2 speakers paralel schakelen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pieter Bas
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 12:19

2 speakers paralel schakelen

Bericht door Pieter Bas »

Hallo ik heb een vraagje over het zelf maken van dipol speakers als surround speakers in mijn 7.1 set up. IK heb 4 exact dezelfde 2 weg speakertjes en ik wil deze zo mogelijk graag ombouwen naar 2 dipole speakertjes. Hierbij straalt er 1 speakertje schuin naar achter en 1 schuin naar voren. Ze staan dan NIET in fase met elkaar. Maar het probleem waar ik tegenop loop is dat als ik ze parallel schakel dat de impedantie dan veel te laag gaat worden voor de versterker. Zou het filter makkelijk aan te passen kunnen zijn om dit te omzeilen?

Hier een voorbeeld van een dergelijke speaker: http://visaton.com/en/bauvorschlaege/ar ... ction.html

Ik voeg een tekeningetje van het filter van 1 speaker toe ter verduidelijking. De waarde van de spoelen is niet af te lezen en het gaat om deze speakertjes: http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/av/ ... X-E200.pdf

Groetjes van Pieter
Bijlagen
20150406_160241.jpg
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: 2 speakers paralel schakelen

Bericht door beijert »

Ik zou de onderdelen in serie zetten met de filterwaardes daarbij verdubbeld dan wel gehalveerd waar nodig.

Gezien de toepassing lijkt me dat niet zo'n probleem toch?
Pieter Bas
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 12:19

Re: 2 speakers paralel schakelen

Bericht door Pieter Bas »

maar dan zou ik wel de waarden van de spoelen moeten weten neem ik aan? En als ik ze in serie zet weet ik ook niet welke waarde ook alweer halveren en welke moeten verdubbelen. En ik krijg dan een speaker van 12 ohm volgens mij?
Pieter Bas
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 12:19

Re: 2 speakers paralel schakelen

Bericht door Pieter Bas »

Niemand die mij graag zou willen adviseren/ helpen ? Ik zou er echt heel blij mee zijn... ik zoek me een rotje op het net maar kan weinig vinden.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: 2 speakers paralel schakelen

Bericht door beijert »

Als het goed is gaan alle filtercomponenten ook in serie. Voor de condensators betekend het dat ze met de helft van de waarde kunnen volstaan maar op deze manier kan je even freubelen.
Pieter Bas
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 12:19

Re: 2 speakers paralel schakelen

Bericht door Pieter Bas »

dus alleen de condensators veranderen van waarde? Wat bedoel je met even freubelen :)
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: 2 speakers paralel schakelen

Bericht door beijert »

Alles veranderd van waarde maar dat kan je doen door ze bijvoorbeeld in serie aan te sluiten.

Met freubelen bedoel ik dat je er eerst een beetje mee kan spelen voordat je andere componenten aan gaat schaffen en dan blijkt dat het niet klinkt, da's zonde.
Aangezien er ook niets gemeten gaat worden. (Neem ik aan)
Pieter Bas
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 12:19

Re: 2 speakers paralel schakelen

Bericht door Pieter Bas »

Ik zit wel te denken om een meetmicrofoon en wat nodig is aan te schaffen.... wat heb ik nodig behalve de mic ?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2 speakers paralel schakelen

Bericht door wouter »

Zo... dat is even een plan... Die Visaton Dipool is erg ingenieus, de midwoofertjes lopen vanaf 200 Hz uit fase met elkaar, daarvoor in fase. Daardoor komt er ook laag uit, anders zou het niet klinken. Daarnaast heb je zo aan een 2-weg genoeg, anders moet je een breedbander inzetten vanaf ca. 300 Hz of een 3-weg bouwen. Briljant dus, dit komt door het latice netwerk dat er in zit.

Dan nog even of van 6 naar 3 ohm of dingen in serie zetten. In Hobby Hifi heeft hierover een artikel gestaan. Theoretisch moet je van een 8 naar een 4 ohm speaker rekenen met een halvering van de spoelwaarde en verdubbeling van de condenstator waarde. Echter, dat is bij een vlakke impedantie, en dat heeft een ongecorrigeerde speaker niet. Die Yamaha's ook niet. Dus de eenvoudige vuistregel gaat niet werken en als geen goed resultaat geven. Het artikel stond in HOBBY HiFi 2/2009

http://www.pdfmagazines.org/magazines/3 ... erman.html

(rechter tijdschrift :mrgreen: )

In Hobby HiFi 2/2009 Bernd Timmermanns explains how to design resp. re-calculate a speaker with two bass drivers (see also D'Appolito Cabinet Calculator).
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... ent_en.htm
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2 speakers paralel schakelen

Bericht door wouter »

Zo... dat is even een plan... Die Visaton Dipool is erg ingenieus, de midwoofertjes lopen vanaf 200 Hz uit fase met elkaar, daarvoor in fase. Daardoor komt er ook laag uit, anders zou het niet klinken. Daarnaast heb je zo aan een 2-weg genoeg, anders moet je een breedbander inzetten vanaf ca. 300 Hz of een 3-weg bouwen. Briljant dus, dit komt door het latice netwerk dat er in zit.

Dan nog even of van 6 naar 3 ohm of dingen in serie zetten. In Hobby Hifi heeft hierover een artikel gestaan. Theoretisch moet je van een 8 naar een 4 ohm speaker rekenen met een halvering van de spoelwaarde en verdubbeling van de condenstator waarde. Echter, dat is bij een vlakke impedantie, en dat heeft een ongecorrigeerde speaker niet. Die Yamaha's ook niet. Dus de eenvoudige vuistregel gaat niet werken en als geen goed resultaat geven. Het artikel stond in HOBBY HiFi 2/2009

http://www.pdfmagazines.org/magazines/3 ... erman.html

(rechter tijdschrift :mrgreen: )

In Hobby HiFi 2/2009 Bernd Timmermanns explains how to design resp. re-calculate a speaker with two bass drivers (see also D'Appolito Cabinet Calculator).
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... ent_en.htm
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 2 speakers paralel schakelen

Bericht door pappaleo »

Zelfs het antwoord is een dipool geworden :mrgreen:
Pieter Bas
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 12:19

Re: 2 speakers paralel schakelen

Bericht door Pieter Bas »

Dank voor je antwoord, en ik ga gewoon de visatons bouwen dus. Het feit is dat ik 2 achter speakers heb gebouwd op basis van de ct 130 van visaton met een audax tweeters erin. klinken super, dus die wil ik graag zo laten. Ik ga eens rond kijken voor wat drivertjes denk ik :)
Bijlagen
20140204_001311.jpg
20131119_234316.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”