Opamp, horen met de oren?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Opamp, horen met de oren?

Bericht door Archie »

Besten,

Van de kringloopwinkel een Onkyo DX720 cd speler bekomen, met 5532 opamps erin. Deze speler zou aanmerkelijk beter gaan klinken met LM833N opamps. Deze kan ik uit een oude Philips halen en overplaatsen.

Daarnaast zou deze Onkyo nòg meer gebaat zijn met OPA2134 PA opamps. Deze heb ik nieuw via internet.

Nu ga ik eerst de 833 N's erin zetten, en dan luisteren, daarna de OPA' s proberen. En tussen de stappen luisteren of er verschil te horen is. Tussen het beluisteren zit echter veel tijd zodat vergelijken met alleen de oren niet eenvoudig zal zijn.

Mijn vraag: is dit verschil ook te meten met een apparaat?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Opamp, horen met de oren?

Bericht door ray5150 »

Daar is wel apparatuur voor die kan meten tot een cijfer of 3 achter de komma, maar dat kost een prijs waar je een stuk of 20 nieuwe Onkyo Cd spelers voor koopt...
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Opamp, horen met de oren?

Bericht door Archie »

120 euro? Das geen geld! Maar! Het hele apparaat eruit gesleuteld voordat ik bij de opamps kon, pfffff.... Kreeg t wel ff benauwd. En, hij doet het!!!! Klinkt een stuk meer open en helder (zilver) lijkt ook meer aanwezig te zijn, het klankbeeld dan -:)

Even een technische vraag: hoeveel schroefjes mag je over houden bij een gemiddelde klus als deze??

Ben fier op mezelf, klinkt nu nog vetter :lagge:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Opamp, horen met de oren?

Bericht door ds23man »

Volgens mij 113..... :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Opamp, horen met de oren?

Bericht door Ah!buis »

Even een opamp gezocht die oren heeft om te horen :lol:
ICoor.jpg
ICoor.jpg (12.03 KiB) 350 keer bekeken
Anne
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Opamp, horen met de oren?

Bericht door Archie »

Haha, das ne goeie -:)
Plaats reactie