C of L bruikbaar maken met impedantietransformatie

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Hans Nootdorp

C of L bruikbaar maken met impedantietransformatie

Bericht door Hans Nootdorp »

Bezig zijnde met de afbouw van mijn speakers en bouw van mijn versterker ga ik ook mijn passive filter voor hoog/mid modificeren (= van definitioev componenten voorzien).
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=21370
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 27&t=21412

Ondertussen heb ik een Mundorf Supreme van 1,5 uF in huis om parallel te hangen aan mijn SilverOil van 3,3 uF, om zo aan de gewenste waarde van 4,7 uF te komen.
Maar achteraf gezien had ik het beter anders kunnen doen: met Impedantietransformatie !
Met impedantietransformatie kan de waarde van de filterimpedantie worden gewijzigd (omhoog of omlaag). Hierdoor verandert wel de impedantie van je filter, maar niet de filterkarakteristiek.Een hogere filterimpedantie betekent een lagere cap-waarde en een hogere waarde van L en R's.

In de hoogsectie van mijn filter had ik de filterimpedantie kunnen transformeren met factor 4,7/3,3 = 1,42, waardoor de impedantie van iedere filtercomponenten met een factor 1,42 omhoog gaat.
Hierdoor wordt in mijn geval de benodigde serieCap 4,7/1,42 = 3,3 uF. (niet geheel toevallig... :wink: )
Ook moeten dan de weerstanden in het verzwakkernetwerk voor de tweeter worden gewijzigd met dezelfde factor. 8 ohm moet dan 8*1,42 = 11,4 ohm worden. Dit is de impedantie van de tweeter plus verzwakkernetwerkje (2 weerstande). De verzwakking moet gelijk blijven; dus even rekenen.....
En de waarde van de parallel-spoel moet dan geen 0,56 mH worden, maar 0,56*1,42 = 0,80 (dus 0,82) mH.
De definitieve spoelen moest ik toch nog kopen en andere weerstanden kosten ook veel minder dan de relatief dure caps. Dit was dus een stukje goedkoper geweest.

Deze "truc" van impedantietransformatie kan in principe in ieder filter worden toegepast. Als je dus al een C of L hebt liggen die niet dezelfde waarde heeft als nodig in je oorspronkelijke filterontwerp, kun je via impedantietransformatie naar de waarde toerekenen van die C of L die je al hebt liggen (of goedkoop in aanbieding of 2e hands) kan aanschaffen). Let wel: zowel de waarde van C's als L's veranderen door de impedantietransformatie.

Voorwaarde voor impedantietransformatie is wel dat je in je filter een verzwakkernetwerk voor je driver hebt, zodat je de impedantie van driver + verzwakkernetwerkje kunt wijzigen. Als je filter geen verzwakkernetwerk heeft, werkt impedantietransformatie niet omdat je de impedantie van de driver natuurlijk niet kunt wijzigen.

Misschien heb je een keer iets aan impedantietransformatie.
ief

Re: C of L bruikbaar maken met impedantietransformatie

Bericht door ief »

Een plaatje zegt meer als... ;)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Niet moeilijker maken dan het is Hans ....
richard

Bericht door richard »

Hans Nootdorp schreef:
Als je filter geen verzwakkernetwerk heeft, werkt impedantietransformatie niet omdat je de impedantie van de driver natuurlijk niet kunt wijzigen.
Met een parallelweerstand alleen zou je hem in ieder geval kunnen verlagen.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

SSassen schreef:
Niet moeilijker maken dan het is Hans ....
Post ik een keer geen open-deur vraag of een vraag over een controversieel onderwerp maar geef ik wat informatie is het weer te moeilijk.... :(

Ik vraag mij af iemand wel eens zo'n Nootdorpse-impedantietransformatie overwogen heeft....
onieper

Bericht door onieper »

Hans Nootdorp schreef:
Ik vraag mij af iemand wel eens zo'n Nootdorpse-impedantietransformatie overwogen heeft....
Na het lezen van je post realiseerde ik mij dat ik precies dat heb gedaan door een seriespoel in de midsectie met lagere ohmse waarde te gebruiken dan het origineel. :idea:
Daarmee had ik de filterwerking zo veranderd dat ik een stukje laagmidden kwijt was. Duidelijk hoorbaar dat de aansluiting naar de woofer niet meer klopt.
Na de getallen in zo'n filtersimulatie te stoppen kon ik de situatie herstellen met 12uF extra in de 6dB hoogdoorlaat.
Uit nood een Nootdorp gemaakt :mrgreen:
Bijlagen
L van 0,9 naar 0,3 Ohm (beide 0,9mH) en C was 168 en moest naar 180uF
L van 0,9 naar 0,3 Ohm (beide 0,9mH) en C was 168 en moest naar 180uF
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”