Een versche hobbie, help -:)
Moderator: Beheerdersteam
Een versche hobbie, help -:)
Waarde forumleden,
Dank voor uw vele schrijfsels om te beginnen. 99% ervan snap ik niet maar het is een start. Op wat kleuterwerk na ben ik een complete leek op electronicagebied. Echter, sinds vanmiddag ben ik een soldeerbout rijker!
Wat ik hoop te vinden op dit forum is een voorzichtige duw in de richting van zelfbouw. Mijn ervaring tot nu toe? Welnu, ik heb zojuist een opamp uit een oude cd speler geslodeerd en deze weer terug gezet. De speler doet het nog -:) en dat is alles.
Mocht er iemand zo vriendelijk zijn mij van een project (je) te voorzien om eens iets te maken dan stel ik dat zeer op prijs. Ik hoop dat u smakelijk zal kunnen lachen om de blunders die ik nog begaan zal en de Peppie&Kokkievragen die ik stel.
Mijn doel op langere termijn is het opnieuw fabrieken van scheidingsfilters voor mijn Tannoy Cheviots. Niet omdat dat direct nodig is dan wel beter gaat klinken maar gewoon omdat het kan. Daarbij wil ik ook pogen eens nieuwe kasten voor de HPD 315's te bouwen.
Er gaat niets boven de geur van gesmolten tin in de morgen -:)
Dank,
Erik
Dank voor uw vele schrijfsels om te beginnen. 99% ervan snap ik niet maar het is een start. Op wat kleuterwerk na ben ik een complete leek op electronicagebied. Echter, sinds vanmiddag ben ik een soldeerbout rijker!
Wat ik hoop te vinden op dit forum is een voorzichtige duw in de richting van zelfbouw. Mijn ervaring tot nu toe? Welnu, ik heb zojuist een opamp uit een oude cd speler geslodeerd en deze weer terug gezet. De speler doet het nog -:) en dat is alles.
Mocht er iemand zo vriendelijk zijn mij van een project (je) te voorzien om eens iets te maken dan stel ik dat zeer op prijs. Ik hoop dat u smakelijk zal kunnen lachen om de blunders die ik nog begaan zal en de Peppie&Kokkievragen die ik stel.
Mijn doel op langere termijn is het opnieuw fabrieken van scheidingsfilters voor mijn Tannoy Cheviots. Niet omdat dat direct nodig is dan wel beter gaat klinken maar gewoon omdat het kan. Daarbij wil ik ook pogen eens nieuwe kasten voor de HPD 315's te bouwen.
Er gaat niets boven de geur van gesmolten tin in de morgen -:)
Dank,
Erik
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Een versche hobbie, help -:)
Welkom.Archie schreef:
Er gaat niets boven de geur van gesmolten tin in de morgen -:)
Dank,
Erik
Dan zullen we in JIP en JANNEKE taal uitleg geven.
Om te beginnen, in tin kan lood zitten, bij langdurig inademen is dat op lange duur niet gezond.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Een versche hobbie, help -:)
Welkom.

Nog nooit gesoldeerd, en dan een opamp uit een CD speler desolderen en weer terugzetten? En de CD speler doet het nog.
Test 1 geslaagd.
Er zijn er die het minder doen.
Kijk eens bij de versterkertopics. Daar staan er vast wel wat bij. Probleem bij versterkers is vaak de metaalbewerking die nodig is voor een acceptabele behuizing, maar misschien schrik je daar niet voor terug. je kan wel mooi je soldeerwerk oefenen.
Solderen van scheidingsfilters is niet zo heel moeilijk. Het verschil met versterkers is dat de onderdelen vaak grover zijn en de draden dikker. Een wat zwaardere soldeer bout (of bij een regelbare een hogere temperatuur) is daarbij aan te bevelen.
Kijk ook eens bij de simpele hoornreflexmonitor. Niet te moeilijk, zowel houtbewerking als elektronica en het kost je de kop niet.
Dat geldt voor meer dingenbas focal m180 schreef:in tin kan lood zitten, bij langdurig inademen is dat op lange duur niet gezond.
Nog nooit gesoldeerd, en dan een opamp uit een CD speler desolderen en weer terugzetten? En de CD speler doet het nog.
Test 1 geslaagd.
Kijk eens bij de versterkertopics. Daar staan er vast wel wat bij. Probleem bij versterkers is vaak de metaalbewerking die nodig is voor een acceptabele behuizing, maar misschien schrik je daar niet voor terug. je kan wel mooi je soldeerwerk oefenen.
Solderen van scheidingsfilters is niet zo heel moeilijk. Het verschil met versterkers is dat de onderdelen vaak grover zijn en de draden dikker. Een wat zwaardere soldeer bout (of bij een regelbare een hogere temperatuur) is daarbij aan te bevelen.
Kijk ook eens bij de simpele hoornreflexmonitor. Niet te moeilijk, zowel houtbewerking als elektronica en het kost je de kop niet.
Re: Een versche hobbie, help -:)
Ik denk dat de Hoorn reflex qua budget en prijsprestatie een goede is, ik heb hem zelf ook
.
Voor wat meer "body" zou je de LBVSkunnen maken, ook een klassieker hier. Tevens is de Needle ook een goed startpunt.
- hoornreflex monitor: erg klein, erg goedkoop, versterker incl. en dus te gebruiken als actief luidsprekersetje voor bij de pc of dergelijke.
- LVBS: meer volwassen vloerstaander luidspreker, geen versterker inbegrepen, iets duurder maar ook meer geluidskwaliteit.
- Needle: simpele kleine vloerstaander met breedbander, waarschijnlijk het goedkoopste van de drie, niet actief qua geluidskwaliteit ongeveer gelijk aan de kleine hoorn reflex maar iets meer laag waarschijnlijk
Voor wat meer "body" zou je de LBVSkunnen maken, ook een klassieker hier. Tevens is de Needle ook een goed startpunt.
- hoornreflex monitor: erg klein, erg goedkoop, versterker incl. en dus te gebruiken als actief luidsprekersetje voor bij de pc of dergelijke.
- LVBS: meer volwassen vloerstaander luidspreker, geen versterker inbegrepen, iets duurder maar ook meer geluidskwaliteit.
- Needle: simpele kleine vloerstaander met breedbander, waarschijnlijk het goedkoopste van de drie, niet actief qua geluidskwaliteit ongeveer gelijk aan de kleine hoorn reflex maar iets meer laag waarschijnlijk
Re: Een versche hobbie, help -:)
Enige tijd geleden heb ik op het interweb nieuwe ouders gevonden, de oude voldeden totaal niet -:) mijn nieuwe pa heeft zijn hele leven bij Philips versterkers zitten bakken voor telefoontoepassingen. Van hem krijg ik -op afstand, hij woont weid weg- tips & truucs. Toen hij me op pad stuurde voor 'zuigkous' dacht ik direct aan een zakje bougievonkjes maar het bestaat echt!
Ooit heb ik eens een Carlsson kast gebouwd, die deed het een beetje
Goede tip van de drie luidsprekerties. Wat ik me dan wel afvraag: mijn Cheviots uit 1979 daaromtrent zijn vooral breed en ondiep. Welliswaar met een baspoort. Zijn daar vroeger dan ook berekeningen op los gelaten? Ze klinken in ieder geval fenomenaal
Kwa kennisvergaring: bij sommige artikelen staan in iedere zin zeker 5 woorden of afkortingen die ik niet ken. Het duizelt me nogal. Toch maar eens naar de bieb om een schoolboek electronica deel 1 niveau 1 te halen!
Dank voor den tips!!
Ooit heb ik eens een Carlsson kast gebouwd, die deed het een beetje
Goede tip van de drie luidsprekerties. Wat ik me dan wel afvraag: mijn Cheviots uit 1979 daaromtrent zijn vooral breed en ondiep. Welliswaar met een baspoort. Zijn daar vroeger dan ook berekeningen op los gelaten? Ze klinken in ieder geval fenomenaal
Kwa kennisvergaring: bij sommige artikelen staan in iedere zin zeker 5 woorden of afkortingen die ik niet ken. Het duizelt me nogal. Toch maar eens naar de bieb om een schoolboek electronica deel 1 niveau 1 te halen!
Dank voor den tips!!
Re: Een versche hobbie, help -:)
Ha! Die hoornreflexdingen zijn egwel errug charmant en alleraardigst, daar maar eens mee beginnen hihi...
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Een versche hobbie, help -:)
meiborg schreef:Ik denk dat de Hoorn reflex qua budget en prijsprestatie een goede is, ik heb hem zelf ook.
Archie schreef:Enige tijd geleden heb ik op het interweb nieuwe ouders gevonden, de oude voldeden totaal niet -:) mijn nieuwe pa heeft zijn hele leven bij Philips versterkers zitten bakken voor telefoontoepassingen. Van hem krijg ik -op afstand, hij woont weid weg- tips & truucs. Toen hij me op pad stuurde voor 'zuigkous' dacht ik direct aan een zakje bougievonkjes maar het bestaat echt!
Hier vragen kan nooit kwaad. Maar... zelf lezen is altijd goed. Dan onthoud je het beter.Archie schreef:Kwa kennisvergaring: bij sommige artikelen staan in iedere zin zeker 5 woorden of afkortingen die ik niet ken. Het duizelt me nogal. Toch maar eens naar de bieb om een schoolboek electronica deel 1 niveau 1 te halen!
Re: Een versche hobbie, help -:)
Pcies! Vragen is wel erg van de makkelijke, eerst zelf zoeken en pas bij naderende paniek vanwege een bijkant ontploffend brein navraag doen -:)
Zuigkous blijkt soldeerlitze te zijn, nooit van gehoord, er zelfs nooit bij stilgestaan dat dingen ook 'geontsoldeerd' konden worden haha..
Eerste project worden de mini-hoorns! Bij de Hornybach dan wel Karwei hebben ze altijd wel wat restplankjes liggen die voor weinig of niets mee te nemen zijn.
Zuigkous blijkt soldeerlitze te zijn, nooit van gehoord, er zelfs nooit bij stilgestaan dat dingen ook 'geontsoldeerd' konden worden haha..
Eerste project worden de mini-hoorns! Bij de Hornybach dan wel Karwei hebben ze altijd wel wat restplankjes liggen die voor weinig of niets mee te nemen zijn.
