Pagina 1 van 1
Een nieuwe hobby?
Geplaatst: zo 16 aug 2015, 19:47
door WilcoE
Hoi,
Mijn naam is Wilco, en woon in Medemblik.
In het dagelijkse leven systeembeheerder bij een Cloud Provider in Amsterdam
Zijn er misschien forum leden die in de buurt wonen?
Al enkele maanden lees ik mee met het forum. Sinds vorige week is mijn oude vertrouwde JVC geluid setje overleden. En heb ik dus het idee gekregen om zelf iets te bouwen
Wat? nog geen idee, zit een de LBVS te denken.
Aangezien dit voor het eerst is dat ik iets wil gaan bouwen qua audio, wil ik iets simpel gaan maken misschien wel de LBVS

Ik heb ook geen versterker meer hiervoor moet dus ook iets komen, Wat zou een leuke begin versterker zijn wat de LBVS kan aansturen?
Naast deze nieuwe hobby, Heb ik ook een Aquarium staan van 450 liter met mooie tropische vissen...
Groet,
Wilco
Re: Een nieuwe hobby?
Geplaatst: zo 16 aug 2015, 20:13
door AatV
Welkom Wilco,
Je zult vast wel iets van je gading vinden op dit forum.
Wel beide hobby's goed gescheiden houden!
groet,
Aat
Re: Een nieuwe hobby?
Geplaatst: zo 16 aug 2015, 21:27
door rikpost
AatV schreef:Welkom Wilco,
Je zult vast wel iets van je gading vinden op dit forum.
Wel beide hobby's goed gescheiden houden!
groet,
Aat
Dat is niet perse noodzakelijk.
Welkom Wilco

Re: Een nieuwe hobby?
Geplaatst: ma 17 aug 2015, 12:59
door Archie
Hoi Wilco,
Welkom! Als je net als ik nul ervaring hebt met bouwen, begin erg simpel. Bij het bouwen van de Meiborg mini speakertjes kom ik best veel zaken tegen die heel makkelijk, heel snel, heel fout kunnen gaan. En dan is een plaatje mdf van 8 uurie nog te overzien
In alle geval, heel veel plezier gewenst!
Een voorbeeld: het tweede luidsprekertje vastgelijmd. Ik kijk nog eens goed, zie ik twee (2!) openingen voor de drivertjes
Was ik ff vergeten dat ik een 120mm plankje tussen de zijkanten heb gezet om de opening passend/open te houden zodat de achterkant er nog in past. Dat was toevallig een verkeerd gezaagd plankje mèt gat..... Ik schrok van 0 tot 100 in een milliseconde met instant angstzweet

Re: Een nieuwe hobby?
Geplaatst: ma 17 aug 2015, 18:49
door architect
rikpost schreef:AatV schreef:Welkom Wilco,
Je zult vast wel iets van je gading vinden op dit forum.
Wel beide hobby's goed gescheiden houden!
groet,
Aat
Dat is niet perse noodzakelijk.
victoria2.jpg
Welkom Wilco

en dan met vissen erin
victoriabaarzen bijvoorbeeld
Re: Een nieuwe hobby?
Geplaatst: ma 17 aug 2015, 18:50
door WilcoE
Hoi Archie,
Schattige speakertjes hoor

Waar kan ik het ontwerp vinden?
Het forum staat vol prachtige ontwerpen, maar er is zeker geen centrale plek waar alle tekeningen + informatie zijn opgeslagen?
Groet,
Re: Een nieuwe hobby?
Geplaatst: ma 17 aug 2015, 19:04
door Archie
Je kan kijken bij de showcases, een subforum. De speakertje staan hier ook bij
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=15342
(Weet niet of de link werkt) Ze heten eenvoudige hoornreflex luidsprekers. Bij het voorstellen-forum sta ik net onder jou, daarin staat ook al een hoop info erover.
Ik heb gemerkt dat erg veel basistechnieken door vrijwel iedereen beheerst worden. Het wordt al vrij snel erg technisch (voor mij dan als novice) Het is veel zelf uitzoekwerk maar ja, daar leer je wel het meeste van
Uitgewerkte bouwtekeningen heb ik nog niet kunnen ontdekken bij het zoeken. Echter dat ligt vooral aan mij omdat ik me telkens bij weer zo' n fascinerend project compleet verlies in wat ik allemaal voor moois tegenkom
Als je vragen hebt kan je die het beste gewoon op het forum zetten. Men is zeer vriendelijk en behulpzaam heb ik gemerkt
Bouw ze!
Re: Een nieuwe hobby?
Geplaatst: wo 19 aug 2015, 11:29
door WilcoE
Bedankt! ik heb trouwens via marktplaats Elektor audio specials op de kop kunnen tikken, 6 stuks

Staan ook leuke dingen in, en veel dingen die hier ook voorbij komen.
Ik ga eerst maar eens beginnen met die kleine speakers om te testen, aangezien ik ook totaal geen hout gereedschap heb.
Moet ik hiervoor eerst wat zaken kopen. Heb zelfs geen hout klemmen

Re: Een nieuwe hobby?
Geplaatst: wo 19 aug 2015, 12:04
door Archie
Oh ooh... Je bent nù al een geld-put aan het graven
Een tip: koop het beste gereedschap dat je je kan veroorloven. Dat geeft een leven lang plezier ipv iedere keer weer irritatie
Zet em op!
Re: Een nieuwe hobby?
Geplaatst: do 20 aug 2015, 18:05
door WilcoE
Re: Een nieuwe hobby?
Geplaatst: za 22 aug 2015, 15:13
door mtb
Ook welkom en veel succes.
Dit is ook een leuk (beginners)project, als je straks bas tekort komt.
Re: Een nieuwe hobby?
Geplaatst: za 22 aug 2015, 17:08
door Archie
Dat is een leuke project mtb! Die ga ik ook eens maken

Dank voor de tip! En handig ook die link, nu weet ik ook wat een dipool is, woord al zo vaak gezien maar nooit geweten
