deze setup voor auto goed ?
Moderator: Beheerdersteam
-
nickjaspers
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo 07 okt 2015, 20:16
deze setup voor auto goed ?
hallo ik ben nieuw hier ik heet nick jaspers ik ben 20 jaar en ben woonachtig in etten-leur
nu heb ik een versterker gekocht dit model: NEW BOSS R3400D Riot 3400W Mono Block Class D Car Audio Power
Total Power: 3400 Watts
Max Power @ 1 Ohm3400 Watts x 1
Max Power @ 2 Ohms2000 Watts x 1
Max Power @ 2 Ohms, when strapped with same model amplifier: 6800 Watts
RMS Power Ratings
RMS Power @ 4 Ohms1050 Watts x 1
Amplifier Class: Class D
Technology: Digital
Number of Output Channels: 1
Soft Turn-On Circuit
Master/Slave Switch
Thermal Overload & Speaker's Short Protection
Power & Protection LEDs
Number of RCA Line Output: 2
Strapping Capability
Input Sensitivity Selector
Frequency Response: 15 to 150 Hz
Total Harmonic Distortion (THD) @ RMS Output: 0.01%
Signal-to-Noise Ratio (SNR): 100 dB
Minimum Speaker Impedance: 1 Ohms
Variable Low Pass Crossover: 50 to 150 Hz
mijn subwoofer is een mtx thunder t612s-22 (vierkant) deze is dvc 2x2 ohm
600 watt rms
1800 watt piek
nu is mijn vraag kan ik deze het beste 1 ohm aansluiten?
vraag 2: wat heeft subsonic en phase voor nut op een versterker
vraag 3: ik heb een gesloten kist gebouwd van 30 liter met daarin noppenschuim is dit goed ?
nu heb ik een versterker gekocht dit model: NEW BOSS R3400D Riot 3400W Mono Block Class D Car Audio Power
Total Power: 3400 Watts
Max Power @ 1 Ohm3400 Watts x 1
Max Power @ 2 Ohms2000 Watts x 1
Max Power @ 2 Ohms, when strapped with same model amplifier: 6800 Watts
RMS Power Ratings
RMS Power @ 4 Ohms1050 Watts x 1
Amplifier Class: Class D
Technology: Digital
Number of Output Channels: 1
Soft Turn-On Circuit
Master/Slave Switch
Thermal Overload & Speaker's Short Protection
Power & Protection LEDs
Number of RCA Line Output: 2
Strapping Capability
Input Sensitivity Selector
Frequency Response: 15 to 150 Hz
Total Harmonic Distortion (THD) @ RMS Output: 0.01%
Signal-to-Noise Ratio (SNR): 100 dB
Minimum Speaker Impedance: 1 Ohms
Variable Low Pass Crossover: 50 to 150 Hz
mijn subwoofer is een mtx thunder t612s-22 (vierkant) deze is dvc 2x2 ohm
600 watt rms
1800 watt piek
nu is mijn vraag kan ik deze het beste 1 ohm aansluiten?
vraag 2: wat heeft subsonic en phase voor nut op een versterker
vraag 3: ik heb een gesloten kist gebouwd van 30 liter met daarin noppenschuim is dit goed ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: deze setup voor auto goed ?
hoi Nick, welkom hier.
je versterker heeft geen probleem met 1ohm, dus dat lijkt me t beste, beter dan de spoelen in serie zetten en dan op 4ohm draaien.
subsonic is vooral voor BR kisten, of je de fase instelling van de amp nodig hebt voor een goede integratie hangt af van wat er wel of niet met je HU kan
je versterker heeft geen probleem met 1ohm, dus dat lijkt me t beste, beter dan de spoelen in serie zetten en dan op 4ohm draaien.
subsonic is vooral voor BR kisten, of je de fase instelling van de amp nodig hebt voor een goede integratie hangt af van wat er wel of niet met je HU kan
-
nickjaspers
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo 07 okt 2015, 20:16
Re: deze setup voor auto goed ?
wat bedoel je met HU
en ik heb ook een condensator heeft dit enig nut?
en ik heb ook een condensator heeft dit enig nut?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: deze setup voor auto goed ?
HU = headunit oftwel je radio in t dashboard
die condensator: zou ik met zo'n dikke amp zeker gebruiken, zo dicht mogelijk bij de amp plaatsen
die condensator: zou ik met zo'n dikke amp zeker gebruiken, zo dicht mogelijk bij de amp plaatsen
-
nickjaspers
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo 07 okt 2015, 20:16
Re: deze setup voor auto goed ?
oke deze ga ik zeker plaatsen
de HU is niet zo denderend ik heb namelijk een high to low converter
is een kist van 30 liter voldoende en noppenschuim gaat dat tenkosten van liters
de HU is niet zo denderend ik heb namelijk een high to low converter
is een kist van 30 liter voldoende en noppenschuim gaat dat tenkosten van liters
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: deze setup voor auto goed ?
in een sub hoeft niet veel demping, gewoon een beetje tegen echo's
-
nickjaspers
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo 07 okt 2015, 20:16
Re: deze setup voor auto goed ?
oke ik heb hem namelijk volledig gevuld met noppenschuim aan iedere kant van de kist
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: deze setup voor auto goed ?
De condensator mag je weglaten, deze doet eigenlijk niet zoveel. Beter is om iets meer in bekabeling en een goede accu te investeren.
Subsonic is een highpass filter, haalt de allerlaagste tonen uit de muziek en beschermt zo je sub tegen te grote uitslagen. Meestal zet je 'm op 25Hz-30Hz of als je nooit voluit speelt kan ie uit.
Subwoofer is OK, kwaliteit versterker is wat minder zeker als je op 1 ohm gaat belasten.
Subsonic is een highpass filter, haalt de allerlaagste tonen uit de muziek en beschermt zo je sub tegen te grote uitslagen. Meestal zet je 'm op 25Hz-30Hz of als je nooit voluit speelt kan ie uit.
Subwoofer is OK, kwaliteit versterker is wat minder zeker als je op 1 ohm gaat belasten.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: deze setup voor auto goed ?
kan je dat toelichten, ik dacht dat zeker voor deze toepassing die mooi de piekstroom kon verzorgenBertje schreef:De condensator mag je weglaten, deze doet eigenlijk niet zoveel...
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: deze setup voor auto goed ?
Dat kan ik wel toelichten, de huidige condensators van 1-2 Farad zijn meestal van dermate slechte kwaliteit (hoge ESR) dat de effect van demping van pieken bijna niks meer is, achterhaalt dus. Een goede accu en dito bekabeling levert per saldo een stabieler systeem op en is eigenlijk niet veel duurder.
-
nickjaspers
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo 07 okt 2015, 20:16
Re: deze setup voor auto goed ?
oke mensen ik heb me amp binnen gekregen,echt super mooie amp ook echt
nu heb ik deze met een condensator aangesloten en de woofer op 1 ohm op de amp aangesloten
nu zeggen ze dat als je gaat afstellen alles op 0 moet zetten dit heb ik gedaan mijn muziek vervormd pas bij volume 27 op HU
deze gaat tevens tot 32
nu heb ik dus de max gevonden van me HU en kwaliteit speaker geluid van de hoedenplank plus normale speakers
de versterker staat helemaal op 0 niks aangepast of verdraaid kwa afregeling,nu ging de bass harder op volume 1 tot 12 dan geluid uit de speakers
waardoor ik dus de bass op de HU heb aangepast naar -3 nu gaat deze bass gelijk matig harder samen met de andere speakers
maar als ik nu op volume 27 kom dan is de bass al zo hard dat ik niet aan de bass boost of level wil draaien niks eigenlijk
zou ik kunnen meten hoeveel rms er uit de amp komt bij vol 27 op HU en hoe doe ik dat
tevens als ik me vol op 27 zet blijft de condensator op 13,56 volt staan maar gaat de verlichting op de amp wel knipperen en binnen verlichting
terwijl de motor loopt
wat kan ik het beste doen ik ben bang me woofer op te blazen of me dynamo kapot te helpen tevens is een accu bijzetten geen optie namate de kist veel plek in beslag neemt het is in een peugeot 106
nu heb ik deze met een condensator aangesloten en de woofer op 1 ohm op de amp aangesloten
nu zeggen ze dat als je gaat afstellen alles op 0 moet zetten dit heb ik gedaan mijn muziek vervormd pas bij volume 27 op HU
deze gaat tevens tot 32
nu heb ik dus de max gevonden van me HU en kwaliteit speaker geluid van de hoedenplank plus normale speakers
de versterker staat helemaal op 0 niks aangepast of verdraaid kwa afregeling,nu ging de bass harder op volume 1 tot 12 dan geluid uit de speakers
waardoor ik dus de bass op de HU heb aangepast naar -3 nu gaat deze bass gelijk matig harder samen met de andere speakers
maar als ik nu op volume 27 kom dan is de bass al zo hard dat ik niet aan de bass boost of level wil draaien niks eigenlijk
zou ik kunnen meten hoeveel rms er uit de amp komt bij vol 27 op HU en hoe doe ik dat
tevens als ik me vol op 27 zet blijft de condensator op 13,56 volt staan maar gaat de verlichting op de amp wel knipperen en binnen verlichting
terwijl de motor loopt
wat kan ik het beste doen ik ben bang me woofer op te blazen of me dynamo kapot te helpen tevens is een accu bijzetten geen optie namate de kist veel plek in beslag neemt het is in een peugeot 106
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: deze setup voor auto goed ?
Ik denk dat je 'm wel netjes hebt afgesteld zo eigenlijk. Om echt het onderste uit de kan te halen heb je een scoop nodig. Dan kan je een tot net ongeclipped signaal afstellen. Maar als je dan weer de bassboost of eq hanteert loop je de kans toch weer dat het over de nek gaat, omdat je dan op een heel smal frequentiegebied flink versterkt.
Vermogen meten kan je doen op de volgende manier, je hebt een bron (cd of ipod of zoiets) met een testtoon sinus van 50Hz en andere ferquenties. Die speel je af.
Dan meet je de wisselspanning (AC) op de speakeruitgang van de versterker. Je sub is helaas geen zuiver ohmse belasting (impedantie is frequentie afhankelijk) dus meet op een aantal verschillende frequenties. Met een scoop kan je dan ook zien of je signaal gaat clippen. Dat weet je nu niet.
Op zich verder nutteloos om te weten, maar wel leuk om te doen misschien.
Vermogen meten kan je doen op de volgende manier, je hebt een bron (cd of ipod of zoiets) met een testtoon sinus van 50Hz en andere ferquenties. Die speel je af.
Dan meet je de wisselspanning (AC) op de speakeruitgang van de versterker. Je sub is helaas geen zuiver ohmse belasting (impedantie is frequentie afhankelijk) dus meet op een aantal verschillende frequenties. Met een scoop kan je dan ook zien of je signaal gaat clippen. Dat weet je nu niet.
Op zich verder nutteloos om te weten, maar wel leuk om te doen misschien.
Laatst gewijzigd door Bertje op vr 16 okt 2015, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: deze setup voor auto goed ?
En het is niet een puur resistieve belasting, dus je hebt te maken met verplaatsing van stroom en spanning in het tijddomein (powerfactor). Dus voltage meten en delen door de speakerweerstand is totaal niet representatief. Niet dat dat getal er toe doet ofzo, zolang het voor je gevoel hard genoeg gaat en het signaal niet clipt zit je wel goed.
-
nickjaspers
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo 07 okt 2015, 20:16
Re: deze setup voor auto goed ?
oke duidelijk
gaat het helpen als ik een zwaardere condensator plaats tegen het knipperen van me lichten,nu heb ik 2 farad en me condensator geeft dan aan 10,56 volt als de bas begint
tevens vandaag naar 100%tuning in ahoy rotterdam geweest en tot mijn spijt was er geen mtx audio tent:(
gaat het helpen als ik een zwaardere condensator plaats tegen het knipperen van me lichten,nu heb ik 2 farad en me condensator geeft dan aan 10,56 volt als de bas begint
tevens vandaag naar 100%tuning in ahoy rotterdam geweest en tot mijn spijt was er geen mtx audio tent:(
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: deze setup voor auto goed ?
als je al zo'n zware cap hebt, is het eerder de accu denk iknickjaspers schreef:oke duidelijk
gaat het helpen als ik een zwaardere condensator plaats tegen het knipperen van me lichten,nu heb ik 2 farad en me condensator geeft dan aan 10,56 volt als de bas begint
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: deze setup voor auto goed ?
Klein autootje, klein accuutje en klein dynamootje. Geen wonder dat je lichten gaan knipperen bij stationair.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: deze setup voor auto goed ?
Een veel grotere accu doet wonderen.ds23man schreef:Klein autootje, klein accuutje en klein dynamootje. Geen wonder dat je lichten gaan knipperen bij stationair.
Je accu dynamo houden het nu niet vol en de accu ben je aan het ontladen, na enkele korten ritjes met veel belasting zou je in de winterperiode weleens startproblemen kunnen krijgen als de auto niet optimaal onderhouden is.
Heb je maar even de boel flink open maar rijd je toch best een eindje kan het best goed gaan.
Ps als je volts zo inkakken scheelt dat veel vermogen, veel versterkers halen hun watts op 13.8 of 14,4 volt.
-
nickjaspers
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo 07 okt 2015, 20:16
Re: deze setup voor auto goed ?
Het is in een Peugeot 106 sport als ik hem hard zet dan gaat ook de vnaaf fluiten,is dat omdat de dynamo zoveel weerstand opbouwt,kan ik de accu ook vervangen voor 60 ah,gaat deze dan nog wel opladen
Wat kan ik beter nemen een normale accu of gel Accu,ik heb gekeken voor een optima yellow top maar deze zijn aan de dure kant,zijn er ook anderen
Sterke accu's
Wat kan ik beter nemen een normale accu of gel Accu,ik heb gekeken voor een optima yellow top maar deze zijn aan de dure kant,zijn er ook anderen
Sterke accu's
-
nickjaspers
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo 07 okt 2015, 20:16
Re: deze setup voor auto goed ?
Recent nieuwe op gegaan
Accu ong 3 jaar oud getest en blijft ook good staan en ik heb getest of de meter werkte en hen kapotte accu gepakt en die gaf zwak aan
Accu ong 3 jaar oud getest en blijft ook good staan en ik heb getest of de meter werkte en hen kapotte accu gepakt en die gaf zwak aan
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: deze setup voor auto goed ?
In ieder geval is je snaar aan het slippen door de belasting. Oorzaken: slechte snaar, niet genoeg gespannen. Eerst dat probleem maar eens oplossen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: deze setup voor auto goed ?
+1ds23man schreef:In ieder geval is je snaar aan het slippen door de belasting. Oorzaken: slechte snaar, niet genoeg gespannen. Eerst dat probleem maar eens oplossen.
