Minimale afstand tussen tweeter magneten

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

menno ammerlaan

Bericht door menno ammerlaan »

Beste leden,

Mijn naam is Menno en ik wil een nieuwe kast gaan maken voor mijn dynaudio drivers. Nu wil ik het concept van een Confidence C4 gebruiken. (zie foto)
Close shot !
Close shot !
De gebruikte drivers per kant word :

4x 17w75
2x D52af
2x D28af

Alleen bij deze setup zitten de tweeters erg dicht op elkaar ! Om dit na te bootsen moeten de D28-af's nagenoeg tegenelkaar komen met de magneten.

Mijn vraag is dus hoe dicht mag dit op elkaar komen zonder schade te maken of vervorming te horen ?

Mvg Groet,

Menno Ammerlaan
Laatst gewijzigd door menno ammerlaan op vr 23 okt 2015, 1:00, 1 keer totaal gewijzigd.
menno ammerlaan

Beste leden,

Mijn naam is Menno en ik wil een nieuwe kast gaan maken voor mijn dynaudio drivers. Nu wil ik het concept van een Confidence C4 gebruiken.
Close shot !
Close shot !
De drivers die ik ga gebruiken zijn (per kant)

4x 17w75
2x D52af
2x D28af

Alleen bij deze setup zitten de tweeters erg dicht op elkaar ! Om dit na te bootsen moeten de D28-af's nagenoeg tegenelkaar komen met de magneten.
Ze komen ook dicht op de d52af's.
Mijn vraag is dus hoe dicht mag dit op elkaar komen zonder schade te maken of vervorming te horen ?

Met vriendelijke groet,

Menno Ammerlaan
dwijtsma

Re: Minimale afstand tussen tweeter magneten

Bericht door dwijtsma »

Wat is de reden dat je de tweeter dubbel wil uitvoeren? Puur esthetisch?
menno ammerlaan

De reden is dat ik 2 recitals wil samenvoegen, en het dan in 1 kast onder te brengen !
Ik weet niet of dan 1 d28af genoeg is !
Gebruik alleen de d28af nu ipv van de orginele d21af. Klinken in mijn oren wat beter.

mvg menno
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik zou geen tweeters combineren op deze manier, dat biedt geen voordelen, in tegendeel, je krijgt duidelijk meetbare interferentie.
menno ammerlaan

Heffen ze elkaar dan op ?
Om het dan te laten werken zouden ze dan verder uit elkaar moeten ?
Of 2 verschillende tweeters gebruiken (d28af icm d21-af)

Mvg menno
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

menno ammerlaan schreef:
Heffen ze elkaar dan op ?
Om het dan te laten werken zouden ze dan verder uit elkaar moeten ?
Of 2 verschillende tweeters gebruiken (d28af icm d21-af)

Mvg menno
Nee, één driver per frequentiegebied, dus één tweeter.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

SSassen schreef:
Ik zou geen tweeters combineren op deze manier, dat biedt geen voordelen, [...]
Jawel, het gaat harder of je hebt minder vervorming bij hetzelfde volume. Ook krijg je enige richtwerking bij frequenties waarbij de golflengte in dezelfde ordegrootte of klener is dan de afstand tussen de tweeters. Ben het wel met je eens dat dit bij lange na niet opweegt tegen de nadelen.

Voor de magneten maakt het niet zoveel uit dat ze dicht bij elkaar komen. Het nadeel van twee tweeters is dat je nooit precies op dezelfde afstand van allebei zit. Op Wikipedia staat omschreven wat er dan gebeurt:
In signal processing, a comb filter adds a delayed version of a signal to itself, causing constructive and destructive interference. The frequency response of a comb filter consists of a series of regularly spaced spikes, giving the appearance of a comb.
Laatst gewijzigd door Chocomel op do 22 okt 2015, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
dwijtsma

Bericht door dwijtsma »

De vraag zou misschien anders geformuleerd moeten worden:
Maximale afstand tussen twee tweeters
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Chocomel schreef:
Jawel, het gaat harder of je hebt minder vervorming bij hetzelfde volume. Ook krijg je enige richtwerking bij frequenties waarbij de golflengte in dezelfde ordegrootte of klener is dan de afstand tussen de tweeters. Ben het wel met je eens dat dit bij lange na niet opweegt tegen de nadelen.
Voor Hi-Fi biedt dat dus geen voordelen, voor PA e.d. wel, maar dat laat ik hier buiten beschouwing. Vandaar de opmerking dat het geen voordelen biedt.
menno ammerlaan

Oke wil et wel begrijpen maar toch blijf ik me afvragen waarom dat dan wel bij woofers werkt ! grotere golflengte en meer afstand ? Ben slecht in rekensommen.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Ik heb mij laten vertellen op de x-fi audiobeurs dat vaak bij meerdere tweeters er maar een echt door speelt in het hoog.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

menno ammerlaan schreef:
Oke wil et wel begrijpen maar toch blijf ik me afvragen waarom dat dan wel bij woofers werkt ! grotere golflengte
precies. het gaat om hoe de afstand zich verhoudt tot de golflengte, die is bij woofers veel kleiner dan de golflengte, en bij tweeters juist groter
menno ammerlaan

Oke dus hoe zou ik het wel kunnen laten werken mocht ik er toch 2 willen gebruiken ? grotere afstand oftewl van beneden naar boven 2x 17w75 dan 1 d28af dan 2x d52af dan 1x d28af dan 2x 17w75 misschien. (niet echt bevorderlijk voor luisterpositie kwa tweeter hoogte dan)

Of een enkele maar dan sterkere ?
John P

Bericht door John P »

In de meeste gevallen is de gevoeligheid van een tweeter groter als van een woofer. Standaard kun je stellen dat een tweeter twee 8ohm woofers bij kan houden. In de meeste filters zit dan ook een verzwakker voor de tweeter in het filter. Of in dit geval een tweeter voldoende is kan je alleen zien adh van meetgegevens van de tweeter en van de box als totaal. Wat je moet weten is hoe hard een enkel box gaat (SPL bij 2,73V) en de gevoeligheid van de tweeter (SPL in werkingsgebied).
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Om twee tweeters te kunnen gebruiken op deze manier zou je de afstand ertussen moeten verkleinen. Deze moet kleiner worden dan grofweg de golflengte van de hoogste frequentie die de tweeters moeten weergeven. Nog beter is om 1/4 van de golflengte aan te houden als maximale afstand. Wat is die frequentie en welke golflengte hoort daarbij?
richard

Bericht door richard »

Chocomel schreef:
Om twee tweeters te kunnen gebruiken op deze manier zou je de afstand ertussen moeten verkleinen. Deze moet kleiner worden dan grofweg de golflengte van de hoogste frequentie die de tweeters moeten weergeven. Nog beter is om 1/4 van de golflengte aan te houden als maximale afstand. Wat is die frequentie en welke golflengte hoort daarbij?
De hoogst waarneembare frequentie?
Dan heb je het over centimeters.

Geldt de bundeling (en de kamfiltereffecten) wel in het verticale vlak, dus als je twee tweeters wil gebruiken moet je ze precies op luisterhoogte uitrichten. Ga je dan staan, veranderd het geluidbeeld aanzienlijk. Dat heb je trouwens wel vaker, ook met luidsprekers met maar één tweeter.
menno ammerlaan

Wat ik weet is dat de D21af is gebruikt in de recital die maar 1 17w75 woofer heeft en de D28-af in de harmonie icm 2 17w75 woofers. Hoe ze in filters verschillen heb ik nog niet naar gekeken.
Ben nu nog in onderzoeks fase. Maar heb de kast design wel al af op basis van de huidige opvulling.

Op de driver info a4'tjes die ik heb kan ik geen info over spl ? werdt dat vroeger anders omschreven ?
menno ammerlaan

Nu ik ook zo zit te denken kunnen de tweeters tot op 7 cm hart op hart gemeten van elkaar komen ! Er hangt een brede magneet achter
markbakk

Bericht door markbakk »

Is je nou duidelijk wat de motieven en gevolgen zijn van twee units zo plaatsen? De meeste fabrikanten die serieus naar akoestische aspecten van luidsprekers kijken doen zulke dingen niet. Het is ook meer cosmetisch dan echt nodig, je kan net zo goed een nep-unit plaatsen.
dwijtsma

Bericht door dwijtsma »

Geniaal idee. Twee tweeters waarvan maar 1 aangesloten. Heb je cosmetisch wat je wilt en technisch ook. \:D/
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

dwijtsma schreef:
Geniaal idee. Twee tweeters waarvan maar 1 aangesloten. Heb je cosmetisch wat je wilt en technisch ook. \:D/
Tja, je moet toch wat met die ouwe Dynaudio meuk, toch?
richard

Bericht door richard »

markbakk schreef:
Is je nou duidelijk wat de motieven en gevolgen zijn van twee units zo plaatsen? De meeste fabrikanten die serieus naar akoestische aspecten van luidsprekers kijken doen zulke dingen niet.
Ik weet niet of er twijfel is of Dynaudio een serieuze fabrikant is, maar die doen het dus wel. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar geen reden voor hebben.

Het blijkt dat de bovenste tweeter maar een beperkt gebied weergeeft om de verticale afstraling te controleren:
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... udioc2.htm

Als het concept werkt heb je minder eerste reflecties van vloer en plafond.
Laatst gewijzigd door richard op vr 23 okt 2015, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Two of the Esotar² units are used in the C2, as well as two woofers. While that is not in itself unusual, how they are used is. The DDC concept, which originated in the Evidence line, arrays the drivers symmetrically on the vertical axis but uses the two tweeters differently. Though the C2 crosses over to the tweeters at 2200Hz, the upper tweeter, via filtering, operates only from about 3kHz to 8kHz. The goal is to minimize the reflections off the ceiling and floor boundaries by narrowing vertical dispersion in that range. As a result, according to Dynaudio, the actual response in the listening position includes less of the reflected energy - and with it fewer drop-offs and fewer cancellations. According to Mike Manousselis of Dynaudio, the smoothing of the upper frequencies will "snap in" at a listening position of about two meters away and remain effective at longer distances.
markbakk

Bericht door markbakk »

Lijkt mij een weinig doeltreffende en dure manier om de dispersie te controleren. En blijkbaar zijn zijreflecties niet verstorend...
Plaats reactie