Heeft iemand wat advies over het volgende.
Ben van plan een bestaand speaker ontwerp met wat verandering na te bouwen. Het oorspronkelijk ontwerp betreft een 2-weg met hoog rendement 20 cm midwoofer in 50 ltr BR met tweeter achter waveguide, beide elektrisch 6 db/oct. gefilterd.
Alleen zou ik liever de midwoofer in een veel kleinere gesloten sectie onderbrengen (Q rond 0,6) en in het resterende volume van de kast een subwoofer met plateamp toevoegen. De 20 cm midwoofer blijft aan de onderkant ook dan ongefilterd. Buiten afmetingen van de behuizing blijven eveneens ongewijzigd.
Vraag: kan dit met ongewijzigd filter in principe goed gaan, vooral gelet op de toegepaste impedantie correctie met de oorspronkelijk grotere BR kastinhoud?
Zou montage van de subwoofer aan de achterzijde van de behuizing iets toevoegen gelet op impuls compensatie met de midwoofer, of moet ik me daar maar weinig van voorstellen (keuze subwoofer waarschijnlijk iets als een xls 10)?
filter ongewijzigd na verkleinen kastvolume?
Moderator: Beheerdersteam
Re: filter ongewijzigd na verkleinen kastvolume?
Jawel.
Nee en nee.
Je basmid is niet ongefilterd, een sub erbij hangen maakt een filterafstemming nodig. En impulscorrectie werkt vooral bij twee drivers die beide hetzelfde signaal moeten weergeven.
Nee en nee.
Je basmid is niet ongefilterd, een sub erbij hangen maakt een filterafstemming nodig. En impulscorrectie werkt vooral bij twee drivers die beide hetzelfde signaal moeten weergeven.