2 weg versie van Needle bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pulsie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

2 weg versie van Needle bouwen

Bericht door pulsie »

Na het bouwen van de mini monitors zie topic http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=22044 wil ik weer wat nieuws bouwen.
Het idee is om een 2 weg versie van de Needle te bouwen met dezelfde units die ik heb gebruikt in de mini monitors. De basì/mid zou dan op dezelfde plaats komen als in de standaard Needle, de tweeter in een apart compartiment net boven de bovenkant, of de bestaande baffle iets doortrekken waarbij de bovenkant een interne scheiding wordt. De breedte van de baffle van de mini monitors is toevallig :sure: gelijk aan die van de Needle.

Nu heb ik de parameters van de diverse drivers die in de Needle worden gebruikt eens vergeleken met de Nova driver uit de mini monitors, en behalve de VAS komen die aardig overeen.
Nu de vraag of dit gaat werken in de standaard Needle behuizing?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en suggesties

Groet,

Erik

Onderstaand de parameters van de Nova

Type Tiefmittelton
Imp. (Zn/ohm) 4
Freq.(Hz) bis 5KHz
Maximaal vermogen (W) 70
Vermogen (W) 90
SPL (1W/1M) 88,00
Re (Ohm) 3,3
LE (VC/mH) ,23
fs 77
Mms(g) 4,95
Cms (mm/N) ,85
Sd (cm2) 55,00
VAS 4
QMS 2,31
QES ,46
QTS ,38
membraan materiaal Coated paper
Surround materiaal Rubber
Basket materiaal Blech
Buitendiameter (mm) 114,00
Inbouwdiameter (mm) 91
Inbouwdiepte (mm) 57
Fabrikant / merk Nova
pulsie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: 2 weg versie van Needle bouwen

Bericht door pulsie »

Niemand hier een idee of de Nova driver gaat matchen in een Needle?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het zal wel gaan, de Qts is relatief laag en omdat je VAS hoger is zal het wat krap worden voor de speaker, waardoor de fs in ingebouwde toestand weer wat stijgt... Oorspronkelijk was de fs en de qts van Needle drivers veel hoger dus ik denk dat het wel gaat. Desnoods alles 1 a 2 cm breder maken en verder alles hetzelfde. Een tweeter kan toch gewoon onder de laagmid unit? Of is de tweeter open aan de achterzijde?
pulsie

Bericht door pulsie »

Hoi Wouter, de baffle een centimeter of zo breder maken zal geen probleem zijn, de reden waarom ik de tweeter boven de woofer wil is dat ik dan het bestaande filter van de mini monitors kan gebruiken. Als ik deze in een apart kastje bovenop op de bestaande Needle gebruik kan ik deze meteen iets naar achteren uitlijnen met het woofertje.

Groet,

Erik
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”