Link
Mooie presentatie van Toole
Moderator: Beheerdersteam
Mooie presentatie van Toole
Erg de moeite waard
. Had deze link ook al op Tweakers geplaatst, maar misschien hier meer op zijn plek. Een presentatie van een uur van Toole over hoe te testen en meten en wat een goede luidspreker maakt. Prachtig hoe goed voorspelbaar het resultaat wordt als je het juiste manier meet en op de juiste manier test. Prachtig ook wat een goed meetinstrument we zijn als je het maar op de juiste manier inzet. Wilde het graag met jullie delen 
Link
Link
Re: Mooie presentatie van Toole
Lijkt mij een mooie, zal er morgen eens naar kijken/luisteren. 
Re: Mooie presentatie van Toole
Goede presentatie , hier heb ik wat aan.
Zeker wat van geleerd . ook voor het ontwerpen voor luidsprekers.
dennis
Zeker wat van geleerd . ook voor het ontwerpen voor luidsprekers.
dennis
Re: Mooie presentatie van Toole
Erg boeiende en goed gebrachte presentatie. Goed om te horen dat ik met mijn aanpak op de goede weg zit
Ik kende het typenummer M2 niet maar ik wist wel over welke luidspreker hij het had, de JBL M2, dat kon eigenlijk niet missen.
Als hobbyist beschikken we natuurlijk niet over een spinorama meetopstelling, maar horizontale directivity kan iedereen meten die een frequentiecurve kan meten dus er is eigenlijk geen excuus om het niet te doen.
Vervorming kwam in dit vertaal niet aan bod, het zou mij interesseren wat ze bij Harmon op dat gebied meten en of er ook luistertests gedaan zijn.
Wel jammer dat hij er niet meer aan toe kwam te vertellen wat je aan de problemen met lage tonen in kleine ruimtes kan doen. Na aanleiding van dit verhaal wil ik daar nog eens wat meer werk van maken, afstemming van het laag in de ruimte.
Gerrit
Als hobbyist beschikken we natuurlijk niet over een spinorama meetopstelling, maar horizontale directivity kan iedereen meten die een frequentiecurve kan meten dus er is eigenlijk geen excuus om het niet te doen.
Vervorming kwam in dit vertaal niet aan bod, het zou mij interesseren wat ze bij Harmon op dat gebied meten en of er ook luistertests gedaan zijn.
Wel jammer dat hij er niet meer aan toe kwam te vertellen wat je aan de problemen met lage tonen in kleine ruimtes kan doen. Na aanleiding van dit verhaal wil ik daar nog eens wat meer werk van maken, afstemming van het laag in de ruimte.
Gerrit
Re: Mooie presentatie van Toole
Ja jammer dat het laagweergave deel er niet in behandeld werd. Wel is dit te lezen in zijn boek Sound reproduction in het hoofdstuk over laagweergave. Boeiend onderwerp ook en lastige materie.
Ook interessant zou zijn in hoevere de absolute waarde van de directivity index nog van invloed is. Zo zoeken Geddes en Linkwitz het allebei in controlled directivity ontwerpen, maar zoekt Geddes meer de ontwerpen op het hoge DI. Ik ben benieuwd wat de subjectieve scores zijn van lage en hoge DI systemen die beide een flat on axis respons hebben en beide een glad verlopende DI.
Ook interessant zou zijn in hoevere de absolute waarde van de directivity index nog van invloed is. Zo zoeken Geddes en Linkwitz het allebei in controlled directivity ontwerpen, maar zoekt Geddes meer de ontwerpen op het hoge DI. Ik ben benieuwd wat de subjectieve scores zijn van lage en hoge DI systemen die beide een flat on axis respons hebben en beide een glad verlopende DI.
Laatst gewijzigd door Jag op di 09 jun 2015, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Mooie presentatie van Toole
Daar heeft hij al een antwoord op gegeven, de DI moet vlak verlopen. Elke bult of dip is een probleem.
Re: Mooie presentatie van Toole
Met absolute waarde van de DI bedoel ik een systeem met hoge of lage directionaliteit, die kunnen beiden een glad verlopende DI hebben. Bijvoorbeeld de waveguide ontwerpen van Geddes (hoge DI) of de dipolen van Linkwitz (lagere DI).
Re: Mooie presentatie van Toole
Er is qua DI nogal wat samenhang met de betreffende luisterruimte. Je kunt hierover geen stelling innemen zonder ook de kwaliteiten daarvan te benoemen.
Re: Mooie presentatie van Toole
Dat is betrekkelijk. Speakers met een lage directivity maar wel met een glad verloop kun je binnen zekere grenzen overal in de kamer zetten en toch een redelijk stereobeeld krijgen zonder dat je de speakers als zodanig kunt lokaliseren. Dit is de aanpak van Von Schweikert. Afhankelijk van de plaatsing is dat beeld dan meer of minder diffuus. Met een hoge DI komt de plaatsing veel kritischer.markbakk schreef:Er is qua DI nogal wat samenhang met de betreffende luisterruimte. Je kunt hierover geen stelling innemen zonder ook de kwaliteiten daarvan te benoemen.
Re: Mooie presentatie van Toole
Misschien enigzins, wel als je ook een direct geluid wilt hebben. Maar ook een hoge DI speaker met een glad verlopende DI klinkt nog steeds goed off axis
Re: Mooie presentatie van Toole
Hij zegt zelf in de presentatie dat in een normale ruimte de 0 en de 30 graad meting gelijk moeten zijn. Hij baseert dit op het feit dat iemand aan een kant van een bank hetzelfde moet horen als de buurman aan de andere kant. Als de geluidsdruk wel lager is maar het geluid hetzelfde dan krijg je balansproblemen. Dit is natuurlijk maar een aanname om een gemiddelde ruimte te kunnen bedienen maar ik vindt dit geen raar uitgangspunt.
Re: Mooie presentatie van Toole
Die specificaties zijn weer opgeschreven op nietszeggende wijze. 18 - 30.000 Hz bij -3dB punt of -∞dB? 
Re: Mooie presentatie van Toole
Mooie duidelijke presentatie! Hier heb ik zeker wel van geleerd!
Ik weet niet precies hoe zo'n spinorama werk, maar dat meet denk ik echt van alle kanten? Verticale metingen zie je echt bijna niet? Waarom is dat? Vanwege de lobing? Ik heb er zelf ook niet zoveel ervaring in, ik heb zelf altijd een dip (dat is toch lobing?
) in als ik de verticale bundeling meet. Is zoiets te voorkomen met een beter filter?
Inderdaad, horizontale metingen zie je zo nu en dan wel eens, maar alsnog dan veel te weinig. Er wordt wel veel gediscussieerd over on-axis metingen. Misschien niet helemaal zinloos, maar het schijnt dus vrij weinig te zeggen over de kwaliteit van je luidspreker.Gerrit schreef:Als hobbyist beschikken we natuurlijk niet over een spinorama meetopstelling, maar horizontale directivity kan iedereen meten die een frequentiecurve kan meten dus er is eigenlijk geen excuus om het niet te doen.
Gerrit
Ik weet niet precies hoe zo'n spinorama werk, maar dat meet denk ik echt van alle kanten? Verticale metingen zie je echt bijna niet? Waarom is dat? Vanwege de lobing? Ik heb er zelf ook niet zoveel ervaring in, ik heb zelf altijd een dip (dat is toch lobing?
Re: Mooie presentatie van Toole
Een spinorama is een rondom meting van de horizontale en verticale as, in 10 graden stappen. 72 metingen in totaal. De reden dat verticaal maar weinig gemeten wordt door DIYers, is denk ik omdat het lastiger is om uit te voeren.
De invloed van meerdere drivers in het verticale vlak, kan je verminderen door hogere orde filters en een kleinere afstand tussen de drivers.
De invloed van meerdere drivers in het verticale vlak, kan je verminderen door hogere orde filters en een kleinere afstand tussen de drivers.
Re: Mooie presentatie van Toole
Zou je dan kunnen stellen na het verhaal van Toole dat het verticale afstraalgedrag net zo belangrijk is als het horizontale?
Re: Mooie presentatie van Toole
De verticale afstraling is zeker belangrijk, maar aangezien stereo zich in het horizontale vlak afspeelt lijkt mij de horizontale afstraling toch net iets belangrijker. Beide tegelijk helemaal goed krijgen is haast onmogelijk, het heeft volgens mij de voorkeur om te proberen horizontaal zo goed mogelijk te krijgen ook al moet je daarvoor concessies doen op het verticale vlak.EnjoyProg schreef:Zou je dan kunnen stellen na het verhaal van Toole dat het verticale afstraalgedrag net zo belangrijk is als het horizontale?
Gerrit
Re: Mooie presentatie van Toole
Even verder gezocht en kwam dit antwoord tegen in een andere discussie:
In de eerste plaats: de power response. De power response is de som van het in alle richtingen afgestraalde vermogen. Vermogen dat niet in de hoofdrichting wordt afgestraald bereikt ons alleen via reflecties aan wanden, meubels e.d. Dat is het indirecte of diffuse veld. Is de vermogensrespons niet vlak, dan hoor je dat in het indirecte (diffuse) geluid, mits dat laat genoeg komt om niet met het directe, in de hoofdrichting afgestraalde geluid te versmelten.De konsekwentie is dat je in een geluiddode kamer niets van de power response hoort, en in een erg harde kamer juist meer.
Als het verticale afstraalpatroon asymmetrisch is, dan kan het nog altijd zo zijn dat de power response vlak is. Je hebt dan b.v. een dip boven de hoofdas, en vlakke karakteristiek op de hoofdas en een piek onder de hoofdas (of andersom). Normaal gesproken zal je dat alleen horen als je je hoofd op en neer beweegt, wat weinig mensen tijdens het luisteren ooit doen. En als de luidspreker b.v. op een harde vloer staat, zal deze piek hoorbaar kunnen worden. Een symmetrisch afstraalpatroon zal in het algemeen niet kunnen samengaan met een vlakke power response, en zal dus in een kamer met een erg levendige akoestiek tot een hoorbare dip in het diffuse veld leiden. Al met al is de verticale spreiding niet zo heel belangrijk, zolang de speaker maar op oorhoogte staat.
groet, Tom (die bij de omroep veel controlekamers heeft ontworpen en gemeten)
Voor mij zeer verhelderend. Ik heb verticaal alleen maar van de luisteras naar boven gemeten. Niet ook naar beneden.
In de eerste plaats: de power response. De power response is de som van het in alle richtingen afgestraalde vermogen. Vermogen dat niet in de hoofdrichting wordt afgestraald bereikt ons alleen via reflecties aan wanden, meubels e.d. Dat is het indirecte of diffuse veld. Is de vermogensrespons niet vlak, dan hoor je dat in het indirecte (diffuse) geluid, mits dat laat genoeg komt om niet met het directe, in de hoofdrichting afgestraalde geluid te versmelten.De konsekwentie is dat je in een geluiddode kamer niets van de power response hoort, en in een erg harde kamer juist meer.
Als het verticale afstraalpatroon asymmetrisch is, dan kan het nog altijd zo zijn dat de power response vlak is. Je hebt dan b.v. een dip boven de hoofdas, en vlakke karakteristiek op de hoofdas en een piek onder de hoofdas (of andersom). Normaal gesproken zal je dat alleen horen als je je hoofd op en neer beweegt, wat weinig mensen tijdens het luisteren ooit doen. En als de luidspreker b.v. op een harde vloer staat, zal deze piek hoorbaar kunnen worden. Een symmetrisch afstraalpatroon zal in het algemeen niet kunnen samengaan met een vlakke power response, en zal dus in een kamer met een erg levendige akoestiek tot een hoorbare dip in het diffuse veld leiden. Al met al is de verticale spreiding niet zo heel belangrijk, zolang de speaker maar op oorhoogte staat.
groet, Tom (die bij de omroep veel controlekamers heeft ontworpen en gemeten)
Voor mij zeer verhelderend. Ik heb verticaal alleen maar van de luisteras naar boven gemeten. Niet ook naar beneden.
Re: Mooie presentatie van Toole
Je kan verticaal natuurlijk wel te maken hebben met zowel de vloer- als plafond reflectie. Er zijn maar weinig speakers die die verticale reflecties in belangrijke mate weten te verminderen. Dus je kan het belang van een gelijkmatige directivity verticaal ook niet meteen aan de kant schuiven.
Re: Mooie presentatie van Toole
Interessante video. Verhelderend ook hoe dat het afstraalgedrag en power response zich vertalen naar gebruik in een luisterruimte. Helaas geen verdere uitleg meer over de laagweergave in ruimtes.
Re: Mooie presentatie van Toole
Nee dat deel is wat sumier in deze presentatie. Als je daar meer van wil lezen moet je zijn boek lezen, staat een uitgebreid hoofdstuk over laag weergave en meerdere subs.
Re: Mooie presentatie van Toole
Een goede manier om een indruk van de power response is om de deur van de ruimte open te laten en dan vanaf de gang te luisteren. Het is geen wetenschappelijk resultaat maar slechte boxen vallen snel door de mand.
Re: Mooie presentatie van Toole
Boek en publicaties over multisub zijn me wel bekend, had alleen gehoopt dat hij wat dieper was ingegaan op het instellen van een dergelijke opstelling. En dan met name timing en phase fine tuning in combinatie met de fronts.Jag schreef:Nee dat deel is wat sumier in deze presentatie. Als je daar meer van wil lezen moet je zijn boek lezen, staat een uitgebreid hoofdstuk over laag weergave en meerdere subs.
Trouwens wat een berg aan kennis heeft die Toole, heel waardevolle informatie die hij zo (ook nog eens begrijpbaar) deelt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Mooie presentatie van Toole
zuinig op zijn dat soort mensen. in de youtube comments gaat hij ook nog in op vragen/opmerkingen van mensen hè.kuiperik schreef:Trouwens wat een berg aan kennis heeft die Toole, heel waardevolle informatie die hij zo (ook nog eens begrijpbaar) deelt.
