Een rare vraag.
Moderator: Beheerdersteam
Een rare vraag.
Hallo,
Ik vraag me het volgende af; is er een manier om de speaker uitgangen van mijn Sony 5.1 versterker met een of ander filter, zo te veranderen dat ze weer line-level worden, en dus naar een volgende amp kunnen, en dat ik in theorie die sony als pre-amp kan gebruiken?
Groeten, Yannick
Ik vraag me het volgende af; is er een manier om de speaker uitgangen van mijn Sony 5.1 versterker met een of ander filter, zo te veranderen dat ze weer line-level worden, en dus naar een volgende amp kunnen, en dat ik in theorie die sony als pre-amp kan gebruiken?
Groeten, Yannick
Hoi Seas,
het kan op 2 manieren.
1) met een spanningsdeler (weerstanden gecombineerd)
2) met een trafo'tje.
Nummer 1 is spotgoedkoop, nummer 2 is prijziger; een goed trafo'tje is niet zo goedkoop.
Als je dan ook de volumeregeling van je sony gaat gebruiken, dan wordt de kwaliteit daar niet beter van. Meeste versterkers hebben hun laagste vervorming rond de 1W zitten, dus daar zou ik ook als spanning van uit gaan. Volumeknop daarop vastzetten, en de spanningsdeler op de uitgang.
Dan moet je wel de volumeregeling van je eindtrappen gaan gebruiken.
Als je de volumeregeling van je sony wel wilt gebruiken, dan heb je dubbel vervorming, ruis etc. Eerst die van je sony, en daar komt de vervorming+ruis etc van de Alesis nog achteraan.
De alesis kan niets compenseren.
Groet, Joris
het kan op 2 manieren.
1) met een spanningsdeler (weerstanden gecombineerd)
2) met een trafo'tje.
Nummer 1 is spotgoedkoop, nummer 2 is prijziger; een goed trafo'tje is niet zo goedkoop.
Als je dan ook de volumeregeling van je sony gaat gebruiken, dan wordt de kwaliteit daar niet beter van. Meeste versterkers hebben hun laagste vervorming rond de 1W zitten, dus daar zou ik ook als spanning van uit gaan. Volumeknop daarop vastzetten, en de spanningsdeler op de uitgang.
Dan moet je wel de volumeregeling van je eindtrappen gaan gebruiken.
Als je de volumeregeling van je sony wel wilt gebruiken, dan heb je dubbel vervorming, ruis etc. Eerst die van je sony, en daar komt de vervorming+ruis etc van de Alesis nog achteraan.
De alesis kan niets compenseren.
Groet, Joris
- audiomanics
- Contacteer:
Wat ook een mogelijkheid is dat je de schema's van die Sony bemachtigd en dan het signaal voor de eindversterkers afpakt en naar buiten uitvoert. Die kan je dan weer op andere versterkers aansluiten, met behoud van de interne versterkers (mogelijk modules zelfs).
Dan heb je 12 versterkers tot je beschikking (5+1 = 6 toch??)
Dan heb je 12 versterkers tot je beschikking (5+1 = 6 toch??)
Laatst gewijzigd door audiomanics op ma 22 mei 2006, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
een spanningsdeler zoals toegepast in de caraudio wereld lijkt me het meest geschikt. Volgens mij hoef je de volumeregelaar niet vast te zetten. Zolang de versterker niet clipt valt het met de oplopende vervorming wel mee. Daarbij; zelfs bij een hoge stand van de volumeregelaar kom je bij lange niet aan één watt door de hoge impedantie van de spanningsdeler.
Zo'n spanningsdeler gaat niet altijd werken. Ik weet niet hoe het in jouw Sony zit maar bij veel versterkers is de signaalground en de speakerground van elkaar geisoleerd via een 100 ohm weerstand. Dan kun je de speakerground niet gebruiken als signaalground voor een andere versterker.
In zo'n geval heb je een audiotrafo nodig voor de groundisolatie.
In zo'n geval heb je een audiotrafo nodig voor de groundisolatie.
- voodooless
- Contacteer:
Hmm, hoe doen de meeste subamps met high level input dan dan? Voor zover ik weet hebben de meesten toch geen trafotje aan boord.Pjotr schreef:Zo'n spanningsdeler gaat niet altijd werken. Ik weet niet hoe het in jouw Sony zit maar bij veel versterkers is de signaalground en de speakerground van elkaar geisoleerd via een 100 ohm weerstand. Dan kun je de speakerground niet gebruiken als signaalground voor een andere versterker.
- voodooless
- Contacteer:
Haha, altijd grappig om te zien, hoe idereen er anders over denkt.
Het is in ieder geval de Sony STR-DE685, de .1 wordt inderdaad extern versterkert, dus maar 5 versterkers aan boord.
Om er nog een vraag aan toe te voegen; Over bi-amping. Dan heb je dus 2 verksterkers per speaker. Mijn vraag is dan, hou je het vermogen gelijk van die 2 versterkers, of over het hoog wat minder. Heb er zelf ook wat over zitten denken, en dan kom ik tot het volgende. In het hoog zit zowiezo al minder 'vermogens gebruik' bij een gewone versterker (boven de 3000Hz maar 15% heb ik ooit vernomen) dus als je dan het zelfde vermogen neemt, dan hou je de juiste balans over. Maar uit de PA wereld, waar ik ook redelijk actief ben, is het laag meestal 2 x zoveel vermogen als het hoog. Hoe 'moet' dat dan als je het goed wilt doen, even veel vermogen, of 2 keer zo veel voor het laag?
Groeten, en enorm bedankt allemaal,
Yannick
Het is in ieder geval de Sony STR-DE685, de .1 wordt inderdaad extern versterkert, dus maar 5 versterkers aan boord.
Om er nog een vraag aan toe te voegen; Over bi-amping. Dan heb je dus 2 verksterkers per speaker. Mijn vraag is dan, hou je het vermogen gelijk van die 2 versterkers, of over het hoog wat minder. Heb er zelf ook wat over zitten denken, en dan kom ik tot het volgende. In het hoog zit zowiezo al minder 'vermogens gebruik' bij een gewone versterker (boven de 3000Hz maar 15% heb ik ooit vernomen) dus als je dan het zelfde vermogen neemt, dan hou je de juiste balans over. Maar uit de PA wereld, waar ik ook redelijk actief ben, is het laag meestal 2 x zoveel vermogen als het hoog. Hoe 'moet' dat dan als je het goed wilt doen, even veel vermogen, of 2 keer zo veel voor het laag?
Groeten, en enorm bedankt allemaal,
Yannick