Blu-ray speler als CD-bron?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door Hans Nootdorp »

Bij de bouw van mijn versterker met DSP (Hypex DLCP) en UCD-modules neem ik ook mijn bronnen onder de loep.
Met name omdat de DLCP slechts 3 digitale inputs heeft, moeten er keuzes worden gemaakt.

Ook is het in mijn audiomeubel wat vol aan het worden aangezien het front van mijn nieuwe versterkerkast hoger is dan dat van mijn huidige (Rotel) voorversterker.

Dus de vraagt rijst bij mij wat ik met mijn Rotel CDspeler (RCD-955 met CDM-4 loopwerk) aan moet. Op dit moment heeft hij ook een probleem met openen/sluiten van de lade, maar wat waarschijnlijk wel met een nieuw snaartje/wiel op te lossen is.
Ik weet wel dat de toekomst streamen is, maar daar wil ik nu nog even geen tijd in steken.
Naast de CD-speler heb ik een Blu-ray-speler; Samsung BD-C5300.
Sowieso wil ik digitaal naar mijn versterker/DLCP.
De CD-speler heeft een SP/DIF uitgang en de Blu-ray-speler een Toslink-uitgang.

Mijn eigenlijke vraag is of volgens jullie het afspelen van CD's op mijn Blu-ray-speler kwalitatief minder zal zijn dan op mijn Rotel CD-speler. :think: :?:
Op dit moment kan ik nog niet echt goed luisteren aangezien ik nu geen fatsoenlijke versterker heb.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door ds23man »

Zolang die bluray een beetje netjes zijn bitjes eruit poept, zal dat niet uitmaken. De DLCP heeft een ASRC namelijk.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door FR_Aad »

Qua comfort is het wel een beetje prettig als de BR een beetje snel laad. Bij sommige spelers duurdt het, na het wisselen van een CD, erg lang voor je een track kan kiezen.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door Hans Nootdorp »

ds23man schreef:
Zolang die bluray een beetje netjes zijn bitjes eruit poept, zal dat niet uitmaken. De DLCP heeft een ASRC namelijk.
Tja, zou die blu-ray speler dat voldoende netjes doen? Met de ASRC is dat dus niet zo kritisch begrijp ik?

Bij googlen naar ASRC kwam ik dit artikeltje nog tegen wat jitter op leuke wijze beschrijft (met onregelmatig leggende kippen als voorbeeld).
http://www.esstech.com/pdf/about-jitter.pdf
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door Hans Nootdorp »

FR_Aad schreef:
Qua comfort is het wel een beetje prettig als de BR een beetje snel laad. Bij sommige spelers duurt het, na het wisselen van een CD, erg lang voor je een track kan kiezen.
Dat is bij mijn Samsung Blu-ray speler wel voor elkaar. :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door ray5150 »

Hans Nootdorp schreef:
Mijn eigenlijke vraag is of volgens jullie het afspelen van CD's op mijn Blu-ray-speler kwalitatief minder zal zijn dan op mijn Rotel CD-speler. :think: :?:
Ik vraag me toch wel af wat je erop gebracht heb om dit te denken...
Een machine die gewend is om een datastroom van meerdere tientallen MB's per seconde door te pompen zou moeite hebben met een datastroompje van nog geen 50 Kb/sec...? :-k
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik heb zelf geen grond om te denken dat een bluray-speler niet geschikt zou zijn. Maar mogelijk zie ik iets over het hoofd en hebben anderen minder goed ervaring met gebruik van een bluray-speler als CD-speler.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door ray5150 »

De enkeling die hier nog gebruik maakt van zilveren schijfjes hebben een DVD speler om films te kijken, en een CD speler om muziekjes te luisteren.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door Gerrit »

Hans Nootdorp schreef:
Ik heb zelf geen grond om te denken dat een bluray-speler niet geschikt zou zijn. Maar mogelijk zie ik iets over het hoofd en hebben anderen minder goed ervaring met gebruik van een bluray-speler als CD-speler.
Gewoon een kwestie van een goede Blu-ray speler nemen, b.v. de Oppo BDP105. Een ideaal ding voor mensen zoals ik die nog niet weten of ze helemaal aan de streaming gaan of met schijfjes blijven werken, de Oppo kan beide. Als je alleen de digitale uitgang wilt gebruiken dan kun je net zo goed de BPD-103 nemen, probleem daarbij is dat de HD formaten niet als zodanig digitaal naar buiten komen.

Gerrit
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
De enkeling die hier nog gebruik maakt van zilveren schijfjes hebben een DVD speler om films te kijken, en een CD speler om muziekjes te luisteren.
nee hoor, gewoon een goede DVD-A/SACD speler kan CD's meestal ook prima aan. voor BD spelerts zal t zelfde wel opgaan, kan die ook SACD dan mag je er toch van uit gaan dat er aan t audio deel wel de juiste aandacht is besteed
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door Muug »

Moet er eigenlijk ook niet naar het loopwerk gekeken worden? :oops:
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door Gerrit »

Muug schreef:
Moet er eigenlijk ook niet naar het loopwerk gekeken worden? :oops:
De Oppo heeft een erg fatsoenlijk loopwerk:
tray-mounting.~png.jpg
Het is ook een stevig laatje wat mooi beweegt, niet zo'n sneu rammelding. De drive is natuurlijk ook erg stil. Oh ja, de Oppo heeft ook geen ventilator :D

Gerrit
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
Moet er eigenlijk ook niet naar het loopwerk gekeken worden? :oops:
Wat zou je moeten zien dan ? :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door hannesie »

Zeker als het mogelijk niet voor de definitieve keuze is, geen probleem met een DVD of BR speler.
Het kan zijn dat dan de optische uitgang beperkt is tot 24/96.

Het is dan hooguit dat die lade's van die spelers meestal of vaak behoorlijk wat langzamer laden dan een CD speler, maar verder geen punt ook hier een Samsung BR speler, relatief trager, daar en tegen zijn dan mijn Streaming oplossingen weer flitsend snel. :lol:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door Hans Nootdorp »

Dan heb je toch weer een aardig gemiddelde hannesie O:)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door Ivo »

Muug schreef:
Moet er eigenlijk ook niet naar het loopwerk gekeken worden? :oops:
Full HD video is zoveel bits en zo kwetsbaar, als dat goed gaat moet een CDtje draaien al helemaal geen probleem zijn. Dus ik ben heel erg geneigd om te denken dat een BD-speler automatisch een voldoende goed loopwerk heeft.

Sowieso, sinds ik heb ontdekt dat onze goedkope latop van 350 euro in staat blijkt om CDs bitperfect te rippen in enkele minuten, krijg je mij niet meer zo gek om een hele dure CD/SACD/DVD/BD speler te kopen. Als de bitjes er goed afkomen is het duur genoeg.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door Hans Nootdorp »

Klinkt erg aanemelijk. Bedankt voor je mening en inzicht.
Mijn Rotel CD speler gaat in de verkoop......
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door Muug »

Ik wierp dat loopwerk-balletje vooral omhoog - of in het hoenderhok zo je wilt - om te zien wat jullie reakties zouden zjin. Ik weet nl. dat internet behoorlijk veel sites bevat waarin zwaar getild wordt aan het loopwerk. Is het ook niet zo dat bepaalde high-end cdspelers een aparte transport-behuizing hebben die geheel los staat van de voedling en van de DAC? Om nog maar te zwijgen van de legendarische eigenschappen van bepaalde loopwerken van bepaalde roemruchte Philips-spelers. Ook in héél erg veel reviews worden regelmatig punten en sterren afgetrokken als het laatje wat flapperig lijkt. Dus op zich is het niet onlogisch dat ik die vraag stel. Ik ben trouwens heel tevreden met jullie down-to-earth antwoorden. :D
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door Muug »

Ivo schreef:
Sowieso, sinds ik heb ontdekt dat onze goedkope latop van 350 euro in staat blijkt om CDs bitperfect te rippen in enkele minuten...........
dbpoweramp? Zalig straf spul.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door Ivo »

Precies!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
Ik wierp dat loopwerk-balletje vooral omhoog - of in het hoenderhok zo je wilt - om te zien wat jullie reakties zouden zjin. Ik weet nl. dat internet behoorlijk veel sites bevat waarin zwaar getild wordt aan het loopwerk. Is het ook niet zo dat bepaalde high-end cdspelers een aparte transport-behuizing hebben die geheel los staat van de voedling en van de DAC? Om nog maar te zwijgen van de legendarische eigenschappen van bepaalde loopwerken van bepaalde roemruchte Philips-spelers. Ook in héél erg veel reviews worden regelmatig punten en sterren afgetrokken als het laatje wat flapperig lijkt. Dus op zich is het niet onlogisch dat ik die vraag stel. Ik ben trouwens heel tevreden met jullie down-to-earth antwoorden. :D
Zeg, Muug.

Kent ge deze al ? :
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... ic=76211.0
(Transport der transporten, van E. van Voorst)
Ik ben best wel benieuwd naar uw reactie....
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Blu-ray speler als CD-bron?

Bericht door Muug »

tja
wat moet ik ervan zeggen?
Elk diertje zijn pleziertje veronderstel ik.
Liever zo'n mensen dan mensen die hun tijd verdoen met oorlog voeren, om maar iets te zeggen...
Plaats reactie