Pagina 1 van 5
Lompe drieweg met Philips AD12201/W8, AD5060/SQ8 en AD162/T8
Geplaatst: do 01 okt 2015, 17:26
door Olaf Analogue
Tja, een eigen topic dus, gestart op de middag dat ik mijn oude 807 buizen eindtrap op zolder onder het stof weg geharkt heb en deze aangesloten heb op mijn onlangs aangeschafte buizen voorversterker.
O wauw, wat een verassing, hoorde ik in het verleden eigenlijk geen overtuigende verschillen tussen een buizen versterker of transistor versterker, ,... die verschillen hoor ik nu dus wel via de AD12100/M8, en niet zo'n klein beetje ook.
Dus buizen klinken echt veel muzikaler dan transistoren mits je luidsprekers de resolutie bezitten om dit verschil ook daadwerkelijk weer te geven, weer wat geleerd vandaag, ik ben blij dat ik dat oude ding nog had.
De voorversterker is een Xiangsheng 728a, het nieuwe type zonder toonregeling, het is even zoeken maar hij bestaat, de eindversterker is zoals gezegd een zelfbouw bak met zware UGT's en 807 buizen.
De dac die er voor hang is een hele solide zelfbouw TDA1541A dac. (het toestel welke onder de Arcam black box staat)
Een hele betaalbare combo, maar wat een weergave via de breedbanders zeg, wauw.
Nog meer goed nieuws, aankomend weekend heb ik drie dagen vrij

, vrije weekenden zijn zoal een zeldzaamheid bij mij, dus een weekend van drie dagen is al helemaal super.
Dus dat wordt weer bezig gaan met de hobby.
Het hoofddoel voor dit weekend is eigenlijk om de Rumoh meetset aan de gang te krijgen, het punt is dat als je echt je best doet je op het gehoor best een klinkend filter kunt maken. (mits je niet stront verkouden bent) , maar wil je dan vervolgens de oneffenheden en de imperfecties er uit halen dan zul je dus echt moeten meten, daar is geen ontkomen aan.
Dus morgen nog een dagje werken en dan lekker aan de hobby.
Re: Werken en meten met de Philips AD12100/m8 en AD162/T8.
Geplaatst: vr 02 okt 2015, 1:48
door bas focal m180
Re: Werken en meten met de Philips AD12100/m8 en AD162/T8.
Geplaatst: vr 02 okt 2015, 6:22
door Olaf Analogue
Dat was een ouderwets fijne luister avond.

Re: Werken en meten met de Philips AD12100/m8 en AD162/T8.
Geplaatst: vr 02 okt 2015, 17:19
door meiborg
Ik vind dit een erg frapant verhaal en ook herkenbaar!
Thuis luister ik naar mijn carioide econowave'ish luidsprekers, gebi-amped en gefilterd met een minidsp-minidigi combi. Echter ik heb ook een kleine SE Aurex buizenbak staan welke ik wel eens aansluit op mijn Onkyo 8" breedbanders in lekke kasten. Iedere keer opnieuw wordt ik gegrepen door de fijngevoeligheid, het detail en het sparkelende van die laatste combi. Tonaal is het niet perfect, de vervormingscijfers van de Aurex zijn ook niet denderend, toch de combinatie met de Onkyo's maakt gewoon echt MUZIEK.
Ja, de econowave's hebben meer detail, doen het op alle vlakken meettechnisch beter maar ook na verschillende filteropzetjes krijg ik er niet diezelfde je ne sais quoi uit als de reserve set. Ik heb daarom, geïnspireerd door het draadje van jou en Bartarie en alle recente OB topics besloten om toch eens een opzetje te maken voor een cardioide, TL of OB opzet (ben er nog niet helemaal uit welke aanpak het gaat worden, misschien alle drie) met deze Onkyo's. Eventueel ondersteund, bij Cardioide en OB, door mijn 15" Ciare's.
Mvg Reinder
Re: Werken en meten met de Philips AD12100/m8 en AD162/T8.
Geplaatst: vr 23 okt 2015, 16:44
door bas focal m180
Olaf Markus schreef:
Dus dat wordt weer bezig gaan met de hobby.
Het hoofddoel voor dit weekend is eigenlijk om de Rumoh meetset aan de gang te krijgen,.
En?
Re: Werken en meten met de Philips AD12100/m8 en AD162/T8.
Geplaatst: di 27 okt 2015, 22:37
door reddoortranscendence
Mooi projectje !
Mijn voorkeur gaat ook naar een buizenbak met full range. Maar waar het omgaat is waar je voldoening uit haal.
Bij de ene gaat het om het perfectioneren van de curve en dat zijn metingen kloppen bij de ander weer om een fun factor.
Ieder zijn ding.
Re: Werken en meten met de Philips AD12100/m8 en AD162/T8.
Geplaatst: zo 15 nov 2015, 11:48
door Olaf Analogue
Ondanks dat dit even stil ligt is de rek er nog niet uit.
Ik heb zojuist vier stuks Philips AD12250/W4 aangeschaft, even kijken of hier een leuke combinatie mee te maken is.
Moet wel gaan oppassen dat mijn zolder niet te vol komt te liggen met al die Philips

drivers, het lijkt wel een fabriek hier
Re: Werken en meten met de Philips AD12100/m8 en AD162/T8.
Geplaatst: zo 15 nov 2015, 12:04
door Pjotr
Olaf Markus schreef:Ondanks dat dit even stil ligt is de rek er nog niet uit.
Ik heb zojuist vier stuks Philips AD12250/W4 aangeschaft, even kijken of hier een leuke combinatie mee te maken is.
Moet wel gaan oppassen dat mijn zolder niet te vol komt te liggen met al die Philips

drivers, het lijkt wel een fabriek hier
Ach, kun je niet genoeg van hebben

Zijn leuke breedbanders. Heb ze hèèèel lang geleden voor PA gebruikt in kleine zalen, lekker goedkoop. Maar er piepte er soms toch wel eens eentje tussenuit.
Re: Werken en meten met de Philips AD12100/m8 en AD162/T8.
Geplaatst: zo 15 nov 2015, 18:04
door bas focal m180
Olaf Markus schreef:Ondanks dat dit even stil ligt is de rek er nog niet uit.
Ik heb zojuist vier stuks Philips AD12250/W4 aangeschaft, even kijken of hier een leuke combinatie mee te maken is.
Moet wel gaan oppassen dat mijn zolder niet te vol komt te liggen met al die Philips

drivers, het lijkt wel een fabriek hier
Kom op zeg, je bent groter gaan wonen, geen WAF met kleine duiveltjes.
Een leeg huis galmt, dus stapelen die dozen.
Mag ik concluderen dat de beste van alle breedbanders tzt als mid gaat functioneren.
Misschien eens testen met tweet net naast/boven de toeter die aan de konus is geplakt,
Misschien eens een setje op offeren om die toeter te demonteren, speelt ie minder hoog maar meer linear wat beter aansluit op een tweet.
Re: Werken en meten met de Philips AD12100/m8 en AD162/T8.
Geplaatst: zo 15 nov 2015, 18:08
door Olaf Analogue
Hoi Bas.
Ik heb diverse nieuwe ideeën dus wat dat betreft kan het nog alle kanten op gaan.

Re: Werken en meten met de Philips AD12100/m8 en AD162/T8.
Geplaatst: zo 15 nov 2015, 19:57
door Xeres
Ah jij hebt de 4 AD12250 gescoord....!
Re: Werken en meten met de Philips AD12100/m8 en AD162/T8.
Geplaatst: zo 15 nov 2015, 20:27
door Olaf Analogue
Dat is correct, ik kon ze niet laten liggen.

Re: Werken en meten met de Philips AD12100/m8 en AD162/T8.
Geplaatst: vr 11 dec 2015, 18:55
door bas focal m180
Olaf Markus schreef:Hoi Bas.
Ik heb diverse nieuwe ideeën dus wat dat betreft kan het nog alle kanten op gaan.

En?
Re: Werken en meten met de Philips AD12100/m8 en AD162/T8.
Geplaatst: za 23 jan 2016, 11:07
door Olaf Analogue
O, ja, dit topic was er ook nog

Kijk, niets is zo veranderlijk als de mens, zelfs het weer niet, ik heb achter de schermen nog wel doorgewerkt en ook op zich mooie resultaten behaald met de breedbanders, echter blijft mij de kleine sweetspot tegen de borst stuiten.
Ik wil gewoon in elke positie kunnen bankhangen zonder dat dit direct de weergave te kort doet.
Ik wil duidelijk zijn dat ik wel helemaal het vintage virus te pakken heb, er is gewoon iets met de weergave van het vintage spul wat mij aanspreekt, zonder dat ik daar echt mijn vinger op kan leggen.
Ik ben in het bezit van op zich mooie nieuwe en ook redelijk kostbare spullen van parasound, echter heb ik nu een oude Proton AP1000 voorversterker met de daarbij horende Proton AA1150 eindversterker helemaal voorzien van nieuwe elco's, nette Elna's in dit geval.
Voor de ingangscondensatoren heb ik nette MKP's gepakt.
Of het persoonlijk is of niet, de Proton set speelt de parasound set van de tafel af, het geluid is zo analoog, echt en natuurlijk, er is zo veel makkelijker naar te luisteren, het heeft niet de nare digitale klank wat ik aan het nieuwere spul (denk) te horen.
Nogmaals, dit zal puur persoonlijk zijn en dus een smaak kwestie, maar het verbaast mij hoe open het geluid van de proton set is terwijl het tegelijkertijd mijn eerste set is zonder hinderlijke SSS en FFF klanken en toch ragfijn hoog weergeeft.
Dit is dus een blijvertje.
Daar horen in mijn ogen lekkere lompe vintage luidsprekers bij.
En met lomp bedoel ik in dit geval een vet Philips drieweg systeem van 134 liter met de AD12200/W8 woofer samen met de AD12000 passieve resonator, de AD5060/SQ8 Mid, en de door mij aangepaste AD162/T8 tweeters.
Ik heb deze al een paar weken in een test opstelling spelen en ik raak er niet aan uitgeluisterd, dit brengt mij meer dan de breedbanders doen, dit betekent dus inderdaad dat ik verder niet meer met de breedbanders aan de gang ga.
Ik heb een berg filter onderdelen besteld bij Rumoh, dit keer zonder ZBA korting want dat werkt kennelijk niet meer, de code werd niet geaccepteerd.
Ik heb dit als vraag bij mijn bestelling gezet, echter is hier verder niet op gereageerd, wel een beetje jammer.
Op de foto van de aanstaande Baffle liggen twee actieve woofers, dit is echte alleen voor het aftekenen, de definitieve woofers met de bijbhorende passieve co-woofers zitten nog veilig nieuw! in de verpakking.
Nou, een heel verhaal weer, nu moet het zootje nog in elkaar gebouwd worden, daar zal ik mij de komende dagen mee bezig houden.
Het uiterlijk wordt trouwens ook gewoon lekker vintage, lompe houten gelakte kasten met een poepbruin doek er voor

De kasten worden vervaardigd met 25 mm multiplex.
Re: Werken met Philips AD12200/W8 AD5060/SQ8 AD162/T8 aangep
Geplaatst: za 23 jan 2016, 13:47
door bas focal m180
Olaf mid en hoog moet je echt boven elkaar te plaatsen.
Naast elkaar krijg je of-axis een diepe dip, ook bij plaatsing schuin naast elkaar ik raad je aan om dat eerst eens na te meten al voor je definitieve kasten bouwt.
Re: Werken met Philips AD12200/W8 AD5060/SQ8 AD162/T8 aangep
Geplaatst: za 23 jan 2016, 14:49
door Olaf Analogue
Hmpf.., uiteraard was ik aan het zagen in de tijd dat jij dit bericht plaatste, ik hield eigenlijk de plaatsing aan welke Philips zelf ook veel heeft toegepast.
Het goede nieuws is wel dat de Baffle afneembaar blijft en ik nog twee Baffles reserve heb staan, dit juist voor als het niet goed uit pakt.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Re: Werken met Philips AD12200/W8 AD5060/SQ8 AD162/T8 aangep
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 9:26
door Olaf Analogue
Omdat de originele potjes welke om de AD5060/SQ8 middentoner voor het mooie eigenlijk te klein zijn heb ik besloten om de ruimte te vergroten met MDF ringen.
Samen met de Baffle dikte wordt de pot daarmee 7 centimeter dieper, de eigenlijke pot komt achter op de MDF ringen.
Tweede probleem is dat tijdens de fabricage er wat demping in de pot werd gestopt en vervolgens de driver er in werd geschroefd, met als gevolg dat de demping verder in de pot werd geduwd door de magneet van de driver.
Hierdoor kwam het plastic van de pot rondom de driver vrij, waardoor de conusgeluiden reflecteren tegen het omringende plastic.
Ik heb dan ook rondom de driver een zacht foam randje aangebracht die tijdens het plaatsen van de driver op zijn plaats blijft zitten, verder zal ik de ruimte weer losjes en degelijk met wol vullen.
Deze twee maatregelen moeten de middentonen ten goede komen.
Re: Werken met Philips AD12200/W8 AD5060/SQ8 AD162/T8 aangep
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 13:16
door Olaf Analogue
De bas sectie
Re: Werken met Philips AD12200/W8 AD5060/SQ8 AD162/T8 aangep
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 14:29
door Olaf Analogue
De hoog sectie.
Re: Werken met Philips AD12200/W8 AD5060/SQ8 AD162/T8 aangep
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 16:07
door Olaf Analogue
En last but not least, de mid sectie.
Re: Werken met Philips AD12200/W8 AD5060/SQ8 AD162/T8 aangep
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 16:32
door Olaf Analogue
En zo zou het hele zooitje ongeveer in de kast moeten komen.
Re: Werken met Philips AD12200/W8 AD5060/SQ8 AD162/T8 aangep
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 16:41
door pappaleo
Maak je gebruik van een bestaand filterontwerp, of heb je er zelf een verzonnen?
Re: Werken met Philips AD12200/W8 AD5060/SQ8 AD162/T8 aangep
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 17:50
door Olaf Analogue
Dit is een bestaand filter ontwerp welke door Philips zelf is opgehoest, afgestemd op de juist deze drivers.
Overigens gebruikte Philips dit filter ontwerp niet in hun commerciële systemen, ik ben het althans nooit in het wild tegen gekomen.
dat was ook de reden dat ik eerst een test opstelling heb gemaakt om er even een aantal weken naar te kunnen luisteren, dit heeft geen dag verveeld dus dat was voor mij groen licht om aan de definitieve bouw te beginnen.
Re: Werken met Philips AD12200/W8 AD5060/SQ8 AD162/T8 aangep
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 17:53
door Zweitse
Wat is de functie van de weerstanden in laagfilter?
Re: Werken met Philips AD12200/W8 AD5060/SQ8 AD162/T8 aangep
Geplaatst: zo 24 jan 2016, 18:09
door ray5150
Moet er niet wat demping in die kasten ?