Bocama LA-224B opknappen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door Cesar »

Goede middag allemaal,

Ik heb al een poosje rond gekeken op dit leuke forum en heb mij nu aangemeld.

Sinds een half jaar ben ik bezig geweest met wat oude buizenradio's op te knappen en met hulp van het radioforum is dat goed gelukt, erg leuk werk.

Nu heb ik gisteren een mooie buizen versterker Bocama LA-224B 2ehands gekocht die ik wil gaan opknappen.
Hij is volledig werkend maar de lage tonen laten wat te wensen over.

Alle originele buizen zitten er nog in en verder is hij volgens mij nog helemaal standaard zoals hij de fabriek heeft verlaten.

Maar Ik heb wel wat vragen.

De luidspreker uitgang is 8 ohm, kan ik daar nu mijn 4 ohm luidspreker aan hangen samen met een serie weerstand van 4 ohm of moet ik op zoek naar 8 ohm speakers?

Ik lees dat je het beste de koppel condensatoren kunt vervangen maar ik heb te weinig kennis om die in het schema te vinden, kunnen jullie mij hier bij helpen om deze te vinden op het schema?

De buizen zijn nog nooit vervangen, is het raadzaam om deze te vervangen?

Er zit wat weinig bas in de versterker op de nu tijdelijk geleende 8 ohm speakers, is dat aan te passen?

Ik ben nu de versterker aan het schoonmaken, er zit veel stof en nicotine aanslag op.

Alvast dank voor de antwoorden.

M.v.g.
Ruud.
Bijlagen
DSCN5887.JPG
DSCN5888.JPG
lafayette224sch.jpg
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door sander1238 »

leuke versterker hoor, ik heb er ook een gehad, destijds met de trafo's en de buizen het HF10 model gemaakt
lafayette224sch.jpg
ik zou eens een begin maken met de volgende caps/elco's

meen dat voor de voeding-elco's meerdere in 1 behuizing zitten, voor vervangers zou je eens hierkunnen kijken

succes
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door Cesar »

Dank je Sander voor de info ik ga er mee aan de slag.

Ik las dat het ook het beste is om iedere eindbuis zijn eigen kathode weerstand en elco te geven dat is nu gecombineerd.
De waarde die nu voor beide buizen is gemonteerd is 130 ohm en 100 uf.
Als ik dat voor iedere buis apart ga doen wat wordt dan de waarde van de condensator en de weerstand?

Groet,
Ruud.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door RobertD »

Weet je zeker dat dit het juiste schema is?
De 224B heeft volgens mij EL84 (6BQ5) als eindbuizen. In het schema staat ECL86 genoemd.

Een ECL86 is een soort kleine EL84 met een halve ECC83 in één glaskolf. Qua schema zal het weinig verschil maken, maar de bedrading is wel heel anders.

Als er in jouw versterker ook koppelcondensatoren van slechts 0,05uF zitten kun je, wanneer je deze vervangt, ook een iets grotere waarde toepassen. 220nF ( = 0,22uF ) bijvoorbeeld. Dit komt je laagweergave ten goede.

Het splitsen van de kathodeweerstanden van de eindbuizen is ook aan te bevelen, ook dat zal het laag ten goede komen. Vergeet niet om dan ook over elke kathodeweerstand apart een ontkoppel elco te plaatsen.

Je hebt trouwens wel een heel fraai exemplaar te pakken. De binnenkant ziet er keurig uit, of ben je al druk geweest met schoonmaken?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door bas focal m180 »

Cesar schreef:

De luidspreker uitgang is 8 ohm, kan ik daar nu mijn 4 ohm luidspreker aan hangen samen met een serie weerstand van 4 ohm of moet ik op zoek naar 8 ohm speakers?

.
Een weerstand tussen versterker en speaker plaatsen kan je beter niet doen.
je krijgt een hele slechte laag weergave.
Gewoon testen of het goed gaat met een 4 ohm speaker, hij zal niet kapot gaan maar misschien dat de versterker veel minder vermogen levert.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door Cesar »

RobertD schreef:
Weet je zeker dat dit het juiste schema is?
De 224B heeft volgens mij EL84 (6BQ5) als eindbuizen. In het schema staat ECL86 genoemd.

Een ECL86 is een soort kleine EL84 met een halve ECC83 in één glaskolf. Qua schema zal het weinig verschil maken, maar de bedrading is wel heel anders.

Als er in jouw versterker ook koppelcondensatoren van slechts 0,05uF zitten kun je, wanneer je deze vervangt, ook een iets grotere waarde toepassen. 220nF ( = 0,22uF ) bijvoorbeeld. Dit komt je laagweergave ten goede.

Het splitsen van de kathodeweerstanden van de eindbuizen is ook aan te bevelen, ook dat zal het laag ten goede komen. Vergeet niet om dan ook over elke kathodeweerstand apart een ontkoppel elco te plaatsen.

Je hebt trouwens wel een heel fraai exemplaar te pakken. De binnenkant ziet er keurig uit, of ben je al druk geweest met schoonmaken?

Hallo Robert,

Ik heb de uitvoering met el84 buizen. zie het juiste schema, maar ook daar zitten beide buizen op 1 weerstand en 1 Condensator.

Oke het iets groter nemen van de koppel condensatoren van 0,22uf ga ik doen.
Het splitsen van de kathode condensator met de weerstand wil ik ook graag doen maar welke waarden zal ik daar voor nemen?
Ik wil geen fouten maken want ik ben erg blij met de versterker.
Ik heb wel al wat schoon gemaakt :wink:

Groet,
Ruud.
Bijlagen
lafayette224bsf2.jpg
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door Berre »

Ben stikjaloers! Mijn oude vader had eind jaren '60 deze Bocama. Heeft lang dienst gedaan. Enkele jaren geleden vroeg ik terloops waar de versterker was gebleven. Hij had hem met de vuilophaaldienst meegegeven omdat hij niet goed meer presteerde. Toen heb ik laten horen hoeveel duivels er in de hel zitten. Temeer omdat mijn oude moeder van achter het gordijn had gezien dat de jongens van de ophaalkar de versterker bij de chauffeur hadden gezet... Ben ik enkele weken heel erg niet goed van geweest.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door richard »

Berre schreef:
Ben stikjaloers! Mijn oude vader had eind jaren '60 deze Bocama. Heeft lang dienst gedaan. Enkele jaren geleden vroeg ik terloops waar de versterker was gebleven. Hij had hem met de vuilophaaldienst meegegeven omdat hij niet goed meer presteerde. Toen heb ik laten horen hoeveel duivels er in de hel zitten. Temeer omdat mijn oude moeder van achter het gordijn had gezien dat de jongens van de ophaalkar de versterker bij de chauffeur hadden gezet... Ben ik enkele weken heel erg niet goed van geweest.
Ach je moet maar denken, die jongens hadden weer een geweldige dag.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door Cesar »

Hallo,

Tjonge wat een mooi geluid komt er weer uit de Bocama, prachtige bassen en mooie heldere hoge tonen.
Nooit gedacht dacht dat er uit een buizenversterker van bijna 50 jaar oud nog zo'n mooi geluid kan komen.

Ik heb het volgende tot nu toe gedaan:

Als eerste alles mooi schoon en stofvrij gemaakt.
Ik heb de 110/220v schakelaar verwijderd.
De extra 220v aansluiting verwijderd en bedrading aangepast.
De 8/16 ohm schakelaar heb ik verwijderd en de bedrading aangepast.
De rare speaker aansluitingen verwijderd en vervangen voor meer gangbare type's.
Koppel condensatoren vervangen 4x 0,15 uf.
Kathode 100uf elco's vervangen plus nog twee 50uf in de volume regeling.
De buizen vervangen, was misschioen niet nodig maar goed de originele plus een later geplaatste EL84 Philips Miniwatt zaten er nog in dus die hebben heel wat uurtjes weg.
De twee buizen voor de phone ingang niet meer geplaatst, scheelt weer wat in de belasting van de trafo.

Verder heb ik toch maar 2 boxjes gekocht van 8 ohm, via MP kon ik de hand leggen op twee Warfedale Diamand III boxjes.

Verterker draait nu al weer een paar uur, echt genieten, wordt wel warm trouwens zo.....

Ik heb de smaak te pakken en ik ga nu proberen een buizen versterker zelf van a tot z te bouwen.
Genoeg leesvoer hier op het forum.

M.v.g.
Ruud.
Bijlagen
DSCN5889.JPG
DSCN5891.JPG
DSCN5892.JPG
DSCN5893.JPG
DSCN5894.JPG
DSCN5896.JPG
DSCN5897.JPG
Laatst gewijzigd door Cesar op vr 13 feb 2015, 1:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door hannesie »

Leuk verhaal, en ook netjes verzorgt.

Ik denk dat de Bocama die ik heb staan ( al zo een 10 jaar) nog niet zo netjes te krijgen is.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door sander1238 »

Ziet er goed uit. Ik zou de elco's in de voeding ook nog even meenemen. Ga je veel plezier van hebben van zo'n bocama.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door Cesar »

sander1238 schreef:
Ziet er goed uit. Ik zou de elco's in de voeding ook nog even meenemen. Ga je veel plezier van hebben van zo'n bocama.
Dat wilde ik doen maar die twee Elco's kon ik niet 123 vinden zoals ze in de Bocama zitten, dus daar zoek ik nog even naar.

-Ruud-
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door RobertD »

Fraai resultaat en heel voortvarend aangepakt.

Heb je de kathodeweerstanden van de eindbuizen nog gesplitst?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door ray5150 »

Daar is wel een truuk voor.
Moderne elco's (en ook condensatoren) zijn vaak veel kleiner dan vroeger.
Wat men wel vaker doet bij restauratie van antieke apparatuur, is de behuizing van het originele onderdeel leeghalen, en daar het nieuwe onderdeel in monteren.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door Cesar »

RobertD schreef:
Fraai resultaat en heel voortvarend aangepakt.

Heb je de kathodeweerstanden van de eindbuizen nog gesplitst?

Ik durfde het niet aan, de weerstand die er nu op zit voor beide buizen samen is 130 Ohm.
Komen bij een splitsing de twee weerstanden parallel te staan? Als dat zo is kom je uit op 2x130 = 260 Ohm voor iedere buis om de zelfde waarde te behouden maar ik vraag mij af of ze parallel komen als ze aan de andere kant ieder naar hun eigen buis gaan.
Als voor de elco het zelfde opgaat zou die in parallel 100:2= 50uf per buis worden worden.
Klopt dit?

Ik heb na het plaatsen van de nieuwe elco's, condensatoren en buizen ter controle de spanningen op de buisvoeten van de 4 el84 gemeten en die zijn over alle 4 prachtig gelijk , dat was in de oude situatie lang niet het geval.

Gr,
Ruud
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door Cesar »

ray5150 schreef:
Daar is wel een truuk voor.
Moderne elco's (en ook condensatoren) zijn vaak veel kleiner dan vroeger.
Wat men wel vaker doet bij restauratie van antieke apparatuur, is de behuizing van het originele onderdeel leeghalen, en daar het nieuwe onderdeel in monteren.
Dat ben ik wel eens tegen gekomen in een topic, kan ik nog eens terug kijken.
Bedankt voor de tip Ray5150.

-Ruud-
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door sevenup »

Cesar schreef:
sander1238 schreef:
Ziet er goed uit. Ik zou de elco's in de voeding ook nog even meenemen. Ga je veel plezier van hebben van zo'n bocama.
Dat wilde ik doen maar die twee Elco's kon ik niet 123 vinden zoals ze in de Bocama zitten, dus daar zoek ik nog even naar.

-Ruud-
Je zou hier wat van kunnen gebruiken met een bijbehorende klem.

http://www.tube-town.net/ttstore/Capaci ... 6_169.html
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door RobertD »

Cesar schreef:
RobertD schreef:
Fraai resultaat en heel voortvarend aangepakt.

Heb je de kathodeweerstanden van de eindbuizen nog gesplitst?

Ik durfde het niet aan, de weerstand die er nu op zit voor beide buizen samen is 130 Ohm.
Komen bij een splitsing de twee weerstanden parallel te staan? Als dat zo is kom je uit op 2x130 = 260 Ohm voor iedere buis om de zelfde waarde te behouden maar ik vraag mij af of ze parallel komen als ze aan de andere kant ieder naar hun eigen buis gaan.
Als voor de elco het zelfde opgaat zou die in parallel 100:2= 50uf per buis worden worden.
Klopt dit?

Ik heb na het plaatsen van de nieuwe elco's, condensatoren en buizen ter controle de spanningen op de buisvoeten van de 4 el84 gemeten en die zijn over alle 4 prachtig gelijk , dat was in de oude situatie lang niet het geval.

Gr,
Ruud
De eindbuizen krijgen dan elk een eigen kathodeweerstand van 260 Ohm. De Kathodes van de eindbuizen zitten dan niet meer aan elkaar, juist niet.
Elke kathode weerstand kun je dan ontkoppelen met een elco van 100 of 220uF.
Zoals in dit schema bijvoorbeeld:
Philips%20HF10%20mod_%20schema%2C%202011.gif
270 Ohm is overigens een prima waarde.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door Cesar »

De 270 ohm weerstanden moeten nog binnen komen, nog een klusje te doen, komt goed.

Wat ik wel merk is dat na een paar uur spelen de rechtse uitgangstrafo behoorlijk warmer wordt dan de linkse.
Bij het meten van de primaire wikkeling op bruin en rood kwam ik voor de hete trafo op 435 ohm en voor de koude op 276 ohm.
Dat is niet oke toch?
Bij het meten heb ik de buizen verwijderd.
Wel vreemd dat ik het in het geluid niet terug hoor, de beide kanalen zijn op het gehoor even sterk.

Hebben jullie enig idee?

-Ruud-
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door RobertD »

Waar zitten bruin en rood aan vast?
Er moet ook een midden aftakking zijn. Meet je aan de trafo die nog warm is? Meten ze koud wel hetzelfde?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door richard »

Cesar schreef:
Bij het meten van de primaire wikkeling op bruin en rood kwam ik voor de hete trafo op 435 ohm en voor de koude op 276 ohm.

Hebben jullie enig idee?
De wikkelingen van mijn trafo's meten 2 x 146 Ohm en de andere 144 en 145 Ohm, vier keer van bruin op rood. Dan lijkt me zowel 435 en 276 Ohm afwijkend.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door Cesar »

RobertD schreef:
Waar zitten bruin en rood aan vast?
Er moet ook een midden aftakking zijn. Meet je aan de trafo die nog warm is? Meten ze koud wel hetzelfde?

Bruin en rood zit aan pen 7 van de eindbuizen.
Ik heb enkel koud gemeten.
Midden aftakking gaat naar de voeding.
Bijlagen
lafayette224bsf2.jpg
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door Cesar »

richard schreef:
Cesar schreef:
Bij het meten van de primaire wikkeling op bruin en rood kwam ik voor de hete trafo op 435 ohm en voor de koude op 276 ohm.

Hebben jullie enig idee?
De wikkelingen van mijn trafo's meten 2 x 146 Ohm en de andere 144 en 145 Ohm, vier keer van bruin op rood. Dan lijkt me zowel 435 en 276 Ohm afwijkend.

276 ohm is op de buitenste aansluitingen gemeten, is ongeveer 2x 138 ohm gemeten over de middenaftakking.
De koude bij mij heeft dus zo goed als de zelfde waarde als bij jou.....
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door richard »

Cesar schreef:
RobertD schreef:
Waar zitten bruin en rood aan vast?
Er moet ook een midden aftakking zijn. Meet je aan de trafo die nog warm is? Meten ze koud wel hetzelfde?

Bruin en rood zit aan pen 7 van de eindbuizen.
Ik heb enkel koud gemeten.
Midden aftakking gaat naar de voeding.
Bij mij is bruin de middenaftakking en zit rood en oranje op de eindbuizen. Het ene rood is wat meer oranje dan het andere, ik zag ze eerst beiden voor rood aan. Zo op de foto's te zien heb jij andere kleuren en zit paars op de middenaftakking.

Meet de 'warme' trafo trouwens wel symmetrisch?
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: Bocama LA-224B opknappen.

Bericht door Cesar »

Nee de warme trafo meet niet symetrisch, de ene kant 148 over de midden aftakking en de andere kant 288.
Plaats reactie