Pagina 1 van 9

OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 19:27
door Zweitse
Open Baffle À la Pure Audio Project.

Idee is zoals hier boven aangegeven de bouw van een open baffle systeem gebaseerd op het ontwerp van de Trio 15 van Pureaudioproject
Trio15.jpg
Trio15.jpg (4.95 KiB) 1504 keer bekeken
Een aantal filter onderdelen zijn al in huis, en vier Eminence Alpha 15A speakers zijn onderweg :mrgreen:
IMG_20150219_152817.jpg
De eerste stap is dus gezet :wink:

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 19:45
door FR_Aad
Ga je voor de Tangbands?

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:02
door Zweitse
FR_Aad schreef:
Ga je voor de Tangbands?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat is wel de veiligste oplossing.
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter :?

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:04
door FR_Aad
Zweitse schreef:
FR_Aad schreef:
Ga je voor de Tangbands?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat is wel de veiligste oplossing.
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter :?
Daar zal met een beetje hulp en experimenteren wel uit te komen zijn?

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:06
door Zweitse
FR_Aad schreef:
Zweitse schreef:
FR_Aad schreef:
Ga je voor de Tangbands?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat is wel de veiligste oplossing.
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter :?
Daar zal met een beetje hulp en experimenteren wel uit te komen zijn?
Probleem is dat ik zelf niet de middelen heb om te meten.

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:19
door FR_Aad
Ik ook niet, maar met hulp van het forum kom ik een eind.
Het blijft toch ook een beetje uitproberen. Niet alle ontwerpen doen het in iedere omgeving het zelfde en er is altijd een stukje smaak.

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:19
door Barry2001
Het ziet er zo vanaf het plaatje bijzonder fraai uit
In elk geval..

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:28
door Zweitse
FR_Aad schreef:
Ik ook niet, maar met hulp van het forum kom ik een eind.
Het blijft toch ook een beetje uitproberen. Niet alle ontwerpen doen het in iedere omgeving het zelfde en er is altijd een stukje smaak.
Maar doe jij de filtering van je OB actief of passief?

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:32
door Barry2001
Hoe ga je dit aansturen Zweitse qua versterking?

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:35
door kuiperik
Ontwerp ziet er in ieder geval al zeer goed uit van die Trio15. Ben je van plan om de opbouw hetzelfde te houden, dus woofer - FR - woofer, of ben je van plan dit naar eigen idee op te bouwen door bijvoorbeeld de FR boven te plaatsen?

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:41
door FR_Aad
Zweitse schreef:
Maar doe jij de filtering van je OB actief of passief?
Ik gebruik nu een minidsp maar het zou leuk zijn als het uiteindelijk passief wordt. Dan kan ik mijn buizenversterker weer gebruiken.

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:42
door Zweitse
Barry2001 schreef:
Hoe ga je dit aansturen Zweitse qua versterking?
In eerste instantie met mijn LM4780 eindversterker, kijken of die voldoende vermogen kan leveren.

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:47
door FR_Aad
Zweitse schreef:
Barry2001 schreef:
Hoe ga je dit aansturen Zweitse qua versterking?
In eerste instantie met mijn LM4780 eindversterker, kijken of die voldoende vermogen kan leveren.
Dat zal best lukken, de boel staat hier nu op een paar TDA7492 chippies te spelen. En dat maakt genoeg herrie om ruzie met de buren te krijgen. :mrgreen:

Re: OBÀLAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:52
door Zweitse
kuiperik schreef:
Ontwerp ziet er in ieder geval al zeer goed uit van die Trio15. Ben je van plan om de opbouw hetzelfde te houden, dus woofer - FR - woofer, of ben je van plan dit naar eigen idee op te bouwen door bijvoorbeeld de FR boven te plaatsen?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik vind dit namelijk ook wel een mooi ontwerp, maar weet niet of dit zomaar toepasbaar is met het huidige filter ontwerp :think:

Re: OBÀLAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 21:03
door FR_Aad
Zweitse schreef:
kuiperik schreef:
Ontwerp ziet er in ieder geval al zeer goed uit van die Trio15. Ben je van plan om de opbouw hetzelfde te houden, dus woofer - FR - woofer, of ben je van plan dit naar eigen idee op te bouwen door bijvoorbeeld de FR boven te plaatsen?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik vind dit namelijk ook wel een mooi ontwerp, maar weet niet of dit zomaar toepasbaar is met het huidige filter ontwerp :think:
Hij staat ook op mijn lijstje :)

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 21:42
door Barry2001
Zweitse schreef:
Barry2001 schreef:
Hoe ga je dit aansturen Zweitse qua versterking?
In eerste instantie met mijn LM4780 eindversterker, kijken of die voldoende vermogen kan leveren.
1 versterker dus, dat bedoelde ik eigenlijk, duidelijk.

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 21:51
door Zweitse
Barry2001 schreef:
Zweitse schreef:
Barry2001 schreef:
Hoe ga je dit aansturen Zweitse qua versterking?
In eerste instantie met mijn LM4780 eindversterker, kijken of die voldoende vermogen kan leveren.
1 versterker dus, dat bedoelde ik eigenlijk, duidelijk.
Ja, ik wil het voorlopig zo eenvoudig mogelijk houden.

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 21:58
door FR_Aad
Dat moet geen probleem zijn. Mocht ik voor actief gaan dan wil ik twee LM4780 versterkers bouwen.
Ik ga er binnenkort zo-wie-zo een bouwen anders ben ik straks de enige die er geen een heeft. :rofl:

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 22:35
door MickRS
Leuk project man! Ken ik ergens van... :mrgreen: maar zonder gekheid, die EA's zijn natuurlijk een mooie en betaalbare manier om de wereld van open baffles in te stappen. En zoals al eerder genoemd zijn er meer dan voldoende combi's te bedenken, actief en passief. Waarbij je als je passief wilt, er rekening moet houden dat je woofer zo'n 6 db gevoeliger zijn dan je mid/tweeter. MJ King heeft er op quarter-wave.com een aantal mooie white papers over geschreven.

En wie gaat nou eens die Sonido's proberen? :wink:

Re: OBALAPAP

Geplaatst: do 19 feb 2015, 22:59
door Zweitse
MickRS schreef:
Leuk project man! Ken ik ergens van... :mrgreen: maar zonder gekheid, die EA's zijn natuurlijk een mooie en betaalbare manier om de wereld van open baffles in te stappen. En zoals al eerder genoemd zijn er meer dan voldoende combi's te bedenken, actief en passief. Waarbij je als je passief wilt, er rekening moet houden dat je woofer zo'n 6 db gevoeliger zijn dan je mid/tweeter. MJ King heeft er op quarter-wave.com een aantal mooie white papers over geschreven.

En wie gaat nou eens die Sonido's proberen? :wink:
Iemand op het forum heeft mij enigszins een beetje aangestoken, maar weet zo even niet meer wie dat is geweest :rofl:
Nu nog op zoek naar een leuke aanbieding voor de TangBand :mrgreen:

Re: OBÀLAPAP

Geplaatst: vr 20 feb 2015, 9:56
door kuiperik
Zweitse schreef:
kuiperik schreef:
Ontwerp ziet er in ieder geval al zeer goed uit van die Trio15. Ben je van plan om de opbouw hetzelfde te houden, dus woofer - FR - woofer, of ben je van plan dit naar eigen idee op te bouwen door bijvoorbeeld de FR boven te plaatsen?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik vind dit namelijk ook wel een mooi ontwerp, maar weet niet of dit zomaar toepasbaar is met het huidige filter ontwerp :think:
Die had ik nog niet gezien en is inderdaad ook een hele mooie. Wat ik zelf dan nog mooi zou vinden is om de basdrivers ook achter de baffle te monteren en eventueel de bovenkant schuin bouwen, dus zeg maar vanuit de bovenste woofer langs de tangband het front een stuk smaller maken. Hiermee wordt het een stuk minder massief. Weet alleen niet wat dat gaat doen met het filter of afstraalgedrag van de Tangband.

Daarnaast is het de vraag of je het originele filter wilt aanhouden, deze crosst volgens mij rond de 450Hz, terwijl je van meerdere bouwers leest dat zij dit omlaag hebben gebracht naar ergens tussen de 150 en 250hz. Maar lijkt me wel een goed startpunt om te luisteren wat het doet :wink:

Re: OBÀLAPAP

Geplaatst: vr 20 feb 2015, 12:25
door Rody
kuiperik schreef:
Die had ik nog niet gezien en is inderdaad ook een hele mooie. Wat ik zelf dan nog mooi zou vinden is om de basdrivers ook achter de baffle te monteren en eventueel de bovenkant schuin bouwen, dus zeg maar vanuit de bovenste woofer langs de tangband het front een stuk smaller maken. Hiermee wordt het een stuk minder massief. Weet alleen niet wat dat gaat doen met het filter of afstraalgedrag van de Tangband.

Daarnaast is het de vraag of je het originele filter wilt aanhouden, deze crosst volgens mij rond de 450Hz, terwijl je van meerdere bouwers leest dat zij dit omlaag hebben gebracht naar ergens tussen de 150 en 250hz. Maar lijkt me wel een goed startpunt om te luisteren wat het doet :wink:
Zie de OBs van Geert met 2*15" Ciare per kant:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=100

GR ROdy

Re: OBALAPAP

Geplaatst: vr 20 feb 2015, 12:54
door kuiperik
Dat is niet helemaal wat ik bedoelde maar wel een heel mooie variant zoals Geert die gebouwd heeft. Hij gebruikt daar trouwens wel andere drivers in, zowel laag, als de FullRange.

Re: OBALAPAP

Geplaatst: vr 20 feb 2015, 13:43
door Rody
kuiperik schreef:
Dat is niet helemaal wat ik bedoelde maar wel een heel mooie variant zoals Geert die gebouwd heeft. Hij gebruikt daar trouwens wel andere drivers in, zowel laag, als de FullRange.
Ging mij vooral om de esthetiek. Ik vind die rechthoekige OBs hierboven er zo lomp uit zien. Die van Geert zijn denk ik zo elegant als je ze überhaupt kunt maken met 2*15"...

Gr rOdy

Re: OBALAPAP

Geplaatst: vr 20 feb 2015, 15:08
door bas focal m180
Zweitse schreef:
FR_Aad schreef:
Ga je voor de Tangbands?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat is wel de veiligste oplossing.
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter :?
De tang band en de ciare beide gehoord.
Mijn indruk was dat de tang bands duidelijk meer hoog hadden, kon ook aan de muziek liggen houd me ten goede.