Pagina 1 van 1
Precision Devices Sub
Geplaatst: di 14 jul 2015, 21:05
door Vermond
Hallo!
ik ben op een laag tempo bezig twee subs te maken met Precision Devices speakers. Een bedrijf hier in de buurt had veel TSW721's van Turbosound, en hiervoor lagen een aantal PD 2151N's op voorraad. Op een gegeven moment waren alle Turbosound kasten verkocht, maar lagen er nog twee PD's. Ik heb deze overgenomen en wil er twee gesloten subs van maken, geinspireerd door Tony's project.
Nou heb ik in het verleden veel gezaagd en gefreesd, maar ik vroeg me af of er inmiddels ook bedrijven gericht zijn op het laseren/frezen van MDF door middel van aangeleverde tekeningen of bestanden. Dat zou mijn motivatie weer wat omhoog krikken

.
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: di 14 jul 2015, 21:12
door ds23man
Ik zou in eerste instantie niet te moeilijk doen. Gewoon een kast met een paar kruizen erin en kijken wat het doet.
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: di 14 jul 2015, 22:03
door rodi
Vermond schreef: Een bedrijf hier in de buurt had veel TSW721's van Turbosound, en hiervoor lagen een aantal PD 2151N's op voorraad.
Hoe bedriegelijk kunnen namen zijn. Ik dacht dat serieus dat turbosound el-cheapo spul was, maar als ze precision devices gebruiken moet het toch wel serieus spul zijn.
Heel veel succes met bouwen. En met wat simpele verstevingen moet je aan aardig eind komen toch? Een rechthoekige kast met voldoende inhoud moet te maken zijn met voorgezaagd hout van de bouwmarkt. Moet je alleen nog zelf de uitsparingen voor de woofers erin maken.
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: di 14 jul 2015, 23:06
door FritsK
Fijne woofers die PD's! Ik zeg: LT!
Turbosound heeft z'n naam niet mee en lijkt wat dat betreft meer een fabrikant die speakers voor de plaatselijk botsauto-exploitant levert. Feit is dat het een van de grootste merken is op het gebied van PA naast o.a. Meyer, D&B, EV en Function One. Die laatste is overigens door dezelfde mannen als Turbosound opgericht en richt zich voornamelijk op de dance-scene (ook te zien aan de opvallende verschijningen), waar Turbosound zich meer richt op line-arrays en fills voor (middel)grote podia & theater. PD komt overigens ook voort uit een samenwerking tussen Turbosound en een andere partij.
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: wo 15 jul 2015, 7:50
door ds23man
Turbosound was een van de eerste fabrikanten die met het all in one concept begon als opvolging van de stapels hout. De TMS3 en 4 waren een behoorlijk succes en Ampco had daar een schuur vol van. Alleen jammer dat Turbosound van die vreselijke Fane meuk gebruikten. Vooral de TMS 4 stond er om bekend dat de magneet nog wel eens van de 18" woofer viel. Maar ja, er was in die tijd weinig keuze. JBL was toen al reteduur en als alternatief was RCF nog te beperkt.
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: do 16 jul 2015, 7:35
door Vermond
Ik ga het ontwerp wat aanpassen en versimpelen, zodat er redelijk snel iets in elkaar te zetten is

.
De naam Turbosound klinkt inderdaad wat goedkoop, maar de systemen klinken als een klok.
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: do 16 jul 2015, 9:21
door ray5150
Zoek even in de ledenlijst naar de heren hrschaft of audiomanics.
Zijn hebben een CNC frees staan, en doen werk in opdracht.
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: do 30 jun 2016, 21:18
door Vermond
De woofers hebben een lange tijd stil gelegen in de kast, maar tussen verbouw activiteiten door heb ik toch wat in elkaar kunnen knutselen. Ik wilde vooralsnog niet 2 knoeperts van gesloten kasten in de woonkamer hebben staan, dus had het idee om het in een klankbord te proberen. Snel klaar, en ik kan er nu makkelijk wat mee experimenteren. Ik heb geprobeerd het wel wat leuker eruit te laten zien dan twee platen op elkaar, zie bijgesloten foto's. Ik ben er wel tevreden mee. Het hout is 2x25mm MDF. Het schijnt rood te zijn vanwege brandvertragend? Ik heb het hier voor een prikkie bij de lokale hout-outlet opgepikt, met het idee: zwaar = goed.
Bij Ruud van Speakerland heb ik een 2x4 MiniDSP opgepikt, en na behoorlijk wat aantal uren experimenteren met crossover/eq punten en locaties van de kasten, heb ik het wel goed klinkend gekregen.
Nou zit ik met het volgende probleem; ik heb twee Crest Audio 7301's geleend, met de intentie om ze ook over te nemen, en het 'laag' kanaal van elke versterker staat op 1 PD woofer. De versterkers zijn voor deze opstelling ruim voldoende, alleen de inschakelpiek van de versterkers is zo groot, dat de automaat eruit knalt. Nou ken ik dit wel van de vele weekenden draaien met de Crest versterkers, en kan je de versterkers via de automaat wel weer aan zetten

. Niet zo netjes, maar vaak wel de enige manier. Om dit probleem te omzeilen heb ik de Hager automaat met B-karakteristiek vervangen voor eentje met C-karakteristiek, hopend dat dit genoeg was. Maar er lijkt bijna geen verschil. Het lijkt wel of deze versterkers nog een hogere inschakelpiek vragen dan de Crest 8001 die ik ervoor gebruikte. Na wat research gedaan te hebben blijkt er in latere series een voorschakelweerstand geplaatst te zijn, die na 2 of 3 seconden wordt overbrugd, en de Elco's dus niet meteen een gigantische piek aan stroomsterkte veroorzaken. Ik natuurlijk hopen dat dat bij die van mij er nog niet in zat, maar dat is helaas dus al wel het geval.
Er zijn volgens mij meerdere opties:
-> Andere versterkers kopen (niet mijn voorkeur, want heb altijd al Cresten in de huiskamer willen hebben

)
-> Stroomsterkte begrenzer plaatsen in meterkast
-> Voorschakelweerstandprintje modificeren?
-> Ander merk automaat proberen?
-> Ergens een D-karakteristiek automaat opsnorren? Lijkt me niet verstandig, om zoiets in een huis-tuin-en-keuken-meterkast te hebben, ivm. verzekering etc.
Eventueel nog iets om te proberen voor over twee weken:
-> Compleet aparte fase proberen. aansluiting wordt dan omgezet van 1x25A naar 3x25A
-> Nog andere ideeen?
Oja, de C-automaat waar de twee versterkers nu opzitten is compleet hiervoor gereserveerd, er zit dus niks anders op deze groep.
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: do 30 jun 2016, 21:25
door Barry2001
Niet zo moeilijk doen, gewoon een NTC aan de primaire kant van de trafo plaatsen.
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: do 30 jun 2016, 21:31
door Vermond
Ga ik me eens in verdiepen, bedankt.
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: do 30 jun 2016, 21:51
door Barry2001
Het is eigenlijk hetzelfde wat je zelf al voorstelt met een weerstand voorschakelen: een NTC heeft een vrij hoge weerstand in rust. Als je je versterker aanzet gaat er een stroom lopen, neemt de temperatuur in de NTC toe, weerstand wordt minder en gaat het richting geleiden. Wat ook wel gedaan wordt, een NTC houdt altijd heel iets weerstand ook al is íe op temperatuur, is 'm doorverbinden dmv een relais/tor/fet als íe z'n werk gedaan heeft. Het is een hele simpele maar doeltreffende soft start dus.
Het kwam al eerder op het forum voorbij, met de meterkast gaan knoeien is symptoombestrijding. Die Crest versterker zit gewoon fout als íe in een normale omstandigheid de zekering doet ploffen.
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: vr 01 jul 2016, 9:59
door Vermond
Duidelijk, zo ga ik het aanpakken. Ik heb nog even de schema's bijgesloten van de Crest Power supply PCB. Deze zijn van de 7001, maar ik vermoed dat het bij de 7301 ook zo zit. Ik vind bij mij duidelijk de 4 relais' terug en de 2 15ohm/25W inschakelweerstanden. Overigens ben ik het met je eens dat een versterker fabrikant dit soort problemen zelf op zou moeten lossen, maar dat ik in ieder geval daar nu ook zelf de oplossing zoek, en niet in de meterkast.
De NTC kan net na de 26A zekering geplaatst worden neem ik aan? Hoe belangrijk acht je de overbrugging van de NTC? Ik neem aan dat niet overbruggen voornamelijk effect heeft op het maximaal bruikbare vermogen, en niet op de geluidskwaliteit?
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: vr 01 jul 2016, 10:08
door Barry2001
Ja klopt, in serie achter de zekering. Ik geloof niet dat ik zelf de moeite zou doen om de NTC te overbruggen, maar door puristen wordt het wel gedaan. Misschien is het een idee het eerst zo te proberen; NTC er tussen zetten, kun je eenvoudig doen. Als het goed is ben je dan al van je probleem af dat de zekering ploft. En dan meten voor en na de NTC als je versterker even aan staat, om te zien hoeveel het scheelt, denk dat het heel erg weinig is. De trafo erachter brengt de spanning ook nog naar beneden, dus achter de trafo merk je het effect nog minder.
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: vr 01 jul 2016, 10:28
door ray5150
Het is grotendeels dezelfde schakeling als hier beschreven staat :
https://www.circuitsonline.net/schakeli ... aging.html
Als jouw versterkers daadwerkelijk met deze vertraging is uitgerust zou ik ook overwegen om er weerstanden met een wat hogere weerstand in te plaatsen. ook even nakijken of hij goed werkt. voor hetzelfde geld is de bestaande weerstand defect, en krijgt de voeding alsnog de volle klap bij het inschakelen.
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: za 02 jul 2016, 19:04
door Kappa7
Barry2001 schreef:Ja klopt, in serie achter de zekering. Ik geloof niet dat ik zelf de moeite zou doen om de NTC te overbruggen, maar door puristen wordt het wel gedaan. Misschien is het een idee het eerst zo te proberen; NTC er tussen zetten, kun je eenvoudig doen. Als het goed is ben je dan al van je probleem af dat de zekering ploft. En dan meten voor en na de NTC als je versterker even aan staat, om te zien hoeveel het scheelt, denk dat het heel erg weinig is. De trafo erachter brengt de spanning ook nog naar beneden, dus achter de trafo merk je het effect nog minder.
Zou de NTC zeker overbruggen.
Als de versterker even uitschakelt en weer aan is de NTC warm en doet deze niets meer en alsnog liggen je stoppen er uit.
Daarnaast wil je toch geen extra weerstand in je voeding hebben.
Om het makkelijk te doen kan je prima onderstaand schema gebruiken.
De werking is als volgt.
Het relais wordt aangestuurd door de secundaire kant van de trafo.
Als de spanning daar voldoende is zal de NTC dus overbrugt worden en is de extra weerstand niet meer nodig.
De NTC zal dan afkoelen en dus de weerstand weer toenemen.
Mocht de spanning even weg vallen dan zal het relais afschakelen en het opstart proces direct weer opnieuw beginnen.
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: di 26 jul 2016, 13:02
door Vermond
Bedankt voor al jullie adviezen. Ik heb het printje van circuitsonline gebruikt, en die in tweevoud uitgevoerd. De 2e schakeling start zodra de eerste versterker volledig aan staat, dus als de weerstanden overbrugd worden. Ik kan ze nu met 1 stekkerblok allebei aanzetten, op een standaard B-karakteristiek automaat, hartstikke mooi!
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: wo 27 jul 2016, 13:27
door meanman64
rodi schreef:Vermond schreef: Een bedrijf hier in de buurt had veel TSW721's van Turbosound, en hiervoor lagen een aantal PD 2151N's op voorraad.
Hoe bedriegelijk kunnen namen zijn. Ik dacht dat serieus dat turbosound el-cheapo spul was, maar als ze precision devices gebruiken moet het toch wel serieus spul zijn.
Heel veel succes met bouwen. En met wat simpele verstevingen moet je aan aardig eind komen toch? Een rechthoekige kast met voldoende inhoud moet te maken zijn met voorgezaagd hout van de bouwmarkt. Moet je alleen nog zelf de uitsparingen voor de woofers erin maken.
Even ter informatie Turbosound is opgekocht door Behringer
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: wo 27 jul 2016, 15:25
door ray5150
Net als Klark Teknik en Midas...
Maar of dat wil zeggen dat de kwaliteit van de producten gelijk gekelderd is ? lijkt me stug.
Re: Precision Devices Sub
Geplaatst: do 28 jul 2016, 12:49
door meanman64
ray5150 schreef:Net als Klark Teknik en Midas...
Maar of dat wil zeggen dat de kwaliteit van de producten gelijk gekelderd is ? lijkt me stug.
Zo hebben ze ook een soort top segment
Mij is verteld dat Turbosound nu ook profiteert van het distributie netwerk van Behringer