Warm/Koud cooler met Tempherkenning

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
3sly

Warm/Koud cooler met Tempherkenning

Bericht door 3sly »

Hey iedereen,

Hier weer met een klein projectje om mezelf bezig te houden ;).
Het plan is dus een soort minikoelkast te maken dat detecteert wanneer er een drankje aanwezig is, vervolgens de temperatuur bekijkt van het drankje en dan beslist of het drankje dan koud of warm moet gehouden worden.

De enige echte voorwaarde die het voor mij moet hebben is dat het op een USB poort moet werken. 2.5W op USB2 (en als ik me niet vergis zelfs meer op USB3).

Hiervoor moet ik dus met een PIC werken en een thermistor op de ADC ingang.

Ook moet ik dus de polariteit van de peltier kunnen wijzigen. Nu heb ik NMOS transistoren gevonden die gemaakt zijn om op logic level te opereren (gate). Maar ik ben niet helemaal zeker of ik ze zomaar (als in scan) mag aansluiten. Ik heb de exacte aansluiting niet getekend om de tekening wat ordelijk te houden, maar je kunt wel zien hoe de pic met de NMOS de 5V verwisselt van kant.

Maar ik heb mijn twijfels of er niet ogenblikkelijk kortsluiting kan optreden bij enkel het gebruik van NMOS + ogenblikkelijke omdraaien van de polarisatie. Of is het gewoon voldoende om even de on/off transistor op off te zetten bij het omdraaien van de polarisatie?

Laatste vraag: ik heb nog een intel cooler liggen en dat lijkt me meer als voldoende, maar zou een ventilator daarop ook nodig zijn?

Mvg,
Dries
Bijlagen
IMG_20150227_0001.jpg
Ah!buis

Re: Warm/Koud cooler met Tempherkenning

Bericht door Ah!buis »

As je de vier mos-schakelaars elk met een poort bedient kun je toch steeds alle vier uitzetten voordat je de juiste kombinaie weer aanzet?
Moet wel een heel klein koelertje worden , zo uit de USB gevoed :o
Anne
3sly

Re: Warm/Koud cooler met Tempherkenning

Bericht door 3sly »

Ja idd dat is ga ik inderdaad doen dan, ik dacht gewoon dat er misschien een elegantere oplossing was :p. Bijvoorbeeld als veiligheid indien de PIC verkeerde signalen stuurt.

Ja idd, het is de bedoeling dat je je mok of glas cola er in/op zet en iets langer warm/koud houdt. Ik heb voorbeelden gezien die ook op 2.5W werken met warm/koud (maar dan wel manueel) en het toch behoorlijk goed doen.

Bedankt voor je hulp
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”