Weer eens een 2 x EL84 versterker
Moderator: Beheerdersteam
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Weer eens een 2 x EL84 versterker
het blijft lleuk spul die buizen en EL84 zijn erg de moeite waard dus maar weer een projectje gestart.
Uitdaging is dit keer bouwen onder een chassis van 12mm hoog.
Uitdaging is dit keer bouwen onder een chassis van 12mm hoog.
Re: Weer eens een 2 x EL84 versterker
Leuk, dit ga ik even volgen. Een eigen EL84 buizenversterker bouwen staat ook nog steeds op mijn To Do lijstje. Zou je het schema ook willen plaatsen?
- RobertD
- Contacteer:
Ha, Jan gaat toch weer aan de buis... ben benieuwd hoe je dat in brievenbus formaat gaat doen Jan.
Een bovenplaat met een heleboel gatenRobertD schreef:Ha, Jan gaat toch weer aan de buis... ben benieuwd hoe je dat in brievenbus formaat gaat doen Jan.
Vanwaar die voorkeur voor de EL84 ?
Anne
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Voorkeur voor EL84 heeft 2 redenen: Ik had een paar jaar geleden een setje bandkern trafo's laten maken en EL84's kunnen heel mooi klinken, en ook levert het voldoende vermogen.Ah!buis schreef:Een bovenplaat met een heleboel gatenRobertD schreef:Ha, Jan gaat toch weer aan de buis... ben benieuwd hoe je dat in brievenbus formaat gaat doen Jan.![]()
Vanwaar die voorkeur voor de EL84 ?
Anne
Mooi dat je ook weer los gaat Jan,
Welk schema gebruik je?
Fixed bias zie ik al wel.
Succes.
Welk schema gebruik je?
Dat wordt zeker een uitdagingUitdaging is dit keer bouwen onder een chassis van 12mm hoog.
Succes.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Ik heb geen gebruik gemaakt van een bestaand schema, maar heb onder genot van een paar koppen koffie de brain storm in de hersen pan zijn werk laten doen. De 12 mm chassis hoogte is opgedrongen door de hoogte van de kast die ik al jaren op zolder had staan. De EL84 houden nu ongeveer 6mm aan de bovenkant aan speelruimte over. Maar de kast wordt nu in ieder geval nuttig gebruikt en dat is beter als dat die stof ligt te vergaren op zolder.democles schreef:Mooi dat je ook weer los gaat Jan,
Welk schema gebruik je?
Dat wordt zeker een uitdagingUitdaging is dit keer bouwen onder een chassis van 12mm hoog.![]()
Succes.
Dat het een uitdaging is heb ik al heel duidelijk gemerkt, een beetje elco kan je er niet onder kwijt en soldeer ogen van de buisvoeten houden net voldoende ruimte over. Maar ik ben te ver gevorderd om het niet te laten lukken maar het wordt wel kritisch zijn op component afmetingen.
Bias is een combinatie tussen fixed an auto bias. Fixed bias met ontkoppel elco's raak ik niet kwijt in 12 mm en daarbij vind ik dat ook geen fijne methode i.v.m. het laag kantelpunt veroorzaakt door de ontkoppel elco's. Eigenlijk wilde ik een beetje local feedback in de EL84 en dus een kathode weerstand zonder ontkoppeling, de kathode weerstand is per EL84 uitgekomen op 100 Ohm, beetje local feedback (linearisering) en wat zelfregulerende werking in de bias (stabieler in de loop der tijd) en ook voor een groot deel de voordelen van fixed bias. Nu hopen dat het ook het gewenste resultaat oplevert.
groetsz,
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
De bouw vordert weer aardig maar die 12mm chassis hoogte is wel een lastig puntje maar wel mogelijk merk ik.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Bijzonder opbouw Jan weer eens wat anders. Hoe ga je het verder doen, de onderkant komt een deksel op neem ik aan, kun je een beetje afstand garanderen naar de B+? En op de boven kant, ik zie het printje voor de negatieve roosterspanning zitten, komt daar nog wat overheen?
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Ja hoor dat komt helemaal goed, daar waar HS staat is voldoende ruimte over, geen vuurwerk in de kast!!! De bovenkant is ook geen probleem, er komt namelijk een kast omheen. Maar omdat ik de EL84's vertikaal wilde hebben en de kast niet al te hoog is kwam ik uit op een chassis hoogte van 12 mm. Dan hebben de EL84's nog 6mm ruimte aan de bovenkant. Maar het is wel lekker bouwen zo moet ik zeggen.Barry2001 schreef:Bijzonder opbouw Jan weer eens wat anders. Hoe ga je het verder doen, de onderkant komt een deksel op neem ik aan, kun je een beetje afstand garanderen naar de B+? En op de boven kant, ik zie het printje voor de negatieve roosterspanning zitten, komt daar nog wat overheen?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Duidelijk, had niet begrepen dat er nog een kast omheen komt. Handig, kun je er nog wat op stapelen 
- RobertD
- Contacteer:
Maar dat is weer niet handig i.v.m. de warmtehuishouding.Barry2001 schreef:Duidelijk, had niet begrepen dat er nog een kast omheen komt. Handig, kun je er nog wat op stapelen
(al was het maar omdat de hulp in de huishouding er dan rustig een elpee bovenop legt die dan verandert in een golfplaat....
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
EL84's, ook weer niet extreem in warmteontwikkeling. Als je er een apparaat op zet dat op voetjes staat moet het goed gaan, was vroegah niet anders natuurlijk met buisjes intern.
De schoonmaakster hier heeft de boodschap meegekregen. De audio + speakers hebben een denkbeeldige 1 meter cirkel "no go area"
De schoonmaakster hier heeft de boodschap meegekregen. De audio + speakers hebben een denkbeeldige 1 meter cirkel "no go area"
We hebben een nieuwe kat van 3 maanden.(natuurlijk uit het aziel)De audio + speakers hebben een denkbeeldige 1 meter cirkel "no go area"
Die begrijpt die 1 meter no go zone niet,voor de rest wel een lief beest hoor,maar als ie via de speaker bescherming mijn focals beklimt dan wordt het even een moment nekvel vliegles.
- Muug
- Contacteer:
Hier ookBarry2001 schreef:De schoonmaakster hier heeft de boodschap meegekregen. De audio + speakers hebben een denkbeeldige 1 meter cirkel "no go area"
Je moet er ook niet van uitgaan dat katten en poetsvrouwen engels verstaan
Anne
Anne
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Weer een stapje verder met de versterker, spanning is er op geweest. Geen indiaanse verschijnselen, de rook signalen bleven achterwege.
Met signaal op de ingang van een signaal generator even gekeken hoe de fase draaier het doet en hoe de blok weergave is na de uitgangs trafo. Tot nu toe onbelast wat ik had zo snel geen 8 ohm weerstand voorhanden. De bias ingesteld op een kathodestroom van 38 mA per EL84 en de stabiliteit daarvan bekeken. lijkt goed stabiel te zijn dus geen klagen.
Met signaal op de ingang van een signaal generator even gekeken hoe de fase draaier het doet en hoe de blok weergave is na de uitgangs trafo. Tot nu toe onbelast wat ik had zo snel geen 8 ohm weerstand voorhanden. De bias ingesteld op een kathodestroom van 38 mA per EL84 en de stabiliteit daarvan bekeken. lijkt goed stabiel te zijn dus geen klagen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Pin 2 = grid bij EL 84 en daar zitten toch weerstanden?
Anne heeft gelijk .
Geen weerstanden te zien na de koppelcondensatoren op pin 2.
Ik schat dat die weerstanden op pin 2 onderdeel zijn van de neg.bias spanning.
Geen weerstanden te zien na de koppelcondensatoren op pin 2.
Ik schat dat die weerstanden op pin 2 onderdeel zijn van de neg.bias spanning.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Klopt, ik zie het nu, daar straks op tlf schermpje. C hangt direkt aan grid.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Klopt de koppel C zit direct aan G1 van de EL84 . Maar met de scoop gekeken en geen enkele vorm van instabiliteit kunnen vinden, dus was een stop weerstand niet nodig. Stop weerstanden zijn ook niet altijd noodzakelijk maar kwaad kan het eigenlijk ook nooit. En gezien de chassis ruimte waarin gebouwd moest worden had ik niet veel mogelijkheden om extra onderdelen te plaatsen dus als het niet nodig bleek liet ik de stop weerstanden maar weg. Als er wel instabiliteit was dan moest ik er een manier vinden om het extra knooppunt ergens te laten op een of andere draadsteun. maar 12mm is geen handige hoogte om in te bouwen.Barry2001 schreef:Klopt, ik zie het nu, daar straks op tlf schermpje. C hangt direkt aan grid.
groetsz,
Jan
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ok, duidelijk, verder ziet het er netjes uit. 12mm is ook wel erg weinig he.....
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Ja 12mm ruimte is heel weinig maar de hoogte van de EL84 en de hoogte van de kast drong dit op om het er in te krijgen. 1mm aluplaat en 12mm U profiel zijn de ingrediënten van het chassis. Maar ik heb liever wat meer hoogte, het idee van U profiel en aluplaat is wel een handige manier gebleken om een chassis te maken.Barry2001 schreef:Ok, duidelijk, verder ziet het er netjes uit. 12mm is ook wel erg weinig he.....
Gelukkig werkt de hele zaak nu na 1 dag speuren waarom de fasedraaier niet werkte. Uiteindelijk de 'stomme' fout gevonden, ik heb dagen er tegen aan zitten kijken met het idee 'raar' maar wat er dan mis was werd niet duidelijk maar ik vond de aanblik iets waarvan ik dacht 'hmm klopt iets niet' en dat was ook zo. Ik had de BC547C 's er verkeerd om in zitten. E en C verwisseld en dat ziet vreemd uit.
Maar na dat hersteld te hebben was de fase draaier prima voor elkaar.
Fase draaier is een ECC83S van JJ met een staart als een marsipulamie. Op de roosters staat +24V via een 1 M Ohm weerstand en 100K anode weerstanden, de kathodes aan elkaar en samen aan de staart geknoopt. De staart bestaat uit een BC547C met wat omringende weerstanden en spannings bronnen.
Symmetrie is op deze manier perfect.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
De EL84 versterker zit in de kast en het deksel paste er op, het is dus gelukt om het in deze kast te bouwen. alleen de voetjes er nog onder en een paar uur muziek spelen voordat ik de bias definitief ga instellen. En vanmiddag bij een kennis de EL84 op 'echte' speakers beluisteren. Als vergelijk hebben we een Vincent versterker en een 300B Se setje. Ik ben benieuwd hoe hij het er af brengt.
En voor de sfeer van buizen ook een beetje vast te houden als je ze niet ziet is het ledje op de voorkant stemmig 'gloeidraad oranje'.
En voor de sfeer van buizen ook een beetje vast te houden als je ze niet ziet is het ledje op de voorkant stemmig 'gloeidraad oranje'.