Achtergrond informatie
Ik wil eigenlijk een heel simpel 1e of 2e order passief ~150hz high pass filter maken die ik optioneel in / uit kan schakelen.
ik wil deze gebruiken in te kunnen schakelen zodra ik een subwoofer bijschakel bij mijn w3-871 gebaseerde breedband luidsprekers.
De exacte frequentie weet ik nog niet exact aangezien mijn sub / speaker ontwerp nog niet compleet is, maar ik verwacht dat het ergens rond de 150hz gaan liggen.
Dus wat ik wil: line in signaal -> passief 150hz high pass filter -> versterkermodule -> w3-871
Misschien wel of geen belangrijk detail, maar het line in signaal gaat trouwens ook nog naar de subwoofer
Ontwerp:
Ik wil dan het ontwerp hierop baseren:
http://www.t-linespeakers.org/tech/filt ... eHLxo.html
De input impedantie van de versterker is 30K ohm.
Waarom een passief filter voor de versterker?
De reden dat ik dit zo wil doen is eigenlijke pure kosten / ruimte besparing omdat op line level filteren natuurlijk minder dure componenten nodig heb.
Ik vroeg me af of hier naast voordelen ook nadelen aan zitten ten op zichte van een passief filter tussen de versterker en de speaker?
2e order passief high pass filter VOOR de versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2e order passief high pass filter VOOR de versterker
Dan kun je toch gewoon een 39nF foliecondensator in serie schakelen met de ingang van je eindversterker? Even ervan uitgaande dat de uitgangsimpedantie van de trap ervoor veel lager is dan 30k...
Re: 2e order passief high pass filter VOOR de versterker
Ja na even goed lezen gaat inderdaad een enkele condensator misschien al genoeg zijn. Als ik een 2e orde nodig heb moet ik even kijken wat ik ga doen nog.