Pagina 1 van 3
Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 13:24
door maxfly62
Wie kan mij helpen?
Ik ben in het bezit van een set Mission 770S speakers. Ben erg tevreden met het geluid (midden) maar de bas weergave blijft echt achter. Mijn versterker is een NAD 319. Heb al naar demping gekeken, andere kabels maar bas weergave blijft echt achter. Te zacht en geen weergave vanaf 50 hz of lager. De gebruikte woofer is volgens mij een Siare (frans produkt)
22 cm polypropileen. Heb hier geen gegevens van.
Mijn probleem, ik heb het idee dat er aan het filter is gesleuteld. Ik zie alleen twee luchtspoelen en voor de rest niets (zie foto).
Wie kan mij helpen?
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 13:39
door pappaleo
Hm. Niet origineel, vrees ik. Het ziet er uit of er wat uitgesloopt is. Lijkt wel een trend te worden.

Hoe zitten die spoelen aangesloten? Kan je een tekeningetje maken?
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 13:48
door pappaleo
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 13:57
door ds23man
Zat ook al even te zoeken, zijn wel veel varianten van geweest.
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 14:05
door ds23man
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 17:32
door maxfly62
Hoop dat ik begrijp wat je bedoelt maar de spoelen zijn direct op de speakers terminals gesoldeerd.
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 17:32
door ray5150
Ik neem aan dat de luidsprekers gebruikt zijn aangeschaft ?
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 17:33
door maxfly62
thanks, ds23man. Veel gegoogled maar had deze nog niet gevonden.
Kan dit crappy filter de reden zijn dat de bas weergave achter blijft?
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 17:34
door pappaleo
Tweede orde filter voor het laag. Zo ook voor het hoog, maar er staat nog een spoeltje in serie met de tweeter, alsof het tophoog wat weggefilterd moet worden.
Overigens heb ik al diverse woofers gezien in de diverse varianten. Degene die ik vroeger eens gehoord heb is degene met de doorschijnende pp konus.
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 17:35
door maxfly62
Ja, via MP voor 75 euro. Ik heb ook de Mission 737 en hou van het geluid van deze speakers. Ik heb gewoon het idee dat ze veel beter kunnen spelen dan ze nu doen!
Snap nu ook waarom.
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 17:36
door maxfly62
Het bizarre van alles is dat het midden en hoog echt goed klinkt!
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 17:37
door ds23man
Als ik de foto van de topicstarter zo zie, is er in gerommeld. Nu het probleem om de originele configuratie terug te vinden. Ben bang dat we iemand moeten vinden met een setje 770S.
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 17:37
door pappaleo
maxfly62 schreef:Hoop dat ik begrijp wat je bedoelt maar de spoelen zijn direct op de speakers terminals gesoldeerd.
Kun je de waarde van die spoelen nog aflezen? En zitten ze met 1 kant aan de terminals en met de andere kant aan de + of - van de speaker? Maw maak eens een tekeningetje.
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 17:41
door maxfly62
Ga ik doen vanavond. Weet alleen dat de Seas tweeter het erg moeilijk heeft bij normaal volume. Staat volgens mij erg laag "gefilterd".
Bedankt alvast voor alle hulp!
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 18:26
door ray5150
Misschien ook het filter even eruit schroeven, en wat goede en scherpe foto's maken vanuit diverse hoeken ?
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 21:37
door maxfly62
Ok, ik hoop dat het nu wat duidelijker is. De beide min polen van woofer en tweeter zijn in serie geschakeld op aarde speaker terminal. De plus polen heb ik met een pijltje aangegeven. Er zijn geen waardes te lezen. Ter info, de tweeter is een SEAS H253.
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 22:03
door pappaleo
Ik ga ervan uit dat je het pijltje voor de gemeenschappelijke - van de spreakerunits bij de verkeerde aansluiting hebt gezet.
De gele klodder met het blauwe onderdeel eroverheen stelt naar alle waarschijnlijkheid een condensator voor.
Dan krijgen we dus iets dat er zo uitziet:
En dat is op zich natuurlijk niet heel vreemd. Hangt wel af van de waarde van de onderdelen.
Maar origineel is het in ieder geval niet.
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 22:13
door maxfly62
Zal het volgende keer proberen te tekenen zoals jij hebt gedaan Pappaleo! Foto met tekening die ik heb gemaakt klopt wel qua aansluitingen. Dat het vreemd in elkaar zit geef ik toe. Denk dat ik maar op Ebay ofzo naar een vervanging crossover ga zoeken.
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 22:14
door pappaleo
maxfly62 schreef:Zal het volgende keer proberen te tekenen zoals jij hebt gedaan Pappaleo! Foto met tekening die ik heb gemaakt klopt wel qua aansluitingen. Dat het vreemd in elkaar zit geef ik toe. Denk dat ik maar op Ebay ofzo naar een vervanging crossover ga zoeken.
Waar woont je huis? Ik heb inmiddels een wachtrij, maar aan de andere kant...... ik ben toch bezig.
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 22:20
door maxfly62
Hoofddorp.
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 22:21
door pappaleo
Heb je haast?
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 22:32
door maxfly62
Nee absoluut niet. Is voor mij een fun projekt.
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 22:35
door pappaleo
Als januari vroeg genoeg is, dan wil ik de boel wel eens nameten en er een filter voor verzinnen.
Daar wordt ie naar alle waarschijnlijkheid niet slechter van.
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: di 08 dec 2015, 22:39
door maxfly62
Zou super zijn.
Re: Mission 770s crossover probleem
Geplaatst: wo 09 dec 2015, 13:25
door wouter
Ik heb de 707, 717 en 737R gehad. Eigenlijk geven ze allemaal geen fatsoenlijk laag weer, onder 50 Hz echt niets. Er zit ook meer een gat in dan een pijp, hij heeft de dikte van het front meen ik.
'I wanted something lighter on its feet and more dynamic' uit de folder kun je wel volgen als je ze gehoord hebt, lichtvoetig klinkt het allemaal wel. De Seas tweeter zat ook in de 717, ik verwacht dat opgedroogd ferrofluid roet in het eten gooide want het klonk onprettig. De 707 was mijn favoriet, met de Vifa C20WH en de Vifa D19TD. De met identieke units opgebouwde 762 klonk warmer, maar minder lichtvoetig. De opvolger, de 762i had een peerless woofer (met rubberen randen).
Die filterbakjes zitten standaard achterop die terminals, maar mijn ervaring is dat de 707 goed klinkt met een 0,68mH spoeltje en een 4,7uF condensator. Geen weerstand, 2 componenten dus!
De luidsprekerkabels zijn ook origineel. Ik zou niet weten waarom dit niet origineel zou zijn... Ik zie een 1e orde elektrisch filter voor de woofer en een 2e orde voor de tweeter.