Metingen van de Oscilloscope

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
jordo81

Metingen van de Oscilloscope

Bericht door jordo81 »

Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik een tweedehands Oscilloscoop aangeschaft omdat ik af en toe problemen heb met het uitvallen van de muziek zodra er een lichtknopje omgehaald wordt.
Ik zie dan het Lock signaal even uitgaan en weer verschijnen.

Ik heb een Twisted Pear Audio setup met een Wave IO USB - I2S interface.

Op Placid HD van de Wave IO zie ik distortion zitten.
Dit is het beste plaatje wat ik ervan kan krijgen. Het is een dikke band met kleine sinusgolfjes erin.
Bij de andere voedingen is dit geheel een dunne strakke lijn.

Maar ook uit de muur komt nu niet een mooie Sinusgolf...
Is dit normaal?!

Update:
Met een oudere versie V1 van de Placid ontstaat er een ander plaatje zodra ik die aan de WaveIO hang...
Bijlagen
Wave IO Placid Distortion
Wave IO Placid Distortion
Stopcontact
Stopcontact
Wave IO Placid V1
Wave IO Placid V1
guido
Contacteer:

Re: Metingen van de Oscilloscope

Bericht door guido »

Hoe meet je "uit de muur", hopelijk toch met een transformator ertussen? Anders ben je heel gevaarlijk bezig.

Bij de andere twee plaatjes triggert de scope niet goed. Zo te zien zie je rimpel, maar je zou eens beter moeten triggeren.
En opletten waar je je ground lead koppelt.

Overigens heb je een vrij oude en zeer beperkte scope gekocht. Max bandbreedte is 2MHz. Maar voor audio wel geschikt, zeker als je een 5N22N plugin hebt/kan vinden.

Voor het kunnen vinden van zo'n eenmalig probleem heb je veel meer aan een moderne scope met een bak geheugen.
Scope op het signaal, knopje om en dan op stop drukken. Dan terugzoeken wat er mis is met de voeding (daar kan het heel goed aan liggen). Nu zie je de normale rimpel.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ik denk dat ik gevaarlijk bezig ben geweest dan. Ik zal het niet meer doen... :think:

Op alle andere voedingen 'triggert' hij consequent wel goed. Dan en dat is een beetje vreemd dan toch?

Ik heb mijn scope vandaag voor het eerst in gebruik. (Ja hij is inderdaad een jaartje jonger dan dat ik ben :lol:)
Ik zal even kijken hoe ik beter kan triggeren...
jordo81

Bericht door jordo81 »

Hm ik denk dat ik niet helemaal goed begrijp wat triggeren is. Trim je het beeld dan zo af dat het zo goed als stil staat?

En de ground, welke ground kun je het beste nemen?
Ik meet nu op de + en de - van de PSU. Ik kan ook de algemene chassis ground nemen is dat beter of moet je altijd zoveel mogelijk t.o.v. de refference ground meten?

Grt,

Jordo
ray5150

Bericht door ray5150 »

Er is nooit gesteld dat de netspanning in huis een perfecte sinus zou moeten zijn.
Diverse apparaten in de omgeving zoals wasmachines, TL bakken en dergelijke kunnen dit flink verpesten.

Hier nog een leuk leerboek over de scoop, moet er zelf ook nog een mee aan de slag... :roll:
101_proeven_met_de_scoop.pdf
(3.28 MiB) 1173 keer gedownload
jordo81

Bericht door jordo81 »

Hoi Ray,

Dank je wel!
Ik ga het lezen!

Ik heb inmiddels een beter plaatje gekregen van de AC.
Dit is ongeveer wel hoe je het verwacht. Niet perfect sinus maar geen gekke lijnen.

Dit ga ik morgen overdag nog eens bekijken met deze instellingen!
Ik denk namelijk dat ik een instelling niet helemaal goed had staan.
Bijlagen
Avondstroom.JPG
jordo81

Bericht door jordo81 »

VWB de distortion denk ik dat ik de oplossing gevonden zou kunnen hebben in het afstellen van de Shunt Currents.

Volgens Lucian van de WaveIO moet je minimaal een 500mA PSU aansluiten op het bord.
De Placid V2 staat daarmee ongeveer 250mA te Shunten. Behalve warmte genereerd dit ook noise.
Volgens zeggen wordt het verbruik van het bord hoger naarmate de bitrate toe neemt.
Nu heb ik zojuist een 192KHz 24Bit geluid afgespeeld zonder dat ik de Shunt Current zag verminderen.

Door deze Shunt current naar een normalere waarde te brengen rond de 65mA is het weer een strakke lijn.

Gek is alleen wel dat ik voor de Teleporter module, een dingetje van niets (110mA) de shunt juist weer enorm op moet schroeven!
De totale stroom is nu in lijn met die van de andere Placid HD's (nl. ong. 560mA) maar ik moet zo'n 450 mA shunten om de noise te onderdrukken.
Dat is toch wel een beetje gek :-?
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ik houd bovenstaande maar even op de wet van communicerende vaten..

Nu wil ik mijn datasignalen gaan meten.
Kan ik gewoon de probes op de data en refference ground meten met de muziek aan?
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

Denk niet dat je veel gaat zien met een scope met 2MHz bandbreedte.
Stel een serieel protocol: 192*1000*24*2 (stereo) = 9.2MHz bitklok. Digitaal, nog niet eens een sinus.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ja dat lijkt mij ook met die kloksnelheden maar volgens Twisted Pear zou het ermee moeten kunnen.

Ik heb alleen ook nog niets weten op te pikken.

Ik ga het daar nog eens vragen.

Grt,

Jordo
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”