Pagina 1 van 2

Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 12:14
door Stijn Kanaalproject
Beste Allen,

ik ben Stijn Geenen en werk voor een Belgisch Wetenschappelijk Televisieprogramma. We zijn gestart met een unieke ondernemeing: we zouden graag op een mechanische manier geluid uitsturen over het kanaal waarbij er als het ware een communicatie ontstaat van Dover naar Cap Griz Nez.

Heel graag had ik te weten gekomen waar ik bijgevoegde instrumenten en hun bouwers kan vinden? Is er iemand die me tips kan geven om deze objecten en mensen die er wat duiding bij kunnen geven op te sporen?

je kan me ook bereiken op stijn.geenen@tvbastards.be

Mvg,

Stijn

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 12:35
door hannesie
Het gaat al weer aardig richting 1-4. :lol: :mrgreen:

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 12:47
door pappaleo
hannesie schreef:
Het gaat al weer aardig richting 1-4. :lol: :mrgreen:
Hij is er wel vroeg mee, ja :rofl: :rofl:

Bij ons in de speeltuin in onze wijk staan die dingen ook. :lagge:

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 14:10
door Dan
Geluid bundelen en over een grote afstand transporteren doe je met twee paraboolspiegels.
Of dit op 40 kilometer nog lukt lijkt me erg afhankelijk van windrichting en kracht En of de geluidsgolven netjes de kromming van de aarde volgen? Geen idee
Ik denk ook dat het lastig wordt om de spiegels uit te lijnen als je ze niet kan zien

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 14:30
door Jerommel
Leuk idee voor een experiment!
Ja, enorme parabolen idd. Eén voor de "zender" en 1 voor de ontvanger.
Hoewel je voor de "zender" misschien ook een (zo groot mogelijk) aantal weergevers kunt gebruiken met exact de zelfde afstand tot de ontvanger.
Mijn gevoel zegt dat de kromming van de aarde niet het probleem is, maar mijn gevoel zit er weleens naast...

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 14:31
door Stijn Kanaalproject
Beste Dan,

bedankt voor je reactie.

Om de kromming van de aarde te volgen moet de paralelle bundel op een hoogte van ten minste 24 meter verzonden en ontvangen worden.

Enig idee waar we twee grote paraboolspiegels kunnen ontlenen / huren?

Mvg,

Stijn

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 14:37
door Muug
Google : Stijn Geenen ==> Sultan Sushi (opgedoekt in oktober 2014 blijkbaar), nu dus tvbastards

de hamvraag is : moet het "over" het kanaal?

Dit artikel bvb heeft het over het grote bereik van laagfrequentiegeluid, maar dan wel doorheen bvb leidingen
http://www.laagfrequentgeluid.nl/html/i ... /info.html

Andere hamvraag : moet het hoorbaar geluid zijn?

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 14:39
door Jerommel
Om de kromming van de aarde te volgen moet de paralelle bundel op een hoogte van ten minste 24 meter verzonden en ontvangen worden.
Dat is om de kromming te ondervangen.
Vraag is eigenlijk in hoeverre geluid de kromming van de aarde zou volgen.
Aangezien het geluid over het aardoppervlak 'scheert', zal het onderaan enigszins afgeremd worden door wrijving met het oppervlak, waardoor het de bolling toch volgt.
(Gevoel niet helemaal op niks gebaseerd dus)

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 14:47
door MarcoSQ
Grappig dit :rofl: :rofl: :rofl: .
Tweede plaatje staat kennelijk in Oldenburg-Duitsland, bij een gehoorcentrum http://www.hoerzentrum-oldenburg.de/web ... ndex.shtml.
Dat centrum heeft een soort expositie/demo/fun-tuin, die je hier vindt http://www.hoergarten.de/

Toestel staat ook uitgelegd; voor zover mijn Duits reikt (...) is het bedoeld om beter richting te kunnen horen. Dus niet voor wat je zocht http://www.hoergarten.de/index.php?show=10

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 15:03
door Jerommel
Er staat er al langs de kust:
https://www.google.nl/search?hl=en&biw= ... Alt2UHjbI4
even beetje kantelen en richten...

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 15:09
door Muug
Jerommel schreef:
Er staat er al langs de kust:
https://www.google.nl/search?hl=en&biw= ... Alt2UHjbI4
even beetje kantelen en richten...
"sound mirror", wow, cool :goeie:

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 15:39
door hsmeets
leuk experiment maar of dat over 35km tussen de Cap en Dover haalbaar is?

Al zou er geen andere verstoringen zijn door wind en andere zaken en al zou je perfecte parabolen kunnen maken waaruit een geluidsstraal komt die geen spreiding heeft (je staat er naast en hoort niks) dan nog, hoe hoog is de demping van lucht zelf? De geluidstrilling wordt doorgegeven en er zal bij iedere overdracht van de trilling ook wat verloren gaan zodat na 35km nog hoeveel overblijft ?

Een 1khz toon, bij 50% vochtigheid, wordt 4,7dB per km gedempt, dus bij 35Km een 165 dB.

Bron: http://www.kayelaby.npl.co.uk/general_p ... und_in_air

Wil je dus aan de ander kant iets waarnemen, zeg op fluisternivo van een 20dB dan moet je het met 185dB versturen.

Naarmate de frequentie toeneemt neemt ook de demping toe, je moet dus met relatief laagfrequent geluid werken en dan kom je weer in andere problemen.

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 15:50
door Muug
als die sound mirrors vliegtuigen kunnen detecteren vanaf enkele tientallen mijlen, dan komt dat wel snor. :D

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 16:11
door Stijn Kanaalproject
Beste allen,

ik ben duidelijk op de juiste plaats met mijn vragen.

Nu, de frequentie zal idd belangrijk zijn. Er valt voor de verschillende frequenties wel iets te vertellen:

- lage frequenties zijn te verkiezen als we de geluidsabsorptie bekijken
- de middenfrequenties zijn interessant als we rekening houden met de gevoeligheid van het oor
- de hoge frequenties zijn te verkiezen voor de richtbaarheid van het geluid


Ik denk dat wij alle frequenties eens gaan uitproberen. Maar kunnen jullie me eens wat voorbeelden geven die kans op slagen hebben voor elk van de frequenties?

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 16:23
door Jerommel
Muziek en / of spraak, is ook het leukst. :)

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 16:25
door hsmeets
Stijn Kanaalproject schreef:
Beste allen,

ik ben duidelijk op de juiste plaats met mijn vragen.

Nu, de frequentie zal idd belangrijk zijn. Er valt voor de verschillende frequenties wel iets te vertellen:

- lage frequenties zijn te verkiezen als we de geluidsabsorptie bekijken
- de middenfrequenties zijn interessant als we rekening houden met de gevoeligheid van het oor
- de hoge frequenties zijn te verkiezen voor de richtbaarheid van het geluid


Ik denk dat wij alle frequenties eens gaan uitproberen. Maar kunnen jullie me eens wat voorbeelden geven die kans op slagen hebben voor elk van de frequenties?
Jullie zitten niet ver van Leuven en Brussel, op een van de universiteiten zal toch wel een natuurkundige te vinden moeten zijn met verstand van of goede kijk op deze materie? Of zijn de universiteiten de TV productie maatschappijen beu? :D

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 16:27
door mtb
Ze zijn wel bezig met http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_from_ultrasound.
In Elektor heeft zelfs een schakeling gestaan met gewone piëzo-speakertjes, die wel werkt als je goed luistert.
Er zijn commerciële producten (bijv. http://www.soundlazer.com/) te koop die goed werken, maar je zal wel veel vermogen nodig hebben om het Kanaal over te komen.
Voor een museum o.i.d. hebben ze ca. 50W ultrasoundvermogen nodig en militair gebruiken ze kilo-watts.

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 16:33
door Jerommel
Ah, ja, dat is ook interessant idd, de 'sound projector'.
Ooit eens over gelezen en ik begreep het ook nog bijna...
Iets met interferentie, dacht ik (?)

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 16:34
door Muug
Deze al gezien? :D
https://www.kickstarter.com/projects/ri ... soundlazer
Is natuurlijk niet om over het kanaal te geraken.

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 16:50
door Jerommel
Vanwege het ultra-geluid (supra?) kan je zoals in filmpje met een klein veldje drivers heel gericht werken.
Voor normaal geluid heb je een veel groter veld nodig (ivm golflengtes), maar werkt in principe ook.
Zodoende mijn gedachte om te "zenden" met zo veel mogelijk speakers, zolang ze maar precies even ver van de ontvanger staan.
Sponsored by "Big Event Soundsystems". :mrgreen:
Heb je wel specialisten nodig om ze allemaal precies even ver van de ontvanger te plaatsen, alles moet in fase met elkaar aan komen bij ontvanger.
Wellicht kan dat met radiogolven gekalibreerd worden, fijn afstellen zou ook met een delay kunnen.

{edit}
Leuk brainstorm onderwerpje.
Je zou met een vet delay systeem de hele boel kunnen richten.
Meen me zoiets te herinneren voor omroep installaties in grote stadions, het is ook hoe je een line array electronisch omhoog of omlaag kunt richten.
Bij omlaag richten neemt de delay van elke volgende speaker er boven, evenredig toe af.
Met een veld van weergevers kan je alle kanten op richten / bijsturen, en zelfs focussen.

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 17:07
door Jerommel
Muug schreef:
als die sound mirrors vliegtuigen kunnen detecteren vanaf enkele tientallen mijlen, dan komt dat wel snor. :D
Miste deze, maar inderdaad!
Mocht je ergens kunnen regelen zulke jongens te kunnen richten naar de overkant, dan ben je gauw klaar.
Rest dan de vraag hoe het met de bolling van de planeet zit, en de invloed op het geluid.
In hoeverre zoekt het geluid de oppervlakte op?
Weleens iets over gelezen, over geluid over een wateroppervlak.
De lucht is aan het oppervlak vanwege waterdamp ook wat dikker / zwaarder, dus vertraagt het geluid iets ten opzichte van hoger, waardoor het dus naar beneden buigt, maar er was geen specifiek onderzoek bij genoemd, dus kweenie..

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: wo 18 mar 2015, 18:19
door wdd
Er zijn (niet veel natuurlijk) bedrijven die om bv raketlanceringsgeluiden (is dit een neologisme?) na te bootsen om te zien of de omgeving hiertegen bestand is "acoustic noise generatoren" verkopen die zowat 200 kW akoestisch vermogen leveren :shock:

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: do 19 mar 2015, 0:46
door MarcoSQ
Hihi, lees net de oorspronkelijke vraag wat beter.
Begrijp ik je nou goed ? Je wilt een geluid, in onveranderde akoestische vorm, overdragen over 35km en daarna ontvangen ?

Zo ja : dat kan echt geen enkele kans van slagen hebben. Tenzij je een budget hebt waar je Afrika een jaar mee kan voeden, EN schijt hebt aan alles wat leeft rond het kanaal.
Ik weet niet eens waar te beginnen, zoveel onmogelijkheden zie ik.

Vooral hsmeets geeft je aardige hints. (Ook de stukjes waar hij zo achteloos overheen lijkt te skippen...)
Probeer dat eens te begrijpen, en probeer vooral ook een gevoel te krijgen bij de extreem hoge én lage SPL's die hij noemt.

Ik kom op 1/4 weer even een kijkje nemen hoe ver jullie zijn :lol: . Mocht het lukken : volgens mij heb je dan goud in handen ;-).

Ik moet wél zeggen : Veel waardering voor wat je probeert te doen ! (Maar je daar verder toe enthousiasmeren is niet terecht ben ik bang,,.)

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: do 19 mar 2015, 13:02
door John P
Ter illustratie: de Krakatau eruptie wordt geschat op 188 dB. Het kan natuurlijk nog harder, die meteoriet in Rusland vorig jaar is misschien een kandidaat. 185 dB is dus veel meer als zeg 3 straaljagers bij elkaar.

Re: Over het Kanaal horen Vlaamse Televisie

Geplaatst: do 19 mar 2015, 13:33
door Jerommel
hsmeets schreef:
Een 1khz toon, bij 50% vochtigheid, wordt 4,7dB per km gedempt, dus bij 35Km een 165 dB.
Dat geldt voor een rondstralende zender, niet voor een gericht verhaal.