http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=21370
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 27&t=21412
Ondertussen heb ik een Mundorf Supreme van 1,5 uF in huis om parallel te hangen aan mijn SilverOil van 3,3 uF, om zo aan de gewenste waarde van 4,7 uF te komen.
Maar achteraf gezien had ik het beter anders kunnen doen: met Impedantietransformatie !
Met impedantietransformatie kan de waarde van de filterimpedantie worden gewijzigd (omhoog of omlaag). Hierdoor verandert wel de impedantie van je filter, maar niet de filterkarakteristiek.Een hogere filterimpedantie betekent een lagere cap-waarde en een hogere waarde van L en R's.
In de hoogsectie van mijn filter had ik de filterimpedantie kunnen transformeren met factor 4,7/3,3 = 1,42, waardoor de impedantie van iedere filtercomponenten met een factor 1,42 omhoog gaat.
Hierdoor wordt in mijn geval de benodigde serieCap 4,7/1,42 = 3,3 uF. (niet geheel toevallig...
Ook moeten dan de weerstanden in het verzwakkernetwerk voor de tweeter worden gewijzigd met dezelfde factor. 8 ohm moet dan 8*1,42 = 11,4 ohm worden. Dit is de impedantie van de tweeter plus verzwakkernetwerkje (2 weerstande). De verzwakking moet gelijk blijven; dus even rekenen.....
En de waarde van de parallel-spoel moet dan geen 0,56 mH worden, maar 0,56*1,42 = 0,80 (dus 0,82) mH.
De definitieve spoelen moest ik toch nog kopen en andere weerstanden kosten ook veel minder dan de relatief dure caps. Dit was dus een stukje goedkoper geweest.
Deze "truc" van impedantietransformatie kan in principe in ieder filter worden toegepast. Als je dus al een C of L hebt liggen die niet dezelfde waarde heeft als nodig in je oorspronkelijke filterontwerp, kun je via impedantietransformatie naar de waarde toerekenen van die C of L die je al hebt liggen (of goedkoop in aanbieding of 2e hands) kan aanschaffen). Let wel: zowel de waarde van C's als L's veranderen door de impedantietransformatie.
Voorwaarde voor impedantietransformatie is wel dat je in je filter een verzwakkernetwerk voor je driver hebt, zodat je de impedantie van driver + verzwakkernetwerkje kunt wijzigen. Als je filter geen verzwakkernetwerk heeft, werkt impedantietransformatie niet omdat je de impedantie van de driver natuurlijk niet kunt wijzigen.
Misschien heb je een keer iets aan impedantietransformatie.