voedings elco's
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
voedings elco's
Ik ben van plan om een PSU unit te bouwen voor audio versterkers.Nu is mijn vraag waar moeten deze elco's aan voldoen?
Is een zo laag mogelijke ESR belangrijk voor voedings elco's?.Persoonlijk had ik gedacht aan de Nippon LXG serie.
Is een zo laag mogelijke ESR belangrijk voor voedings elco's?.Persoonlijk had ik gedacht aan de Nippon LXG serie.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: voedings elco's
Ik heb altijd begrepen dat een lage ESR van belang was hoge schakelfrequenties ( SMPS).
En wat met de gewone voedingen ?Ik heb me laten vertellen dat dit dan niet gewenst is of niet nodig om lage ESR te hebben.Of heb ik het mis?
- stessaja
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Heeft het ook niet te maken met het type versterker wat je wilt gaan aansturen?
Ik heb begrepen dat een klasse A/B versterker andere voeding nodig zou hebben dan een pure klasse A versterker.
Een A/B versterker-voeding zou grote vermogens pieken moeten kunnen opvangen en een klasse A versterker zou meer gebaat zijn met een voeding die een groot continue vermogen zou kunnen leveren.
In dat verband is het in ieder geval wel interessant denk ik, dat ik op de site van Troels Gravesen en schema vond van de Hedo/Duro-amplifier, waarin twee verschillende voedingen zijn opgenomen voor de versterker: http://www.troelsgravesen.dk/Duro_files/JA88D09.pdf
Hier is sprake van een voeding die rails van -45 -0- +45 oplevert middels, wat ik zie als, een "capacity-multiplier" en een voeding die een rails van -30 -0- +30 oplevert door een traditionele (shunted?) capiciteits-bank. Dit voor zover ik dat met mijn zeer beperkte kennis op dit gebied kan zien (zeker gezien de inconsistenties (tenminste volgens mijn inschatting) in het schema).
Stephan
Ik heb begrepen dat een klasse A/B versterker andere voeding nodig zou hebben dan een pure klasse A versterker.
Een A/B versterker-voeding zou grote vermogens pieken moeten kunnen opvangen en een klasse A versterker zou meer gebaat zijn met een voeding die een groot continue vermogen zou kunnen leveren.
In dat verband is het in ieder geval wel interessant denk ik, dat ik op de site van Troels Gravesen en schema vond van de Hedo/Duro-amplifier, waarin twee verschillende voedingen zijn opgenomen voor de versterker: http://www.troelsgravesen.dk/Duro_files/JA88D09.pdf
Hier is sprake van een voeding die rails van -45 -0- +45 oplevert middels, wat ik zie als, een "capacity-multiplier" en een voeding die een rails van -30 -0- +30 oplevert door een traditionele (shunted?) capiciteits-bank. Dit voor zover ik dat met mijn zeer beperkte kennis op dit gebied kan zien (zeker gezien de inconsistenties (tenminste volgens mijn inschatting) in het schema).
Stephan
Op de meeste SMPS zitten dan ook meestal Nippon elco's op.ds23man schreef:Ik heb altijd begrepen dat een lage ESR van belang was hoge schakelfrequenties ( SMPS).
Nippon heeft verschillende reeksen en het is zo'n bekend merk dat er ook fakes van zijn. Mocht je Nippon willen gebruiken, kijk dan nog wat preciezer dan alleen naar het merk.
Een lange levensduur is ook wel prettig, gewoonlijk is daar ook een specificatie voor. De levensduur halveert zo'n beetje per tien graden temperatuurtoename, dus moet je wel opletten bij welke temperatuur deze gespecificeerd is.
Ik zou kijken naar industriele condensators die jarenlang onder de moeilijkste omstandigheden moeten werken. Dan kunnen ze een versterkertje ook wel aan.
Qua levensduur bedoel ik dan.
Ik heb gekozen voor peh169'ers van Kemet/Rifa die kunnen (zouden moeten) 25.000 uur bij 105 graden werken. Shelf life is 10.000 uur bij 105 graden.
Klankmatig gok ik er maar op dat het goed zit, ze liggen nu in de schuur dus geen ervaring mee.
Qua levensduur bedoel ik dan.
Ik heb gekozen voor peh169'ers van Kemet/Rifa die kunnen (zouden moeten) 25.000 uur bij 105 graden werken. Shelf life is 10.000 uur bij 105 graden.
Klankmatig gok ik er maar op dat het goed zit, ze liggen nu in de schuur dus geen ervaring mee.