Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)
Geplaatst: di 14 apr 2015, 10:20
Ik kreeg het bericht dat morgen er een pakketje word bezorgt, een Soekris Ladder Dac.
Nu zul je misschien denken, wat moet hij nu met een Dac, hij heeft toch zo een mooie AF DAC?
Precies, en dan ben je verwend en het feit dat je vaak dan op beurzen en bezoeken dingen tegenkomt die dan leuk lijken of zelfs zijn, zijn dan altijd dat je het vergelijkt met wat je dan al hebt staan, dus je eigen referentie.
Het feit was dat er iemand langs kwam om mijn SACD's te rippen naar ISO files met een PS3, en die wilde zijn DAC dan wel eens vergelijken op een echte installatie, hij gebruikte zelf altijd een koptelefoon.
De DAC kwam uit een boodschappentas van de Lidl, en het bleek op dat moment dan voor mij een onbekend merk, TOTALDAC.
Als je dan wat verder zoekt en kijkt zie je dus een totaal andere opzet dan de gebruikelijke dac's met een chip in 16/24/32 bits als TDA1543 of BB /WM /CS4397 van de HK DAC enz
Een Ladderdac die toen in een direct vergelijk wel duidelijk wat verfijnder klonk nog dan de ESS9016, en dan in het middengebied.
Kom je dan de prijslijst tegen van die DAC dan wil je wel even achter je oren krabbelen of dat dan wel verantwoord is. En dan de laatste ervaring met een LADDER DAC is dan een proto type van een man van een PA ontwikkelaar, en die hoorde ik dan in een direct vergelijk met een Marantz ook een niet al te eerlijk vergelijk maar in die DAC zit dan de CS4398, met dan een behoorlijk uitgebreide voeding.
Ik vertelde dat aan Peter (knuisje) en die gaf dan een link naar de DIY Audio naar een ladderdac en dan met een prijskaartje waarvan ik dacht, op de bank levert het ook niet veel op, en een beetje bezigheidstherapie is ook niet verkeerd.
Dan de plusjes, er is in deze opzet een heleboel zo te maken dat je het dan een geheel eigen formaat van kunt maken.
De voeding.
de ingangs keuze.
de uitgang.
Er is een grote variatie in oplossingen/variaties te bedenken.
Mijn eerste opzet lijkt dan te gaan worden met een voeding die ik al had en mogelijk voldoende sap kan leveren, de voeding van Pjotr die er was voor de HK DAC.
De bron kan ik dan eerst eens met een Raspberry met een kapot SDcard houdertje, maar dan kan het wel als I²S bron dienen met een piCorePlayer software.
Een Amanero of wat anders kan ook nog en dan de Odoid U3.
De gebalanceerde uitgangen kan ik dan direct aan de RelaiXed knopen, maar een buizenbuffer is dan in principe ook mogelijk met de RAW uitgang.
Ik heb samen met cve dit in Denemarken besteld, Co gaat hem gebruiken in zijn voorversterker.
Ik ga het een beetje uitvlooien met een netwerk opzet, en wat mogelijke opzetten met de Arduino aansturing en dan een display 3,2 inch of zo.
Daar is ook wel wat te vinden op DIYAUDIO
Link naar de ladderdac op diyaudio
Ik ben benieuwd hoe het gaat werken en klinken.
Edit: link toegevoegd
Precies, en dan ben je verwend en het feit dat je vaak dan op beurzen en bezoeken dingen tegenkomt die dan leuk lijken of zelfs zijn, zijn dan altijd dat je het vergelijkt met wat je dan al hebt staan, dus je eigen referentie.
Het feit was dat er iemand langs kwam om mijn SACD's te rippen naar ISO files met een PS3, en die wilde zijn DAC dan wel eens vergelijken op een echte installatie, hij gebruikte zelf altijd een koptelefoon.
De DAC kwam uit een boodschappentas van de Lidl, en het bleek op dat moment dan voor mij een onbekend merk, TOTALDAC.
Als je dan wat verder zoekt en kijkt zie je dus een totaal andere opzet dan de gebruikelijke dac's met een chip in 16/24/32 bits als TDA1543 of BB /WM /CS4397 van de HK DAC enz
Een Ladderdac die toen in een direct vergelijk wel duidelijk wat verfijnder klonk nog dan de ESS9016, en dan in het middengebied.
Kom je dan de prijslijst tegen van die DAC dan wil je wel even achter je oren krabbelen of dat dan wel verantwoord is. En dan de laatste ervaring met een LADDER DAC is dan een proto type van een man van een PA ontwikkelaar, en die hoorde ik dan in een direct vergelijk met een Marantz ook een niet al te eerlijk vergelijk maar in die DAC zit dan de CS4398, met dan een behoorlijk uitgebreide voeding.
Ik vertelde dat aan Peter (knuisje) en die gaf dan een link naar de DIY Audio naar een ladderdac en dan met een prijskaartje waarvan ik dacht, op de bank levert het ook niet veel op, en een beetje bezigheidstherapie is ook niet verkeerd.
Dan de plusjes, er is in deze opzet een heleboel zo te maken dat je het dan een geheel eigen formaat van kunt maken.
De voeding.
de ingangs keuze.
de uitgang.
Er is een grote variatie in oplossingen/variaties te bedenken.
Mijn eerste opzet lijkt dan te gaan worden met een voeding die ik al had en mogelijk voldoende sap kan leveren, de voeding van Pjotr die er was voor de HK DAC.
De bron kan ik dan eerst eens met een Raspberry met een kapot SDcard houdertje, maar dan kan het wel als I²S bron dienen met een piCorePlayer software.
Een Amanero of wat anders kan ook nog en dan de Odoid U3.
De gebalanceerde uitgangen kan ik dan direct aan de RelaiXed knopen, maar een buizenbuffer is dan in principe ook mogelijk met de RAW uitgang.
Ik heb samen met cve dit in Denemarken besteld, Co gaat hem gebruiken in zijn voorversterker.
Ik ga het een beetje uitvlooien met een netwerk opzet, en wat mogelijke opzetten met de Arduino aansturing en dan een display 3,2 inch of zo.
Daar is ook wel wat te vinden op DIYAUDIO
Link naar de ladderdac op diyaudio
Ik ben benieuwd hoe het gaat werken en klinken.
Edit: link toegevoegd