Pagina 1 van 1

Hoogte tweeter in een D'Appolito systeem

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 13:01
door rho
Ik ben een vloerstaander aan het ontwerpen op basis van een bestaande kit.
Nu vraag ik me af wat algemeen aanzien wordt als een redelijke hoogte om de tweeter te plaatsen in zulk systeem. Omdat er boven de tweeter nog een driver komt wordt de speaker sowieso al redelijk hoog.
Als ik de tweeter op 88cm zet wordt de speaker zo'n 110cm hoog.
Maar ik heb de indruk dat ik eerder naar 90 a 93cm hoogte zou moeten. Ik wil de speaker niet ontzetten hoog willen maken omdat hij redelijk smal is. Esthetisch vind ik dat niet zo geweldig. Maar het moet technisch toch ook wel kloppen uiteraard.

Re: Hoogte tweeter in een D'Appolito systeem

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 13:07
door FR_Aad
Is de tweeter op oorhoogte vanaf je luisterstoel geen aardig uitgangspunt?

Re: Hoogte tweeter in een D'Appolito systeem

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 13:34
door Mtraxx
Voor D'Appolito zijn er meer regels dan alleen tweeter hoogte, ook de afstanden tussen tweeter een woofers i.c.m. crossover punt.
Zelf zou ik persoonlijk oorhoogte op horizontale luister as kiezen.
ae4873c8_vbattach205350.~png.jpg
Mischien ligt dit draaitje is toe? http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... assic.html

Re: Hoogte tweeter in een D'Appolito systeem

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 13:51
door rho
Het filter is ontworpen Door Udo Wohlgemuth. Ik denk dat die wel weet waar hij mee bezig is.
Ik heb inderdaad eens gemeten Hoe hoog mijn oor zit als ik op de bank zit. Dan kom ik rond 93cm uit.
Ik zit er nog redelijk dichtbij ook. Dan wordt het nog iets critischer lijkt me.

Re: Hoogte tweeter in een D'Appolito systeem

Geplaatst: do 12 nov 2015, 17:31
door pulsie
rho schreef:
Het filter is ontworpen Door Udo Wohlgemuth. Ik denk dat die wel weet waar hij mee bezig is.
Is dat deze?
https://www.intertechnik.de/Shop/Luidsp ... 2675,50407

Re: Hoogte tweeter in een D'Appolito systeem

Geplaatst: vr 13 nov 2015, 8:59
door rho
Nee, deze.
Maar ik heb ondertussen besloten om de speakers toch op een stand te zetten. Dat maakt voor de hoogte van de tweeter natuurlijk niets uit.