Pagina 1 van 1
Lange subwoofer kabel
Geplaatst: wo 03 jun 2015, 9:39
door Fredvandam
Hallo allemaal,
Ik heb een kabel voor mijn subwoofer nodig van pakweg 25 meter. Ik wil deze zelf maken, maar welke (soepele) coax is daarvoor geschikt? Of kan ik gewoon microfoonkabel (XLR, dan één binnenader gebruiken) nemen?
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: wo 03 jun 2015, 22:25
door ray5150
Ik zou me persoonlijk meer zorgen maken om de lengte, dan om het soort kabel dat ik daarvoor zou gaan gebruiken.
Maar, om on topic te blijven, daar kun je in principe iedere microfoonkabel van behoorlijke kwaliteit voor pakken.
Bijvoorbeeld Tasker :
http://www.new-line.nl/nl/losse-kabel/t ... _13194.htm
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: do 04 jun 2015, 7:31
door sevenup
Bij mijn vorige werk heb RG59 gebruikt voor lange audio kabels. Werkte uitstekend.
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: do 04 jun 2015, 13:34
door Jag
Waarom zou je je zorgen moeten maken over de lengte eigenlijk?
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: do 04 jun 2015, 16:37
door scanspeakman
Gaat lekker als antenne werken. Onderweg pik je ondanks afscherming toch nog bagger op. RCA kabels zijn eigenlijk niet voor dat soort afstanden bedoeld. Met xlr heb je over dat soort afstanden minder last.
En ten aanzien van wat voor kabel; naast Tasker is Mogami ook prima en erg betaalbaar. Gebruik ik zelf inmiddels in hele set. Gewoon losse quad-kabel en er zelf een paar goede Neutrik XLR's aan zetten. Prima. Had daarvoor zelfbouw RCA met siltech zilverkabel (zag ergens stuk liggen, eens proberen). Om heel eerlijk te zijn vind ik de mogami's prettiger en kosten nog eens aanzienlijk minder ook.
Scanspeakman
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: do 04 jun 2015, 16:39
door ds23man
Moet je wel gebalanceerde in en uitgangen hebben.
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: do 04 jun 2015, 17:43
door ray5150
Scanspeakman heeft dat. zijn installatie dus.
Over hemzelf kan ik geen uitspraken doen. niet gecontroleerd.
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: do 04 jun 2015, 17:49
door hannesie
Ik gebruik hier ook voor de sub, microfoon kabel, is dus bedoeld voor XLR, maar ik sluit dan de mantel aan 1 zijde aan de aarde als afscherming.
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: do 04 jun 2015, 20:31
door Jag
scanspeakman schreef:Gaat lekker als antenne werken.
Wat pik je precies op dan? En hoeverre is de lengte hiervan op invloed?
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: do 04 jun 2015, 20:43
door AatV
Jag schreef:Wat pik je precies op dan? En hoeverre is de lengte hiervan op invloed?
LG of MG?
groet,
Aat
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: vr 05 jun 2015, 9:24
door Fredvandam
hannesie schreef:Ik gebruik hier ook voor de sub, microfoon kabel, is dus bedoeld voor XLR, maar ik sluit dan de mantel aan 1 zijde aan de aarde als afscherming.
Waarbij je ook één binnenader met de mantel verbind? Aan één zijde of beide zijden?
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: vr 05 jun 2015, 10:48
door Henkjan
AatV schreef:Jag schreef:Wat pik je precies op dan? En hoeverre is de lengte hiervan op invloed?
LG of MG?
ja zoiets. ik hoorde thuis een keer de BBC toen ik een "dropveter" interlink had tussen DAC en versterker, en nee de radio stond niet aan
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: vr 05 jun 2015, 11:00
door hannesie
Fredvandam schreef:hannesie schreef:Ik gebruik hier ook voor de sub, microfoon kabel, is dus bedoeld voor XLR, maar ik sluit dan de mantel aan 1 zijde aan de aarde als afscherming.
Waarbij je ook één binnenader met de mantel verbind? Aan één zijde of beide zijden?
Ja, inderdaad en aan 1 zijde zoals ik al aangaf, en die dan aan de gevende kant, de ontvanger was dan niet verbonden.
Dat is al weer een tijd geleden dat ik dat gedaan heb.
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: vr 05 jun 2015, 11:06
door Fredvandam
Henkjan schreef:AatV schreef:Jag schreef:Wat pik je precies op dan? En hoeverre is de lengte hiervan op invloed?
LG of MG?
ja zoiets. ik hoorde thuis een keer de BBC toen ik een "dropveter" interlink had tussen DAC en versterker, en nee de radio stond niet aan
In het verleden heb ik ook wel eens "klikgeluiden" / schakelgeluiden opgevangen via een interlink. Maar die was (veel) korter. Toevallig was dat een interlink die ik gemaakt had van een xlr-microfoonkabel met twee binnenaderen. Eén ader (de blauwe:)) verbonden met de buitenmantel. Misschien daarmee toch en soort van antenne gemaakt.
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: vr 05 jun 2015, 16:53
door ray5150
Vanwaar eigenlijk die forse afstand, je hebt een hele lange huiskamer, Fred ?
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: vr 05 jun 2015, 19:00
door Fredvandam
ray5150 schreef:Vanwaar eigenlijk die forse afstand, je hebt een hele lange huiskamer, Fred ?
Door een andere bank verhuisd de sub naar een andere hoek. Nog ff nagemeten, waarschijnlijk is 20 meter ook goed.
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: vr 05 jun 2015, 19:54
door Fredvandam
Ik zie deze bij Conrad:
https://www.conrad.nl/nl/coax-kabel-uni ... 02381.html
RG-214/U dubbel afgeschermd en €1,75/m
Re: Lange subwoofer kabel
Geplaatst: za 06 jun 2015, 6:00
door scanspeakman
ray5150 schreef:Scanspeakman heeft dat. zijn installatie dus.
Over hemzelf kan ik geen uitspraken doen. niet gecontroleerd.
Mijn stereo heeft inderdaad praktisch alles met gebalanceerde uitgangen; de ontwerpen die ik heb gebouwd heb ik daar op uitgekozen.
@ray5150
Tav mijn persoon; ikzelf hou het fysiek toch bij single ended. Mensen gaan raar kijken als bepaalde zaken dubbel uitgevoerd zijn.......
Scanspeakman