Pagina 1 van 2
hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: zo 15 feb 2015, 20:28
door meiborg
Ik ben in het bezit van een (te) uitgebreide meetset bestaande uit:
usb Behringer geluidskaart
Dayton EMM6 meetmicrofoon
Stereo microfoon versterker
Db meter
Tripath TA2020 versterkertje
REW
Ik kan hier aardig mee uit de voeten maar vind meten een geklungel en zie er dan ook vreselijk tegen op normaliter. Het feit dat ik mijn gehele woonkamer moet verbouwen om ruimte te creëren voor een acceptabele meting. Vervolgens de hele keten, als die is aangesloten, kalibreren. Ik weet dat dit komt doordat ik te lui ben om een en ander goed uit te zoeken, dus bij deze maar weer eens een poging om mijn leven te beteren.
Als ik alles heb aangesloten kost het mij meestal veel tijd met geklungel aan de volumeknoppen van de behringer geluidskaart, TA2020 en mijn meetversterker om te voorkomen dat het signaal clipt etc. Zelfs als ik de boel weg zet en de volgende keer idem aansluit, moet ik vaak wéér aan de slag vanwege error messages in REW dat het signaal clipt.
Ik denk dat een en ander veel eenvoudiger kan door te beginnen met het signaal te calibreren. Ik hoop dat ik dan verder niet meer aan de volumes van de microfoonversterker en behringer geluidskaart hoef te draaien en daardoor de rest eenvoudiger wordt. Nu doe ik dat (oh ik schaam me echt diep om dit te bekennen) door een oud breedbandertje waarvan ik een bewezen goede meting heb, opnieuw te meten en net zolang met het volume van de versterker te spelen tot ik de curves over elkaar kan leggen

.
Dus hierbij de eerste vraag, hoe regelen jullie je versterker af voor het juiste signaal om een Db per 2,83v/1m meting uit te voeren?
Googelen levert veel artikelen op die ik ook best begrijp, maar nergens kan ik iets vinden die echt praktisch uitleg geeft, hoe dit zelf te doen met je meetset. Ik weet dat je pink noise op een bepaalde frequentie afspeelt en ik neem aan, dat je de uitgangen van je versterker meet met een multimeter ofzo? Ik denk dat als ik dit voor elkaar heb, het kalibreren van de rest een stuk eenvoudig wordt.
Er vanuit gaande dat je dus pink noise afspeelt en de uitgangen van de verserker meet:
- Hoe kom ik aan de juiste "pink noise", of kan dit via REW (de handleiding is ~150 pagina's, ik ben een eind gekomen maar kom het niet tegen)?
- Hoe doen jullie dat met de meetversterker en geluidskaart etc.? altijd de zelfde instelling? hebben jullie een vaste rig voor deze metingen?
Mvg Reinder
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: ma 16 feb 2015, 6:57
door architect
op mijn iphone heb ik een geluidsmetingsapp, kost niets en ik kan aflezen hoe luid de app vind dat het geluid is; geen idee hoe nauwkeurig.

Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: ma 16 feb 2015, 8:29
door meiborg
Hee Architect,
Ik heb gewoon een echte decibel meter, maar het gaat om de relatie tussen 1w op 1m natuurlijk, ik ben dan ook benieuwd hoe je alle variabelen constant houd.
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: ma 16 feb 2015, 8:41
door ds23man
Je meetsysteem eik je eerst op 1w/1m en daarna kun je metingen corrigeren door de meetafstand in te geven. Ik weet niet of dat in REW zit, in ATB zit die functie wel.
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: ma 16 feb 2015, 8:59
door meiborg
Ja, in die zin vind ik ATB ook veel handiger. In REW zit wel een calibratiefunctie met een SPL meter maar die is om een bruikbaar meetsignaal te krijgen binnen de juiste toleranties om geen clipping te krijgen op de microfooninput etc. Ik vind het echt een gemis, met Holmimpuls kan het ook maar dat werkt weer niet lekker op andere vlakken. Keuzes keuzes..
Mvg Reinder
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: ma 16 feb 2015, 9:58
door pappaleo
Klinkt leuk, dat ijken, maar hoe bepaal je of er precies 1 watt naar je luidspreker gaat? Een zwieper aan de volumeknop van je versterker en er klopt niks meer van.
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: ma 16 feb 2015, 10:16
door meiborg
Hee Pappaleo,
Dat is dus precies mijn punt, ik wil daarom mijn meetmethode standariseren. Mijn idee is om zoveel mogelijk schakels in de keten vast te leggen en zo de variabelen zoveel mogelijk te beperken.
Mijn TA2020 versterkertje is een simpel Arjen Helder bordje, beide kanalen heb ik een eigen potentiometer gegeven zodat het volume gescheiden van elkaar geregeld kan worden. Een kanaal wil ik afregelen op 2,83v voor de standaard gevoeligheidsmetingen, het andere krijgt de volume knop buiten het kastje zodat ik als dat nodig is het volume op kan krikken bij laag rendement luidsprekers als subwoofers etc.
Maar dan de hamvraag, wat is de standaard om die 2,83 volt te bepalen? Ik neem aan dat het gemeten wordt met pink noise op een bepaalde frequentie, aangezien het aantal volts kan variëren bij verschillende toonhoogten. En moet je die elke keer opnieuw afregelen bij elke luidspreker die je meet, de ene is de andere niet: als ik hem afregel op een 4 ohm FRS8 breedbandertje kan ik dan met dezelfde instelling meten aan een dikke PA 12"?
MVg Reinder
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: ma 16 feb 2015, 10:34
door pappaleo
meiborg schreef:Hee Pappaleo,
Dat is dus precies mijn punt, ik wil daarom mijn meetmethode standariseren. Mijn idee is om zoveel mogelijk schakels in de keten vast te leggen en zo de variabelen zoveel mogelijk te beperken.
Mijn TA2020 versterkertje is een simpel Arjen Helder bordje, beide kanalen heb ik een eigen potentiometer gegeven zodat het volume gescheiden van elkaar geregeld kan worden. Een kanaal wil ik afregelen op 2,83v voor de standaard gevoeligheidsmetingen, het andere krijgt de volume knop buiten het kastje zodat ik als dat nodig is het volume op kan krikken bij laag rendement luidsprekers als subwoofers etc.
Maar dan de hamvraag, wat is de standaard om die 2,83 volt te bepalen? Ik neem aan dat het gemeten wordt met pink noise op een bepaalde frequentie, aangezien het aantal volts kan variëren bij verschillende toonhoogten. En moet je die elke keer opnieuw afregelen bij elke luidspreker die je meet, de ene is de andere niet: als ik hem afregel op een 4 ohm FRS8 breedbandertje kan ik dan met dezelfde instelling meten aan een dikke PA 12"?
MVg Reinder
Ik weet het niet. Ik doe het in ieder geval niet. Bij mijn metingen moet de absolute schaal dus genegeerd worden. Ik heb soms een meting die op 100dB uitkomt wat dan gewoon onzin is. Een tweede meting in dezelfde opstelling die op een bepaalde frequentie dan 2 dB minder output geeft, komt dan op 98dB uit.
Om het nog lastiger te maken: Een luidspreker is geen lineair device. Wordt het vermogen zodanig opgevoerd dat de hele frequentierespons 3dB hoger komt te liggen, dan is de frequentierespons niet op elke frequentie precies 3dB hoger, omdat de karakteristiek wijzigt bij verschillende volumes.
Bij het ontwikkelen van een filter zou je dus ook controlemetingen moeten maken op verschillende volumes.
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: ma 16 feb 2015, 10:53
door meiborg
Ik meet eigenlijk op dezelfde manier, echter om toch de absolute schaal op orde te krijgen meet ik dus eerst een andere driver waar ik een meting van heb waarvan ik weet dat die wel klopt, dan stem ik het volume zo af dat de metingen over elkaar liggen. Ik weet echter helemaal niet of dit wel zin heeft dus, omdat ik niet weet wat de professionele procedure is van het meten van de gevoeligheid.
Mvg Reinder
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: ma 16 feb 2015, 14:42
door mtb
pappaleo schreef:Klinkt leuk, dat ijken, maar hoe bepaal je of er precies 1 watt naar je luidspreker gaat? Een zwieper aan de volumeknop van je versterker en er klopt niks meer van.
Zie
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=21711 en mijn onderschrift.
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: ma 16 feb 2015, 17:48
door bert stoltenborg
meiborg schreef:Ik meet eigenlijk op dezelfde manier, echter om toch de absolute schaal op orde te krijgen meet ik dus eerst een andere driver waar ik een meting van heb waarvan ik weet dat die wel klopt, dan stem ik het volume zo af dat de metingen over elkaar liggen. Ik weet echter helemaal niet of dit wel zin heeft dus, omdat ik niet weet wat de professionele procedure is van het meten van de gevoeligheid.
Mvg Reinder
Met een dB-meter heb je een calibrator, wat gewoon een speaker in een buisje is die een bepaald niveau op een bepaalde frequentie geeft.
Als jij niet weet of je versterker op het juiste niveau staat, maar je hebt je voorversterker/microfoon altijd hetzelfde kun je gewoon een bekende speaker op 1 meter ofzo meten en net zo lang aan de volumeknop van de amp draaien tot hij het bekende geluidsniveau weergeeft.
Een speaker is trouwens binnen zijn belastbaarheidsbereik gewoon lineair, alleen als je in de clip of in de powercompressie gaat zitten knoeien gebeuren er rare dingen.
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: ma 16 feb 2015, 17:58
door bert stoltenborg
http://blog.faberacoustical.com/2009/io ... omparison/
Architect:
Beetje oud, maar geeft wel aan hoe het zit.
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: ma 16 feb 2015, 18:39
door meiborg
Bedankt Bert, dat is in ieder geval voor mijn gevoel van eigenwaarde goed nieuws

Ik ben dus niet zo gek als ik dacht, met min methode van het "nameten" van een bekende meting! Toch, het moet ook makkelijker kunnen zou je denken..
Mvg Reinder
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: ma 16 feb 2015, 18:42
door architect
bert stoltenborg schreef:
interessante link Bert
de afwijking in het laag komt van een instelling/highpass die je kunt uitzetten volgens deze website:
http://www.studiosixdigital.com/audio-h ... phone.html
verder vond ik dit over de hoofdtelefoonuitgang
http://www.kenrockwell.com/apple/iphone ... uality.htm
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: ma 16 feb 2015, 23:45
door Kappa7
lijkt me toch niet zo moeilijk.
1 watt aan 8 ohm is 2.8284 volt.
Men neme dus een bekende weerstand van 8 ohm en een voltmeter.
Sluit de weerstand aan op de uitgang van de versterker en zet het meetsignaal aan.
Draai de volume kop open tot de 2.8284V en je weet dat de versterker nu 1 watt levert.
Hang je nu de luidsprekers er aan dan zal je zien dat je de 2.8284 niet meer haalt om dat je speakers niet exact 8 ohm zijn.
echter 1 watt blijft 1 watt.
Is je speaker bvb 6 ohm dan zal je zien dat je nog maar 2.4494 meet op de luidspreker klemmen.
echter het is nog steeds 1 watt laat dat nu net de waarde zijn waar de speakers mee gespecificeerd worden ook al is het ook wel gangbaar om het rendement te geven van de 2.8284 volt.
Wil je nu weten of de microfoon de juiste waarde afgeeft dan kan je inderdaad je DB meter gebruiken.
andere optie is om een weergever te gebruiken waarvan het rendement bekend is dan kan je het volume van je microfoon instellen tot je op de juiste waarde zit.
Aan het volume van je versterker kom je natuurlijk niet meer als deze op 1 watt is ingesteld.
Groetjes George
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: di 17 feb 2015, 0:12
door pappaleo
Ik denk dat deze redenatie niet bij elke versterker opgaat. Een beetje versterker levert meer vermogen bij een lagere ohmse belasting. De spanning over de luidsprekerklemmen blijft in het ideale geval gelijk en bij een lagere impedantie zal er een grotere stroom lopen, resulterend in een hoger vermogen.
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: di 17 feb 2015, 0:21
door Kappa7
Dan zal je de belasting moeten kennen dan kan je ook uitrekenen wat je op je speaker klemmen moet meten om aan de 1 watt te komen.
Echter zo als ik ook al aangaf vaak wordt uit gegaan van de 2.8284V ongeacht de impedantie van de speaker maar dat is natuurlijk niet helemaal correct.
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: di 17 feb 2015, 6:49
door SARK
Kappa7 schreef:
Men neme dus een bekende weerstand van 8 ohm en een voltmeter.
Wel even goed nakijken wat het AC-bereik van de voltmeter is en hier de frequentiegenerator op instellen ... volgens mij halen de meeste 50-100 Hz wel.
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: di 17 feb 2015, 7:10
door SARK
Hier is misschien ook nog interessante info te vinden "ARTA-Ringversuch" (Warnung! Alles auf Deutsch!):
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=16551
Hier is te zien hoe o.a. de versterker-output wordt ingeregeld:
http://www.matthiasleger.homepage.t-onl ... Runde2.pdf
Hier is een zelfgemaakte microfoonverificator op basis van een Visaton K50WP te zien:
http://www.matthiasleger.homepage.t-onl ... Runde2.pdf
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: di 17 feb 2015, 21:08
door meiborg
Wauw, geweldig! Dat is precies het soort info die ik nodig heb! Super!
MVg Reinder
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: di 17 feb 2015, 23:05
door richard
Voor calibratie van meetmicrofoons gebruik je een ijkbron.
94 dB op 1 kHz.
Wel een duur dingetje voor een tweedehandsje:
http://www.jim-gibson-co.com/brkjty4294db.html
Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: wo 18 feb 2015, 6:49
door SARK
richard schreef:Voor calibratie van meetmicrofoons
Verificatie, anders wordt b_force boos
Die prijs heeft niet veel meer met "hobby" te maken, ik snap nu heel goed dat die Duitse jongens naar een alternatief zijn gaan zoeken

Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: wo 18 feb 2015, 12:49
door bert stoltenborg
Die B&K is toch echt om te calibreren. Of mis ik wat inside humor?

Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: wo 18 feb 2015, 12:53
door bert stoltenborg
Is dit makkelijker dan even een tweeter meten?

Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker
Geplaatst: wo 18 feb 2015, 14:31
door SARK
bert stoltenborg schreef:Die B&K is toch echt om te calibreren. Of mis ik wat inside humor?

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... en#p127530 