Praktische tips mbt opbouwen filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jordi

Praktische tips mbt opbouwen filter

Bericht door Jordi »

DYI-ers,

Hoe kan ik nu het beste mijn filter monteren? Ik zie dat er over het algemeen een plankje wordt genomen en alles wordt daar op gelijmd of met tie-wraps op vast gezet. Is dit echt de beste methode? Lijkt mij dat je resonanties etc zo minimaal wilt houden dus waarom wordt hier (als ik het overal goed heb gezien) niet gedempt? Misschien dat het beter is om iets anders dan hout te gebruiken?

Graag jullie ervaring/kennis :)

Met vriendelijke groet,
Jordi
ray5150

Re: Praktische tips mbt opbouwen filter

Bericht door ray5150 »

plaatsing%20spoelen.gif
Bovenstaand plaatje aanhouden is vrij belangrijk.
scanspeakman

Bericht door scanspeakman »

tsja....er zijn fabrikanten die na het testen van het filter, dit in hars ingieten. Zogenaamd om microfonie oid tegen te gaan maar denk ik vooral zodat je niet kan zien hoe hun filter in elkaar zit. Je kan het ook extern maken in een aparte behuizing.

Scanspeakman
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Welk materiaal had je dan aan gedacht? Hout (mdf of multiplex) heeft een redelijk hoge interne demping, meer dan epoxyprint, dat vanzelfsprekend ook wel gebruikt wordt.

Je kan het plaatje waar het filter op zit zelf ook dempen door er een stukje dempingsmateriaal onder te monteren. Als de onderdelen zelf met een kwak smeltlijm en tieraps zijn vastgezet, dan resoneren ze ook niet meer.

Ik heb zelf wel eens een luidspreker gemaakt waar een met zand gevuld compartiment onderin zat. Daar zat ook het filter in. Trillen? Vergeet het maar. Nadeel is dat een luchtspoel dan een zandspoel wordt :mrgreen:
Jordi schreef:
...dus waarom wordt hier (als ik het overal goed heb gezien) niet gedempt?
Deze vraag begrijp ik dus niet zo goed.
SARK

Bericht door SARK »

Je ziet ook vaak dat (goedkope) snijplankjes worden gebruikt om de onderdelen op te monteren, dit gaat prima en het ziet er netjes uit (imho heeft het verder geen toegevoegde waarde) maar hou er wel rekening mee dat bijna alle plankjes van PP zijn gemaakt en als iets niet te verlijmen is dan is het PP. Dus ga je aan de snijplank ... gebruik dan tiewraps.
Jordi

Bericht door Jordi »

Ik ben niet elektrotechnisch onderlegd maar ik zie dat mensen veel aandacht schenken aan demping, afscherming etc maar het valt mij dan op dat het filter open en bloot (kale connecties) op een stukje hout wordt gemonteerd. Dat vind ik vreemd omdat er totaal geen demping is van resonanties (hebben filter componenten hier geen last van??) en dat de verbindingen op het filter open en bloot liggen....
Laatst gewijzigd door Jordi op wo 05 aug 2015, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Jordi

Bericht door Jordi »

Ik dacht op zijn minst montage op een dempend materiaal.... teflon plaat? Kunststof snijplank? Zoiets....

In een hars gieten lijkt me niet handig als je achteraf toch iets aan wil passen...

Misschien dat ik problemen zie die er niet zijn? Dat filtercomponenten geen last hebben van resonanties ed?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Wat moet er nou resoneren als je filtercomponenten vastgelijmd zitten en de aansluitingen aan een koper of messing schroefje of spijkertje hardwired gesoldeerd zitten? Zo'n constructie kan je van 5 hoog naar beneden laten vallen en dan werkt het nog. Ben je bang dat het van een beetje luchttrilling in de kast gaat loslaten of waardetoleranties gaat vertonen?
Jordi

Bericht door Jordi »

Bijvoorbeeld.

Als ik een speaker serieus laag hoor gaan dan voel je dit meestal wel aan de kast ook.

Ik wil het graag goed doen met mijn aankomende (eerste) bouwproject dus als ik iets kan voorkomen/verbeteren... :)
SARK

Bericht door SARK »

Jordi schreef:
Als ik een speaker serieus laag hoor gaan dan voel je dit meestal wel aan de kast ook.
Als je het hele systeem (versterker + speakers) op standje "typhusherrie" hebt staan dan hoor jij het verschil echt niet als er misschien een tiende procent afwijking optreedt in een spoel door de hoge luchtdruk [-X
Ik kan je aanraden om gewoon te beginnen met de bouw, het gefrunnik/gefröbel kan altijd nog :wink:
Jordi

Bericht door Jordi »

:lol:
richard

Bericht door richard »

Jordi schreef:
...Dat filtercomponenten geen last hebben van resonanties ed?
Degelijk vastzetten, zodat ze niet lostrillen. Alleen lijm is bij zware componenten misschien onvoldoende.

Ik heb ooit een filter zonder de luidsprekers op de versterker aangesloten, er kwam herkenbare muziek uit de componenten. Een condensator kan ook als microfoon werken. Wat betreft gevoeligheid voor resonanties zijn spoelen en condensatoren dat in principe dus wel. Maar dat ga jij niet horen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”