Pagina 1 van 9
OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 19:27
door Zweitse
Open Baffle À la Pure Audio Project.
Idee is zoals hier boven aangegeven de bouw van een open baffle systeem gebaseerd op het ontwerp van de Trio 15 van Pureaudioproject

- Trio15.jpg (4.95 KiB) 1504 keer bekeken
Een aantal filter onderdelen zijn al in huis, en vier Eminence Alpha 15A speakers zijn onderweg
De eerste stap is dus gezet

Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 19:45
door FR_Aad
Ga je voor de Tangbands?
Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:02
door Zweitse
Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat is wel de veiligste oplossing.
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter

Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:04
door FR_Aad
Zweitse schreef:
Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat is wel de veiligste oplossing.
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter

Daar zal met een beetje hulp en experimenteren wel uit te komen zijn?
Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:06
door Zweitse
FR_Aad schreef:Zweitse schreef:
Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat is wel de veiligste oplossing.
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter

Daar zal met een beetje hulp en experimenteren wel uit te komen zijn?
Probleem is dat ik zelf niet de middelen heb om te meten.
Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:19
door FR_Aad
Ik ook niet, maar met hulp van het forum kom ik een eind.
Het blijft toch ook een beetje uitproberen. Niet alle ontwerpen doen het in iedere omgeving het zelfde en er is altijd een stukje smaak.
Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:19
door Barry2001
Het ziet er zo vanaf het plaatje bijzonder fraai uit
In elk geval..
Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:28
door Zweitse
FR_Aad schreef:Ik ook niet, maar met hulp van het forum kom ik een eind.
Het blijft toch ook een beetje uitproberen. Niet alle ontwerpen doen het in iedere omgeving het zelfde en er is altijd een stukje smaak.
Maar doe jij de filtering van je OB actief of passief?
Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:32
door Barry2001
Hoe ga je dit aansturen Zweitse qua versterking?
Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:35
door kuiperik
Ontwerp ziet er in ieder geval al zeer goed uit van die Trio15. Ben je van plan om de opbouw hetzelfde te houden, dus woofer - FR - woofer, of ben je van plan dit naar eigen idee op te bouwen door bijvoorbeeld de FR boven te plaatsen?
Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:41
door FR_Aad
Zweitse schreef:
Maar doe jij de filtering van je OB actief of passief?
Ik gebruik nu een minidsp maar het zou leuk zijn als het uiteindelijk passief wordt. Dan kan ik mijn buizenversterker weer gebruiken.
Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:42
door Zweitse
Barry2001 schreef:Hoe ga je dit aansturen Zweitse qua versterking?
In eerste instantie met mijn LM4780 eindversterker, kijken of die voldoende vermogen kan leveren.
Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:47
door FR_Aad
Zweitse schreef:Barry2001 schreef:Hoe ga je dit aansturen Zweitse qua versterking?
In eerste instantie met mijn LM4780 eindversterker, kijken of die voldoende vermogen kan leveren.
Dat zal best lukken, de boel staat hier nu op een paar TDA7492 chippies te spelen. En dat maakt genoeg herrie om ruzie met de buren te krijgen.

Re: OBÀLAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 20:52
door Zweitse
kuiperik schreef:Ontwerp ziet er in ieder geval al zeer goed uit van die Trio15. Ben je van plan om de opbouw hetzelfde te houden, dus woofer - FR - woofer, of ben je van plan dit naar eigen idee op te bouwen door bijvoorbeeld de FR boven te plaatsen?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik vind dit namelijk ook wel een mooi ontwerp, maar weet niet of dit zomaar toepasbaar is met het huidige filter ontwerp

Re: OBÀLAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 21:03
door FR_Aad
Zweitse schreef:kuiperik schreef:Ontwerp ziet er in ieder geval al zeer goed uit van die Trio15. Ben je van plan om de opbouw hetzelfde te houden, dus woofer - FR - woofer, of ben je van plan dit naar eigen idee op te bouwen door bijvoorbeeld de FR boven te plaatsen?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik vind dit namelijk ook wel een mooi ontwerp, maar weet niet of dit zomaar toepasbaar is met het huidige filter ontwerp

Hij staat ook op mijn lijstje

Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 21:42
door Barry2001
Zweitse schreef:Barry2001 schreef:Hoe ga je dit aansturen Zweitse qua versterking?
In eerste instantie met mijn LM4780 eindversterker, kijken of die voldoende vermogen kan leveren.
1 versterker dus, dat bedoelde ik eigenlijk, duidelijk.
Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 21:51
door Zweitse
Barry2001 schreef:Zweitse schreef:Barry2001 schreef:Hoe ga je dit aansturen Zweitse qua versterking?
In eerste instantie met mijn LM4780 eindversterker, kijken of die voldoende vermogen kan leveren.
1 versterker dus, dat bedoelde ik eigenlijk, duidelijk.
Ja, ik wil het voorlopig zo eenvoudig mogelijk houden.
Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 21:58
door FR_Aad
Dat moet geen probleem zijn. Mocht ik voor actief gaan dan wil ik twee LM4780 versterkers bouwen.
Ik ga er binnenkort zo-wie-zo een bouwen anders ben ik straks de enige die er geen een heeft.

Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 22:35
door MickRS
Leuk project man! Ken ik ergens van...

maar zonder gekheid, die EA's zijn natuurlijk een mooie en betaalbare manier om de wereld van open baffles in te stappen. En zoals al eerder genoemd zijn er meer dan voldoende combi's te bedenken, actief en passief. Waarbij je als je passief wilt, er rekening moet houden dat je woofer zo'n 6 db gevoeliger zijn dan je mid/tweeter. MJ King heeft er op quarter-wave.com een aantal mooie white papers over geschreven.
En wie gaat nou eens die Sonido's proberen?

Re: OBALAPAP
Geplaatst: do 19 feb 2015, 22:59
door Zweitse
MickRS schreef:Leuk project man! Ken ik ergens van...

maar zonder gekheid, die EA's zijn natuurlijk een mooie en betaalbare manier om de wereld van open baffles in te stappen. En zoals al eerder genoemd zijn er meer dan voldoende combi's te bedenken, actief en passief. Waarbij je als je passief wilt, er rekening moet houden dat je woofer zo'n 6 db gevoeliger zijn dan je mid/tweeter. MJ King heeft er op quarter-wave.com een aantal mooie white papers over geschreven.
En wie gaat nou eens die Sonido's proberen?

Iemand op het forum heeft mij enigszins een beetje aangestoken, maar weet zo even niet meer wie dat is geweest
Nu nog op zoek naar een leuke aanbieding voor de TangBand

Re: OBÀLAPAP
Geplaatst: vr 20 feb 2015, 9:56
door kuiperik
Zweitse schreef:kuiperik schreef:Ontwerp ziet er in ieder geval al zeer goed uit van die Trio15. Ben je van plan om de opbouw hetzelfde te houden, dus woofer - FR - woofer, of ben je van plan dit naar eigen idee op te bouwen door bijvoorbeeld de FR boven te plaatsen?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik vind dit namelijk ook wel een mooi ontwerp, maar weet niet of dit zomaar toepasbaar is met het huidige filter ontwerp

Die had ik nog niet gezien en is inderdaad ook een hele mooie. Wat ik zelf dan nog mooi zou vinden is om de basdrivers ook achter de baffle te monteren en eventueel de bovenkant schuin bouwen, dus zeg maar vanuit de bovenste woofer langs de tangband het front een stuk smaller maken. Hiermee wordt het een stuk minder massief. Weet alleen niet wat dat gaat doen met het filter of afstraalgedrag van de Tangband.
Daarnaast is het de vraag of je het originele filter wilt aanhouden, deze crosst volgens mij rond de 450Hz, terwijl je van meerdere bouwers leest dat zij dit omlaag hebben gebracht naar ergens tussen de 150 en 250hz. Maar lijkt me wel een goed startpunt om te luisteren wat het doet

Re: OBÀLAPAP
Geplaatst: vr 20 feb 2015, 12:25
door Rody
kuiperik schreef:
Die had ik nog niet gezien en is inderdaad ook een hele mooie. Wat ik zelf dan nog mooi zou vinden is om de basdrivers ook achter de baffle te monteren en eventueel de bovenkant schuin bouwen, dus zeg maar vanuit de bovenste woofer langs de tangband het front een stuk smaller maken. Hiermee wordt het een stuk minder massief. Weet alleen niet wat dat gaat doen met het filter of afstraalgedrag van de Tangband.
Daarnaast is het de vraag of je het originele filter wilt aanhouden, deze crosst volgens mij rond de 450Hz, terwijl je van meerdere bouwers leest dat zij dit omlaag hebben gebracht naar ergens tussen de 150 en 250hz. Maar lijkt me wel een goed startpunt om te luisteren wat het doet

Zie de OBs van Geert met 2*15" Ciare per kant:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=100
GR ROdy
Re: OBALAPAP
Geplaatst: vr 20 feb 2015, 12:54
door kuiperik
Dat is niet helemaal wat ik bedoelde maar wel een heel mooie variant zoals Geert die gebouwd heeft. Hij gebruikt daar trouwens wel andere drivers in, zowel laag, als de FullRange.
Re: OBALAPAP
Geplaatst: vr 20 feb 2015, 13:43
door Rody
kuiperik schreef:Dat is niet helemaal wat ik bedoelde maar wel een heel mooie variant zoals Geert die gebouwd heeft. Hij gebruikt daar trouwens wel andere drivers in, zowel laag, als de FullRange.
Ging mij vooral om de esthetiek. Ik vind die rechthoekige OBs hierboven er zo lomp uit zien. Die van Geert zijn denk ik zo elegant als je ze überhaupt kunt maken met 2*15"...
Gr rOdy
Re: OBALAPAP
Geplaatst: vr 20 feb 2015, 15:08
door bas focal m180
Zweitse schreef:
Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat is wel de veiligste oplossing.
Andere mogelijkheid is een Ciare HX201, maar dat heeft dan natuurlijk weer consequenties voor het filter

De tang band en de ciare beide gehoord.
Mijn indruk was dat de tang bands duidelijk meer hoog hadden, kon ook aan de muziek liggen houd me ten goede.