Pielerig aanhangsel

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Pielerig aanhangsel

Bericht door Archie »

Wat dient dat pielerige draadje/kabeltje toch voor dat in een kabel is meegebakken? (Plaatje rechts onderaan, wit slurfje..)
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Pielerig aanhangsel

Bericht door Olaf Analogue »

In de kabels waar ik mee werk is dat draadje bedoeld om de kabel (deels) van zijn mantel te ontdoen. Het functioneert als een snij draadje, door er onder een juiste hoek aan te trekken snijdt het witte draadje door de mantel heen tot de lengte waarop je de kabel van zijn mantel wilt ontdoen.
De meeste mensen gebruiken hiervoor een mesje waardoor de kabel makkelijk kan beschadigen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Pielerig aanhangsel

Bericht door pappaleo »

Je kan het ook gebruiken als polariteitsaanduiding. Gebruik je de ader met het draadje als plus, dan hoef je 20 meter verder niet te twijfelen welke ader nou plus of min was. (weer doormeten).

Edit: Dat gaat natuurlijk alleen op als het draadje tussen de koperlitze zit, zoals zo vaak het geval is. Op bovenstaamde foto lijkt dat niet het geval te zijn.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Pielerig aanhangsel

Bericht door Archie »

Er zijn zo van die dingen die je je makkelijk zo'n 20 jaar af kan vragen :)

De wereld wordt groter als je niet wil weten hoe de dingen heten!

Goh, dat van de polariteit, dat is nog voorstelbaar, maar een ingebakkenstukje gereedschap ìn een kabel?? Daar was ik nou nooit opgekomen hihi...

Thnx!!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pielerig aanhangsel

Bericht door ray5150 »

Scheurdraadjes, wordt dat ook wel genoemd.
Maar ik denk zelf dat dat niet bij alle kabels zo is.
Ik heb hier symmetrische coax oftewel microfoon kabel waarbij er witte draadjes in het koper van de geleiders zit mee gevlochten.
Daar valt niks aan te open te snijden, want het zit door het koper heen.
Geen idee waar het toe dient, mogelijk een soort van trekontlasting ?
Met solderen smet het gewoon weg.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Pielerig aanhangsel

Bericht door ds23man »

Dat is vuldraad Ray, om de kabel mooi rond te maken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pielerig aanhangsel

Bericht door ray5150 »

Bollocks, dat doen ze met inderdaad met VMVK en aanverwanten, daar zit zo'n kunststof vulling in de kern.
Zal er straks even een foto van maken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Pielerig aanhangsel

Bericht door ds23man »

Dit wordt echt als vuldraad gebruikt om de kabel soepel te houden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pielerig aanhangsel

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Scheurdraadjes, wordt dat ook wel genoemd.
Scheurgras Ray! :rofl:

Maar toch leuk verzonnen. Die draden zitten ook in microfoonkabel en wel binnen de afscherming en omvlechting. Ga dat maar eens scheuren met zo'n draadje. Het is zoals Gerhard zegt vaak gewoon vuldraad en soms zit het er in als trekdraad als versteviging bij ruw gebruik.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Pielerig aanhangsel

Bericht door ds23man »

En juist door het gebruik van touw wordt de kabel heel soepel. Daarom zie je het veel in pro audio kabel, zowel microfoon en luidsprekerkabel. Het is een stuk duurder om het zo te produceren en daarom zie je dat de goedkope meukkabels geen touw hebben.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Pielerig aanhangsel

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
en soms zit het er in als trekdraad als versteviging bij ruw gebruik.
Lijkt mij toch het meest voor de hand liggend.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pielerig aanhangsel

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Scheurdraadjes, wordt dat ook wel genoemd.
Scheurgras Ray! :rofl:

Maar toch leuk verzonnen. Die draden zitten ook in microfoonkabel en wel binnen de afscherming en omvlechting. Ga dat maar eens scheuren met zo'n draadje.
Het is zoals Gerhard zegt vaak gewoon vuldraad en soms zit het er in als trekdraad als versteviging bij ruw gebruik.
Toch wel, ik heb in het Westland een tijdje met een C9 combikabel gewerkt waarbij een cai kabel en een glavezel tube in één plastic jas zaten.
daar zat ook een high tech kevlar oid draadje bij waarmee je die jas eraf kon strippen. dat noemde men de scheurdraad.
Wel handschoenen aantrekken, want als je het niet goed deed sneed je zo je vingers open.
IMG_1638[1].jpg
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 31 aug 2015, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Pielerig aanhangsel

Bericht door ds23man »

We hadden het over audiokabel..............

En glasvezel is geen kabel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Pielerig aanhangsel

Bericht door ray5150 »

kabel = kabel = kabel....
Plaats reactie