kwaliteit wilt halen koop je het best tweedehands .

als je je het überhaupt afvraagt weet ik niet of zelfbouw wel iets voor jou is.
of je probeert het een keer ,misschien heeft het virus jou dan ook te pakken :lol:
brecht

Bericht door brecht »

markbakk schreef:
Je geeft zelf het antwoord al: je doet graag iets zelf. Dussss.... Je bouwt in die prijsklasse ongeveer hetzelfde aan kwaliteit als wat je in de winkel kunt kopen, gegeven een goed ontwerp ook gewoon beter omdat je veel arbeidsloon weg kunt strepen op de kast. [...] Dus je mogelijke angst dat het zou mislukken hangt hooguit samen met je vertrouwen in je eigen bouwkwaliteiten.
Zelfbouw zit er sowieso in. Dus dat vraag ik mezelf eigenlijk al niet meer af. :-) En vrees voor mislukken is er niet onmiddellijk; al wil ik niet te hoog van de toren roepen natuurlijk.
wouter schreef:
Wat mij betreft heeft zelfbouw onder de 600,- euro weinig zin, puur economisch gezien. [...] Als je een KEF 300 coax driver bekijkt lijkt het me een driver in de categorie 100 euro +.[...] Je kunt voor hetzelfde bedrag wel klaar zijn, en een ietsiepietsie hoger niveau is denkbaar. [...] Zelfbouw doet iets met je beleving \:D/
Hm. Als ik bijv. iets zou bouwen met deze driver (Excel C16 N001/F), zou ik dan een soortgelijk geluid kunnen bekomen? Of een luidspreker van dezelfde prijs / kwaliteit? Subjectieve zaken zijn moeilijk uit te drukken natuurlijk... Andere voorstellen zijn uiteraard meer dan welkom.
rikpost schreef:
zelfbouw dat is nu precies waar het om gaat. [...] als je je het überhaupt afvraagt weet ik niet of zelfbouw wel iets voor jou is. of je probeert het een keer ,misschien heeft het virus jou dan ook te pakken :lol:
Ik heb al legio virussen. :-)

Dank voor de feedback. En leve zelfbouw!
Speakerland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Speakerland »

Hallo Brecht,

Misschien een idee om eens naar zelfbouwontwerpen te luisteren in een winkel waar ze die verkopen? Het lijkt me überhaupt zinnig om de luidspreker die je wilt aanschaffen in ieder geval eerst te beluisteren, of het nu kant-en-klaar is of zelfbouw. Er zitten zoveel verschillen in klankeigenschappen tussen de diverse modellen dat je nooit op basis van "informatie" op het net of meningen van anderen een goede keuze kunt maken.
Overigens is mislukken als het om zelfbouw gaat niet aan de orde als je gewoon een compleet bouwpakket aanschaft. Wel als je het avontuur aan gaat iets te gaan bouwen waarbij je zelf nog allerlei dingen moet uitzoeken of waarbij het niet duidelijk is welke componenten je precies nodig hebt. Wel spannend natuurlijk, niet handig als je gewoon een goed geluid wilt voor je investering.

Met vriendelijke groet,

Ruud Jansen
Speakerland.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

brecht schreef:
Hm. Als ik bijv. iets zou bouwen met deze driver (Excel C16 N001/F), zou ik dan een soortgelijk geluid kunnen bekomen? Of een luidspreker van dezelfde prijs / kwaliteit? Subjectieve zaken zijn moeilijk uit te drukken natuurlijk... Andere voorstellen zijn uiteraard meer dan welkom.
Zelfs als je een ontwerp van Seas aan zou houden (mocht die er zijn/komen met deze unit - ik weet van de actieve 3-weg) dan nog wil dat niet zeggen dat je het prettiger vindt dan een Kef 300 bijvoorbeeld.

Gister sprak ik met een vriend van me over de B&W 802D, hij zou er nooit echt content mee zijn en een veel goedkopere Focal deed voor hem alles wat hij zoekt.

Kortom, het verhaal van Ruud van Speakerland is wel iets om goed te beseffen. Als de gemiddelde leaserijder een golf 7 prettig vindt, zal dat best een prettige auto zijn. Maar zoek jij dat? En kun je voor zo'n investering niet beter iets zoeken dat meer bij je persoonlijke smaak past dan een evenwichtige allemansvriend? Dit geldt natuurlijk voor fabrieksluidsprekers, als voor een zelfbouw ontwerp. En zelf ontwerpen, ach... dat is eigenlijk niet aan te bevelen als je al goede opties hebt gehoord zoals je beschreef in je openingspost. Ontwerpen is absoluut wat anders dan graag iets bouwen.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

wouter schreef:
Ontwerpen is absoluut wat anders dan graag iets bouwen.
Da's zondermeer waar, zonder de benodigde kennis en (meet)apparatuur heeft dat weinig kans van slagen.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

wouter schreef:
Volledig akkoord. Ik bvb ben geen ontwerper. Is ook mijn intentie niet. Ontwerpen is eigenlijk hetzelfde als uitvinden: je hebt een idee in je hoofd en wilt dat realiseren. Daartoe informeer je je grondig, verzamelt materiaal en begint dan te bouwen en te verbouwen. Een proces dat jaren kan duren, waarom niet een heel leven? Er zijn mensen die daar van houden. Maar ik niet, ik ben een namaker. Omdat ik besef dat een ontwerp dat door een liefhebber goed is uitgedacht en uitgemeten voor een "kleine" prijs een pak beter zal klinken dan een gelijkaardig geprijsd product waarvan éérst vóór alles de prijs bepaald werd.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Muug schreef:
wouter schreef:
Volledig akkoord. Ik bvb ben geen ontwerper. Is ook mijn intentie niet. Ontwerpen is eigenlijk hetzelfde als uitvinden: je hebt een idee in je hoofd en wilt dat realiseren. Daartoe informeer je je grondig, verzamelt materiaal en begint dan te bouwen en te verbouwen. Een proces dat jaren kan duren, waarom niet een heel leven? Er zijn mensen die daar van houden. Maar ik niet, ik ben een namaker. Omdat ik besef dat een ontwerp dat door een liefhebber goed is uitgedacht en uitgemeten voor een "kleine" prijs een pak beter zal klinken dan een gelijkaardig geprijsd product waarvan éérst vóór alles de prijs bepaald werd.
Zomaar nieuwsgierig. Welke speakers heb jij gebouwd Muug?
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

geen enkele best Aad, maar die stelling gaat op voor elke audiocomponent 8) maar voor ik mijn huidige speakers had, heb ik wel degelijk met veel goesting zitten kijken naar de zelfbouwpakketten van Speaker & Co en zo. :kwijl:
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Voor een ander verhaal: Ik heb ooit voor €400 een SEAS T18 stereoset gemaakt. Stond hij in Hi-fi News voor £1550, toen €2200. Met een veel mooier kastje, dat weer wel. Nu speel ik op een actieve SEAS C16 en mijn mond hangt nog steeds open ... :-)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Pas je wel op voor de muggen?
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Check medleysmusings.com/kef-q100-unit-testing. De tester is enthousiast over het geluid, maar ik schrik van de vervormingsmetingen. Boven de zeg 500Hz moet van mij die meestal onder de 0,3% (-50dB) liggen anders ga je details en ruimte missen. Dat merk ik als ik de SEAS T18 vergelijk met de C16.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

:think: :think: :think:
Shadow

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
:think: :think: :think:
X2 :think:
SuperR