Pagina 1 van 2

Blauwe Led te fel.

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 13:28
door pompebled
De led van mijn 'Kerstkadootje', zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=21564 bevind zich, als ik voor de monitor zit, precies op ooghoogte en is rampzalig fel; als ik 's avonds het licht uit doe, baadt de hele kamer in een blauwe gloed...:
Blauw!.jpg
Nu heb ik het low-tech 'opgelost' met een stukje zilver tape en een stukje grijze Gaffa tape:
Low tech oplossing..jpg
Netter is natuurlijk een extra, of andere weerstand voor de led te solderen, de vraag is even welke waarde en hoe ik dat ga doen.

Ik heb de behuizing nog niet open gehad, maar ik vermoed, dat het hoofdzakelijk SMD componenten zullen zijn, als ik af ga op de foto's van soortgelijke amps...

Groeten, Jan.

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 13:50
door Pjotr
Beetje experimenteren met een serieweerstand i.d.d. Maar dan een elektrische i.p.v. een optische :D

Sommige blauwe ledjes zijn i.d.d. erg efficiënt. Heb er hier die met 0,1 mA al zat licht geven. Dus schrik niet als je ergens tussen de 10K - 50K voor de serieweerstand uitkomt.

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 16:18
door ray5150
Inderdaad, ik ging altijd uit van de vuistregel dat een led 5 tot 10 mA nodig heeft.
Maar met de huidige generatie's ledjes gaat dat niet meer op...

Grote kans dat de serie weerstand een SMD is. als je mazzel hebt is de led een convetionele.
Dat denk ik haast wel, omdat hij in het frontplaatje verwerkt zit.
Zou dan lekker de SMD weerstand laten zitten, een pootje van de led doorknippen, en daar een weerstand bijzetten.

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 16:20
door ds23man
Tussen zetten, bijzetten doen we in een urnenmuur of grafkelder......

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 16:41
door ray5150
Misschien kan wel als ie klaar is met solderen... :lol:

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 19:14
door pompebled
ray5150 schreef:
Zou dan lekker de SMD weerstand laten zitten, een pootje van de led doorknippen, en daar een weerstand bijzetten.
Dat was ook mijn gedachte; het doorknippen van een pootje, niet het bijzetten bedoel ik.

Wij verstrooien altijd, d'as goedkoper...

Groeten, Jan.

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 19:16
door FR_Aad
Sommige mensen zijn voor hun dood al verstrooid :mrgreen:

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 22:09
door Ah!buis
pompebled schreef:
Wij verstrooien altijd, d'as goedkoper...
Groeten, Jan.
Ah, vandaar de naam pompe-funèbres :lol:
Anne

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: zo 08 feb 2015, 22:45
door democles
5 tot 10K trimmertje tussen min poot LED en massa............ :mrgreen:

Zie ook hier http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=525

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: ma 06 apr 2015, 13:43
door pompebled
In het kader van 'things to do and eggs to lay', eindelijk de versterker eens opengeschroefd.
Verbazingwekkend weinig SMD componenten, jammer genoeg zit de weerstand voor de Led achter de potmeter, maar ik kan er wel bij.
Binnenwerk 01.jpg
Waar ik geen soep van kan maken is de kleurcode:
bruin, bruin, zwart, geel, rood, dat zou 1,1 Mega Ohm zijn.
Lees ik de andere kant op, dan is het 2,4K Ohm
Weerstand voor Led.jpg
Welke waarde is het?

Groeten, Jan.

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: ma 06 apr 2015, 13:56
door ray5150
Multimeter erop ?

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: ma 06 apr 2015, 14:03
door Pjotr
Je hebt hem op zijn kop :D Andere kant op lezen: rood-geel-zwart-bruin tijdje niks en dan weer bruin = 2K4 1%

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: ma 06 apr 2015, 14:04
door metabaron
Een kant los solderen en een weerstand in serie erbij om te testen.
Dan meten en deze waarde erin zetten.

Dennis

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: ma 06 apr 2015, 14:25
door Ah!buis
Je zou 't ook zo kunnen proberen, hoeft 'r niks los :D
Rood lijkt niet erg, was iets van 1k bedoeld.
Anne

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: ma 06 apr 2015, 14:29
door Pjotr
Is wel tricky, de stroom door de parallel weerstand moet véél groter zijn dan door de LED en de spanningsvariatie over de is led erg klein. Supergevoelig voor voedingsvariatie: Er komt dan wel licht of geen licht uit de LED. Beter is een extra serieweerstand erbij van 10K - 24K.

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: ma 06 apr 2015, 14:44
door Ah!buis
Pjotr schreef:
Is wel tricky, de stroom door de parallel weerstand moet véél groter zijn dan door de LED en de spanningsvariatie over de is led erg klein. Supergevoelig voor voedingsvariatie: Er komt dan wel licht of geen licht uit de LED. Beter is een extra serieweerstand erbij van 10K - 24K.
Ach, niet zo somber (of juist wel :lol: ).Zal wel een 12V gestab. zijn, met 2k4 in serie, zo'n 4mA met zeg 3V op de (blauwe)LED.
Zet je er 1k over, nog 1mA voor de LED.Misschien nog niet somber genoeg :( .
Anne

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: ma 06 apr 2015, 14:47
door pompebled
Er zit nu een 6K8 in.
Eigenlijk is het nog wat te heftig, maar ik wacht eerst even af hoe het in het donker lijkt...

Bedankt voor de hulp!

Groeten, Jan.

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: ma 06 apr 2015, 19:17
door ray5150
Nou, d'r uit en een 10 of 12K erin.
Of moet je dan eerst weer naar de winkel ?

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: di 07 apr 2015, 9:39
door pompebled
Hallo Ray,

Nee, dan moet m'n bak met weerstanden 'assortie' weer op de kop en moet ik met de leesbril op kleurtjes zoeken; daar heb ik niet altijd zin aan/tijd voor.

Groeten, Jan.

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: di 07 apr 2015, 10:24
door Barry2001
Doing, 2 maand verder :lol:

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: di 07 apr 2015, 10:58
door Pjotr
pompebled schreef:
Hallo Ray,

Nee, dan moet m'n bak met weerstanden 'assortie' weer op de kop en moet ik met de leesbril op kleurtjes zoeken; daar heb ik niet altijd zin aan/tijd voor.

Groeten, Jan.
Die bak kan dan wel gelijk de Kliko in. Waar heb je zo'n bak voor? :lol:

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: di 07 apr 2015, 17:34
door ray5150
Sja, een beetje elektronica-hobbyist kan niet zonder een Raaco ladenkastje.
b306dc9c-e7d9-495b-aeef-344bf0841a81.jpg
Zelf heb ik ook iets dergelijks, en dan aparte bakjes van 0 tot 100R, 100 tot 500R, 500 tot 1K,1 tot 5 K.
En ga zo maar door...

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: di 07 apr 2015, 17:38
door ds23man
Ik heb een aantal dozen met weerstanden. Op band en daar dan de weerstandwaarde opgeschreven of in zakjes met daarom de waarde. Kun je toch behoorlijk snel de juiste waarde vinden.

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: di 07 apr 2015, 20:12
door Pjotr
ray5150 schreef:
Sja, een beetje elektronica-hobbyist kan niet zonder een Raaco ladenkastje.

b306dc9c-e7d9-495b-aeef-344bf0841a81.jpg

Zelf heb ik ook iets dergelijks, en dan aparte bakjes van 0 tot 100R, 100 tot 500R, 500 tot 1K,1 tot 5 K.
En ga zo maar door...
Veroorloof jij je zulke luxe Ray? :shock: Kanniewaarzijn :D

Wat is er nou leuker dan zo'n verzamelbak restweerstandjes. Goeie oefening om de kleurcodes te leren :D

Re: Blauwe Led te fel.

Geplaatst: di 07 apr 2015, 20:48
door knuisje
Totdat je het zat bent en je de waarde op het kartonnetje schrijft. :lol: