Pagina 1 van 2

Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: za 15 aug 2015, 11:31
door ds23man
Het viel mij op dat de metingen die ik maakte wel eens per keer verschilden, dus de proef maar eens op de som genomen.

Zes metingen achter elkaar in Hypex Filterdesigner met mijn Behringer geluidskaart:
Behringer.PNG
:shock:

De Tascam geluidskaart gepakt:
Tascam.PNG
Gaat wat beter, maar niet OK!

De Tascam maar eens ingesteld op highest latency:
TascamHighLatency.PNG
Stuk beter, maar nog niet helemaal ok.

Dus maar eens op de website van Behringer gekeken naar de laatste drivers en wat blijkt, ze maken geen drivers meer maar verwijzen je door naar ASIO4All:

http://www.asio4all.com/

Dus die geinstalleerd en hoppa:
Asio4allBehringer.PNG
De Tascam ook maar eens geprobeerd met deze driver:
Asio4allTascam.PNG
Moraal van dit verhaal, vertrouw niet op de driver van de fabrikant maar gebruik altijd de ASIO4All driver!

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: za 15 aug 2015, 11:40
door hannesie
Een bekend gezegde, Meten is weten. :shock:

Maar zoals je nu merkt, weet je het ook niet altijd zo zeker. :lol:

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: za 15 aug 2015, 11:49
door Pjotr
ds23man schreef:
Moraal van dit verhaal, vertrouw niet op de driver van de fabrikant maar gebruik altijd de ASIO4All driver!
Als die drivers zut zijn zal de rest ook wel zut zijn :lol: B.t.w. ASIO4All converteert alleen WDM naar ASIO. Kun je net zo goed de WDM van Win gebruiken.

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: za 15 aug 2015, 12:23
door ds23man

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: za 15 aug 2015, 12:33
door Pjotr
Dat hoef je mij niet te vertellen hoor. Het heeft alleen nut bij een multi-kanaal DAW en geluidskaarten die geen ASIO drivers hebben. Voor simpel 2-kanaals niet, maak je het alleen nodeloos ingewikkeld mee.

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: za 15 aug 2015, 12:47
door ds23man
WDM rammelt aan alle kanten Peter, en zelfs een niet lekkere ASIO driver kan problemen veroorzaken. Dat zie je maar weer in HFD. In een meetsysteem zijn latency issues net zo'n groot probleem als bij een DAW.

Maar het is niet geheel onverstandig om je systeem te checken op herhaalbaarheid. Dit geldt ook voor ARTA.

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: za 15 aug 2015, 13:07
door Pjotr
Uiteraard check je eerst of het goed werkt met een loop back meting. Met Arta en andere meetsoftware afgelopen 10 jaar nooit een probleem gehad met meer meer dan 20 verschillende geluidskaarten onder NT4/W2K/XP/W7 met de windows drivers. Kaarten van low cost Creative Soundblaster tot Lexicon, RME. Alleen de latency van ASIO is een stuk kleiner. En dat is hier niet relevant.

Dat jij nu een probleempje hebt wil nog niet zeggen dat het een algemeen probleem is.

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: za 15 aug 2015, 15:19
door SARK
Het is so wie so verstandig om zo nu en dan een "sanity check" te doen, ik bak dit meestal in als ik een handleiding maak (boeit even niet waarvoor).

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: za 15 aug 2015, 15:24
door ds23man
Ja, bij jou is alles perfect Peter! :lol:

Maar als je eens even rondneust op het net blijkt toch wel dat er heel veel rammelende ASIO drivers zijn ( ook van gerenommeerde fabrikanten zoals Lexicon) . In mijn geval zelfs twee van verschillende fabrikanten. En WDM drivers zijn ook niet betrouwbaar omdat deze verre van bit perfect zijn. Maar wie zit er nou regelmatig een rits controlemetingen of loopbackmetingen te doen als hij met zijn luidsprekerprojectje bezig is? Het was mij in het verleden al eens opgevallen dat de metingen niet helemaal consistent waren, vandaar dat ik maar eens ben gaan controleren. Moraal van dit verhaal? Ga nooit uit van een enkele loopbackmeting. Check je systeem op consistentie en reproduceerbaarheid.

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: za 15 aug 2015, 16:40
door ds23man
Pjotr schreef:
B.t.w. ASIO4All converteert alleen WDM naar ASIO. Kun je net zo goed de WDM van Win gebruiken.
Dit nog even rechtzetten. A4A gebruikt de WDM driver om buiten de Windows Kernel om te gaan en als ASIO driver gezien te worden door de audio applicatie. Daarmee omzeil je het probleem dat Windows alles omzet naar 48Khz samplerate (zelfs binnenkomende 48Khz wordt nog een keer omgezet door Windows!). Ook omzeil je brakke asio drivers van de fabrikant zelf. Geen domme jonge trouwens die deze driver ontwikkeld heeft:

http://tippach.net/

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: za 15 aug 2015, 17:31
door Jag
ds23man schreef:
WDM rammelt aan alle kanten Peter, en zelfs een niet lekkere ASIO driver kan problemen veroorzaken. Dat zie je maar weer in HFD. In een meetsysteem zijn latency issues net zo'n groot probleem als bij een DAW.

Maar het is niet geheel onverstandig om je systeem te checken op herhaalbaarheid. Dit geldt ook voor ARTA.
Zelf had ik ook wisselende meet resultaten. Dit was bij mij opgelost nadat ik filter dual channel response had aangevinkt. Gebruik je die optie ook?

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: za 15 aug 2015, 17:37
door ds23man
Waar staat dat? Zal morgen eens even met ARTA gaan stoeien. Het rare is dat ik met ATB in deze setup zelden of nooit dit probleem heb ondervonden.

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: za 15 aug 2015, 20:26
door Jag
Staat bij de optie dual channel measurement. In het scherm voor het opnemen van een impulse response

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: zo 16 aug 2015, 13:06
door ds23man
Zoals beloofd wat experimenten met ARTA.

Sweepmeting met originele Behringer ASIO driver en Asio4all:
artasweep.PNG
De A4A driver presteert perfect, de Behringer maakt er een potje van.

MLSmeting Behringer originele driver:
mlsbehrorig.PNG
MLS A4A driver:
mlsa4a.PNG
MLS windows driver:
windwsmls.PNG
Pink Noise Behringer driver:
pinkbehroigineel.PNG
Pink noise A4A:
pinka4a.PNG

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: zo 16 aug 2015, 13:30
door John P
Het is wel zo dat de afwijkingen vooral onder de 100 Hz optreden. Voor mensen zonder balzaal is dat een gebied waar sowieso geen geldige metingen gedaan kunnen worden. Ik denk dat daarom nog niemand hierover geklaagd heeft.

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: zo 16 aug 2015, 13:54
door ds23man
Grappig is dat een foutieve driver alleen maar naar bovenkomt met een sweep meetsignaal, Hypex HFD werkt alleen maar een sweep. Qua reproduceerbaarheid is MLS niet ok.

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: zo 16 aug 2015, 16:41
door Jag
John P schreef:
Het is wel zo dat de afwijkingen vooral onder de 100 Hz optreden. Voor mensen zonder balzaal is dat een gebied waar sowieso geen geldige metingen gedaan kunnen worden. Ik denk dat daarom nog niemand hierover geklaagd heeft.
Waarom zou je daar geen geldige metingen kunnen doen???
ds23man schreef:
Zoals beloofd wat experimenten met ARTA.
Wat is welke lijn in het eerste plaatje? Ik gebruik zelf eigenlijk altijd pink noise of een sweep. MLS geeft bij mij ook wat wisselende resultaten. Heb je de filter dual channel response optie nog geprobeerd?

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: zo 16 aug 2015, 16:43
door ds23man
De lijnen die normaal lopen in het eerste plaatje zijn met de A4A driver.

Filter dual channel response heb ik geprobeerd, maakt geen fluit uit.

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: ma 17 aug 2015, 21:51
door MarcoSQ
Geen gek advies natuurlijk, om de herhaalbaarheid van je metingen even te checken.
Wel gek, dat ik hier zelf nooit tegenaan ben gelopen. Met drie verschillende kaarten (waarvan 1 een jaar of 15 oud, onder Win7 met een ouwe BETA driver :rofl: ). Check het net voor de zekerheid, maar ze blijven inderdaad binnen redelijke grenzen stabiel.
(Behalve een foutje wat volgens mij in Arta zit, en met een refresh verholpen is. Soms ineens een heeeele steile lowpass in het resultaat, vlak vóór samplerate/4.)

Het gaat in je eerste plaatje ook niet een klein beetje mis :shock: . Kan inderdaad helemaal niets met 'filter dual ch. response' te maken hebben; doet enkel wat in het hoogste bereik van je meting.

Ik heb ooit een Tascam (US122) kort geleend voor de thuisstudio overigens, en vond toen mijn systeem toen opvallend instabiel...werd geen succes bij mij:oops:

Dat er veel brakke ASIO drivers zijn, is maar een deel van de waarheid overigens.
Er zijn inderdaad best wat problemen mee voor very-low-latency toepassingen, maar meestal ook veroorzaakt door andere apparaten in je PC, die strijden om voorrang op de bus. (Check met DPC Latency Monitor. Vrijwel altijd een WiFi adapter. Schakel m uit in control panel -> problem gone).

In ATB heb je dit nooit, schrijf je. Werkt ATB ook met een (externe) geluidskaart ? Of gebruikt die zijn eigen interface?

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: di 18 aug 2015, 23:23
door Kappa7
Heb ook wat getest.
De asio driver ten opzichte van de WDM driver.

Dit is de loopback meting van de geluidskaart en ziet hier het verschil.
Ik zou echt voor de asio driver gaan
gemeten met een E-Mu0404
Img.jpg
Wat ik overigens wel heb dat bij win 10 de metingen beduidend onrustiger zijn dan onder win 7.
Ik heb dus het vermoeden dat de windows versie ook nog wel roet in het eten gooit.

edit zie net wel dat je bij de WDM driver ook in de instellingen van windhoos nog wat moet aanpassen om de op 24 bit te kunnen meten.
echter wordt dat er niet veel mooier op.
hij loopt wel verder door dan maar een strakke meting is het niet.

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: wo 19 aug 2015, 9:17
door ds23man
MarcoSQ schreef:

In ATB heb je dit nooit, schrijf je. Werkt ATB ook met een (externe) geluidskaart ? Of gebruikt die zijn eigen interface?
ATB werkt met een noise meetsignaal, daardoor kwam het probleem niet naar boven.

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: wo 19 aug 2015, 9:34
door Henkjan
iirc stond er ook iets over issues met een MLS meetsignaal in de Arta handleiding; ik heb na het lezen daarvan alleen nog met PN gemeten

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: wo 19 aug 2015, 9:43
door ds23man
Ik zou iedereen eens aanraden om eens te gaan spelen met Arta. Zet gewoon een luidspreker ( desnoods een K&K) voor je microfoon en ga eens overlay metingen doen met de verschillende signalen en doe een stuk of 3 herhaalmetingen met elk signaal. Als er problemen zijn, zul je dat bij de sweep zien. Verder niks van de reflecties in je meting aantrekken. Is 5 minuten werk. Doe dit ook als je meetsysteem een tijd niet gebruikt is, door updates en veranderingen in de instellingen zou er mogelijk een meetfout kunnen ontstaan.

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: wo 19 aug 2015, 10:12
door Jag
Ik heb dat al wel eens gedaan, maar met periodic noise geen last van. MLS weet ik niet zeker.

Re: Audiomeetsystemen en ASIO drivers

Geplaatst: wo 19 aug 2015, 16:21
door Pjotr
Ok, hier dan een testje met mijn M-Audio Audiophile192 kaart met Arta onder W7. Geel is met de WDM driver geselecteerd en groen met de ASIO driver:
ASIO-vs-WDM.gif
Het is een single channel impulsmeting (pink noise) en daarvan de frequentie responsie. Wie het weet mag het zeggen: Ze liggen exact over elkaar!