Pagina 1 van 13
Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: vr 27 feb 2015, 22:52
door ray5150
Een tijdje geleden heb ik van Walt bovengenoemd apparaat als zijnde defect overgenomen.
Het ding is niet echt nieuw meer, Walt was, voor zover ik kon nagaan op HT-Forum, de 3e eigenaar.
Daarvoor was hij van ene Audioloog, ook uit Delft.
Die heeft er het nodige aan versleuteld waarvan nog sporen zijn te vinden op internet. (
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=23357.0 )
Wat is het eigenlijk voor apparaat ?
Grofweg gezien een is het een hele zware sinus generator die een wisselpanning van rond de 230 Volt AC uitspuugt.
Om mijn uitleg iets te verduidelijken heb ik maar even een eenvoudig blokschema opgezet :
De voeding bestaat uit een zware ringkern van ongeveer 700 VA met aparte secundaire wikkelingen voor de eindtrappen en voor de besturing.
De generator bestaat uit een ROM IC waarin enkel golfvormen gesampled zitten.
Deze gaan door een DA convertor, daarna door een fasedraaier.
Vervolgens door twee in brug geschakelde eind trappen met ieder 4 paar complementaire vermogenstransistoren.
(In totaal 16 eindtorren dus.)
Geen schakelende voedingen dus, maar alles heel conventioneel opgezet.
Deze eindtrappen gooien er samen normaal gesproken rond de 115 V AC uit.
Voor de Europese markt is er een extra 1:2 trafo van 500VA bijgeplaatst die daar rond de 230 Volt AC van maakt.
Het apparaat is dan ook loodzwaar, ik denk rond de 20 kilo, zo niet meer.
De uitgangspanning is ruimschoots intelbaar van 220 Volt tot 250 Volt.
Ook de frequentie is regelbaar van 50 Hertz tot 120 Hertz. als laatste kun je kiezen uit verschillende golf vormen.
Om met het goede nieuws te beginnen : met de sinus generator en de besturing is niks mis.
Dit heb ik bekeken met de scoop, en de generator reageert goed op veranderingen op de in te stellen frequentie en spanning.
Ook kun je goed de verschillende golfvormen zien.
Het probleem is dat hij vrijwel geen vermogen levert.
Ik heb de uitgangspanning gemeten en deze bedraagt een armzalige 30 Volt AC.
Dat is dus op de WCD's die achterop zitten.
Op de emitter weerstanden van de eindtorren staat slechts rond de 8 Volt.
Dus mogelijk is er wat in de eindtrap defect.
Volgt nu de gebruiksaanwijzing, service manual, en de schema's :
Dan wat foto's.
Deze zijn van een aantal jaren geleden en komen van HT forum af.
Zoals te zien is, is er een hoop aan aangepast en verbouwd, waarover later meer.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: vr 27 feb 2015, 23:03
door ray5150
Maar, eerst graag uw aandacht voor iets anders :
Bij het demonteren van het geheel viel mij een vrij grote zwarte vlek op het AC input bord op.
Hier is dus iets grondig mis gegaan...
Er heeft blijkbaar dusdanig veel stroom gelopen door R4 en R5 dat de (vrij dunne) printsporen en soldeerpad min of meer losgelaten hebben van de PCB.
De betreffende kapotte printsporen lopen richting de diode's D9 en D7.
Dit is niet iets dat ik niet kan repareren, kwestie van de diverse onderdelen vervangen.
De defecte kopersporen krijg ik ook wel gefixt.
de vraag is eerder wat hier gebeurd kan zijn en wat daarvan de oorzaak is geweest ?
Mijn voorlopige conclusie is dat er door het overlijden van C6 er dusdanig veel stroom is gaan lopen dat daardoor R4 en R5 afgefikt zijn.
Zou dit kunnen kloppen ?
Opvallend is dat dit gedeelte ook in de service manual genoemd word, op blz 4.
R4 en R5 meten om en nabij de 1K3, opvallend is ook dat er geen tekst meer op staat.
Het lijkt me goed mogelijk dat de weerstanden zo heet zijn geworden dat de inkt gewoonweg verdampt is.
Met C6 is ook nog iets vreemds aan de hand. origineel word er in het schema een 470 uF / 50V voorgeschreven.
In de service manual echter word aangeraden om deze te wijzigen naar 100 uF/ 100 V.
Wat bleek er echter op het bord te zitten ? een elko van 1000 uF bij 50 Volt...
Deze is gebarsten en ook niet origineel.
Ik heb sterk de indruk dat dit een of andere bagger elko is ergens uit het begin van de jaren 80, aan de afmetingen te zien.
Gek genoeg meet ik bij C6 geen kortsluiting, iets wat ik wel verwacht had.
C5, R5, D7, en D9 lijken mij wel origineel, maar worden wel uit voorzorg vervangen.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 0:00
door Kappa7
Daar maak je toch wel weer even een nieuw printje voor hoop ik?
Repareren kan natuurlijk maar dat moet jij toch mooier kunnen.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 8:18
door dre
Er zijn heel wat updates geweest in de tijd.......
Wat ik wel weet is dat dit apparaat echt enorm heeft word.
Ik heb er zelf ook een gehad en 50 graden werd ie zeker.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 8:54
door Walt
Hallo Ray,
Leuk om dit topic te zien verschijnen. Deze powerplant heeft het circa 1 jaar prima hier gedaan totdat ineens het voltage inderdaad 30V was op de gefilterde uitgangen. De high power uitgang doet het nog wel 100% volgens mij. Toen hij kapot ging was Ray net bezig met mijn aktieve filter en dat koste wat meer tijd dan voorzien, dus ik dacht ik geef deze powerplant gratis aan Ray misschien kan hij hem makkelijk oplappen en eventueel verkopen of zelf gebruiken.
Zoals Dre aangeeft wordt hij goed warm, maar dit exemplaar heeft wel een extra cover in de vorm van een gatenplaat voor extra koeling, ik geloof dat ik die aan Ray erbij had gegeven.
Als je hem hiermee redelijk eenvoudig kan repareren is hij wel weer aardig wat waard denk ik! Ik hoop niet dat er echt dure componenten kapot zijn. Maar zoals ik het nu lees lijkt dat wel mee te vallen.
Wat wel grappig is, hij kan ook een golf vorm uitsturen speciaal voor buizen apparatuur, daarmee zouden de buizen optimaler kunnen spelen...
Groetjes Walter
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 10:04
door hsmeets
lijkt er op dat die weerstanden over een lange periode steeds goed heet werden, het is zo mooi gelijkmatig geblakerd en lijkt ook door te dringen naar de onderkant. Bij een 'incident' zou je verwachten een meer onregelmatig/vlam patroon aan te treffen.
Mogelijk scenario: print wordt in gebruik heet door die weerstanden, veranderd daardoor langzaam in eigenschappen, hechting van het koperspoor word minder en laat mogelijk al los, warmte weerstand neemt toe waardoor het koperspoor heter wordt en bij voldoende amperes uiteindelijk doorsmelt.
Ik zou nieuwe weerstanden niet meer op de print laten rusten maar iets van de print afhouden. En mogelijk iets verzinnen waardoor ze beter hun hitte kwijt kunnen aan de omgevingslucht.
mijn 0,01 euro.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 10:38
door dre
Andere weerstanden met een koelblokje?
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 11:43
door Ah!buis
Raar ding

.Hopelijk zijn de C's bij de ingang vervangen door soorten met hogere spanning, in 't schema staan ze vermeld voor 110V~.Ook D7 moet wel 1N4007 zijn niet 1N4004 met 230V~ in.
Die ronde dingen op de grote print blijken gelijkrichters te zijn, maar waar zijn de buffer-C's ?Want zonder zal de opgeleverde uitgangspanning er mooi uitzien

.
De heetgestookte weerstanden is geen wonder.Staan in serie met de twee net-relais spoelen, verlies op 110V valt wel mee maar bij 230V~ loopt het verstookt vermogen enorm op.Een serie-C zou wel zo net zijn.
Op de foto van de grote print in de service manual staat er een die al flink verfikt is

.
Als zo'n ding het goed doet zou het te pas kunnen komen in onderontwikkelde gebieden, waar de netspanning en frequentie nogal onbetrouwbaar zouden zijn.Hier zou ik zeggen, haal eruit wat bruikbaar is en de rest voilbak

.
Je hebt zo toch al genoeg te doen
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 12:04
door ray5150
Kappa7 schreef:Daar maak je toch wel weer even een nieuw printje voor hoop ik?
Repareren kan natuurlijk maar dat moet jij toch mooier kunnen.
Nee, nieuwe print maken is veels te veel werk.
Deze is trouwens ook dubbelzijdig.
hsmeets schreef:
Ik zou nieuwe weerstanden niet meer op de print laten rusten maar iets van de print afhouden. En mogelijk iets verzinnen waardoor ze beter hun hitte kwijt kunnen aan de omgevingslucht.
De nieuwe weerstanden komen inderdaad wat hoger te zitten.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 12:19
door ray5150
Ah!buis schreef:Raar ding

.Hopelijk zijn de C's bij de ingang vervangen door soorten met hogere spanning, in 't schema staan ze vermeld voor 110V~.
Welke bedoel je precies ?
Ah!buis schreef:Ook D7 moet wel 1N4007 zijn niet 1N4004 met 230V~ in.
Word vervangen door 4007.
Ah!buis schreef:Die ronde dingen op de grote print blijken gelijkrichters te zijn, maar waar zijn de buffer-C's ?
Want zonder zal de opgeleverde uitgangspanning er mooi uitzien
De oorspronkelijke buffer elko's zaten aan de onderkant van de versterkerprint.
je ziet ze niet goed op de foto's.
Ze zijn vervangen door twee grote blauwe Phillipsen. die kunnen maximaal 160 VDC hebben.
Ah!buis schreef:De heetgestookte weerstanden is geen wonder.
Staan in serie met de twee net-relais spoelen,
verlies op 110V valt wel mee maar bij 230V~ loopt het verstookt vermogen enorm op.
Een serie-C zou wel zo net zijn.
Dat laatste is een goed idee, maak daar eens een klein blauw schemaatje van, als je wilt ?
Ah!buis schreef:Op de foto van de grote print in de service manual staat er een die al flink verfikt is

.
Als zo'n ding het goed doet zou het te pas kunnen komen in onderontwikkelde gebieden,
waar de netspanning en frequentie nogal onbetrouwbaar zouden zijn.
Hier zou ik zeggen, haal eruit wat bruikbaar is en de rest voilbak

.
Je hebt zo toch al genoeg te doen
Het was wel mijn bedoeling om hem weer werkend te krijgen....

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 12:54
door ds23man
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 13:05
door ray5150
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 13:34
door Ah!buis
Zoiets dan

,is wel niet blauw
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 13:50
door Ah!buis
Dat ding ken ik, was oorsprongkelijk bruin (hout).
Andere kan ziet er ongeveer zo uit

- Stoof.jpg (17.19 KiB) 1642 keer bekeken
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 14:14
door ray5150
Ah!buis schreef:Zoiets dan

,is wel niet blauw
Anne
Dat niet, maar wel heel duidelijk.
Ik zag ook nog iets anders. een van de relais is voor de directe gefilterde uitgang.
Het andere is voor de voeding van de eindversterker.
Het blijkt dus dat als het apparaat in standby stand is,
de eindversterker gewoon onder spanning staat en vermogen staat te verstoken.
Dat wil ik dus gaan aanpassen zodat eindtrap pas onder spanning komt als de zaak uit de standby komt.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 14:17
door dre
Ga je deze ook zelf bewaren dan?
Je begint ook al zo'n hoarder te worden.

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 14:34
door Ah!buis
ray5150 schreef:Het blijkt dus dat als het apparaat in standby stand is,
de eindversterker gewoon onder spanning staat en vermogen staat te verstoken.
Dat wil ik dus gaan aanpassen zodat eindtrap pas onder spanning komt als de zaak uit de standby komt.
Heeft de bestuurafdeling een eigen trafo ? Met voeding uit die dikke trafo zal het moeilijk gaan.
Maar misschien staat de versterker in standby aan zonder sturing dan verbruikt ie niet veel.
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 14:43
door meiborg
Waar is zo'n ultra zware sinus generator eigenlijk voor?
Mvg Reinder
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 14:47
door Walt
Als Ray hem netjes repareert wil ik hem misschien wel terug kopen...

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 14:48
door Kappa7
Schone stroom voor je audio installatie.
Met name in wijken die in de buurt van industrie zit kan het zijn dat er teveel vervuiling op het lichtnet zit hiermee maak je een mooie sinus op die daar geen last van heeft.
Ook de ethernet over lichtnet ellende hou je daar mee buiten.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 14:49
door Ah!buis
meiborg schreef:Waar is zo'n ultra zware sinus generator eigenlijk voor?
Mvg Reinder
Eigenlijk nergens voor, in deze streken tenminste.
Nou ja misschien voor audiofielen

,die horen het verschil of hun versterker gevoed wordt met 50,05Hz of 49,95Hz
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 15:05
door meiborg
Kun je veel van die ruis niet eruit filteren met een simpele zobel in je stekkerdoos?
Mvg Reinder
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 15:12
door Walt
Het is niet alleen ruis, deze PS Audio Powerplant genereert een compleet zuivere sinus. Zoals al vermeld kan je ook de frequentie van de sinus instellen, er staat mij bij dat ik hem juist niet op 50Hz had staan, een andere waarde gaf iets betere klank, ik dacht iets hoger in frequentie.
De enorme warmte productie is wel echt een nadeel, gaf mij niet echt een lekker gevoel.
Groetjes Walter
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 15:18
door ds23man
Walt schreef:Zoals al vermeld kan je ook de frequentie van de sinus instellen, er staat mij bij dat ik hem juist niet op 50Hz had staan, een andere waarde gaf iets betere klank, ik dacht iets hoger in frequentie.
Groetjes Walter
Nou ben je de weg helemaal kwijt Wallo!

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geplaatst: za 28 feb 2015, 15:21
door Walt
Op mijn AR SP6B buizenvoorversterker gaf de frequentie toch wel verschil in klank...