kleine dome, grote waveguide.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
beijert

kleine dome, grote waveguide.

Bericht door beijert »

Goedenavond

Ik heb onderstaande tweetertjes binnen,
Jerommel schreef:
http://www.ebay.com/itm/231503500835?_t ... EBIDX%3AIT

Paartje 1"domes met flinke rolrand voor een tientje.
not bad 'ey?
Leuk spul maar ik heb ook een partijtje 8" waveguides liggen van Dayton waar ik ze aan vast zou kunnen plakken.

Nou is de dome een stuk kleiner dan de ingang, die is namelijk voor aanschroefbare drivers bedacht en scheelt dus enkele millimeters.
Gaat dat een beetje werken? Meten en afstemmen gaat het toch niet worden maar als de vervorming de pan ook al uitrijst ga ik geen waveguides verkl*ten voor dit freubelwerkje

Onderstaand Paint kunstwerk geeft de verhoudingen een beetje aan wat betreft de mond.
small tweeter big horn.~png.gif
MarcoSQ

Re: kleine dome, grote waveguide.

Bericht door MarcoSQ »

Meten en afstemmen gaat het toch niet worden...[knip]
Dan moet je er niet aan beginnen denk ik. Een normaal tweetertje is nog binnen redelijke grenzen 'op gehoor' af te stemmen met textbook filtertjes. Gedragen zich min of meer netjes 'ideaal'.

Een normaal tweetje+waveguide is een heel ander verhaal. Mid-midhoog zal je om de oren tetteren, terwijl tophoog ver achter blijft. Ik zou het bijzonder knap vinden, als je dat op gehoor netjes zou krijgen.

Meer inhoudelijk op je vraag : ja, da's een uitdaging. Die overgang zou je op zijn minst een beetje vloeiend moeten maken. Zo veel mogelijk reflecties in die mond beperken. Anders doet je hoorntje waarschijnlijk meer kwaad, dan goed...
John P

Bericht door John P »

Misschien kun je ze aan elkaar plakken met kneedbaar plastic als protoplast.
arjank

Bericht door arjank »

Wat je kunt doen is van MDF een adapter ring maken met een conische vorm zodat je een nette overgang krijgt tussen de dome en de hoornhals. Zoiets heb ik gedaan toen in onderstaand draadje.

viewtopic.php?f=4&t=18744

Wat ik wel kan zeggen is dat je meet apparatuur moet hebben, een goed werkend filter krijg je anders echt niet voor elkaar (zie ook de metingen in bovenstaande link)
beijert

Bericht door beijert »

Okay, dan zal ik dit idee maar even laten varen. Een meetset zit er de eerste tijd toch niet in verband met chronisch tijd en ruimte gebrek.

Zoals die philips reageert op zijn waveguide is inderdaad moeilijk (ondoenlijk) op je gehoor normaal te krijgen.

Merci.
Plaats reactie