Pagina 1 van 2
Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 20:25
door MickRS
Ik denk dat ik de goedheiligman de volgende zaken zal vragen:
De roemruchte Knosti Disco Antistat
Een setje antistatische binnenhoezen
En een platenborstel
En dan komt ie: wat is beter carbonborstel of veloursborstel?
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 21:07
door Pjotr
Mijn ervaring is dat een carbonborstel beter stof afneemt dan een veloursborstel. Komt dieper in de groeven en ontlaadt statische elektriciteit goed. Een veloursborstel smeert het stof meer in de rondte. Maar het mooiste is een meeloopborstel. Een echt goede van Transrotor is wel stevig aan de prijs.
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 21:16
door MickRS
Met marterhaar...
Vriend van mij heeft die meedraaien op zn bob. Mooi ding, maar idd aan de prijs...
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 21:19
door MickRS
Dit lijkt mij geen gek alternatief...
Maar twijfel nog een beetje of ik zo'n ding op mijn plint wil plakken.
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 21:27
door Pjotr
Nee, dat is echt tobben, plastic troep! Vraag dan maar een gewone Tonar carbonborstel aan de Sint:
http://www.pickupnaalden-shop.nl/a-2610 ... onar-3180/
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 21:35
door MickRS
Plasic? Leek mij metaal, maar plastic hoef ik idd niet...
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 21:41
door MickRS
Zo lijkt het toch metaal...
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 21:53
door Barry2001
Denk dat je beter voor een eenvoudige carbon borstel kunt gaan Mick, past in de schoen (sinterklaas) en is zeker een stuk budget vriendelijker. Zoiets als dit:
http://www.planetedisque.com/nl/onderho ... ff-am.html Je wilt je platen gaan wassen, worden ze ook al een stuk minder statisch van. En dat trekt weer minder stof aan dat je hoeft weg te vegen.. velours heb ik zelf nooit geprobeerd, maar het lijkt me juist stof in de groeven duwen.
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 21:57
door Kappa7
Zo een borstel heb ik hier ook, prima ding werkt zo als je mag verwachten.
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 22:46
door Pjotr
Barry2001 schreef:Denk dat je beter voor een eenvoudige carbon borstel kunt gaan Mick, past in de schoen (sinterklaas) en is zeker een stuk budget vriendelijker. Zoiets als dit:
http://www.planetedisque.com/nl/onderho ... ff-am.html Je wilt je platen gaan wassen, worden ze ook al een stuk minder statisch van. En dat trekt weer minder stof aan dat je hoeft weg te vegen.. velours heb ik zelf nooit geprobeerd, maar het lijkt me juist stof in de groeven duwen.
Zelfde ding als ik postte. Andere opdruk en voor de helft van de prijs

Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 22:50
door MickRS
Klopt. Was daar zelf ook al terecht gekomen. Die knostie is daar ook het goedkoopst....
We blijven tenslotte hollanders.
Btw, iemand nog een mening over de tonar tacky? Goedkope versie van de nagaoka rol-plak-geval...
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 22:52
door Barry2001
Pjotr schreef:Barry2001 schreef:Denk dat je beter voor een eenvoudige carbon borstel kunt gaan Mick, past in de schoen (sinterklaas) en is zeker een stuk budget vriendelijker. Zoiets als dit:
http://www.planetedisque.com/nl/onderho ... ff-am.html Je wilt je platen gaan wassen, worden ze ook al een stuk minder statisch van. En dat trekt weer minder stof aan dat je hoeft weg te vegen.. velours heb ik zelf nooit geprobeerd, maar het lijkt me juist stof in de groeven duwen.
Zelfde ding als ik postte. Andere opdruk en voor de helft van de prijs

Ja pcies. Achja, komt op hetzelfde neer. Zal ongetwijfeld nog wel ergens een borsteltje met-veren-van-de-uitgestorven-Dodo te krijgen zijn, niet moeilijker maken dan het is

Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 22:53
door Barry2001
MickRS schreef:Klopt. Was daar zelf ook al terecht gekomen. Die knostie is daar ook het goedkoopst....
We blijven tenslotte hollanders.
Btw, iemand nog een mening over de tonar tacky? Goedkope versie van de nagaoka rol-plak-geval...
Nee, geen ervaring mee. Je draait nu ook al platen toch? Grootste winst is het wassen, dat maakt echt een wereld van verschil..
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 22:57
door MickRS
Heb zon carbon ding vroeger al gehad volgens mij. In de jaren 80. Zag er iig hetzelfde uit en had ook heul veul haartjes.
Klopt, wassen is de grootste klap. Heb al wel wat platen bij een vriend door de okki nokki gehaald.
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 23:03
door Pjotr
MickRS schreef:
Klopt, wassen is de grootste klap. Heb al wel wat platen bij een vriend door de okki nokki gehaald.
Wassen kun je ook gewoon met een afwassopje en een zachte varkensharen kwast. Goed naspoelen met lauw water onder de kraan. Maar een Knostie (heb ik zelf ook) is wel makkelijker en het etiket wordt niet nat. Eigenlijk moet je er twee hebben: Eentje om te wassen, dan afspoelen onder de kraan en dan met een 2e Knostie naspoelen met demin water er in.
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 23:08
door MickRS
Zo'n knosti is qua prijs pret verhouding prima. Welllicht een keer een tweede bak erbij voor nog geen €25...
klik
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: wo 18 nov 2015, 23:31
door Kappa7
Pjotr schreef:MickRS schreef:
Klopt, wassen is de grootste klap. Heb al wel wat platen bij een vriend door de okki nokki gehaald.
Wassen kun je ook gewoon met een afwassopje en een zachte varkensharen kwast. Goed naspoelen met lauw water onder de kraan. Maar een Knostie (heb ik zelf ook) is wel makkelijker en het etiket wordt niet nat. Eigenlijk moet je er twee hebben: Eentje om te wassen, dan afspoelen onder de kraan en dan met een 2e Knostie naspoelen met demin water er in.
Yup werkt prima

Re: Carbon of velours?
Geplaatst: do 19 nov 2015, 7:40
door SARK
+1
Ik heb voor het naspoelbadje een fles gedestilleerd (gedemineraliseerd) water met twee druppels glansspoelmiddel gemaakt, voor nog geen € 0,50 per liter bij de Kruidvat ... meteen een paar flessen flessen kopen
De druppeltjes glansspoelmiddel hebben een antistatische werking, bij mij blijven de platen statisch als ik alleen naspoel zonder glansspoelmiddel

Re: Carbon of velours?
Geplaatst: do 19 nov 2015, 8:18
door Leeuwarden
Naspoelen met alleen water (zoals het in het noorden uit de kraan komt) is een no-go...
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: do 19 nov 2015, 10:56
door MickRS
Whatsapp vanochtend:
je mag gerust mijn okki nokki een tijdje lenen!
Daar komt de Sint weer mooi mee weg...

Re: Carbon of velours?
Geplaatst: do 19 nov 2015, 11:18
door SARK
Hmmmm ..... waar woont je huis ook alweer in "Landelijk Amsterdam", mag ik dan langskomen met een pak platen
ps.
Leuke post count heb je

Re: Carbon of velours?
Geplaatst: do 19 nov 2015, 11:28
door MickRS
Helaas nu alweer een post achter mij...
Een ZBA laundry day, begrijp ik

Re: Carbon of velours?
Geplaatst: do 19 nov 2015, 11:48
door SARK
Als je aan de Knosti gaat dan wil ik nog een tip geven .... de bijgeleverde klemmen zijn krap aan 100 mm, dit lijkt voldoende maar in de praktijk worden de labels niet goed afgedekt en kunnen zij nat worden. Veel labels kunnen hier wel tegen maar de kans is ook aanwezig dat er kleurstof loskomt en in je water loopt, dit is weer niet fijn voor de volgende platen die door de wasstraat moeten. Verder vind ik het gewoon vervelend dat door dit kruipvocht de labels verkleuren en gaan bobbelen.
Als je in de buurt van een Dille & Kamille winkel bent (Amsterdam (Korte) Nieuwendijk 16-18) kun je zogenaamde weckringen kopen in verschillende formaten. Ik meen dat ze ook los worden verkocht maar ze hebben iig setjes van 10 stuks voor € 2,50 (25 ct per stuk). De diameter die je moet kopen is 10,8 cm, als je deze ringen gebruikt icm de klemmen dan wordt het A) waterdicht en B) bedekt het de labels helemaal.
http://www.dille-kamille.nl/nl/shop/c/1 ... t-10-stuks
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: do 19 nov 2015, 12:05
door MickRS
Toptip van de dag!
Thanx!
Re: Carbon of velours?
Geplaatst: do 19 nov 2015, 12:52
door Pjotr
I.d.d. goede tip. Ik heb er destijds zelf 2 ringen van 1mm neopreen rubber voor geknipt, niet eens meer bij stil gestaan. Overigens heb ikzelf nog nooit iets van lijmresten o.i.d. gezien. De papieren labels worden met het vinyl mee geperst of er zit een opdruk a la een CD op (UV curing inkt), meestal bij singletjes. Wat in dit verband wel handig is, is om meerdere van die afdekpuks gelijk mee te bestellen bij die fransoos.
Nog even over de carbonborstel. Veeg langzaam van de binnenkant naar de buitenkant toe van de plaat af. Dan veeg je het stof van de plaat af. Anders kunnen er nog stofjes op de plaat achterblijven. Maar eigenlijk zie je dat vanzelf.